Fakta vain on, että 1995 ryhmään tiivistyvät Suomi-kiekon kulta-ajan kaikkein suurimmat, kauneimmat ja parhaat pelaajat mitä Euroopasta tuolloin löytyi ja joista suurin osa on enemmän tai vähemmän legendoja.
Tää on kyllä niin totta. Lisäksi ainakin itse olin siinä mielessä hyvässä iässä, että kiinnostus oli aitoja ja "kilpailu" kohtuullisen vähäistä. Valtaosa pelaajista oli "tuttuja" Liigasta, runko maajoukkueen osalta oli pysynyt hyvin kasassa, NHL:ssä pelasi vain kourallinen suomalaisia ja joukkue oli täynnä legendoja, joko silloisia tai tulevia.
Kyseessä oli vieläpä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kovin mahdollinen suomalainen jengi. Poikkeukset puolestaan on helppo muistaa kirjaimista N, H ja L; työsulun takia yksikään ei ehtinyt kisoihin. Ei tuollaista nippua enää saa kasaan millään, johan jo vastaava määrä parhaita pelaajia jää olympialaisistakin sivuun kovan kilpailun tai loukkaantumisten takia. Ja jos tuolloin ei ensimmäistä maailmanmestaruutta olisi otettu, olisi se ollut jatkossa aivan helvetin paljon vaikeampaa rungon lähdettyä ison veden taakse.
Hiukan tässä tuli nostalgiset fiilikset. Mulla on vieläkin tuon joukkueen postikortti säästettynä ja tuoreessa muistissa se, kuinka eri lähteistä saaduista bissepulloista kaverien kanssa liotettiin etikettejä irti. Samoin mielessä on se, kuinka joukkueen kamoja huutokaupattiin telkkarissa ja kaverien kanssa ajateltiin järjestää "huutokauppa" porukoille. Jonkun faija sitten totesi, ettei aio ostaa sellaista stagaa jonka oli jo kerran ostanut.
Nykyisin tekee tiukkaa muistaa näitä möttösiä ja makkosia ollenkaan. Osasyy tähän on toki siinäkin, että ennen vanhaan SM-liigaakin näki televisiosta yleisillä kanavilla ja koska otteluita ynnä muuta härpäkettä oli vähemmän, peleillä oli suurempi merkitys.
Itse olen katsonut enemmän Liigaa nyt parin viimeisen vuoden aikana kuin koskaan ennen. Suurimmat syyt tähän ovat niinkin yksinkertaisia kuin tarjona ja mahdollisuudet. Nykyisin on niin pirun helppo saada kaikki matsit näkymään, että hyvillä mielin tulee katsottua lätkää jatkuvasti. Samoin työajat sopivat helvetin hyvin Liigan aikatauluihin ja aivan jokaista euroa ei tarvitse budjetoida kuukausiksi etukäteen.
Toisaalta sitten nykyisin MM-kisat ovat melkoista B-tason viihdettä. Joukkueet ovat vähän mitä ovat ja varsinkin näin olympiavuotena rosterit ovat pahimmillaan surkuhupaisia. Tuo on vähän kuin EHT hieman pidemmällä turnauskaaviolla, suuremmalla yleisömäärällä ja muutamalla extravahvistuksella. Eipä pahemmin kiinnosta ja itse arvotan seurajoukkueen korkeammalle.
Jännä juttu miten tärkeänä asiana tuota mestaruutta pitää. Suomen kovimpana suorituksena en sitä missään nimessä pidä, mutta varsinkin henkilökohtaisesti arvotan sen tärkeimmäksi voitoksi.