mielekkäämpää olisi verrata Pyörälää ja Peltolaa. Veikkaan, että Peltola pyyhkii ohi jo tällä kaudella - ellei sitä ole jo ollutkin.
Pyörälä ja Peltola ovat juuri ne pelaajat, joita tulisi vertailla keskenään, jos halutaan vertailla joukkueiden välisiä voimasuhteita yksittäisten pelaajien kautta. Siitä olen kuitenkin kanssasi erimieltä, että Peltola olisi ajanut tai vähintäänkin olisi ajamassa Pyörälän ohi.
En halua vähätellä Peltolaa yhtään, sillä kova pelaaja tämä Tapparan kapteeni on. Hän on kuitenkin jokaisella osa-alueella Pyörälää perässä, enkä usko hänen koskaan saavuttavan sitä tasoa, jolla Pyörälä vielä parhaillaankin pelaa. Pyörälä on vieläkin tehokas pistemies, runkosarjassa hän takoi viime kaudella pisteitä 0,65 ottelua kohden ja pudotuspeleissä 0,86 pistettä ottelua kohden. Peltola pelasi viime kauden runkosarjassa tehokkaasti. En tiedä oliko suonenveto, sillä niin poikkeuksellinen hänelle tuo 0,66 pisteen ottelukohtainen tahti oli. Pudotuspeleissä hän palasi tutumalle tasolleen pisteiden tekijänä ja saalisti pisteitä 0,24 ottelua kohden. Tiedän hyvn, että molempien pelaajien vahvuudet ovat muualla kun tehoilussa, vaikka Pyörälä onkin osoittanut olevansa sarjan eliittiä myös siinä. Puolustussuuntaan pelaamiseen arviointi on kuitenkin usein kovin hankalaa. Kauneus on usein niin sanotusti katsojan silmissä. Luotan tässä arvioinnissa valtakuntamme valmennuseliittin. Pyörälä valittiin tälläkin kaudella MM-kisoihin nimenomaan kahdensuunnan hyökkääjäksi ja pärjäsi loistavasti. Eiköhän me suosiolla jätetä Peltola vielä hyviän matkan päähän Pyörälästä.
Sitten onkin Kärpistä haettava vastinetta esim. Savinaiselle, joka toivottavasti saa nyt ehjän kauden.
Savinaiselle vastine löytyy Kähkösestä. En tässä vertailussa kyllä hirveää eroa löydä. Savinaisen viime kausi oli ainakin minulle pettymys. Ei säväyttänyt missään vaiheessa ja aika monta Tapparan peliä näin. Toki myös Kähkösen nykykunto on arvoitus. Jos Kähkönen on lähellä sitä taistelijaa, joka Kärpissä viimeksi pelasi, ei häntä voi ainakaan paljon Savinaisen taakse jättää.
Karjalainen teki melkein 20 maalia viime kaudella, kuinka nyt jne..
Karjalaista voitaisiin hyvin verrata Mäenalaseen, vaikka erityylisiä pelaajia ovatkin. Molemmat ovat kuitenkin joukkueissaan tulevalla kaudella maalintekijän roolissa. Karjalaisen viime kausi runkosarjassa oli hyvä. On mielenkiintoista nähdä, mikä on tulevaisuuden suunta. Mäenalanen omaa valtavan potentiaalinen ja on aivan läpimurron kynnyksellä. Minä ottaisin näistä kahdesta Mäenalasen. Ymmärrä hyvin, että sinun valintasi kohdistuisi Karjalaiseen.
Ruohomaa on Järvistä edellä, koska laukookin joskus itse.
Tämä on myös hyvä pari vertailtavaksi. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että Ruohomaa on Järvistä edellä. Mielestäni kyllä muillakin osa-alueilla kuin laukaisuhanakkuudessa.
Otsikon Albertia voi sitten verrata Lajuseen otteissaan.
Tässä vertailussa Lajunen asettaa riman hurjan korkealla ja olisin enemmän kuin tyytyväinen, jos Albert sen riman ylittäisi. Uskoisin, että voimme kauden jälkeenkin sanoa, että Lajunen on parempi pelaaja kuin Albert. Jos Albert kuitenkin pystyy yllättäen kovinkin tehoilemaan, voi asia kääntyä päälaelleen
Sanoisinkin siis, että Tapparan hyökkäys on tällä hetkellä vähän Kärppien vastaavaa edellä.
Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa. Täällä ovat kuitenkin pessimistit heittäneet ilmoille väitteitä, että Kärpät olisi säälijoukkue. Jos Kärpät on hyökkäyksessä tällä hetkellä vain vähän Tapparaa perässä ja Kärppien puolustus/maalivahdit ovat sarjan eliittiä, miten ihmeessä siitä saadaan säälijoukkue? Kysymys ei ollut esitetty sinulle, vaan ihmettelen asiaa yleisellä tasolla. Sinä tunnut luottavan Kärppien menestykseen ennemmän kuin moni kärppäkannattaja. (Tai tällaisen käsityksen näistä pelaajavertailusta sain.)
Paljon mielenkiintoisia pareja olisi Tapparan ja Kärppien pelaajistossa vertailtavaksi. Ikävä kyllä se taitaa olla toisen ketjun heiniä.