Mä niin toivoisin, että kuka tahansa Jokereita lähteekin vetämään ei kohtelisi sitä kuin pari edellistä omistajaa. Jokerit on hieno seura, upeat perinteet, Suomen hienoin logo ja tarinana sellainen, jollaista ei Suomesta toista löydy.
Mä olen vuosikausia ollut huvittunut niille lukemattomille uunoille, jotka tänne meidänkin palstalle ovat hortoilleet mainostamaan tietämättömyyttään alleviivaten sitä narratiivia, että Jokerit on rahaseura ja pyrkii ostamaan menestystä. Toki näinkin on ollut, mutta tarina sen taustalta jätetään tietoisesti tai tiedostamatta kertomatta. Jokerit olivat Hjalliksen aikana poikkeuksellinen kasvutarina. Tarina on ihan perinteinen ryysyistä rikkauksiin, mutta sehän ei suomalaiseen kateellisen ahtaaseen mielenmaisemaan istu. Ja kuten hyvään tarinaan kuuluu, myös sen loppu oli yhtä näyttävä kuin nousu. Nyt on uuden aika. Mitä se uusi ikinä tarkoittaakaan.
On ilmeisen hirveä tragedia ja synneistä suurin, jos ja kun joku onnistuu luomaan tyhjästä menestystarinan. Toki Hjalliksen astuessa puikkoihin asettuivat tulevan menestyksen kannalta elintärkeät palikat oikeille paikoilleen, osittain itsestään mutta myös osittain Hjalliksen ansiosta. Teemun ja kumppaneiden luoma buumi ja sen seurauksena täysin uusi asiakassegmentti yhdistettynä Hjalliksen yritysmaailman verkostoihin ja myyntimiehen kykyihin loivat kasvutarinan, jonka seurauksena Jokerit nousivat kansallisen kiekkoilun huipulle niin edustuksen kuin juniorituotannon osalta. Tämä menestys ja sen mukana tuoma tunnettuus, Hjalliksen polarisoiva imago ja Jokereiden tapa tehdä asiat hyvin epäkonservatiivisesti nostivat Jokerit seuraksi, joka kiinnosti muuallakin kuin Helsingissä. Toki kiinnostuksen polttoaineena oli vastenmielisyys ja vastenmielisyyden polttoaineena - ainakin osittain - kateus. Toki ihan aitojakin syitä Jokereiden negatiiviseen imagoon riittää jonoksi asti, eikä vähiten Hjalliksen toiminta Jokereiden Liigasta irtautumisesta. Mutta yhtä kaikki, Jokerit loivat tunnetta -> tunne tuo katsojia katsomoon -> katsojat rahaa seurojen kassaan -> raha parempia pelaajia ja mahdollisuuden panostaa junioreihin -> paremmat pelaajat nostavat pelin viihdyttävyyttä -> laadukkaampi ja kilpailukykyisempi tuote -> synergia kaikille seuroille.
Sinä päivänä kun Jokerit vetävät seuraavan kerran luistinten piirrot lligajäille, koko sarjan kiinnostavuus kasvaa ja siitä kiinnostuksesta hyötyvät niin peräkylien aakkosasemia olohuoneenaan pitävien ja siellä kyräilevien kylänmiesten kannattamat seurat kuin Kaivarin paraatipaikalla kelluvan segelbåtin ruorissa Helly Hansenin paukkuliiveissä postailevan kielimiehen suosikkiseura tai länsirannikolla puolet kirjaimista puhuessaan nielevän ja hitsipillistä elantonsa puhaltavan tai kanaaleja maailmanihmeenä pitävien ja niistä huolimatta toisilleen vittuilevien suosikkiseurat.
Mutta mä otan sata kertaa sadasta nämä kylänmiehet, hitsaajat, postailijat ja muut mittaamaan meitä kuin suu auki kerjäämässä niitä murusia mitä itänaapurin roistoilta sattuu suusta putoamaan. Siksi, jos ja kun Liigaan joskus päästään, on syytä mennä sinne nöyränä mutta ketään kumartelematta ja antaa pelin puhua. Vittuilua tulee, mutta ihan syystäkin. Me tullaan olemaan monta vuotta tuhlaajapoikia jotka palasivat häntä koipien välissä maitojunan viimeisessä vaunussa ja lakki borschkeiton punaiseksi värjäämässä kourassa kotiin.
Mulla olisi Kurrin jatkolle yksi ehto. Se on se, että se julkisesti sanoo KHL:n olleen valtava virhe ja itse olleen sokea sille riettaalle poliittiselle sirkukselle johon Jokerit ja hänet ostettiin mukaan. Virheitä saa tehdä, mutta niistä pitää kantaa vastuu, vetää niistä johtopäätökset, ottaa opiksi ja jatkaa eteenpäin. Ei omaa olemassaoloaan anteeksipyydellen vaan nöyrästi kohti luottamuksen rakentumista. Silloin se hyväksyminenkin rakentuu hiljalleen ja itsekseen. Ja vain silloin on mahdollisuus saavuttaa koko yhteisön luottamus ja kunnioitus. Ilman niitä Jokereilla ei ole toimintaedellytyksiä, sillä ne toimintaedellytykset määrittävät muut seurat.
Ja ihan sitä samaa se tulee edellyttämään meiltä faneilta. Jos Jokerit takaisin Liigaan pääsee, on se luottamuksen osoitus koko liigayhteisöltä. Ja meidän fanien, Jokereiden ja koko sen taustalla olevan omistajaportaan on osoitettava olevansa tuon luottamuksen arvoinen.
Mä kirjoitin Jokereista ensimmäistä kertaa vuosiin me - muodossa. Vittu kun tuntui hyvältä.