Olisi jo aika nähdä joku nuori pelaaja, joka ihan oikeasti kehittyy KooKoossa huipputason pelaajaksi. Nyt pelaajia tulee ja menee hirveät määrät joka syksy ja kevät ja ne jotka jää, ovat lähinnä kokeneita tai sitten omia junnuja, joiden eväät ei riitä mestiksen kärkitasolle. Ulkomaalaispelaajat tuovat väriä, mutta ehkä meillä ei siksi tule näitä Syväsalmia ja Virpiöitä, kun tärkeimmät pelipaikat varataan ulkkareille eikä omien pelaajien vastuuta kasvateta. En usko, että esimerkiksi joku Kivioja menee pelaajana juurikaan eteenpäin, jos ensi kaudelle varataan sama rooli kuin mikä tällä kaudella oli.
Tässä on mun mielestä erittäin painavaa asiaa. Hienoa tekstiä Isaskar!
Itse olen kannattanut suunnitelmallisuutta ja ammattimaisuutta myös joukkueen kasaamisessa. Konkreettisesti tämä näkyisi siinä, että tehtäisiin pidempiä sopimuksia. Liukkosen kanssa tehtiin aikanaan kolmen vuoden pahvi ja se oli aivan loistava veto. Siitä hyötyi sekä pelaaja, joka sai turvallisuutta tulevaisuutta ajatellen sekä joukkue, jolla oli ykköskentän laita valmiina seuraavat kolme kautta (ellei liiga vie).
Nyt pitäisi tehdä ehdottomasti parin vuoden pahvit kärkiosaamisen ja vastuunkantajien kanssa kuten Liukkosen, Kultasen, Lindströmin ja Törnvallin. Tämän lisäksi olisi hyvä kiinnittää näitä Isaskarin mainitsemia pelaajia eli nuoria runkopelaajia, jotka pyrkivät urallaan eteenpäin tai jotka ovat hyviä roolipelaajia vuosiksi. Tällaisia olisivat esim. Tuomi, Härmä, Kivioja, Lampinen, Uronen, Koskelainen jne.
Monet sanovat, että tämä edellä mainittu malli ei ole mahdollista, mutta on sitä suurempiakin ihmeitä tapahtunut. D Teamin ja JYP:n toimintamallista sanottiin samaa ja hienostihan nuo porskuttavat. KooKoon pitäisi olla nyt ennakkoluuloton Mestisseura ja sitouttaa pelaajat pidemmäksi aikaa yhteiseen projektiin. Tuskin vaikka Kiviojalla, Urosella tai Tuomella on suuria mahdollisuuksia liigaan ja olisi todella typerää menettää heidät toiselle Mestisseuralle (ulkomaillehan emme mahda mitään) ja hankkia sitten samantasoisia pelaajia tilalle.
Tämä edellyttää uskallusta ja itse näkisin, että myös luottamista pelaajaan. Turha mun mielestä hankkia laajaa pelaajamateriaalia ja paljon tusinaukkoja vaan mielummin selvä kärkiosaaminen, kehittyvät nuoret pelaajat, jotka paikkaavat kärkeä sekä oma junnuosasto. Ja kaikki tämä niin, että pelaajat eivät vaihdu joka vuosi vaan jatkuvuuden kautta haetaan menestystä. Ei TuTonkaan mestaruus tullut heti vaan pitkän työn tuloksena. Samoin Jukureiden valtakausi oli jatkuvuuden taidonnäyte. Oli voittava runko ja voittava valmentaja.
Jatkuvuus taas saavutetaan siten, että KooKoo pystyy kehittämään Mestiksen mittapuulla huippuorganisaation. Kärkipäässä varmasti ollaan, mutta vielä on tekemistä. Täytyy vain kehittää vielä paremmat olosuhteet pelaajille kuten huippuvalmennus, yhteistyö oppilaistosten kanssa, palkkataso, kilpailukykyinen joukkue, asunnot, ruokailu jne. Olosuhteet, joista pelaajan ei ole tarve lähteä kuin korkeintaan liigaan ja sekin on vain osoitus KooKoolle, että se on tehnyt työnsä oikein. Samalla KooKoon maine pelaajien silmissä vain paranee.