Humpauttaja kirjoitti:
Voi olla tunnekuohua, mutta edelleenkin tunnen, että puolustat JYPpiä liikaa kuten koko kauden olet tehnyt. Se on hyvä asia, mutta nyt vain on niin, että alaspäin ollaan vajoamassa. Kunhan nyt Tepsi ei pääse ohi niin ollaan kuivilla vai mitä kummitus? Missä oli sinun tavoitteesi ennen kautta? Kymmenen joukkoon? Oliko se se kuuluisa talodellinen tulos, jossa lukee plus?
Olen puolustanut JYPiä ja sen palaajia aina kun olen nähnyt sen aiheelliseksi jo useamman vuoden ajan, eipäs vähätelllä. Kaiken lisäksi olen ylpeä siitä, hävetäkö pitäisi? Sori, en aio lopettaa.
Minun tavoitteeni eivät kuulu teille, mutta JYPin suhteen olen toiveikas. Minusta projekti kulkee oikeaan suuntaan ja uskon siihen. Olen tämänkin kertonut. Kömmähdyksiä on matkan varrella ollut, mutta enemmän kaikenkaikkiaan kuitenkin onnistumisia, näin minä näen, eikä sitä horjuta tämäkään musta vaihe. Miksi kääntäisin selkäni kannattamalleni joukkueelle. Paskaa lentää jo ilman minuakin ihan tarpeeksi, en näe mitään syytä yhtyä kuoroon.
Katse on eteenpäin ja mieli positiiivisen toiveikas, optimistinen. Pessimismillä ja turhalla syyllistämisellä ei voiteta mitään. Alistunut joukkue on hävinnyt joukkue. Kaikki valmentajat ja pelaajat tietävät tämän, mutta ilmeisesti vasta ammattilaiset sisäistävät tämän ja pystyvät toteuttamaan tätä ihmettä kentällä. Joukkueurheilussa nimettömämpikin joukkue voi hyvässä joukkuehengessä ja ammattimaisessa valmennuksessa kasvaa ryhmäksi raudanlujia ammattilaisia ja rakentaa suuriakin yllätyksiä. Siinä minua kiehtova joukkueurheilun suola.
Sormella osoittelu ja vastuun epätasainen jakaminen eivät ole joukkuehengen, ja sitä kautta menestyksen kannalta, mitenkään rakentavia tapoja ratkoa solmuja. Joukkueilmapiirin pitäisi olla tasa-arvoinen, kannustava ja joukkuetovereita tukeva, eikä minusta olisi pahitteeksi hieman kannustavampi ja vähemmän syyllistä etsivä ote myös joukkueen kannattajistossa. Välillä tuntuu kotipelissä siltä, että joukkue jännittäisi ultrakriittisen kotiyleisönsä edessä liikaa ja peli ei näytä vapautuneelta, varsinkin jos maaleja ei meinaa alkaa syntymään. Kuten olen sanonut, niin enpä ole aikoihin kuullut JYPin pelaajien suusta tuota klisheetä, että joukkue olisi saanut "ylimääräisen pelaajan" kannustavasta kotiyleisöstään. Minusta tuo ei edes ole klishee, vaan siinä on myös yksi seikka, jonka menestyvä joukkue tarvitsee - kotiyleisön ja kannattajien vankan tuen.
Ilman pahoja loukkaantumisia meillä on mahdollisuudet edelleen vaikka minne vielä tällä kaudella, kunhan peli-ilo saadaan syksyn tasolle. Se edellyttää ensin näiden tiukkojen matsien kääntymistä voitoiksi. Edellyttää myös jokaiselta pelaajalta ja valmentajistolta pitkää pinnaa, sietokykyä. Jos tilanne pääsee tällaisella hetkellä tulehtumaan joukkueen sisällä niin pahaksi, että siellä alkaa ajojahti ja syyttely kiihkeimpien kannattajien tapaan, pelimme on menetetty. Hieman huolestuttava ulospäin näkyvä viite tällaisesta turhautumisesta oli minusta Alatalon ja Seppäsen pettyneet kommentit Wirllistä näin nopeasti (vrt. Lawson). Ehkä mies viesti olemuksellaan tai puheillaan harjoituksissa tai muualla, ettei ole oikea mies JYPiin, mene ja tiedä. Ehkei ollut kypsä muutokseen. Olen samaa mieltä FouFourtyn kanssa, että ehkä olisi viisasta ottaa kerralla useampi ulkomaalainen (ehkä mieluiten samasta maasta ja kulttuurista keskenään) tai sitten ei ollenkaan. Nämä kanukit ovat viime vuosina antaneet itsestään aika yksinäisen oloisen kuvan ainakin minulle (Westcott ennen Jodyn tuloa, Lucas ja nyt tämä Mike).
Mutta Jesse pitäisi jotenkin pystyä pitämään Jyväskylässä, samoin Carlo.
Väärään ketjuun taas menee, mutta jätkät ei avaa omaa ketjua tälle höpinälle, minä vastaan edelleen kun kysytään aina siihen ketjuun missä kysytään, selvyyden vuoksi.