Itse en juuri tilastoihin kiinnitä huomiota vaan uskon siihen mitä näen. Ensimmäisessä ottelussa mies oli maalilla pönöttävä katastrofi, mutta tässä toisessa pelissä mies pelasi ihan hyvän ottelun lukuunottamatta sitä viimeistä maalia, jota ei olisi saanut päästää, koska kuten jo sanoin se meni läpi.
Suomessa on muutenkin kiitos Mertarannan typerien selostusten aina haukuttu (usein syyttä) maalivahtia, kun hän ei lähes mahdottomien tilanteiden edessä pysty torjumaan kiekkoa. Olen kieltämättä harmissani, että harmittavan moni on täällä Jokereiden osiossa on omaksunut ilmeisen hyvin nämä Mertsin opit ja syyttävä sormi osoittaa aina ensimmäisenä maalivahtiin, vaikka oikeat syylliset olisivatkin ihan silmien alla. Tuntuu oikeastaan aika turhalta edes jatkaa keskustelua, kun osa porukasta pitää täydellisestä laukauksesta seurannutta reboundia ja siitä johtuvaa maalia veskarin maalina.
Kyllä mä ne pelitkin katon, älä siitä huoli. Ja niissä peleissä ei ole ollut yhtään ainoaa viitettä siitä, että Karlsson voisi jatkossa suoriutua huomattavasti paremmin, tai olisi tähän mennessä suoritunut edes kohtuullisesti. On siellä ns "mahdottomia torjuttavia" ollut osa maaleista, kyllä mä sen myönnän. Mutta niitä "mahdottomia" saa kyllä ihan luvan kanssa ottaa myös joskus kiinni. Karlsson ei siihen ole oman muistikuvani mukaan tainnut pystyä ainoatakaan kertaa, tosin yksi peli jäi näkemättä. Muutama "ihan kiva" torjunta ollut joukossa toki, mutta ei mitään gamesavereitä, mitä tällä tasolla on ihan perusteltua vaatia muutama per peli. Sen lisäksi mitä tilastoihin tulee, niin ne ei myöskään valehtele siinä, mikä on maalivahdin tehtävä ja miten on siinä onnistunut. Maalivahdin tehtävä on antaa joukkueelle mahdollisuus voittoon. Sitä se ei mun mielestä tee realistisesti, jos päästää yli 3 maalia pelissä, oli ne kiinniotettavia vetoja tai ei. Myös voittavan joukkueen maalivahdin torjunta-% ei voi olla alle 90. Karlssonin kotipelien keskiarvo on noin 80%. Kun yhdistät tilastot ja nähdyt esitykset yhteen, niin ei siitä kyllä pienintäkään positiivista ajatusta voi saada aikaiseksi Karlssonin kohdalla. Oli sitten Mertaranta tai Sihvonen.
Mitä tohon sun korostamaan yhteen maaliin tulee niin nro 1) laukaus ei ollut täydellinen, se ei mennyt maaliin, 2) laukaus ei ollut myöskään kovin täydellinen, kun se ei vaatinut todellakaan mitään gamesaver-torjuntaa, vaikka hyvän torjunnan vaatikin. 3) tolta etäisyydeltä tuleva veto pitää olla oikeanlaisella maalivahdin toiminnalla ja liikkeellä ohjattavissa muuallekin kuin suoraan takatolpalle tulevalle pelaajalle. Mut noita maaleja tulee, ei siinä mitään. Parempana päivänä rebound olisi torjuttu paremmin ja huonompana imastu jo eka veto. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että toi olisi ollut paremmalla toiminnalla täysin hallinnassa ja torjuttavissa oleva tilanne. Se veto ei itse asiassa ollut hirveesti kummoisempi kuin Hagmanin toinen maali jonka Säteri imuroi.
Ja mikään tässä viestissä ei ole myöskään poistanut sitä faktaa, että alivoima oli surkeaa ja pelaajilla oli myös oma vastuunsa maalien synnyssä. Maalivahti vaan saa ja joutuu joskus korvaamaan niitä pelaajienkin virheitä.