Jokerien imago

  • 13 389
  • 140

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Isaksson
Itse olin katsomassa Jokereiden ensimmäistä mestaruussarjaottelua, Jokerit - Hilpara 16-2 (luultavasti kovin moni Jokerifani ei pysty sanomaan samaa, pitäisköhän vähän hävetä)

Jos ei ole ikänsä puolesta ollut mahdollista olla tuolla niin onko silloin huononpi ihminen tai fani kuin sinä? Miksi siis pitäisi hävetä?
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Viestin lähetti Isaksson
Pitäisi jokaiselle käydä selväksi, että Jokereita ei ole prustettu vuonna 1906.
Eipä täällä kai sitä olekaan väitetty, mä olen kirjoittanut että Töölön Vesa on perustettu silloin. Ja Töölön Vesan pelaajat siirtyivät Jokereihin 1967, ja samalla Vesan kannattajat jatkoivat Jokereiden peleissä käymistä. Loppujen lopuksi fanit tekevät joukkueen, siitä nuo yhteiset perinteet.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Isakssonille ja 12:lle sen verran, että mulla oli aikanaan mahdollisuus keskustella Jokeriveteraanien kanssa. Heistä tärkein oli Aimo Mäkinen. Tein silloin juttua erääseen mediaan X ja Aimo totesi, että Helsingin Jokerit jatkoi Töölön Vesan jääkiekkotoimintaa. Töölön Vesahan jäi henkiin, ainoastaan kiekkotoiminta siirrettiin Jokereihin. Ihan sama asia käy ilmi historiikista. Ja kuten totesin, allekirjoitan tuon näkemyksen. Minusta tämä on harvinaisen selvä asia. Ymmärtääkseni myöskään Tuomas ei ole muuta korostanut kuin sitä, että Jokerit jatkaa jääkiekossa siitä, mihin Töölön Vesa aikanaan jäi.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti bozik
Tässä mun silmiini karahti heti ensimmäinen lause. Jos sinulle ei Jokereista tule mieleen mitään muuta, kuin 90-luvulla tai sen jälkeen joukkuetta kannattamaan alkaneet fanit, minusta näkemykseksi Jokereista on aika suppea. Näin suppealla näkemyksellä kommentit jonkun imagosta tai perinteistä eivät varmastikaan ole kovin "asiantuntevia".


Tässä toinen asia, joka mielestäni oli vähintäänkin provosoiva. Onko siis ajatuksesi se, että 50 vuoteen Jokerit ei millään voi yltää samalle "tasolle" kuin siellä nyt olevat seurat ? Ihan suoraan sanoen aika ylimielinen ja väheksyvä näkemys.

Ensimmäiseen, joko äidinkieleni on huonoa tai ymmärsit pointin väärin. Tällä siis tarkoitin sitä että kannattajakunnasta tulee ensimmäisenä mieleen ne jotka alkoivat Jokereita vasta kannattaa menestyksen myötä, kun Jokerit oli ns. in. En tarkoittanut että kaikki kannattajat olisivat sitä tai koko kannattajukunta koostuisi. Ensimmäinen imagoon liittyvä kuva kuitenkin mikä itselleni tulee mieleen on juuri nämä ja ns. valkokauluskatsojat.

Toiseen, lähinnä kyse on siitä että nyt kun Jokerien johto&markkinointiosasto yrittää korostaa vain ~10vuotta sitten alkanutta kautta ja menestyneisyyttä, niin mielestäni menestyksen pitää olla pitkäjänteisempää, myös historiasta löytyä pitempää menestystä&saavutuksia. Ei uudessa menestyksessä ole mitään vikaa, esim. Italian&Espanjan fudisliigoissa on useita seuroja jotka ovat jo kovin vanhoja(eivät kuitenkaan kaikista vanhimpia), jotka ovat vasta viime vuosina keränneet menestystä, eivät nämä seurat millään omissa silmissäni nouse AC Milanin&Barcelonan rinnalle vuodessa taikka kahdessa, tai edes kymmenessä. Se ei kuitenkaan seuran nykyistä menestystä tai sen seuran hienoutta himmennä, eikä myöskään varmasti sen omia perinteitä, mutta eroa kuitenkin näihin "klassisiin" seuroihin on. Jääkiekossa tosin lyhyemmät perinteet, mutta ehkä tuo nyt kuitenkin vähän avaa enemmän näkökantaani esimerkin kautta.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti #12
1) jokerit HC perustettiin samalla lailla kuin jokerit FC
(PK:n sijaan "ostettiin" Töölön Vesan jääkiekkojaosto)
Jokerit HC perustettiin Areenahankkeen aikoihin. Jokerien yritys-ja omistustausta on melkoinen viidakko
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Väsynyttä

En tiedä onko kenelläkään muulla samanlainen fiilis, mutta mielestäni koko "juurettomuus" ja "ostojoukkue" jne jauhanta imago-ongelmineen on niin vanha juttu, että oksat pois.

Näitä lauluja lauloivat innokkaasti monien joukkueiden kannattajat männä vuosina ja varsinkin 90-luvulla. On suorastaan hilpeää, kuinka esim. Kärppäfanit ovat tästä aiheesta vaienneet viimeisen parin vuoden aikana.

Kun puhutaan nykyisestä imagosta tai siitä miten tähän on tultu, on vain yksi asia selvä josta kaikki ovat varmaan samaa mieltä: perustamisvuotta ja historiaa ei jälkikäteen voi muuttaa, se on mitä on ja sillä selvä. Se, miten kukakin laskee mukaan tai pois, on yksittäisen taistelijan oma mielipide. Vähän kuten maku ja tulkinnalliset asiat muutenkin.

Tietenkin on kiva että näistä syntyy keskustelua (se kait keskustelualueen ideakin on), mutta juupas-eipäs väännöt eivät pitkälle johda. Varsinkin keskustelu siitä, että kuka on milloinkin alkanut kannattaa seuraa, nähnyt minkäkin pelin tai ymmärtääkö "oikein" historiaa tahi ei on täysin älytön. Toki pidempi historia seuran parissa antaa avaruutta näkemykseen (mikäli kuupassa on resursseja), mutta yhtä lailla arvokkaita ovat uudemman polven kannattajat, joiden tehtävä on "viedä" nykyistä seurakulttuuria ja imagoa eteenpäin.

Koetetaanpa arvostaa puolin ja toisin, ikään katsomatta toistemme näkemyksiä ja mielipiteitä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
niin HIFK kutsui v, 83 mestarityhteiseen illanviettoon..kuinka olisi niiden 70-luvun mestareiden vastaava tilaisuus ja vastaavalla julkisuudella.

Kyllä minusta Jokerit (Hjallis) on jollain tavalla unohtanut menneisyyden. Ikäänkuin kaikki alkoi Teemusta v. 92. Olisi hyvä vuorata Areenan seinät vanhoilla jokerikuvilla ja muulla krääsällä.

varmaan vanhojen jokeripelaajien ja junnujen pelipaitoja voisi lainata .
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti flintstone
Jos ei ole ikänsä puolesta ollut mahdollista olla tuolla niin onko silloin huononpi ihminen tai fani kuin sinä? Miksi siis pitäisi hävetä?

Tarkoitin siis itseäni, en muita.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Isaksson
Tarkoitin siis itseäni, en muita.

No tuota samaa mä ajattelin, eli että sen kirjoittamasi asian voi ymmärtää kahdella tapaa ja kuten oletettua niin minä ymmärsin asian juuri toisin päin kuin tarkoitit. No hyvä että tuli nyt selväksi.

Edit: typo
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tuomas
Eipä täällä kai sitä olekaan väitetty, mä olen kirjoittanut että Töölön Vesa on perustettu silloin.

Kyllä sinä aika selvästi olet väittänyt jotakin muuta, mistä nyt yrität pestä kätesi. Olet kirjoittanut mm. seuraavasti.

Viestin lähetti Tuomas
Jokereiden perinteet uloittuu Töölön Vesan perustamisvuoteen 1906 joka on neljännesvuosista enemmän kuin Tapparalla (TBK:lla).

Viestin lähetti Tuomas
Kyllä, Jokerit/Töölön Vesa on perustettu 26 vuotta aiemmin kuin Tappara/TBK. Menestystä Tappara on saavuttanut toki kymmeniä mitaleja enemmän.

Viestin lähetti Tuomas
Ääh, hifk:han on 9 vuotta Jokereita/Töölön Vesaa vanhempi seura. Kyllähän sunkin se pitäisi tietää

Ensimmäinen lainaus ei ihan tuollainen väite ole, mutta kahdessa seuraavassa vedät kyllä aivan selvät yhtäläisyysmerkit Vesan ja Jokereiden välille. Vaikka se nyt on kyllä aivan selvää, että eri seuroista on kysymys.

Ei ole eikä ole koskaan ollut olemassa mitään Jokerit/Töölön Vesaa. Vesa on perustettu 1906 ja Jokerit 1967. Tästä on ihan turha kenenkään kinastella. Uusi seura on uusi seura, väittävät fanit mitä hyvänsä. Selväksihän se tuossa Cobolin lainauksessa tuli lukutaidottomallekin. Piste.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Viestin lähetti Isaksson
Ei ole eikä ole koskaan ollut olemassa mitään Jokerit/Töölön Vesaa. Vesa on perustettu 1906 ja Jokerit 1967. Tästä on ihan turha kenenkään kinastella.
Kirjoitin sen jo eilen mitä tuolla tarkoitin, "Mun mielestä Jokereiden ja Töölön Vesan samat fanit ja pelaajat riittävät jo perinteiden hyväksi lähtökohdaksi" sekä "Kannattajat tekevät joukkueen, eivät vaihtuvat omistajat ja pelaajat. Ja pitkälti nämä Vesan kannattajat Jokereiden matseissa 60-luvulla kävivät".

Vuosiluvuthan ovat juuri noin, ja niistäkin eilen tuli keskusteltua, tosin cobolin kanssa yv:llä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Niin muutenkin mielestäni vähän kornia puhua emoseurojen perustamisvuosista, jos jääkiekko on aloitettu 60-70vuotta myöhemmin. Kyllähän maailmalla on näitä seurojakin jotka pelaavat jopa kymmeniä lajeja, joten jos vaikkapa Real Madrid niminen seura aloittaa rantalentopallon, niin tuskin se puhuu menestyksistä jalkapallossa(tai vaikka koripallossa), vaikka se olisikin Real Madridin alainen. Toki jos sitten puhutaan yleisesti seurana, eikä jääkiekkoseurana, niin asia onkin aivan eri.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti eagle
Se oli kuvainnollinen termi. Yhtä hyvin olisin voinut pistää "valkokaulukset" katsomossa. Parhaiten tulee mieleen lukuisat Jokerit-Tappara matsit juuri tälläisten katsojien edessä/takana kun kuuli juttua kaikesta muusta kuin pelistä ja jos pelistäkin, niin sitten ihmeteltiin mistä maasta Valeri Krykov on tullut, onko venäläinen vaiko kenties Ukrainasta tai Virosta(tämäkin vain kuvaava esimerkki, eivät kaikki siitä puhuneet).
Minä en kyllä ymmärrä mitä pahaa noissa valkokaulus-hemmoissa on. Heitä on joka paikkakunnalla enemmän tai vähemmän, myös tampereella. Eipä kiekon taso olisi suomessa kummoinen jos friikkifanien rahoilla hommaa pyörittettäisiin.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti hull16
Minä en kyllä ymmärrä mitä pahaa noissa valkokaulus-hemmoissa on. Heitä on joka paikkakunnalla enemmän tai vähemmän, myös tampereella. Eipä kiekon taso olisi suomessa kummoinen jos friikkifanien rahoilla hommaa pyörittettäisiin.

Enhän sanonut että siinä olisi mitään pahaa, totesin vain että nämä tulevat Jokereista mieleen itselleni. Tämähän kuuluu osittain samaan kun toteamus(minkä itse totesin) että HH&Jokerit nosti jääkiekon bisneksenä aivan uudelle tasolle ja muut seurasivat perässä pitkälti. Toki naureskelen näille kun eivät edes tunne kotijoukkueen pelaajia, saati vierasjengin, mutta kun ovat lipun/aition/kausikortin maksaneet niin oikeutettuja otteluissa istumaan. Siinä missä minä "kiihkofanina".

Jääkiekko on nykyisin paljon sitä mitä esim. oopperat/sinfoniat/teatteri aikoinaan, siellä tavataan liikekumppaneita ja solmitaan suhteita.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Viestin lähetti eagle
Toki naureskelen näille kun eivät edes tunne kotijoukkueen pelaajia, saati vierasjengin, mutta kun ovat lipun/aition/kausikortin maksaneet niin oikeutettuja otteluissa istumaan.

Se on seurojen vika, jos eivät saa pelaajiaan tarpeeksi hyvin kannattajilleen esiteltyä. Nyt kun on nämä videotaulut niin voisi esitellä joka erätauko yhden pelaajan hallissa mm-kisojen pelaajakortin tavoin. Tapparassakin on varmasti muitakin kuin janne ojasia, joten ei kaikki niitä tunne, joten seura voisi tehdä asian eteen jotain. Ja mitä tulee Krykoviin niin ehkä tampereella ajateltiin, että Vuosaaren postipoika ei ole hyvä imago vahvistukselle, vaan annetaan ymmärtää, että tuli kova vahvistus neuvostomaajoukkueesta. :)
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti eagle
Enhän sanonut että siinä olisi mitään pahaa, totesin vain että nämä tulevat Jokereista mieleen itselleni.
Jos täällä kaikki kirjoittaisivat omat mielikuvansa muista joukkueista olisi varmaan moderaattoreilla huomattavasti enemmän hommia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös