Karalahti ja kysymysmerkit
Asiaa päivän pohtineena ja erinäisiä uutisia ja kirjoituksia lukeneena ajattelin myös itse laittaa pientä kommenttia Karalahden siirrosta Kärppiin. Ensinnäkin tuntuu todella oudolta, että IFK- ikoni ja stadinkundi siirtyy pohjolan valkoiseen kaupunkiin. Olin kuvitellut, että mies Suomessa pelaa vain ja ainoastaan punaisissa pedoissa. Täytynee sanoa, että kovasti kyseinen hankinta herättää ihmisissä tunteita ja kiinnostusta niin Oulussa, Helsingissä kuin muuallakin liigapaikkakunnilla/ jääkiekkoa seuraavaan yleisön mietteissä.
On selvää, että Karalahti on huippukunnossa ollessaan vahvistus jokaisessa liigajoukkueessa. Mies on osoittanut olevansa parhaimmillaan todella kovanluokan puolustaja ja johtaja niin maajoukkueessa kuin liigassakin. Lisäksi jos NHL:ssä vielä saisi pelata, niin olisi varmasti yksi parhaimmista suomalaisista pakeista siellä. Harmi, että päihteet ovat vieneet välillä voiton ja mies ei siellä pelaa. Kuten on monen suusta jo tullut luettua, niin ei Jere ole viimeiseen pariin vuoteen ollut aivan maineensa veroinen. Tässä piileekin kysymys, kykeneekö Jere enää pelaamaan sillä tasolla mihin parhaimmillaan on pystynyt? Kuntoutuminen vie varmuudella aikansa, eikä täysi päihteettömyyskään ole missään nimessä kirkossa kuulutettu. Itse en ole niinkään varma, että Karalahti äityy huippuvireeseen Kärpissä tai missään muuallakaan. Tämä jääkin nähtäväksi ja toivottavasti epäilykseni on väärä.
Kaikkinensa itse hankinnasta sanoisin, että Kärpät tekivät erittäin hyvän päätöksen tehtyään sopimuksen Jeren kanssa. Sopimus on sinällään varsin riskitön, koska ongelmien sattuessa(päihteet) se voidaan purkaa. Toki voisi ajatella myös sitä, vaikuttaako Karalahden mahdolliset tempaukset sitten yleiseen joukkuehenkeen onkin jo toinen juttu. Eli siinä mielessä on tälläkin hankinnalla tietyt riskinsä, mutta mikäli jossittelemaan ruvetaan ja riskejä etsimään niin löytyyhän niitä vaikka millä mitalla, jos vain halutaan.
Se mikä on täysin varmaa niin Jere Karalahti tuo takuuvarmasti paljon yleisöä halliin niin kotona kuin vieraissakin. Yleisesti sm- liigan ja Kärppien kiinnostavuus ja medianäkyvyys nousee – persoonia kun tarvitaan kotoiseen liigaamme. Henkilökohtaisesti odotan nyt mielenkiinnolla kiekkokauden alkua. Paljon on kysymyksiä ilmassa ja nähtäväksi jää onnistuuko Jere näyttämään kaikille, että pysyy sanojensa takana ja yllättää epäilijät vai epäonnistuuko mies tässä yrityksessä? Onhan tämä piru vie mielenkiintoista. Niin ja pitääkö ÄIJÄ pitkiä kalsareita Oulun pakkasissa ja kylmässä viimassa talven synkkinä ja kylminä päivinä? Kaikista näistä kysymyksistä ja epävarmuustekijöistä huolimatta sanoisin, että tervetuloa Jere Ouluun.