Jesse Puljujärvi – hymyilevä suomalainen

  • 2 769 289
  • 8 665

Freewind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Mukavahan tuo on nähdä että Jesse on takaisin askissa ja pisteitäkin tulee. Kuitenkin tuo luistelu on vieläkin sitä samaa horjumista kuin ennen leikkausta. Tuossa viime yön syötössä meinaa ensiksi kaatua kun spurttaa vauhtiin ja lopulta syöttöä antaessa menee nurin. Toki nyt kun ei koko peliä ole katsonut, ei voi sanoa oliko tuo vain yksittäistapaus, mutta tuttuja elementtejä siellä näkyi. Itse uskon että kuukauden sisään Jesse nähdään änärin puolella, kun nyt näyttää että lonkat kestää. Hyvä lisä mille tahansa joukkueelle bottom kutoseen.
 

Alavaari

Jäsen
Mukavahan tuo on nähdä että Jesse on takaisin askissa ja pisteitäkin tulee. Kuitenkin tuo luistelu on vieläkin sitä samaa horjumista kuin ennen leikkausta. Tuossa viime yön syötössä meinaa ensiksi kaatua kun spurttaa vauhtiin ja lopulta syöttöä antaessa menee nurin. Toki nyt kun ei koko peliä ole katsonut, ei voi sanoa oliko tuo vain yksittäistapaus, mutta tuttuja elementtejä siellä näkyi. Itse uskon että kuukauden sisään Jesse nähdään änärin puolella, kun nyt näyttää että lonkat kestää. Hyvä lisä mille tahansa joukkueelle bottom kutoseen.
Joo ei tuo luistelu tuossa kohti kovin sulavaa ollut. En ole sen enempää itsekään katsellut joten ei tietoa, horjuiko hetkellisesti vai onko tuota enemmänkin.

Mutta tuo syöttöhetken kaatuminen: Jessellä on aina toisinaan tapana tehdä tuota, yrittää viime hetkeen asti peittää syötön. Aika äkäisen iso kulman muutos viime hetkellä, ja siinä kyllä helposti mennään nurin. Melkein voisi sanoa, että pelimiehen merkki varsinkin jos onnistuu niin hyvin että saa moken kunnolla polvilleen.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
En ehkä ihan täysin ymmärrä kyseistä lausetta.

On se ratkaisu siinä mielessä, että esim. Ruotsissa tai Sveitsissä pelaa moni sellainen jääkiekkoilija, joka ei syystä tai toisesta pelaa tai mahdu NHL:ään.

Eli voihan se olla, että Pulju jää ilman NHL-sopimusta ja siinä tilanteessa Ruotsi tai Sveitsi nimenomaan voisi olla aika hyvä ratkaisu.
Itse arvioisin että Jessen kielipään ja tiettyjen sopeutumisvaikeuksien takia paras paikka olisi Liiga, ellei NHL aukene. Aikaa meni, että englanninkieli tarttui sen verran että pystyy tuolla toimimaan.

En tiedä onko täällä varsinaista Pulju-vihaa, mutta välillä näkee sitä että melkein tahallaan halutaan vähätellä suomalaisia pelaajia, ettei vain leimaudu Karjalahatuksi.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
En tiedä onko täällä varsinaista Pulju-vihaa, mutta välillä näkee sitä että melkein tahallaan halutaan vähätellä suomalaisia pelaajia, ettei vain leimaudu Karjalahatuksi.
En ole itse haukkunut, mutta olen huomannut kun joku fanipoika joskus 3-4v sit rankkas suomen pelaajia best vs best -turnaukseen niin Pulju siellä oli Ranen edellä. Enää ei varmaan paljoakaan puhua tuommoisesta asiasta eikä olisi pitänyt silloinkaan.
Keskustelun polarisointi vaan on korkealla ja veikkaan syyksi fanipojat mihin jotkut haluaa antaa kuittia. Eihän Kaaposta ole tämmöistä juttelua.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
En ole itse haukkunut, mutta olen huomannut kun joku fanipoika joskus 3-4v sit rankkas suomen pelaajia best vs best -turnaukseen niin Pulju siellä oli Ranen edellä. Enää ei varmaan paljoakaan puhua tuommoisesta asiasta eikä olisi pitänyt silloinkaan.
Keskustelun polarisointi vaan on korkealla ja veikkaan syyksi fanipojat mihin jotkut haluaa antaa kuittia. Eihän Kaaposta ole tämmöistä juttelua.

Epäilenpä että 3-4 v sitten olisi kukaan rankannut Puljua Ranen edelle. Tietysti tuolloin sattui Puljulle se uran paras vuosi (2021) McDavidin ketjussa, joten ehkä joku on roolittanut hänet ykkösen laitaan. Tietysti näin on voinut tapahtuakin...mutta Rantasella oli tuolloin jo useampi huippukausi takana, joten vaikea uskoa, että kukaan tosissaan tällaista olisi heittänyt. Viestisi on oikeastaan hyvä esimerkki siitä, miksi tämä rönsyilee niin holtittomasti. Heitellään kaikenlaista omiin oletuksiin perustuvaa.

(Toki seison korjattuna, kun sen viestin näen)

Toisaalta tämä on keskusteltupalsta ja jos jokin herättää keskustelua niin se herättää, eikä siinä mitään väärää ole.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
(Toki seison korjattuna, kun sen viestin näen)

Toisaalta tämä on keskusteltupalsta ja jos jokin herättää keskustelua niin se herättää, eikä siinä mitään väärää ole.
En löytänyt viestiä, muta mielestäni semmoinen oli.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mutta tuo syöttöhetken kaatuminen: Jessellä on aina toisinaan tapana tehdä tuota, yrittää viime hetkeen asti peittää syötön. Aika äkäisen iso kulman muutos viime hetkellä, ja siinä kyllä helposti mennään nurin. Melkein voisi sanoa, että pelimiehen merkki varsinkin jos onnistuu niin hyvin että saa moken kunnolla polvilleen.

Noh, nyt hieman liikaa kiillotellaan tuota suoritusta. Kyllä taitavat pelaajat osaavat peittää syöttönsä siten, että tasapainokin säilyy. Ja veskahan tuossa hieman häkeltyi, kun puolustaja ei jostain syystä saanutkaan katkaistua syöttöä, joka ei ollut ihan paras mahdollinen. Piste on kuitenkin piste ja hyvä, että niitä tulee.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noi pari klippiä katsoneena ja ilman mitään biomekaniikan osaamista ja vahvat Pulju-silmälasit päässä julistan seuraavaa:

Nykyiset kompuroinnit näyttävät jotenkin paljon pehmeämmiltä kuin viimevuotiset. Sillein, että liikeratoja haetaan vielä, mutta vähän hämmästytään, kun se lonkka kiertyykin helposti ja siitä tupsahdetaan polvilleen.

Kun viime vuonna kaikki kiertoliikkeet näyttivät jäykän nykiviltä, ja muun kropan, etenkin käsien samanaikainen liike pysähtyi ja kiekko jäi kyydistä / tuli voimaton tökkäys suoraan eteenpäin ja se kaatuminenkin näytti hallitsemattomalta räpiköinniltä.

Olisi tosiaan kiva nähdä nyky-Jesseä normaaleissa pelitilanteissa eikä vain klipeissä, mutta sen vaan sanon, että noissa näkemissäni maaleissa ja tuossa yhdessä syötössä pisteet tulevat oman kuljetuksen jälkeisistä ihan yritetyistä vedoista/syötöistä, jollaisia viime kauden lonkkavammainen Jesse ei olisi tehnyt edes AHL:ssä.
 

Alavaari

Jäsen
Noh, nyt hieman liikaa kiillotellaan tuota suoritusta. Kyllä taitavat pelaajat osaavat peittää syöttönsä siten, että tasapainokin säilyy. Ja veskahan tuossa hieman häkeltyi, kun puolustaja ei jostain syystä saanutkaan katkaistua syöttöä, joka ei ollut ihan paras mahdollinen. Piste on kuitenkin piste ja hyvä, että niitä tulee.
Olen sinänsä enimmäkseen aivan samaa mieltä, eikä tämä ollut Jesseltäkään kaikista sulavin vastaava.

Mutta silti pidän kiinni siitä, ettei tuossa tilanteessa kaatuminen mitään älytöntä kömpelyyttä ole, toisin kuin edeltävät luistelupotkut.
 

Luoto

Jäsen
Luulin, että Puljujärvi tuulettaa jo valmiiksi oman päädyn sinisellä tulevaa maalia.
Erikoinen käden nosto, eiköhän tuo tasapainoon ja lonkkiin jotenkin liity. Mulla on semmoinen muistikuva, että tuollainen kaatuminen oikealle syötettäessä on nähty ennenkin. Kömpelyyttä ja tekniikan heikkoutta. Olisko rystyltä syöttö mitään? Ei hyvältä näytä.
 

AriZona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes
Erikoinen käden nosto, eiköhän tuo tasapainoon ja lonkkiin jotenkin liity. Mulla on semmoinen muistikuva, että tuollainen kaatuminen oikealle syötettäessä on nähty ennenkin. Kömpelyyttä ja tekniikan heikkoutta. Olisko rystyltä syöttö mitään? Ei hyvältä näytä.
Aika paha noin lyhyen klipin perusteella isompia johtopäätöksiä on tehdä. Tuossa kuitenki meno näyttää samalta kuin ala-asteen liikuntatunneilla.

Näköjään ainakin nopeus puljulla riittää AHL peleissä, samoin kuin aikoinaan nuorten MM-kisoissa.

Laukauksetkin näkyy uppoavan ihan hyvin maaliin tuossa sarjassa, vaikka jo heti siniviivan jälkeen näyttää maalivahdille, että ranteella lähtee.

Joku voisi koostaa videolle kaikki jessen NHL maalit. Tuntuu, että kaikki tai ainakin suurin osa maaleista on tullut luokattomalla vedolla, joka on pomppinut puolustajan tai maalivahdin varusteiden kautta maaliin.
 

Luoto

Jäsen
Laukauksetkin näkyy uppoavan ihan hyvin maaliin tuossa sarjassa, vaikka jo heti siniviivan jälkeen näyttää maalivahdille, että ranteella lähtee.
Maalilla oli tekemistä pelkästään molarin imuroinnin kanssa, laukauksen tekniikka oli jopa Puljun suorittamaksi surkea. Jalat sivuttain on ja pysyy, vasen jalka aavistuksen nousee lopussa jäästä, mikä viittaisi off leg-vetoon. Periteinen vetolaukaus tuo kuitenkin lienee tarkoitus olla. Veto lähtee pelkillä käsillä. Surullista seurattavaa Puljun tarina.
Onko Jessen pää umpiluuta vai eikö kukaan hänen lähellään ymmärrä tekniikasta hevon veetä?

Edit: Niin olihan häntä neuvottu nostamaan ylävartaloa pystympään, eli jotain oikeaa neuvoa on saatu. Saapa nähdä meneekö jakeluun.
 
Viimeksi muokattu:

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
1+1 viime pelissä.

Hämmentävää kyllä tuo horjahtelu, kaatuilu ja kömpelyys näissäkin pätkissä viime yöltä, missä tekee ja syöttää maalin. Onko se aina ollut tuon näköistä?
On ollut. Aina. Se on ollut aina kovin vaivaannuttavaa katsottavaa, kun Jesseä yritetään lyödä johonkin grinderin / voimahyökkääjän rooliin, kun kaveri lentelee kuin perunasäkki jos joku edes luistelee vierestä. Minkäänlaisia edellytyksiä siihen ei mielestäni koskaan ole ollut.
 

Luoto

Jäsen
Jesse on aina ollut herkkä kaatuilemaan ja olen ajatellut sen johtuvan paljolti huonosta peliasennosta, eli vaakasuorasta ylävartalosta.

Noitten äijien reisilihaksilla noustaan yhdelläkin jalalla kyykystä heittämällä. Näyttää kuitenkin siltä kuin Jessellä loppuisi voima, hän menettää tasapainoaan ja joutuu auttamaan oikealla jalalla. Epäilen kuitenkin että kipu saattaa olla syynä siihen, että hänen on muutettava liikettään. Sama saattaisi olla syynä edelliseen oikealla kädellä huitomiseen.

Edellä kirjoitettu pitää myös paikkansa, Jessellä taitaa olla luonnostaan heikko tasapaino, kuten esim. mulla. Sitä ei kyllä mulla juuri jäällä huomannut, mutta siviilissä huomaan itse ja se vaan pahenee iän myötä.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Pulju on säännöllinen pisteiden teossaan. Jos tulee pisteitä, niin niitä tulee 1+1. Jo neljä tämmöistä peliä.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Eikö hän jossain kohtaa pelannut Edmontonissa ihan hyvää fyysistä peliä, eikä suinkaan ollut koko ajan katollaan? Ookoo, ei se toki hänen vahvuutensa ole, mutta ne voimahyökkääjä jutut lähti liikkeelle joltakin hyvältä pätkältä Edmontonissa. Lisäksi en usko, että Jessellä voima loppuu kesken. Olen ainakin lukenut juttuja, että hän on himoharjoittelija ja tekee esim kesäisin valtavia harjoitusmääriä Qstock reissujen lomassa.

Oisko tässä vielä kuntoutuskin vaiheessa siinä mielessä, että jääkiekon pelaaminen vaatii vielä toistoja?
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Jesse on aina ollut herkkä kaatuilemaan ja olen ajatellut sen johtuvan paljolti huonosta peliasennosta, eli vaakasuorasta ylävartalosta.

Noitten äijien reisilihaksilla noustaan yhdelläkin jalalla kyykystä heittämällä. Näyttää kuitenkin siltä kuin Jessellä loppuisi voima, hän menettää tasapainoaan ja joutuu auttamaan oikealla jalalla. Epäilen kuitenkin että kipu saattaa olla syynä siihen, että hänen on muutettava liikettään. Sama saattaisi olla syynä edelliseen oikealla kädellä huitomiseen.

Edellä kirjoitettu pitää myös paikkansa, Jessellä taitaa olla luonnostaan heikko tasapaino, kuten esim. mulla. Sitä ei kyllä mulla juuri jäällä huomannut, mutta siviilissä huomaan itse ja se vaan pahenee iän myötä.
Tähän tasapainoon pieni fysiologinen fakta, eli kenelläkään ei ole luonnostaan heikkoa tasapainoa, ellei ole tasapainoelinten sairauksia tms.
Tasapainoa ja sen hallintaa on helppo myös treenata ja se on käytännössä ilmaista.
Ja mitä enemmän tulee ikää, sen tärkeämpää tasapainoo ois treenata:
Harjaa vaikka aamuin illoin hampaat seuraavasti (tämä siis kopioitu, mutta testattu mm. junnujen kanssa):
* Seiso yhdellä jalalla ja pese hampaat aamulla, ylähampaat 1 min, ”vaihda” jalkaa ja alahampaat 1 min ja toista sama ehtoolla.
Tälviisii oot treenannu päivässä 4 min tasapainoo, viikossa 28 min ja kk:ssa parisen tuntia. Et semmottis.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Riippumatta siitä paljonko tehoja on tullut viime peleissä niin isoin juttu kuitenkin on se että Pulju on pystynyt pelaamaan säännöllisesti eikä pelejä ole jäänyt väliin. Se antaa toivoa siitä että uraa ei tarvitsisi tähän väliin haudata kokonaan.

Kieltämättä positiivinen paluu. Huolettaa silti, että miten tuollaiset metalliviritykset kestävät ammatilaisurheilun aiheuttamaa rasitusta? Treenaamisessa pitää todennäköisesti olla laatu korkealla ja määriä miettiä tarkasti. Tämähän ei siis kuulosta Puljulta.

Mitä tulee tuohon laukaukseen ja tasapainoon siinä, niin 17-vuotias Puljujärvi laukoi ranteen pelkästään käsillä ja tasapaino oli hakusessa aina suorituksen jälkeen. Ei ole siis ihan uusi juttu tämä ja epäilen, että lonkat eivät ole rassanneet vielä noin nuorena.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Sellainen muistikuva tuli mieleen vuosien takaa että Pulju, Laine ja joku kolmaskin (pakki?) olivat ennen nuorten mm-kisoja haastattelussa, siinä yhteydessä oli myös jonkinlainen lämäri-kisa. Pulju voitti ja Laine oli kakkonen. Pakki jäi selvemmin, mitatut vauhdit olivat nuorille ihan kohtuulliset 156 ja 155 km/h.

Ei toki sen kummemmin liity Puljun uuteen yritykseen.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan hetki tuli katsottua. Liike näyttää pehmeämmältä kyllä, mutta pystyssä ei tahdo pysyä. Ehkä kyse on juuri tästä asentoaistista, josta Karila puhuu tässä hyvässä Ylen jutussa.

Mikäköhän oli syynä, ettei tehty perinteistä tekoniveloperaatiota? Ei tuo "pinnoitus" nyt miltään super hyvältä vaihtoehdolta tunnu siihen verrattuna. Kun kerran Suomessakin oli huonoja kokemuksia niistä. Varsinkin urheilijalla voi irrota paljon metalli-ioneita, kun lonkat on kovemmalla rasituksella kuin jollain mummolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös