Vaikuttaa vähän siltä, että Jere on edelleenkin elänyt jossain omassa kuplassaan kuvitellen, että hän tekee loputtomiin, mitä huvittaa. Ja, että HIFK lopulta "tajuaa hänen arvonsa" ja pääsee "kotiin" päättämään uransa, koska hän itse näin haluaa. Silloin, kun aika on hänelle kypsä ja sopii hänen suunnitelmiinsa.
No, tilannehan on sellainen, että HIFK ei tarvitse Jereä mihinkään. Ei välttämättä ole varsinaisesti koskaan edes tarvinnut, mutta molemmat osapuolet kehittivät sellaisen illuusion ja elivät siinä. Toinen osapuoli oli enemmän kuin tyytyväinen, toinen ei niinkään, mutta minkäs teit, kun omia ei jätetä. Nykyisellään HIFK on jopa tilanteessa, missä Jeren sainaaminen olisi luultavasti aiheuttanut enemmän negatiivista kuin positiivista. Kaiken lisäksi HIFK:n ei ole tarvinnut tehdä mitään, vaan se on voinut odottaa ja katsoa. Ja tyytyä Jeren päätöksiin.
Jere Karalahti on todella kaukana niistä arvoista, joita HIFK ainakin mulle edustaa. Yksityiselämä ei sinänsä kuulu kuin asianosaisille, mutta Jeren kohdalla hänen yksityiselämästään tuli HIFK:nkin asia sillä sekunnilla, kun Moberg pelasti Jeren uran ja ehkä koko elämän. Vaikka olen Mobergia arvostellut (aiheesta), olen sitä mieltä, että Frankin ei olisi tarvinnut koskaan joutua todistamaan Jeren narridiiliä. Kaksoiselämän eläminen ja vaikeat vuodet mukana eläneen perheen jättäminen sekä elatusmaksujen maksamatta jättäminen olivat mulle viimeinen pisara. Ihminen voi muuttua, mutta tietyt virheet pitäisi ymmärtää jättää tekemättä. Narri-saaga olikin sitten kirsikka kakun päällä. Ja tavallaan se oli jotenkin odotettavissakin.
Hyvä päätös HIFK:lta. Toivottavasti se edesauttaa myös sitä, ettei näitä spekulaatioita tarvitse enää ikinä käydä.