Kyllähän tässä täytyy olla erittäin tyytyväinen joukkueen kasaamiseen. Jos lähdetään maalivahtiosastosta liikkeelle niin siellä toteutuivat ne omat kaavailut eli Korhonen kakkoseksi ja ykköseksi jompi kumpu edellisistä veskoista. Itse olen aina luottanut Härmään ja uskon, että hyvässä valmennuksessa hän lyö tulevalla kaudella itsensä viimeistään läpi. Hienoa on myös se, että Härmä aloittaa meillä jo kolmannen kautensa, joten nykymeiningillä voidaan sanoa, että kyseessä on jo jonkin sortin KooKoo-veteraani.
Puolustus on vielä kesken, mutta toivottavasti sinne ei hankita enää kuin yksi mies, joka edustaa selkeää kärkiosaamista (+mahdollisesti Tarkiainen). Meillä on kuitenkin kaksi lupaavaa junnua, jotka ovat näyttäneet pystyvänsä pelaavaan Mestiksessä. Nyt vain kova kilpailut pystyyn tuosta kuudennen pakin paikasta ja varmasti jompi kumpi heistä pelaa taas samalla suoritustasolla kuin Sierman ekalla kaudella. Samalla kun hankitaan vaan yksi pakki, jää toivottavasti vähän pätäkkää säästöön kesken kaudenkin tehtäviin hankintoihin.
Se kärkipakkikin voi olla oikeastaan joko fyysinen peruspakki tai kiekollinen pakki, koska Kultasesta on niin moneksi. Hän käy ykköskentän kiekollisesta pakista tai yleispakista. Kaksi ensimmäistä pakkiparia ja ne, jotka pelaavat valtaosan matsista, voisivat olla siis joko
1. Kultanen - Alastalo
2. Törnvall - Kiren
tai
1. Kultanen - Honkanen/Korkeavuori
2. Alastalo - Kiren
Itse taipuisin näistä tuohon alempaan vaihtikseen, mutta ensimmäinenkin kelpaa.
Hyökkäyksessä perään kuulutin tuossa kevättalvella kovaa kärkiosaamista ja myös kotimaisuutta. Nyt on saattu molempia, joten ei voi kuin olla tyytyväinen. Kärkiosaaminen on todella kovaa luokkaa Vilenin, Liukkosen, Bakerin, Vainiolan, Hokkasen ja Koposen muodossa. Tärkeintä on se, että siinä on tarvittava määrä taitoa Kolekin pelitapaan. Lisäksi valtaosa pelaajista on sellaisia, joista tiedetään mitä saadaan eikä heissä ole loukkaantumisherkkiä pelaajia, ovat riskitkin paljon pienemmät kuin viime kaudella. Alemmissa kentissä taas löytyy tarvittavaa erityisosaamista (Paakkarinen, Koskelainen), kokemusta (Miettinen, Mattila) ja pelaajia, joilla on potentiaalia nousta urallaan sille seuraavalle askelmalle (Huilla, Veistola). Näyttää siis erittäin hyvältä!
Itse olisin tosin jättänyt hyökkäyksessäkin yhden paikan auki jonkun junnun sisäänajoon, mutta nyt se jätettiin tekemättä. Siitä tulee oikeastaan ainoa miinus hyökkäyksen osalta. Harmittaa esim. että viime kausilla hyvin esiintyneet Sompi ja Arola taidetaan nyt menettää. No ehkä loukkaantumisia tulee taas sen verran, että junnuillekin löytyy peliaikaa.
Tuleva kausi näyttää siis paperilla taas kerran erinomaiselta, mutta kuten viime kausi näytti, menestyminen on niin monen asian summa. Tällä kertaa joukkue on kasattu erinomaisesti ajatellen valmentajan pelitapaa, mutta kysymysmerkkejäkin leijuu KooKoon yllä. Itse tiivistän ne kolmeen kysymykseen
1) Voidaanko Kolekilla voittaa mitään suurta?
2) Miten suuri vaihtuvuus pelaajistossa ja organisaatiossa vaikuttaa tulevaan kauteen?
3) Saadaanko puolustuspelaaminen kuntoon?
Jos nuo asiat kääntyvät KooKoolle positiivisiksi, olemme taatusti ensi kaudella korkealla ja viirikään ei ole kaukana. Silti lähdetään kauteen nöyrin mielin ja huudellaan vasta kun siihen on aihetta.