Olen kannattanut Jokereita suurinpiirtein vuodesta -90 asti. Asuin tällöin Pohjois-Karjalassa ja en mitään kiekosta hirveästi tajunnut, mutta Jokereiden logo oli maailman hienoin.
En nähnyt ikinä Jokereiden pelaava Nordiksella, koska muutimme etelään vasta, kun pelit alkoivat Areenalla. Jokereille oltiin kateellisia ja niitä vihattiin uuden hallin ja varakkaan ja sanavalmiin omistajan takia. 90-luvun menestykselläkin oli varmasti osuutta asiaan. Jokerit oli varmasti 90-luvulla Euroopan yksi kovimmista joukkueista ja ehkä jopa kovin. Tällaisen joukkeen voittaminen tuotti varmaan maakuntien faneille extra hyvän fiiliksen. Olisi ainakin minulle :)
Kun KHL aika alkoi, niin tunteet oli vähän ristiriitaiset, mutta joukkuettani en jättänyt. Meitä kyllä haukuttiin Putinin sätkynukeiksi ja Skan farmiksi, oltiin koko suomen häpeä jne. Tottakai Venäjän perseily vitutti, mutta Jokeri-logo oli liian rakas. Ei tietysti haitannut, että huippuotteluiden taso nousi aika lailla ja sai nähdä sellaisia pelaajia joukkueessa joita muuten ei näkisi. Oliko se sen arvoista? En tiedä.
Venäjän perseily oli tietysti geneeristen Jokeri-vihaajien juhla-aikaa. Osa vittuilusta ja kritiikistä oli täysin aiheellista, mutta osa myös täysin tekopyhää sontaa.
Tämä Venäjän viimeisen rikos oli kyllä naula arkkuun. Jokerit ei voi jatkaa pelaamista KHL:ssä enää. Olisiko koskaan edes pitänyt mennä? Oliko vaihtoehtoja? No sinne tuli mentyä ja se on nyt toivottavasta vain osa Jokerit historiaa.
Anteeksi pitkä alustus, mutta nyt sitten itse ketjun aiheeseen.
Olen aina välillä salaa toivonut, että olisin jonkun vähän pienemmän seuran kannattaja. En sitten tiedä olisiko se ollut yhtään sen helpompaa :) Tai ehkä lähinnä, että Jokerit olisi altavastaaja ja isompien kiusaaja. Joo tätä periaatteessa oltiin KHL:ssä mutta noissa olosuhteissa pelaaminen ei hirveästi mitään sympatioita ja koko Suomen Jokereita luonut.
En todellakaan usko, että Jokerita on vielä kuopattu. Kaukana siitä. Aito Jokerisydän sykkiin aivan liian monen rinnassa. Tapahtuu Meidän paluu sitten divareissa, Liigassa tai sitten ikinä missään niin olen mukana. Olkoon halli/koti sitten missä tahansa niin tulen paikan päälle katsomaan. Areenalle ei voi enään palata.
Oma unelma uusi vähän pienempi halli jonnekkin Helsingin keskustan liepeille.
Jokerit tarvitsee nyt uuden alun puhtaalta pöydältä. Tapahtuu se sitten jo ensi kaudella tai vuosien päästä.
Jokerit on aivan liian iso pala Suomalaista kiekkohistoriaa menetettäväksi. Perinteitä ja kannattajia tulee riittäämään.
ME tulemme vielä takaisin.