Jere Karalahti – uran jälkeinen aika

  • 864 877
  • 3 386

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Crossfitille ja Thaiboxingille peukku ylös. Vähän vaikea J. Karalahtea olisi kyllä Golf-kentälle kuvitellakaan.

Jos nyt hieman palataan miehen pelaajauran tapahtumiin, niin jotenkin tuo vuoristoratavuosi 2007 on jäänyt turhan vähälle huomiolle. Sen jälkeen kun potkut HIFK:sta kesällä 2007 olivat tosiasia, niin tuo taisi olla jonkinlainen vedenjakaja ja uusi luku part I (osa II oli marras-joulukuu 2007-kevät 2008). Jos tavoitteena olisi tuon jälkeen ollut ainoastaan jatkaa bileitä, pelailla ja nostaa mahdollisimman kovat rahat, niin tuo olisi taatusti ollut mahdollista. Sen sijaan mies valitsi kovimman ja parhaan mahdollisen urheilullisen haasteen mitä Suomesta löytyi, roiman palkanalennuksen ja sopimuksen mallia kerrasta / virheestä poikki. Ei rilluttelua, ei sekoilua, ei juhlia vaan urheilua, treeniä ja pelejä.

Se että lähimenneisyys sitten kaatui muutaman kuukauden jälkeen romahtaen päälle ei muuta sitä että tuossa kohtaa mies itse oli se joka pisti urheilun ykköseksi. Ei ne puheet mahdollisesta NHL-paluusta Kärppien tiedotustilaisuudesta (elokuu 2007) pelkkää löysää puhetta olleet.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Se että lähimenneisyys sitten kaatui muutaman kuukauden jälkeen romahtaen päälle ei muuta sitä että tuossa kohtaa mies itse oli se joka pisti urheilun ykköseksi. Ei ne puheet mahdollisesta NHL-paluusta Kärppien tiedotustilaisuudesta (elokuu 2007) pelkkää löysää puhetta olleet.
Joo ja käsittääkseni Karalahti oli erittäin pidetty pelaaja Kärppien joukkueessa. Oli varmasti Karalahdelle itselleen hyvä juttu päästä ihan kokonaan uusiin ympyröihin ja samalla Kärpille hyvä tilaisuus saada huippupakki riveihin. Esim. Topi Jaakola otti tuolla kaudella paljon steppejä eteenpäin ja Karalahden parinahan tuo pelasi, ilmeisesti siinäkin oli Jerellä varsin iso apu.

Mikko Lehtonen totesi tuolloin mestaruusjuhlissa että Karalahtea kaivattiin joukkueessa ja Jere oli myös itse laittanut tsemppiviestejä joukkueelle tuona talvena. Eli kertoo siitä miten hyvin Jerellä Kärpissä kuitenkin meni vaikka stintti oli lyhyt ja se loppui miten loppui.


Olen aiemminkin maininnut että edelleen harmittaa se ettei Karalahti pystynyt koko kautta Kärpissä pelaamaan. Olisi ollut kiintoisaa nähdä mille tasolle Jere pystyy palaamaan ja kuinka kova luu olisi sitten keväällä ollut. Jätti kuitenkin ihan hyvän jäljen silloin kun Kärpissä pelasi. Noh, sille ei voi mitään että ne menneisyyden haamut siellä vielä kummitteli.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos tavoitteena olisi tuon jälkeen ollut ainoastaan jatkaa bileitä, pelailla ja nostaa mahdollisimman kovat rahat, niin tuo olisi taatusti ollut mahdollista. Sen sijaan mies valitsi kovimman ja parhaan mahdollisen urheilullisen haasteen mitä Suomesta löytyi, roiman palkanalennuksen ja sopimuksen mallia kerrasta / virheestä poikki. Ei rilluttelua, ei sekoilua, ei juhlia vaan urheilua, treeniä ja pelejä.
Mikä on lähde että Jere olisi suomesta sen paremmin palkattua paikkaa saanut?
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Joo, mä oon elämässäni hyvin pitkälti aina ollut suht vastakarvaan niitä näkemyksiä, jossa puhutaan jonkun lahjoista ja lahjakkuudesta. Aliarvioi tehtyä ja vaadittua duunia ja treeniä todella pahasti.

Joo, ymmärrän toki ihmisten erilaiset ominaisuudet ja että mahdollisesti on olemassa hyvät pohjat ja lahjat tiettyyn lajiin, esim. "fyysiset lahjat" kuten pituus tai voimatreenin suotuisa tarttuminen tai jos pianistilla on 25 sormea, ja nämä sitten edesauttavat menestystä kunhan edelleen jaksaa treenata ihan perhanasti. Mutta aina särähtää kun joku puhuu huipputaitavasta minkä tahansa alan taitajasta että miten lahjakas tuokin on, kun painelee tuolla maailman huipulla, niin ne mainitut lahjat ja lahjakkuudet voi vaihtaa siinä lauseessa poikkeuksetta siihen kymmeneen tuhanteen treenituntiin.
Niin no mihin Jere olisikaan päässyt jos harjoitukset eivät olisi jonkun kerran saaneet jäädä väliin tärkeämpien Tapuli menojen takia.
Toki menestyminen vaatii rajusti ja paljon töitä.
Kerro nyt ihmeessä miksi joku toinen esim HIFK liigajoukkueen puolusta ei päässyt tarunhohtoiseen / maajoukkueeseen vaikka maanantaisin veteli treeneissä jotka Jere jätti väliin koska parempaa menoa? Minä teki Jerestä paremman kuin se toinen jolta ei treenit jääneet väliin dokaamisen vuoksi?
Älä todellakaan käsitä väärin pidän Jereä kiekkoilijana todella suuressa arvossa mutta tämän julkisuuden kautta saadun tiedon valossa ihmisenä en niinkään.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosta Jeren Kärpät-siirrosta olisi hyvinkin voinut tulla uusi alku, vaan ei tullut. Eihän Jeren elämä ole koskaan ollut pelkkää 24/7 sekoilua, vaan Jere menee mun kirjoissani tuurijuoppo-osastoon. Saattaa olla pidempiäkin aikoja selvinpäin, mutta kun tulee fiilis, että pää pitää saada sekaisin, putki jää päälle ja loppua on vaikea ennustaa. En ole Jeren kirjaa lukenut, joten en tiedä, miten itse asian kokee, mutta näin mä asian näen. Ja ne selvät kaudet sitten luovat läheisille sen harhan, että jospa se nyt olisi loppu. Vaan harvoin se on.

Kärpät-ajanjakso oli niin lyhyt, että mitään johtopäätöksiä siitä ei voi vetää. Pari viikkoa ja voi olla, että Jere olisi jäänyt kadoksiin. Siinähän se olisi Kärppien organisaatiotakin mitattu, että miten oikeat ammattilaiset Jereen suhtautuvat: onko Jerellä samat säännöt kuin muilla? Oliko kerrasta poikki? Tuleeko viimeinen varoitus ja seuraavasta ulos? Koska se seuraava kerta olisi tullut. Mä en usko mihinkään Kärppien autuaaksi tekevään voimaan ja että ihminen eheytyy päästessään Ouluun ja Kärppiin. HIFK:lle ja sen toiminnalle Jeren kanssa on helppoa nauraa tai arvostella, mutta sitten, kun on omakohtaista kokemusta vastaavasta tilanteesta saman hepun kanssa, voi vasta kertoa, mitä kannatti tehdä ja mitä ei. Eikä ehkä silloinkaan.

Jereä ei kukaan määräile. Hän on aina ollut suosittu joukkuetovereiden keskuudessa. Ilman hyvän jätkän mainettaan ura olisi tyssännyt noilla elintavoilla nopeasti, koska pukukoppi sietää huonosti omiin nurkkiin kusijoita. Olen miettinyt sellaistakin vaihtoehtoa, että Jerellä olisi jonkinlainen keskittymishäiriö tai vastaava. Monen addiktin riippuvuus on seurausta muista ongelmista, jotka ovat alkaneet jo paljon ennen päihteidenkäyttöä. Ja ennen vanhaan näistä ei juurikaan tietoa ollut eikä myöskään tutkimuksia tehty, jos toilailut mahtui ”pojat on poikia”-osastoon. Mutta itse tiedän aika montakin päihteiden väärinkäyttäjää, jotka lääkitsevät muita ”ongelmia” (bipolaari, adhd, jne.) päihteillä, mikä johtaa lisäongelmiin. Ei vain ole ymmärretty, mistä fiilikset ovat johtuneet ja kännissä tai pikemminkin alkukänneissä olo tuntuu ”normaalilta”. Mutta mitä enemmän päihteitä käyttää, sitä enemmän asiat ja aivot menee lopulta sekaisin. Ja kovilla äijjillähän ei mitään tunteita ole, eikä varsinkaan ulkopuolista apua tarvitse. Varsinkaan, kun lisäkunnioitusta saa vetämällä vieläkin suurempia määriä. Ja lopulta addiktio vie voiton ja siihen tarvitaan usein ulkopuolista apua, kun hyvät vaihtoehdot alkaa olla vähissä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kärpät-ajanjakso oli niin lyhyt, että mitään johtopäätöksiä siitä ei voi vetää. Pari viikkoa ja voi olla, että Jere olisi jäänyt kadoksiin. Siinähän se olisi Kärppien organisaatiotakin mitattu, että miten oikeat ammattilaiset Jereen suhtautuvat: onko Jerellä samat säännöt kuin muilla? Oliko kerrasta poikki? Tuleeko viimeinen varoitus ja seuraavasta ulos? Koska se seuraava kerta olisi tullut. Mä en usko mihinkään Kärppien autuaaksi tekevään voimaan ja että ihminen eheytyy päästessään Ouluun ja Kärppiin.
Kärpät nimenomaan antoi Karalahdelle kenkää kun siviilielämässä tuli hankaluuksia. Tässä oli nollatoleranssi ja tuohan se Karalahden kohtaloksi Kärpissä lopulta koitui. Eli kyllä se oli kerrasta poikki.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tosta Jeren Kärpät-siirrosta olisi hyvinkin voinut tulla uusi alku, vaan ei tullut. Eihän Jeren elämä ole koskaan ollut pelkkää 24/7 sekoilua, vaan Jere menee mun kirjoissani tuurijuoppo-osastoon. Saattaa olla pidempiäkin aikoja selvinpäin, mutta kun tulee fiilis, että pää pitää saada sekaisin, putki jää päälle ja loppua on vaikea ennustaa. En ole Jeren kirjaa lukenut, joten en tiedä, miten itse asian kokee, mutta näin mä asian näen. Ja ne selvät kaudet sitten luovat läheisille sen harhan, että jospa se nyt olisi loppu. Vaan harvoin se on.

Kärpät-ajanjakso oli niin lyhyt, että mitään johtopäätöksiä siitä ei voi vetää. Pari viikkoa ja voi olla, että Jere olisi jäänyt kadoksiin. Siinähän se olisi Kärppien organisaatiotakin mitattu, että miten oikeat ammattilaiset Jereen suhtautuvat: onko Jerellä samat säännöt kuin muilla? Oliko kerrasta poikki? Tuleeko viimeinen varoitus ja seuraavasta ulos? Koska se seuraava kerta olisi tullut. Mä en usko mihinkään Kärppien autuaaksi tekevään voimaan ja että ihminen eheytyy päästessään Ouluun ja Kärppiin. HIFK:lle ja sen toiminnalle Jeren kanssa on helppoa nauraa tai arvostella, mutta sitten, kun on omakohtaista kokemusta vastaavasta tilanteesta saman hepun kanssa, voi vasta kertoa, mitä kannatti tehdä ja mitä ei. Eikä ehkä silloinkaan.

Voisi väittää että Jerellä ei Oulussa ollut samat säännöt kuin muilla... Jeren säännöt kun olivat huomattavasti tiukemmat kuin muilla.

Ja kuten toteutunut tapahtumakulku todistaa, niin se todellakin oli kerrasta poikki vaikka kysymys oli paljon ennen Kärppä-aikaa tapahtuneista asioista.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
HIFK:lle ja sen toiminnalle Jeren kanssa on helppoa nauraa tai arvostella, mutta sitten, kun on omakohtaista kokemusta vastaavasta tilanteesta saman hepun kanssa, voi vasta kertoa, mitä kannatti tehdä ja mitä ei. Eikä ehkä silloinkaan.
No eikö HIFK antanut Karalahdelle lukemattoman määrän viimeisiä varoituksia? Satun tietämään, että päihdeongelmaista ei kiinnosta ollenkaan se, että joku heristelee sormea, se on vain "vihreä valo" ja hiljainen hyväksyntä. Kärpissä tähän ei lähdetty, vaan hän lensi ulos vanhojen juttujen takia, kun ei pystynyt treenaamaan niiden takia Kärpissä.

Ei tässä ole mitään hinkua mollata Suomen suurinta ja kauneinta (mitä IFK on), vaan asettaa Sirin ja kumppaneiden tekemiset kriittiseen tarkasteluun. Tottakai tilanne oli vaikea, kun Jere oli myyvä kasvo ja palvottu pukukoppipelaaja, silti heidän jo tuossa vaiheessa on pitänyt tietää, millaisesta henkilöstä on kyse. Ei ole ensimmäinen eikä varmasti myöskään viimeinen urheilija, kenen kanssa joudutaan hankalaan välikäteen. Nykänen varmasti se tunnetuin. Kumpikin organisaatio muuten oppi läksynsä, vrt. Ullberg ja Harri Olli.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Korjatkaa, jos olen väärässä ja muistini tekee tepposet, mutta eikö Jere saanut Kärpistä kenkää, kun poliisit hakivat Oulusta ja päätyi lopulta tutkintavankeuteenkin? Ja tämä oli joskus alkukaudesta, ennen joulua kuitenkin? Jos näin, niin sanoisin, ettei tämä ollut edes Jeren mittapuulla mikään todellinen koitos ajallisesti. Ei se Jere HIFK:ssakaan koko ajan sekaisin ollut. Eikä se myöskään ollut mikään erityisen suuri ihme tai hauiksennäyttö nollatoleranssista Jerelle, että Kärpät Oulusta antoi kenkää, kun huumausainerikoksista epäiltiin. Kyllä mono olisi heilunut muuallakin, myös HIFK:ssa. Ysärillä tilanne oli täysin toinen.

Jerehän sai HIFK:sta yhden viimeisen varoituksen, jos Matikaiseen on uskominen. Se on ihan totta, että HIFK sieti mun mielestäni aivan liian pitkään Jeren touhuja. Mutta toisaalta ymmärrän, että seura oli puun ja kuoren välissä, koska Jere oli jengille tärkeä niin jäällä kuin kopissa, fanit diggasivat, oma poika, kesken kauden ei vastaavaa pakkia ehkä löydy, vaikutukset koppiin, medianäkyvyys, yms., joten ei varmasti ollut helppo paikka.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Korjatkaa, jos olen väärässä ja muistini tekee tepposet, mutta eikö Jere saanut Kärpistä kenkää, kun poliisit hakivat Oulusta ja päätyi lopulta tutkintavankeuteenkin? Ja tämä oli joskus alkukaudesta, ennen joulua kuitenkin? Jos näin, niin sanoisin, ettei tämä ollut edes Jeren mittapuulla mikään todellinen koitos ajallisesti.
Karalahti oli muutaman kuukauden Kärpissä, mutta pointti tässä nyt oli se että Karalahdella oli nollatoleranssi sopimuksessaan päihteiden suhteen. Alla olevassa uutisessa on aika tarkkaan käyty asioita läpi ja siinä myös todetaan Kärppien suulla että homma on ns. kerrasta poikki.

 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Roger Moore , tämän olen ymmärtänyt. Mutta, kuten kirjoitin, sitä nollatoleranssia ei päästy koskaan käytännössä testaamaan, koska Jere pystyi olemaan pitkiäkin aikoja ilman päihteitä. Olisiko oikeasti ollut nollatoleranssi, jos olisi just ennen pleijareita vähän vain hairahtunut ollessaan joukkueensa tärkein pakki? Sitä emme saa koskaan tietää, koska menneisyys palasi kummittelemaan. Kärpäthän oli kärsijänä tässä keississä, eikä tarkoitukseni ole arvostella Kärppiä. Mutta rehellisyyden nimissä ajanjakso Jeren kanssa oli niin lyhyt, että nollatoleranssia ei kertaakaan jouduttu edes testaamaan. Jos Jere kusi kasvattajaseuransa muroihin, olisi hän tehnyt saman Kärpillekin, jos tilanne olisi Jeren näkökulmasta niin vaatinut. Niin kuin on tehnyt ennen sitä ja sen jälkeen, milloin millekin taholle. Vaikka Jere olisi kuinka kiitollinen uudesta mahdollisuudesta, lojaalisuus joutuu testiin vasta sitten, kun tekee mieli vetää pää täyteen. Ja kun on riittävän pitkän aikajakson aikana sanonut itselleen ”ei, koska duunit”, ollaan voiton puolella. Jeren kohdalla se stoppi tuli vasta, kun kävi kuoleman porteilla. Eikä nämä oman elämänsä jeret temppujaan muille vittuillakseen tee, vaan siksi, että ”Kun pitää mennä, pitää mennä”. Ja sitten mennään.

Mutta nyt menee osaltani vanhan jankkaamiseksi.
 

Animal

Jäsen
Karalahti oli muutaman kuukauden Kärpissä, mutta pointti tässä nyt oli se että Karalahdella oli nollatoleranssi sopimuksessaan päihteiden suhteen. Alla olevassa uutisessa on aika tarkkaan käyty asioita läpi ja siinä myös todetaan Kärppien suulla että homma on ns. kerrasta poikki.


Vaikka aiemmin olen tuossa Karalahtea kritisoinut, niin tämä Kärppä -visiitti on ainoa, josta edes hiukan miestä säälin. Käsittääkseni aika pohjoisessa vanhojen piirien ulkopuolella meni moitteettomasti ja tämä poliisin suorittama kopitus taisi tulla jostain vanhasta jutusta, johon Karalahti yhdistettiin, mutta ei taidettu lopulta edes tuomita siitä?

Case Karalahden hoitaminen kerrasta poikki menetelmällä kertoo oleellisen, miksi Kärpät on Suomen ylivoimaisesti paras jääkiekko-organisaatio.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vaikka aiemmin olen tuossa Karalahtea kritisoinut, niin tämä Kärppä -visiitti on ainoa, josta edes hiukan miestä säälin. Käsittääkseni aika pohjoisessa vanhojen piirien ulkopuolella meni moitteettomasti ja tämä poliisin suorittama kopitus taisi tulla jostain vanhasta jutusta, johon Karalahti yhdistettiin, mutta ei taidettu lopulta edes tuomita siitä?

Case Karalahden hoitaminen kerrasta poikki menetelmällä kertoo oleellisen, miksi Kärpät on Suomen ylivoimaisesti paras jääkiekko-organisaatio.
Varmaankin näin, mutta Kärpillä oli myös varaa siihen. Oli sellaisia joukkueita, joilla nosteltiin kannua vuosi toisensa perään, eikä siinä yhden Karalahden paikallaolo tai puuttuminen merkinnyt paljoakaan. Ei tuon aikainen Kärpät Karalahtea varsinaisesti tarvinnut. Tottakai Kärppien kerrasta poikki -meininki oli oikein Karalahden kohdalla, mutta jollain pienemmällä seuralla kynnys ongelmapelaajan kenkimiseen lienee yleisesti ottaen korkeampi, varsinkin jos tällainen pelaaja on pelillisesti merkittävä vahvistus. Eikä Kärpillä ja Karalahdella ollut mitään sellaista sidettäkään, mikä oli IFK:lla ja Karalahdella, joten yhtään ei tarvinnut hyysätä.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse olen tämän Karalahden kirjan (valitettavasti) lukenut. En kyllä tätä herrasta tehtyä "elokuvaa" meinaa katsoa. Tässä ketjussa on jo monesti todettu se, että Jere käytti mieluumin viinaa ja huumeita, kuin pelasi. Jere pelasi vain rahan vuoksi, jotta olisi taas fyrkkaa vetää kamaa. Jere oli myös kova ukko tarjoamaan muille.Tämä tulee myös esille ko. opuksesta. Mentiin paljon odotetulle Iron Maidenin keikalle, mutta koska viinaa ei ollut tarjolla, niin lähdettiin baariin ja tilattiin heti 100 hot shottia. Myös nämä perseilyt Nacci Tranbergien yms. baikkereiden kanssa ovat kyllä aika huh huh osastoa. Soiteltiin yöllä "pienessä" a-vitamiinissa Pentti Matikaiselle yms. ja kerrottiin tulevien kokoonpanojen taustoja yms. paskaa. Tämän HIFK hiljaisesti hyväksyi ja asiaa peiteltiin. Aamulla otettiin ns. "isot viivat" ja kehuttiin miten putki kulkee treeneissä. Jopa Hannu Aravirta, oliko nyt Pietarin MM-kisoissa? sanoi Jerellä olevan alavartalovamma. Totuushan oli kuitenkin se, että Jereä ei pronssiottelu kiinnostanut vaan ryyppy kiinnosti enemmän.

NHL uran Jere kiteyttää kirjassaan aika hienosti. En tulisi koskaan selviämään NHL:n asettamista huumetesteistä. Tämä päihdeohjelma olisi minulle liikaa, eli lentolippu takaisin suomeen tuli ajankohtaiseksi. Huvittavinta on se, että Jere naureskelee kirjassaan Nahsvillen organisaation tarjoamalle avulle. Mieluummin Jere valitsi hotellihuoneen jossa voi vetää koksua ja viinaa. Hänelle oli lennot ja hoitopaikka yms. jo Nahsvillen organisaation toimesta hommattu, mutta kaveri ei tähän täkyyn tarttunut. Tuli mieluummin Suomeen ja Tapuliin päihteilemään.

No kukin vetää tyylillään. Olihan Jere aika kova pelaaja, vaikka "kovat aineet" maistuikin liikaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
NHL uran Jere kiteyttää kirjassaan aika hienosti. En tulisi koskaan selviämään NHL:n asettamista huumetesteistä. Tämä päihdeohjelma olisi minulle liikaa, eli lentolippu takaisin suomeen tuli ajankohtaiseksi. Huvittavinta on se, että Jere naureskelee kirjassaan Nahsvillen organisaation tarjoamalle avulle. Mieluummin Jere valitsi hotellihuoneen jossa voi vetää koksua ja viinaa. Hänelle oli lennot ja hoitopaikka yms. jo Nahsvillen organisaation toimesta hommattu, mutta kaveri ei tähän täkyyn tarttunut. Tuli mieluummin Suomeen ja Tapuliin päihteilemään.
Minusta Jere kiteyttää tuossa myös sen, miten vähän hän vieläkään tajuaa ongelmastaan. Seura yritti auttaa, mutta Jeren mielestä seura yritti vain häiritä hänen elämäänsä. Ja tuohan oli 2000-luvun alussa, eikä Jeren mielipide nähtävästi ole myöhemminkään muuttunut. Joku fiksumpi kaveri olisi saattanut tuumailla asiaa ja alkaa myöhemmin katua. Ei sinne Nashvilleenkään kuka tahansa pääse pelaamaan, vaikka millainen uskonnollinen kantrikaupunki olisikin, kuten Jere nälvi. Tosin kyllähän Jerelle ilmeisesti maistui tapulimeininki kantripiireissäkin, joten ei se aina seurasta ole kiinni. Olisi varmaan vetänyt kunnon tapulirallit uskovaistenkin kanssa, jos muuta seuraa ei olisi ollut.

Jos haluaa keskittyä ryyppäämiseen enemmän kuin työntekoon, niin harva työnantaja pistää siinä vastaan. Toki työsuhde ja palkanmaksukin loppuu, mutta nämähän ovat Jerelle ilmeisesti pikkuasioita. Välillä ihmettelen, miten Jere elämänsä rahoittaa, etenkin nykyään. Lätkää pelaamalla sitä rahaa ei enää tule, ja veikkaan, että Jere ei muilla hommilla samoihin tuloihin pääse. Tapulijuttujen kertomisella ja Jerenä olemisella voi jotain rahaa tulla, mutta ei Jerellä niissäkään ole hirveästi uutta annettavaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos haluaa keskittyä ryyppäämiseen enemmän kuin työntekoon, niin harva työnantaja pistää siinä vastaan. Toki työsuhde ja palkanmaksukin loppuu, mutta nämähän ovat Jerelle ilmeisesti pikkuasioita. Välillä ihmettelen, miten Jere elämänsä rahoittaa, etenkin nykyään.
Muistetaan nyt toki, että ei Jere siihen NHL-uransa ja niiden miljoonien hylkäämiseen työntekoansa lopettanut, ja nimenomaan uransa loppua kohti pelasi varmaan aika hyvälläkin liksalla, eli eipä tapulilainen nyt sentään työttömäksi heittäytynyt missään vaiheessa uraa muuta kuin sen välivuoden piti Nashvillen jälkeen.

Tietäen mitä hokihommista maksetaan perusduunariin verrattuna, niin kai tuosta elannon aikanaan on saanut kun NHL-vuosien jälkeistä CV:tä vilkuilee ja luulisi jopa Jeren elämällä jotain tarttuneen varsinkin uran loppupäässä taas sukan varteen Minskissä, Jokereissa ja HV-71:ssä kun bilettäminenkin oli loppunut ja oli taas Euroopan kaukaloiden parhaita pakkeja. Kyllähän niillä rahoilla hyvinkin edelleen elellä saattaa, muistaakseni bruttosi Jokereissa jotain 250 000-300 000 euron liksoja.

Toki olihan tuossa jotain ulosottohommiakin jne. mutta pikainen googletus suht tuoreesta eli vuoden 2019 uutisesta, edellisen vuoden verotiedoissa Jere oli tienannut ansiotuloja 57 665 euroa, täällä päin riittäisi elämiseen helpostikin. Nanna samana vuonna 113 574 euroa eli ehkä siellä talous just pysyy pystyssä, vaikka kuinka olisi mies tapulista.
 
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Toki olihan tuossa jotain ulosottohommiakin jne. mutta pikainen googletus suht tuoreesta eli vuoden 2019 uutisesta, edellisen vuoden verotiedoissa Jere oli tienannut ansiotuloja 57 665 euroa, täällä päin riittäisi elämiseen helpostikin. Nanna samana vuonna 113 574 euroa eli ehkä siellä talous just pysyy pystyssä, vaikka kuinka olisi mies tapulista.
Jerellä tuntuu olevan tuloissa melkoista vaihtelua. Pikainen googletus tuoreemmista tuloista:

Jere Karalahti tienasi vain reilut 200 euroa kuukaudessa – Nanna Karalahden ansiotulot yli 100 000 euroa - MTVuutiset.fi

Jere Karalahden Nanna-vaimo puhdisti ulosottorekisterinsä – kohupariskunnan yritys on varaton! | Seiska

Tämän verran on nykyään ulosotossa:

Jere Karalahdelta karhutaan 100 000 euroa – ex-kiekkoilijan ulosottopaperit karua luettavaa! | Seiska

Kuten sanoit, Jere on varmaan uransa loppupuolella tienannut pelaamalla ihan mukavasti, mutta joskus nekin rahat loppuvat, elleivät ole jo loppuneet. Sitä en tiedä, onko Jere laittanut jotain sukanvarteen, mutta epäilen, ettei kaveri ole ihan sitä säästäväisintä sorttia.

Elämäkerta on ollut varmasti jonkinlainen tulonlähde, mutta sitäkään ei voi montaa kertaa kirjoittaa. Sen myös luulisi näkyvän jonkun vuoden tuloissa, tosin eiköhän siitä aika merkittävän osan saa myös Aki Linnanahde. Lisäksi Jeren ja Nannan bisneksetkin tuntuvat onnistuvan aika vaihtelevasti.

Ja en minä Jere Karalahdelle mitään pahaa toivo, vaikka häntä olen arvostellutkin. Mutta ei tuo taloudenpito kovin vakuuttavalta vaikuta.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei ole vaikeaa päätellä, että Jerellä ei ole penniäkään jäljellä jääkiekkourasta. Kyllä ne on menneet suuret tulot, suuret menot -taloudenhallinnalla kaivoon, kuten on monella muullakin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

mustaoranssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jere haastateltavana Arto Nybergissä, ei mitään ihmeempää.

YLE Areenassa, jos joku haluaa katsoa.

Tuli tuo katsottua. Tällä viikolla juuri yks tuttu kuoli alkoholiin reippaasti alta viisikymppisenä joten onnea vaan haiman tuhonneena uudelle korkin avaamiselle. Mutta Jere juokin nykyään vaan kulinaristen elämysten takia...
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuli tuo katsottua. Tällä viikolla juuri yks tuttu kuoli alkoholiin reippaasti alta viisikymppisenä joten onnea vaan haiman tuhonneena uudelle korkin avaamiselle. Mutta Jere juokin nykyään vaan kulinaristen elämysten takia...

Suoraan sanoen tuli jopa hieman surullinen fiilis katsoessa Arto Nybergin haastattelua. Siinä on pari pätkää, joita varmasti kelaillaan, jos Jere lähivuosina juo itsensä hautaan.
 

Animal

Jäsen
Minusta Jere kiteyttää tuossa myös sen, miten vähän hän vieläkään tajuaa ongelmastaan. Seura yritti auttaa, mutta Jeren mielestä seura yritti vain häiritä hänen elämäänsä. Ja tuohan oli 2000-luvun alussa, eikä Jeren mielipide nähtävästi ole myöhemminkään muuttunut. Joku fiksumpi kaveri olisi saattanut tuumailla asiaa ja alkaa myöhemmin katua. Ei sinne Nashvilleenkään kuka tahansa pääse pelaamaan, vaikka millainen uskonnollinen kantrikaupunki olisikin, kuten Jere nälvi.

Sen lisäksi tuo "uskonnollinen kantrikaupunki" on kuvauksena täyttä paskaa. Kantrikaupunki kyllä ja varmaan jenkkityyliin myös uskonnollinen, mutta myös erittäin kova bilekaupunki. Hallissa hullu meno ennen pelejä ja itse areena sijaitsee baarikadun varressa. Yksinkertainen selitys tuolle rehvastelulle on se, että tapulihörhöllä ei tapuli kestänyt olla ammattilainen keskellä Nashvillen värivaloja.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
@Roger Moore , tämän olen ymmärtänyt. Mutta, kuten kirjoitin, sitä nollatoleranssia ei päästy koskaan käytännössä testaamaan, koska Jere pystyi olemaan pitkiäkin aikoja ilman päihteitä. Olisiko oikeasti ollut nollatoleranssi, jos olisi just ennen pleijareita vähän vain hairahtunut ollessaan joukkueensa tärkein pakki? Sitä emme saa koskaan tietää, koska menneisyys palasi kummittelemaan. Kärpäthän oli kärsijänä tässä keississä, eikä tarkoitukseni ole arvostella Kärppiä. Mutta rehellisyyden nimissä ajanjakso Jeren kanssa oli niin lyhyt, että nollatoleranssia ei kertaakaan jouduttu edes testaamaan. Jos Jere kusi kasvattajaseuransa muroihin, olisi hän tehnyt saman Kärpillekin, jos tilanne olisi Jeren näkökulmasta niin vaatinut. Niin kuin on tehnyt ennen sitä ja sen jälkeen, milloin millekin taholle. Vaikka Jere olisi kuinka kiitollinen uudesta mahdollisuudesta, lojaalisuus joutuu testiin vasta sitten, kun tekee mieli vetää pää täyteen. Ja kun on riittävän pitkän aikajakson aikana sanonut itselleen ”ei, koska duunit”, ollaan voiton puolella. Jeren kohdalla se stoppi tuli vasta, kun kävi kuoleman porteilla. Eikä nämä oman elämänsä jeret temppujaan muille vittuillakseen tee, vaan siksi, että ”Kun pitää mennä, pitää mennä”. Ja sitten mennään.

Mutta nyt menee osaltani vanhan jankkaamiseksi.

Ellen nyt täysin väärin muista, niin eipä Jere HIFK:n paidassa ja täysin ns. vapaana miehenä playoffeja rilluttelullaan mokannut. Miten tuo olisi tapahtunut Oulussa kun houkutuksia on monin verroin vähemmän, motivaatio huipussaan ja seuran tiukka asenne mahdolliseen repsahdukseen tiedetään?

Ehkä hieman huvittavaa, mutta itse mietin kauden alussa jo sitä, että suurin haaste lienee se, että miten Pommac riittää siinä aiheessa kun mestaruus on voitettu ja joukkuekavereilla samppanja ja olut virtaa ja juhlat saadaan kunnolla käyntiin. Tuo olisi ollut se todellinen ja vakava konkreettinen testi.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ellen nyt täysin väärin muista, niin eipä Jere HIFK:n paidassa ja täysin ns. vapaana miehenä playoffeja rilluttelullaan mokannut. Miten tuo olisi tapahtunut Oulussa kun houkutuksia on monin verroin vähemmän, motivaatio huipussaan ja seuran tiukka asenne mahdolliseen repsahdukseen tiedetään?

Ehkä hieman huvittavaa, mutta itse mietin kauden alussa jo sitä, että suurin haaste lienee se, että miten Pommac riittää siinä aiheessa kun mestaruus on voitettu ja joukkuekavereilla samppanja ja olut virtaa ja juhlat saadaan kunnolla käyntiin. Tuo olisi ollut se todellinen ja vakava konkreettinen testi.

Tässä pitää nyt ymmärtää se asia, että Jeren (tai kenenkään muunkaan operoimaan kykenevän päihteiden väärinkäyttäjän) kanssa ei ole mitään takeita mistään. Voi hyvin olla, että Jere olisi löytänyt Oulussa elämälleen uuden suunnan ja hänen koko elämänsä olisi muuttunut Kärppien avustuksella ja Jere ylistäisi nyt Kärppiä siitä luotettavana perheenisänä, jonka läheisten ei tarvitsisi pelätä, mitä tapahtuu, kun seuraavan kerran korkki aukeaa. Tätä emme saa koskaan tietää, koska Jeren aika Oulussa jäi niin lyhyeksi.

Jere löytää kyllä uusia ystäviä helposti, on aina löytänyt ja Suomi on pieni maa, vaikka Stadiin olisi jäänytkin kaikki "pahat kaverit" ja niidenkin kaverit. Olennaista on se, että pitää ymmärtää Jeren kaltaisten ihmisten ajatusmaailmaa ja sitä, että Jereä ei määrää kukaan. Jos Jere ei "alistunut" edes NHL:n sääntöihin, jotkut Kärppien uhkaukset ovat olleet ihan hyttysen ininää hänen korvissaan. Jere ei kuitenkaan ole niin tyhmä, etteikö pokka riittäisi sanomaan seurapomoille, ettei retkahda kauden aikana. Se on varmasti sillä hetkellä ollut ihan aito ajatuskin. Harvoin tuurijuopot suunnittelevat seuraavaa ylilyöntiään, ne vain tapahtuu. Mutta kun se hetki koittaa, että nyt pitää mennä, sitten mennään. Eihän siinä oma perhekään ole painanut, vaikka oma vaimokin on lapsi sylissään rukoillut, ettei Jere lähtisi.

Jere ei ole parantunut päihdeongelmastaan missään vaiheessa, siitä kertoo jo se, että hän käyttää alkoholia edelleenkin, vaikka seuraava huikka voi koitua kohtaloksi ja hänellä on pieniä lapsia. Fyysisesti Jere pystyy varmasti olemaan juomatta loppuelämänsä, mutta kyse onkin riippuvuuden henkisistä aspekteista.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tässä pitää nyt ymmärtää se asia, että Jeren (tai kenenkään muunkaan operoimaan kykenevän päihteiden väärinkäyttäjän) kanssa ei ole mitään takeita mistään. Voi hyvin olla, että Jere olisi löytänyt Oulussa elämälleen uuden suunnan ja hänen koko elämänsä olisi muuttunut Kärppien avustuksella ja Jere ylistäisi nyt Kärppiä siitä luotettavana perheenisänä, jonka läheisten ei tarvitsisi pelätä, mitä tapahtuu, kun seuraavan kerran korkki aukeaa. Tätä emme saa koskaan tietää, koska Jeren aika Oulussa jäi niin lyhyeksi.

Jere löytää kyllä uusia ystäviä helposti, on aina löytänyt ja Suomi on pieni maa, vaikka Stadiin olisi jäänytkin kaikki "pahat kaverit" ja niidenkin kaverit. Olennaista on se, että pitää ymmärtää Jeren kaltaisten ihmisten ajatusmaailmaa ja sitä, että Jereä ei määrää kukaan. Jos Jere ei "alistunut" edes NHL:n sääntöihin, jotkut Kärppien uhkaukset ovat olleet ihan hyttysen ininää hänen korvissaan. Jere ei kuitenkaan ole niin tyhmä, etteikö pokka riittäisi sanomaan seurapomoille, ettei retkahda kauden aikana. Se on varmasti sillä hetkellä ollut ihan aito ajatuskin. Harvoin tuurijuopot suunnittelevat seuraavaa ylilyöntiään, ne vain tapahtuu. Mutta kun se hetki koittaa, että nyt pitää mennä, sitten mennään. Eihän siinä oma perhekään ole painanut, vaikka oma vaimokin on lapsi sylissään rukoillut, ettei Jere lähtisi.

Jere ei ole parantunut päihdeongelmastaan missään vaiheessa, siitä kertoo jo se, että hän käyttää alkoholia edelleenkin, vaikka seuraava huikka voi koitua kohtaloksi ja hänellä on pieniä lapsia. Fyysisesti Jere pystyy varmasti olemaan juomatta loppuelämänsä, mutta kyse onkin riippuvuuden henkisistä aspekteista.

Jossitteluahan kaikki on, mutta Jere Karalahti vuonna. 2002/03 ei ollut Jere Karalahti vuonna 2007. Ja kuten mies itse sanoi tuolloin, niin päihdeohjelmaan sitoutumisen myötä pelilupa / mahdollisuus NHL:ään tuli takaisin.

Nykytilanne: hankala sanoa kumpi on parempi ja kestävämpi tilanne: olla 100% raitis vai ottaa viiniä silloin tällöin. Esim. Pate Mustajärvi on kertonut haastatteluissa siitä että hän ei ole kokonaan lopettanut alkoholinkäyttöään eli muuttunut 100% absolutistiksi vaan ottaa silloin tällöin. Ja tuo näyttää useiden vuosien ellei nyt jo vuosikymmenen perusteella toimivan erinomaisen hyvin. Ja Mustajärvenkin tapauksessa tilannehan on se, että lipsumisvaraa liialliseen napotteluun ei todellakaan ole vaan tuo olisi 100% varmasti hengenvaaralista.

Jere ei ole pudonnut siihen ansaan mihin niin moni ex-urhelija on pudonnut: järkevän tekemisen puutteeseen ja elämän sisällön puuttumiseen. Päinvastoin. On paljon kovaa ja perusteellista urheilua, on avioliitto ja lapset sekä yritystä jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös