Jere Karalahti Jokereihin

  • 652 786
  • 1 664

Zero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja Jokerit. Ja Jukurit nyt mökin takia.
Toivottavasti tuollaista "fania" ei katsomossa nähdäkään. Jos näen, niin tulen kyllä muistuttamaan ensi kaudella lupauksestasi. Nämä kaikki 80-90-luvulla syntyneet "fanit" mustavalko-ajatteluineen kuvittelevat olevansa niitä oikeita "faneja", jotka ovat luoneet (=kopioineet) kannattamis- ja fanikulttuuria ison maailman mukaan. Itse olen otteluita seurannut paikan päältä vuodesta 1975. Sinun "historiasi" ulottuu muutaman vuoden taakse, monilla meillä jo aikuisikään yltäneillä paljon pidemmälle. Tervetuloa kaikki hyvät pelaajat Jokereihin.

Sinulla on oikeus faniuteesi, jonka minulta kiellät. Tosin olen syntynyt 1960, ja seurannut ensimmäisen Jokeripelini 1972, joten ihan kaikki ei mennyt oikein. Mutta lupaan etten tule pilaamaan tunnelmaasi.

Minusta kuitenkin on hiukan outoa, että sinä korkeudessasi kerrot muiden puolesta mikä on oikeaa faniutta, siinä missä minä olen aina myöntänyt että kaikilla on oikeus omaan faniuteensa. Se tuntuu kummalta. Mutta osa ihmisistä ovat raaempia ja poissulkevampia kuin toiset. Ja kun luen mitä kirjoitat, tajuan että ehkä Jokerit ei ollutkaan se ideologia jota luulin sen olevan vaan ihan yhtä raju, väkivaltainen ja ilkeä kuin muutkin. Minä vain olin tyhmä. Pysyn pois tieltäsi tänä vuonna, ja jos olet katsomossa vuodenkin päästä niin sitten silloinkin.
 
Viimeksi muokattu:

yökkömies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Bundesliga
Sinulla on oikeus faniuteesi, jonka minulta kiellät. Tosin olen syntynyt 1960, ja seurannut ensimmäisen Jokeripelini 1972, joten ihan kaikki ei mennyt oikein. Mutta lupaan etten tule pilaamaan tunnelmaasi, oi ainoa oikea jokerifani.

Jos haluat pysyä pois hallilta niin pysy. Elämä on valintoja täynnä. Ala vaikka kasvattaa tomaatteja tai tehdä palapelejä mutsin kellarissa. Itse kuitenkin meinaan kannattaa Jokereita, joka ikinen kausi. Oli liiga ja pelaajat mitä tahansa.
 

Zero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja Jokerit. Ja Jukurit nyt mökin takia.
Jos haluat pysyä pois hallilta niin pysy. Elämä on valintoja täynnä. Ala vaikka kasvattaa tomaatteja tai tehdä palapelejä mutsin kellarissa. Itse kuitenkin meinaan kannattaa Jokereita, joka ikinen kausi. Oli liiga ja pelaajat mitä tahansa.

Sinä kun et ymmärrä, niin et opi tuossa iässä enää koskaan. Alan tehdä palapelejä kuten ehdotat. Eihän tänne mahdu muita mielipiteitä. Eihän fanius ole tunnelmaa, vaan raakaa voittamista keinoista välittämättä. Ainakin sinulle.

Pysyn täällä ja muualla tieltäsi poissa, etten pilaa tunnelmaasi.
 

ARGM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit?
Itse en jaksa sen enempää kinata täällä foorumilla, totean vain että ihan jees hankita. Joukkue, valmennus ja mies itse haluaa että pelaa jokereissa niin mikäs siinä, itse ei halua pelata julleissa niin mikäs siinä. Vuosien takaisista jos on vielä herneet nenässä niin voi voi, eteenpäin on kivempi mennä.

Lehtiä on ollut mukava lukea, otsikko "Siirtofarssi päätökseen" yms. kun lehdet ovat nimenomaan edestakaisin mennyt jopa enemmän kuin hjallis "Karalahti jokereihin / karalahti ei pelaa jokereissa" uutisillaan joita nopealla etsinnällä löytyi pelkästään yhden lehden nettisivuilta 11 kappaletta. Toinen on että "tässäkö kiitos faneille" kun kaikkien organisaation sisällä olleiden mielestä Karalahden liittyminen lisää jokereiden iskukykyä huomattavasti. Kaipa se simppelisti on että voittaminen karalahden kanssa on monille kauheampaa kuin häviäminen ilman.

Jos yhden toivomuksen saa heittää niin toivon ettei eteläpäädyssä kuitenkaan jakauduta kahteen ryhmään ja ruveta energiaa käyttämään yhden pelaajan haukkumiseen, vaikka kuinka vituttaisi. Suht outoa ruveta sen jälkeen chanttaamaan toisille pelaajille jotka selvästi halusivat Karalahden joukkueeseen.
 

yökkömies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Bundesliga
Sinä kun et ymmärrä, niin et opi tuossa iässä enää koskaan. Alan tehdä palapelejä kuten ehdotat. Eihän tänne mahdu muita mielipiteitä. Eihän fanius ole tunnelmaa, vaan raakaa voittamista keinoista välittämättä. Ainakin sinulle.

Pysyn täällä ja muualla tieltäsi poissa, etten pilaa tunnelmaasi.

Ab uno disce omnes. Kannata sinä kellarissa, minä mieluummin hallilla.
 

Viru$

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pysyn täällä ja muualla tieltäsi poissa, etten pilaa tunnelmaasi.

Give it a rest. Varmasti löydät jotain joka täyttää Jokereiden jättämän tyhjiön elämässäsi. Onnea valitsemallasi tiellä.

Mä en tule koskaan hyväksymään Jeren siirtoa. KHL:ssäkin on vielä paljon sulattelemista. Ei yksi pelaaja tai sarjan vaihto saa mua kuitenkaan pysymään hallilta poissa. Mulle Jokerit ja sen fanittaminen merkitsee elinkautista, ei siitä vaan kävellä pois kun siltä tuntuu. Tulen siis jatkossakin antamaan kuuluvan tukeni Jokerijoukkueelle, aina kunnes kuolo minut korjaa.
 

ARGM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit?
Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?

Noniin nyt kun sitä tosifania ollaan jo metsästämässä latinan alkein niin sen verran täytyy sanoa että koko fanitus lähtee siitä hyvästä fiiliksestä ja ilman sitä ei kukaan tule hallille. Ei tarvitse lyödä lyötyä jos joku menettää sen fiiliksen jeren takia eikä myöskään tarvitse tuomita niitä jotka jatkavat hallille menoa koska oikeasti siitä pitävät, puhtaita makuasoita. Eipä siinä, ehkä olen väärässä mutta kai se suodaan kun en edes ole syntynyt ennen 80-lukua.

Oikeasti olen pahoillani niiden fanien puolesta joille nykymeno jokereissa maistuu paskalta eikä ole mitään inspistä lähteä katsomaan matseja. Ainoa mikä itseä ensi kaudessa hirvittää on se että fanit jakautuisi kahtia. Taikka se että ne keitä ei kiinnosta saapuisivat hallille vain vittuillakseen jolloin ne joita kiinnostaa jäisivät kotiin.
Itse ei ole ollut näin odottavia fiiliksiä ennen kauden alkua pitkään aikaan.

edit: pientä typojen edittiä, ei näin aikasin voi kirjoittaa
 

Partanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Älkää antako Karalahdelle liian suurta roolia mielessänne. Näitä inhokki numero ykkösiä on tullut ennenkin ja niistä on päästy yli. Vopat, Nielikäinen, Harkins, Ruutu, Peltonen, Hirschovits. Nämä nyt tuli ekana mieleen pelaajista, joita en olisi halunnut ikinä nähdä Jokereissa. Karalahti kuuluu samaan jatkumoon, mutta en jaksa enää ottaa itkupotkuraivareita. Ne pelaa, jotka pukee paidan ylleen. Asenne kaukalossa ratkaisee.

Jos joku on oikeasti sitä mieltä, että suhtautuminen Karalahteen määrittää sen, mikä on "oikeaa" tai "väärää" kannustamista, voi suoraan sanottuna suksia vittuun. Se, miten kukin kokee Karalahden Jokereissa, on jokaisen henkilökohtainen haaste käsiteltäväksi. Jos sinä et hyväksy, ei tarkoita etteikö kukaan saisi hyväksyä. Itselläni meni paras tunneperäinen vitutus inhokkeihin Hirschovitsin myötä ja loputkin Ruudun mukana. Pelatkoot, kunhan pelaavat hyvin ja kunhan pelaavat Jokereille. En toivota Karalahtea sydämmellisesti tervetulleeksi, mutta annan mahdollisuuden näyttää kentällä, kenen lauluja laulaa.
 
En tiedä pitääkö itkeä vai nauraa siitä, että jotkut narrifanit ei vaan näe sitä rajaa, mikä on ok ja mikä ei. Sinä et ainakaan sitä näe, joten turha on sun kanssa jankata asiasta.

Nyt kun olet muutaman viestin verran määritellyt oikein ja väärin kannattamisen, ja asettanut rajat miten jokaisen fanin pitäisi asiat kokea ja tuntea, niin ihan mielenkiinnosta : miten tilanteessa kun vastaavan loikkauksen tehnyt pelaaja palaa omaan joukkueeseen, mikä on oikea reagointitapa niillä oikeinkannattajilla ketkä näkevät sen rajan mikä on ok ja mikä ei?
 
Viimeksi muokattu:

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Kun on noita Jokereiden (Lämsän ja pelaajien) haastatteluja lukenut sekä kuunnellut, niin Karalahti ei ollut mikään Hjalliksen henkilökohtainen päähänpinttymä. Pelaajat ja koutsit eivät pelkästään "hyväksy" Karalahtea, vaan nimenomaan toivoivat häntä Jokereihin.

Täällä (ja valitettevasti katsomoissakin) jossain ihme kiiltokuvamaailmassa elävä itkufaniosasto voi tietysti kiukutella miten parhaaksi katsoo, mutta tosiasia on, että Jokerit (pelaajat, valmennus ja seurajohto) halusi ja sai Karalahden. Hänelle nähdään käyttöä sekä pelillisesti että pukukopissa hyvänä jätkänä. Niin se maailma muuttuu - tai tässä tapauksessa lähinnä Jere.

Itse asiassa protestifanejakin tultiin vastaan poikkeuksellisella tavalla kun tapaamisessa Eteläpäädyn ja Old Chiefsin kanssa Hjallis, Väänänen ja Karalahti kertoivat fanikatsomoiden johtajille kasvokkain miksi diiliin oltiin päätymässä.

Ainoa moka tässä Karalahti-keississä on kun Jokerit meni hätiköiden tiedottamaan erikseen "Karalahti ei pelaa Jokereissa 13-14 kaudellla" viitaten KHL-diilin todennäköisyyteen. Kaiken kaikkiaan Jere-keissi on kuitenkin melko pientä säätöä kaiken tämän muun häslingin keskellä.
 

Jeasdp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Oikeasti olen pahoillani niiden fanien puolesta joille nykymeno jokereissa maistuu paskalta eikä ole mitään inspistä lähteä katsomaan matseja. Ainoa mikä itseä ensi kaudessa hirvittää on se että fanit jakautuisi kahtia.

Tämä. Ja se on valitettavasti jo alkanut. Jeren tukijat vittuilevat Jeren vihaajille ja toisinpäin. Toivottavasti omien väliset riitelyt ei revi Päätyä aivan riekaleiksi.

United we stand, divided we fall.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokainen tehköön tyylillään, mutta käsittämättömän suuren vallan antaa jollekin Karalahdelle elämästään, jos ei hänen vuokseen käy enää katsomassa Jokerien pelejä tai joku näytti Facebookissa jo katkoneen kausikorttinsa palasiksi.

Että kannattaako sellaista valtaa antaa jääkiekkoilijalle, josta ei pidä tai jota jopa inhoaa?
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saa nähdä, missä vaiheessa kohu laantuu vai laantuuko ja kuinka kauan osa faneista jatkaa protestointiaan. Varmaa on, että Karalahdesta tehdään helposti sylkykuppi, jos peli ei koko ajan kulje. Virheitä tuskin annetaan helposti anteeksi. Joka tapauksessa on varmaa, että fanien vastarinta ei Jeren tai muun joukkueen peliä auta.

En nyt varsinaisesti itsekään riemusta hyppinyt, kun sopimus ensimmäisen kerran julkaistiin. Tällä toisella kerralla ehkä jopa vähän innostui siitä, että joukkue saa kovan vahvistuksen, kun alkoi näyttää, ettei nykyisellä nipulla oikeasti taistella mestaruudesta. Joukkue ja valmentajat halusivat Karalahden Jokereihin, mies itse halusi tänne tulla ja on varmasti halukas näyttämään ja taistelemaan paikasta aina olympialaisiin saakka. Faniryhmien edustajille järjestettiin tilaisuus, jossa sopimusta haluttiin perustella ja antaa tarkempaa tietoa, joten tuskin voi väittää, ettei faneja huomioitu.

Toivottavasti tunnelma hallissa säilyy, eikä muutu negatiiviseksi. Kyseessä on edelleen kuitenkin sama seura, jota intohimoisesti on ennenkin kannatettu. Jos joku pelaaja on halukas taistelemaan sen seuran puolesta, ainakin minä seison hänen takanaan niin kuin muidenkin pelaajien.
 

BonGausto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onnea vaan hankinnasta, ei siinä mitään. Mutta kyllähän Hjallis kuskaa teitä reppanoita miten haluaa. Pissa på ifk, jep jep. Sanoisin että lorottaa ämpäreittäin teidän fanien päälle. Ei muuta kuin lycka till!

Alkuun täytyy sanoa, että tässä on aika pitkään seurattu (ihan kipinävuorojen kanssa) kuinka Nybondas kuskaa teitä katkeria, alistettuja reppanoita miten haluaa. Mun on vaikea kuvitella, että Hifk:n toimisto ottaisi ketään fania ikinä paikalle keskustelemaan hankinnoista.

Jere on ehdoton vahvistus pelillisesti ja näköjään myös yksi joukkue on voitettu jo henkisestikkin. Tosin se kai oli tapahtunut jo ennen Jeren signaustakin.. Yhdyn 100% siihen, että jos joku aikoo jotain protestoida niin sen ei tule kohdistua Jereen.

Ennustan erittäin mielenkiintoista kautta 13-14 sekä Jokerit - IFK finaaleita. Miksei se voi jo alkaa.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun on vaikea kuvitella, että Hifk:n toimisto ottaisi ketään fania ikinä paikalle keskustelemaan hankinnoista.

Miksi sinne toimistolle pitäisi faneja kutsua keskustelemaan hankinnoista? Lisäksi teidänkin tapauksessa "keskustelu" oli lähinnä strippausesitysten ehdottelua sekä pissa- ja kakkaleikkejä, joissa fanit olivat ottavana osapuolena.

Teillä faneilla tulee olemaan todella haastavat ajat edessä miten saatte näiden kesän tapahtumien jälkeen pidettyä ryhmän yhtenäisenä. Kuka jaksaa tuota erilleenrepimistä lähteä sovittelemaan niin siinä on hommaa aika paljon.
Jos Jerestä haluatte apua joukkueeseenne niin mitään kovin isoja protesteja ei ehkä kannata järjestää. Joko alkaa yliyrittämään ja vetelee todella epäpuhtaita taklauksia tai sitten kiinnostaa yhtä paljon kuin pronssimatsit.
 
Suosikkijoukkue
KK
Joo tämä on mielenkiintoista nähdä. Miehellä on ikää jo 38v joten ei vauhti ole ainakaan parantunut. Ei se taida pysyä nopeimpien hyökkääjien vauhdissa. Mutta osaa tietysti sijoittua ja on vahva kun mikä.
Itse en kyllä tarjoaisi mitään hirveitä summia 38v pakille jonka leijona esiintymisistäkin on jo jokunen vuosi. Voi tietysti olla että ois otettu maajoukkueeseen viimekin vuosina, mutta ei ole tainnut paljon J.Jalosen puheluihin vastata.
Oma boldaus: tämähän ei ole kiinni Jeren taidoista vaan maajoukkueen valmennuksen toiminnasta. Jere olisi päässyt joukkueeseen, mutta ei edes vastannut Jalosen puheluihin sen yhden EHC-turnauksen jälkeen, kun ei päässyt maailmanmestaruuteen yltäneeseen MM-joukkueeseen. Enkä yhtään ihmettele. Eiköhän Jere taas MM-joukkueessa nähdä. Tai toivottavasti nähdään.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Kun on noita Jokereiden (Lämsän ja pelaajien) haastatteluja lukenut sekä kuunnellut, niin Karalahti ei ollut mikään Hjalliksen henkilökohtainen päähänpinttymä. Pelaajat ja koutsit eivät pelkästään "hyväksy" Karalahtea, vaan nimenomaan toivoivat häntä Jokereihin.

Siltähän tuo vaikuttaa että osut arviossasi naulankantaan. Lämsä&Valtonen tässä niitä työkaluja on ollut vailla, vai uskooko joku vilpittömästi että kaksikolla on edes murto-osa promillen mahdollisuus jatkaa Jokerit-pestissään KHL-siirron jälkeen jos mestaruutta ei nyt tule? Hjallis horisee että käskyvalta jää täysin hänen käsiin ja budjetti triplataan. Just joo. Rotenbergit varmasti triplaavat pelaajabudjetin Hjalliksen puolesta silmää räpäyttämättä mutta tulevat varmasti puuttumaan myös henkilövalintoihin.

Lämsä & Valtonen tässä pelaavat hardballia työpaikoistaan. Jere on vihellellen keskiverto liigapakkia parempi pelaaja ja sellaisen jokainen valmentaja haluaa. Keinoja kaihtamatta, historiaan katsomatta.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kannattaminen on sitoutumista seuraan, ei sen omistajiin tai työntekijöihin, jotka aina ovat vaihdettavissa uusiin. Pitkässä juoksussa Hjallikset ja Karalahdet vaihtuvat toisiin henkilöihin ja näin tapahtuu aina uudestaan. Omistajienkin päätehtävä on jatkuvuuden takaaminen tai sitten heidän on luovutettava omistajuus uusiin käsiin. Pelaajat, valmentajat ja muu porukka ovat vain vaihtuvia työntekijöitä seuran sisällä, eivät sen enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kannattaminen on sitoutumista seuraan, ei sen omistajiin tai työntekijöihin, jotka aina ovat vaihdettavissa uusiin. Pitkässä juoksussa Hjallikset ja Karalahdet vaihtuvat toisiin henkilöihin ja näin tapahtuu aina uudestaan.

Periaatteessa tosi mutta aika kyyninen näkemys. Täytyyhän kannattamisessa olla myös jotain sisältöä. Entä jos seuraa ei tunne enää omakseen johtuen kaikista sen sisällä tehdyistä muutoksista? Pohjois-Koreassa tuo että kannattamisen täytyisi tapahtua täysin ilman mitään ehtoja.

Ylempänä Neeslyltä oikeansuuntaista analyysia. Putinilla oligarkkeineen on iso tarve saada KHL laajenemaan EU-maahan ja saada EU-maahan myös KHL:ssä kilpailukykyinen joukkue. Ei sellainen ole ole mahdollista puoliksikaan suomalaisilla rahoilla ja rahoitus tuo aina mukanaan sananvallan.

Jere on heittämällä yksi liigan parhaita puolustajia ensi kaudella. Se on selvä.
 

wezq

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pelillisesti hieno hankinta, ja viihteen kannalta hieno hahmo värittämään ankeita marraskuun tiistai-pelejä. Slim-Jere on täysin eri urheilija verrattuna siihen joka aikoinaan sai potkut naapurista, ja joka aikoinaan haki rispektiä naapurin pilottitakkifaneilta höpisten brändi-puheitaan.

Jokainen tietysti fanittaa omalla tavallaan, itse fanitan seuraa, en yksittäisiä pelaajia enkä työntekijöitä. Samoin naapurin kisumirrilauma aiheuttaa oksennusreaktion, mutta ei kukaan yksittäinen pelaaja siinä muukalaislegioonassa.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Lapsellista loukkaantua jonkin pelaajan siirtymisestä "omaan" joukkueeseen.

En nyt tarkoita suoraan tämän palstan henkilöitä, mutta omienkin tuttujen joukosta löytyi näköjään näitä "loukkaantuneita" tästä Karalahti tapahtumasta.

Tää on vaan lätkää! Ei ole kyse elämästä ja kuolemasta enkä henkilökohtaisesti ota mitään stressiä kannattamistani joukkueista. Tämä ei todellakaan myöskään tarkoita sitä että olisin huonompi fani kun en käy potkimassa mummoja hallilla.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kannattaminen on sitoutumista seuraan, ei sen omistajiin tai työntekijöihin, jotka aina ovat vaihdettavissa uusiin. Pitkässä juoksussa Hjallikset ja Karalahdet vaihtuvat toisiin henkilöihin ja näin tapahtuu aina uudestaan. Omistajienkin päätehtävä on jatkuvuuden takaaminen tai siitten heidän on luovutettava omistajuus uusiin käsiin. Pelaajat, valmentajat ja muu porukka ovat vain vaihtuvia työntekijöitä seuran sisällä, eivät sen enempää.
Tässä on viisaita sanoja naapurista. Asia on tasan tarkkaan näin, vaikka tämän mukaan onkin vaikea välillä elää, varsinkin silloin kun lunta tulee tupaan ovista ja ikkunoista. Nämä ovat asioita joille kannattajat eivät kuitenkaan käytännössä voi yhtään mitään, kuten case-Karalahti osoitti. Minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että asia kannattaa jättää tästä eteenpäin täysin huomiotta. Tällä tavalla kannattajat ehkä parhaiten osoittaisi solidaarisuutta, yhtenäisyyttä ja rakkauttaan seuraa kohtaan. Olisi hienoa jos nimenomaan pystyttäisiin tyylikkäästi nousemaan seurajohdon yläpuolelle asiassa. Positiivisena ihmisenä näen tässä hyviäkin puolia, sillä tämän jälkeen ei ole enää yhtä vaikea hyväksyä mahdollista tulevaa venäläisomistusta, sillä ei kai ryssätkään voi hoitaa asioita huonommin :)

En kuitenkaan lähde dumaamaan yhdenkään kannattajan reaktiota tähän tapaukseen, jokaisella on täysi oikeus reagoida omalla tavallaan. Minulle seura on tärkein.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Jokainen tehköön tyylillään, mutta käsittämättömän suuren vallan antaa jollekin Karalahdelle elämästään, jos ei hänen vuokseen käy enää katsomassa Jokerien pelejä tai joku näytti Facebookissa jo katkoneen kausikorttinsa palasiksi.

Että kannattaako sellaista valtaa antaa jääkiekkoilijalle, josta ei pidä tai jota jopa inhoaa?
Massahysteriaa indeed ulkopuolisen silmissä. Jotta pysytään faktoissa, onko missään listattu selvästi niitä sanoja/tekoja, joilla KAralahti on häväissyt Jokerit? Olisi kiinnostavaa nähdä. Vihollisseurassa pelaamista ei lasketa mukaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös