Jatkoajan TOP20 matkailijat

  • 46 545
  • 299

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ohhoh, olin varma, että palstatoveri Nuolella olisi ollut enemmänkin maita listoillaan.

Enemmänkin näitä voisi olla. Tosin olen hieman antanut ns. tasoitusta matkailussa sikäli, että vaikka lapsena menin vanhempien kanssa Kreikan lomasaarille jne, niin sitten kestitin kauan ennen kuin pääsin aikuisiällä ns. vauhtiin matkailun suhteen. Oikeastaan olen reissuja tehnyt enemmän vasta vajaan viimeisen vuosikymmenen ajan. Lisäksi olen tietyissä maissa käynyt useammankin kerran erinäisistä syistä sen sijaan, että olisin ehtinyt aina uusiin maihin. Mitkä ne syyt ovat, niin Andrewin vastaus alla paljastaa ainakin osatotuuden:

Liettuaa voin suositella. Erittäin mielenkiintoinen kohde. Ystävälliset ihmiset ja hyvää ruokaa. Mielenkiintoisella tavalla tässä maassa yhdistyy moderni ja vanha kulttuuri käsi kädessä.

Kauneimmat naiset ovat jääneet mieleen Tshekeistä ja Puolasta!

Kiitos Liettua-vinkistä, täytyykin pistää Vilnan reissu työn alle jossain välissä.

Kyllä, Puolan naiset ovat kuvankauniita! Vaikka ihan esteettisestä ihailusta on minun tapauksessani ollut kyse, intiimimpi kanssakäyminen on jäänyt puolattarien kanssa toteuttamatta. Mutta onhan Puolassa muutakin, kuten loistavaa ruokaa, maailman parhaat vodkat ja paljon keskitysleirejä, kuten Saksassakin. Keskitysleirimuseothan ovat aina käymisen väärtejä.

Lager-pisteitä minulla ei tosin ole kuin neljä:
-Auschwitz-Birkenau, Krakova.
-Sachsenhausen, Berliini.
-Stutthof, Gdansk.
-Neuengamme, Hampuri.

Lisää pitäisi saada, kaverilla on niitä liki tuplaten. Lager silloin tällöin on aina paikallaan, kunhan ei ole oluesta kyse.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Listalleni ei kovinkaan montaa maata tule, johtuen osaltaan siitä ettei perheessämme lapsuudessa matkusteltu käytännössä laisinkaan ja sen myötä aikuistuttuani en ole oikein oppinut matkustelemaan ympäri maapalloa vaikka sikäli erilaiset paikat ja kulttuurit kiinnostavatkin kovasti.

Suomea en nyt listalle viitsi laskea vaikka Suomessakin on hiukan tullut reissattua, mutta todellakin hävettävän vähän. Niinpä suurin osa Suomestakin on minulle kartoittamatonta aluetta - minun mieltämässäni Lapissakaan en ole käynyt koskaan, tosin läänirajojen mukaan Lapin läänin lounaiskolkassa Kemissä ja Torniossa on tullut käytyä.

Minun perheessäni matkustettiin lapsuudessa perinteisen 1980-luvun mallin mukaan, eli kävimme muutaman kerran Kreikan lomasaarilla (Rodos, Kos, Kreeta) ja Kyproksella, ja sitten Ruotsissa joskus laivalla (tätini asuu Ruotsissa). Lisäksi olin teini-iässä perheen mukana äitini syntymäpäiväreissulla Teneriffalla. Siinäpä se. Ei mitään nykypäivän reissaamiseen verrattavissa olevaa, nykyperheethän ottavat lapset mukaan ja kiertävät ympäri maailmaa.

Aikuisiällä minullakin meni tovi, ennen kuin pääsin matkailun makuun ja tuli ylipäätään lähdettyä mihinkään. Ikävuosina 17-27 matkustin vain kerran Tukholmaan ja kerran silloisen exän kanssa tämän isän talviasunnolle Torremolinokseen (tuolloin tuli pistäydyttyä myös Gibraltarilla ja Marokossa).

Minulle eroprosessi silloisesta exästä tuotti sikäli hyvän lopputuloksen, että se sai aikaan kaipuun ulkomaille ja pois kotinurkista. Se sytytti matkailukipinän, jota olen sen jälkeen tietoisesti ylläpitänyt ja puhallellut palkeilla isompaan liekkiin. Minulle joka reissussa on kyse myös siitä, että tulee lähdettyä ylipäätään jonnekin enkä vain jää lomalla kotiin möllöttämään. Lisäksi reissun suunnittelu ja sen muistelu auttaa keventämään mieltä silloin kun työarki alkaa painamaan päälle. Nytkin on miellyttävää ajatella, että enää pari viikkoa ja lennän muutamaksi päiväksi pääsiäisviikolla pois.

Kotimaan matkailukin olisi tietyissä rajoissa kiinnostavaa, eli lähinnä kesällä Suomen kelit huomioiden. Se vain maksaa niin helvetisti ja on niin vaivalloista, että ennemmin sitä lentää ulkomaille. Nytkin olisi saanut tarjouksessa lentolipun Turusta Gdanskiin 30-35 eurolla per suunta. Sillä rahalla pääsee nipin napin Helsinkiin, ja matka kestää kauemmin.

En ole Suomessa käynyt koskaan Vaasa-Jyväskylä-Joensuu -akselia pohjoisemmassa. Vaasassa tasan kaksi kertaa, toinen TuTon vierasreissulla (siinäpä vasta näkikin nähtävyyksiä kun bussi körötti pilkkopimeässä suoraan jäähallin ovelle) ja lapsena Wasalandiassa.

Näillä näkymin en kauheasti tulekaan matkustamaan, koska liikenneyhteydet ovat kalliit. Kotimaan lennot ovat turkasen kalliita, eikä kiinnosta körötellä tuntikausia bussissa kärrypolkuja päästäkseni johonkin Kekkosen pirttiin. VR:n palveluita nykyisin kammoan ja vältän jos mahdollista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oma lista on edellisestä viestistä vähän kasvanut, ja 40 maan maagista rajaa kolkutellaan. Toistaiseksi ei ole uusia reissuja suunnitteilla, eikä tänä vuonna välttämättä edes niin pitkää reissua edes ehtisi tehdäkään, että saisi uuden maan listaan... mutta katsotaanpa nyt...

1. Andorra
2. Belgia
3. Bosnia-Hertsegovina
4. Chile
5. Englanti
6. Espanja
7. Hollanti
8. Itävalta
9. Irlanti
10. Islanti
11. Italia
12. Japani
13. Kanada
14. Kreikka
15. Kroatia
16. Kypros
17. Latvia
18. Liechtenstein
19. Liettua
20. Luxemburg
21. Norja
22. Portugali
23. Puola
24. Ranska
25. Ruotsi
26. Saksa
27. Serbia
28. Slovakia
29. Slovenia
30. Suomi
31. Sveitsi
32. Tanska
33. Tshekki
34. Turkki
35. Unkari
36. Vatikaani
37. Venäjä (Neuvostoliitto)
38. Viro
39. Yhdysvallat
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Lasketaanpa ihan omaksi iloksi, vaikka saalis on herrasmiesmäisesti sanottuna vaatimaton, jos kisailumentaliteetilla kirjoittelisin:
1. Suomi
2. Ruotsi
3. Norja
4. Venäjä
5. Viro
6. Hollanti
7. Belgia
8. Espanja
9. Saksa
10. Tsekki
11. Yhdysvallat
12. Kreikka
13. Bulgaria
 

Rapala

Jäsen
1. Suomi
2. Ruotsi
3. Norja
4. Viro
5. Tanska
6. Englanti
7. Espanja
8. Portugali
9. Ranska
10. Italia
11. Hollanti
12. Kap Verde
13. Mauritius
14. Yhdysvallat
15. Kanada
16. Mexico
17. Kuuba
18. Costa Rica
19. Bahama
20. Monaco
21. Israel
22. Marokko

Noista eksoottisemmista maista tuli valtaosa kierrettyä yhden vuoden aikana kun Yhdysvalloissa asuttiin.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
- Ruotsi
- Norja
- Tanska
- Islanti
- Eesti
- Liettua
- Latvia
- Lasken Venäjän ja Neuvostoliitton yhdeksi valtioksi
- Puola
- Ukraina
- Mitähän teen Tsekkoslovakian kanssa?
- Romania
- Bulgaria
- Jugoslavia, sisältää useampia ja samalla yhden valtion
- Italia
- Ranska
- Espanja
- Portugalia
- Egypti
- Tunisia
- Algeria
- Marokko
- Mauritania

En ole koskaan käynyt Brittein Saarilla. Ehkä joskus? Saksan maalla ja Tanskassa useampia kertoja vuodessa.
Kiinnostava paikka voisi olla äärimmäisen mielenkiintoinen Etelä-Afrikka. Historia, kulttuuri ja sen
kautta nykytilan hallittu tai hallitsematon tilanne.
Olen tehnyt suurimman osan em. reissuista rinkka selässä.

En katso olevani vastuussa kirjoitus- tai asiavirheistä. Syytän Koffin panimoa.
 

Molkke

Jäsen
Laitetaan ihan vaan omaksi huviksi maat listalle. Eipä ole tätäkään tullut mietittyä pitkään aikaan. Lasketaanko muuten Suomi?

1. Ruotsi
2. Viro
3. Tanska
4. Latvia
5. Tsekki
6. Englanti
7. Irlanti
8. Pohjois-Irlanti
9. Espanja
10. Suomi

ja kesällä listalle päivittyy ainakin Italia, toiveissa olisi muutaman vuoden sisään saada ainakin neljä Aasian maata kiertueen muodossa. Toinen haave oli suorittaa Baltian kiertue autolla, jolloin listalle tulisi vielä muutama maa lisää. Ihan mukava määrä on listalla maita nuorelle iälle ehtinyt kertyä. Useampi maista toki käyty kahteenkin otteeseen.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Aika suppea se kyllä on vielä:

1. Suomi
2. Neuvostoliitto (!)
3. Viro
4. Ruotsi
5. Norja
6. Italia
7. Vatikaani
8. Saksa
9. Itävalta
10. Slovakia
11. Britannia
12. Kanada (Ontario, Quebec)
13. Latvia
14. USA (New York, New Jersey, Delaware, Connecticut, Rhode Island, Pennsylvania, Virginia, Florida, Maryland, DC, Massachusetts)
15. Espanja
16. Islanti

Ehkä jotenkin noin.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
päivitys

1. Suomi
2. Ruotsi
3. Norja
4. Tanska
5. Islanti (2009)
6. Eesti
7. Liettua
8. Latvia
9. Venäjä
10. Unkari
11. Tsekki
12. Slovenia
13. Sveitsi
14. Saksa
15. Itävalta
16. Kroatia (2010)
17. Belgia
18. Hollanti
19. Italia
20. Ranska
21. Monaco
22. Espanja
23. Portugali
24. Kypros
25. Kreikka
26. UK (siis Englanti ja Skotlanti, yhteensä kai 1)
27. Irlanti
28. Thaimaa
29. Kiina (HongKong)
30. Singapore
31. Taiwan
32. Malesia
33. Indonesia
34. Laos
35. Australia
36. USA
37. Kanada
38. Meksiko
39. Kuuba
40. Brasilia
41. El Salvador
42. Nicaragua
43. Peru
44. Panama
45. Costa Rica
46. Guatemala
47. Bolivia
48. Venezuela
49. UAE (Dubai ja Abu Dhabi)
50. Marokko
51. Bosnia-Herzegovina (2010 Kroatian matkalla oltiin 1 päivä)
52. Etelä-Afrikka
53. Turkki/Istanbul (Edit)
54. Puola (Edit2)
 
Viimeksi muokattu:

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Listattu siinä järjestyksessä missä tuli mieleen.
1. Ruotsi
2. Norja (vain lyhyt visiitti rajan yli..)
3. Viro
4. Venäjä
5. Liettua
6. Tsekkoslovakia (opin muuten kävelemään kyseisessä maassa)
7. Saksa (kerran lomalla, useampi välilasku)
8. Malta
9. Englanti (pari välilaskua Heathrowlla ja yksi kentän vaihto)
10. Kreikka
11. Jenkit (useampi osa-valtio/kaupunki)
12. Kuuba
13. Thaimaa
14. Vietnam
15. Italia
16. Ranska
17. Tunisia
18. Intia (välilasku)
Edit.
19. Vatikaani

Onhan tuossa tullut aika monta paikkaa nähtyä tähän ikään mennessä, kohta 24 vuotias matkalainen. Jenkkeihin on tehty muutama reissu, kaikki tosin tädin seminaari-matkoja joihin broidin kanssa päästiin mukaan. Muutama perus-loma perheen kansssa ja loput, lähinnä EU-maat, lyhyempiä reissuja kavereiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Stigu

Jäsen
http://www.world66.com/myworld66/visitedCountries/worldmap?visited=CAUSMXGTPAPRARBRCLCOPYPEVEEGMAZATNATBEBGHRCZDKEEFIFRDEGIGRHUIEITLILUMCNLNOPTRORUSKESSECHUKVACYJOKWLBSATRCNTWTH

1.Canada
2.United States
3.Mexico
4. Guatemala
5. Panama
6. Puerto Rico
7. Argentina
8. Brazil
9. Chile
10.Colombia
11. Paraguay
12.Peru
13.Venezuela
14.Egypt
15. Morocco
16. South Africa
17.Austria
18. Belgium
19. Bulgaria
20. Czech republic
21. Denmark
22.Estonia
23. Finland
24. France
25. Germany
26. Gibraltar
27.Greece
28. Hungary
29. Ireland
30. Italy
31.Liechtenstein
32.Luxembourg
33.Monaco
34. Netherlands
35.Norway
36. Portugal
37.Romania
38.Russia
39.Slovakia
40.Spain
41.Sweden
42. Switzerland
43.United Kingdom
44.Vatican City
45. Cyprus
46. Jordan
47.Kuwait
48.Lebanon
49.Saudi Arabia
50.Turkey
51.China
52. Singapore
53.Taiwan
54.Thailand

Duunimatkoja suurin osa, esim. Guatemalassa yövyin yhden yön, mutta kaikki lasketaan? Euroopasta puuuttuu niinkin läheiset maat kuin Puola ja Slovenia. Australliassa en ole ikinä käynyt, vaikka mieli olisi tehnyt.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämähän oli hauska ketju, täytyyhän sitä itsekin tsekata miten monta tulee kasaan.

http://www.world66.com/myworld66/vi...TLVLILTLUMCNLNOPLPTRUSKSIESSECHUKCYILLBMYSGTH

1. Andorra
2. Belgia
3. Espanja
4. Englanti
5. Hollanti
6. Israel
7. Italia
8. Itävalta
9. Latvia
10. Libanon
11. Liechtenstein
12. Liettua
13. Luxemburg
14. Malesia
15. Monaco
16. Norja
17. Kypros
18. Portugali
19. Puola
20. Ranska
21. Ruotsi
22. Saksa
23. Singapore
24. Skotlanti
25. Slovakia
26. Slovenia
27. Sveitsi
28. Tanska
29. Thaimaa
30. Tsekki
31. Unkari
32. Valko-Venäjä
33. Venäjä
34. Viro
35. Yhdysvallat
36. Malta
37. Suomi (edit. tämäkin näemmä lasketaan)

Matkailu on kivaa erityisesti moottoripyörällä, mistä tulikin mieleen, että jos Jatkoajasta löytyy reissaavia motoristeja ja reissu ensi kesänä esim. Itä-Eurooppaan kiinnostaa, saa laittaa YV:tä.

Edit. Työmatkoja on ollut vain niihin maihin, joissa olen muutenkin käynyt lomilla.

Jupa
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Listalleni ei kovinkaan montaa maata tule, johtuen osaltaan siitä ettei perheessämme lapsuudessa matkusteltu käytännössä laisinkaan ja sen myötä aikuistuttuani en ole oikein oppinut matkustelemaan ympäri maapalloa vaikka sikäli erilaiset paikat ja kulttuurit kiinnostavatkin kovasti.
Sama homma, etenkin tuohon ensimmäiseen, eli ei meidän rutiköyhä perhe kyllä matkustellut minnekään. Helsinki taisi olla kaukaisin paikka jonne lapsena pääsin.

Aikuisiällä on nyt joitain (Euroopan) maita tullut sentäs nähtyä, mutta hyvin vähän. Niin vähän, että ei tänne maailmanmatkaajien seikkailuketjuun moisia ilkeä edes laittaa, kun on niin nolo lista verrattuna valtaosaan.

Halua lähteä olisi vaikka minne, mutta talous nousee vastaan pääsääntöisesti joten ainakin toistaiseksi pysyttelen vielä Euroopassa jatkossakin. Eipä sillä, paljon nähtäväähän täällä on ja hienoja paikkoja varmasti enemmän kuin yhden elämän aikana kunnolla ehtii nähdä ja kokea.

Lottovoittoa odotellessa...
 
No eipä näitä paljon taida olla verrattuna noihin työmatkailijoihin.

Suomi nyt toki on jätetty listasta pois.

1.Islanti
2.Ruotsi
3.Viro
4.Ranska
5.Kreikka
6.Turkki
7.USA
8.Tunisia
9.Espanja
10.Italia
11. Tanska

---------------

Jätin pois sellaiset maat, missä on tullut käytyä aluevesillä tai vain satamassa/lentokentällä. Ei oikein mielestäni sovi matkailun piirteisiin jos ei ole sataman/lentokentän ulkopuolella käynyt.
3 maata noista reissuista nousee ylitse muiden: USA (Chicago ja Minnesota) sekä Ranska (useissa paikoissa, en ole käynyt Pariisissa kuitenkaan) ja Islanti. Tunisia lienee isoin pettymys matkakohteena.

Muutenkin olen tullut siihen tulokseen, että islamin uskoisiin maihin en enää matkusta, poikkeuksena saattaa olla Egypti, jonne jos päätän lähteä, lähen 1-2 viikoksi sukellusreissulle all-inclusive hotelliin jossa on 2 tai enemmän ala-carte ravintolaa. Tätä enemmän kiinnostaa silti monet muut maat, eli ei ole listalla kovin korkealla, eikä reissun hinta kuitenkaan olisi sieltä halvimmasta päästä.

Jostain syystä en ole oikein koskaan ollut kovin kiinnostunut noista idän/kaukoidän maista. Onhan siellä hienoja kulttuurillisia juttuja varmasti, mutta joku siinä on, ettei esim Japani, Kiina tai Intia kiinnosta ollenkaan. Thaimaatakin mielummin lähtisin Karibian meren saarille.

USA/Kanada ja Ranska kiinnostaa tällä hetkellä eniten.
 

Hakki#20

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bayern München
1. Suomi
2. Neuvostoliitto
3. Ruotsi
4. Norja
5. Tanska
6. Viro
7. Liettua
8. Puola
9. Saksa
10. Belgia
11. Hollanti
12. Luxemburg
13. Englanti
14. Ranska
15. Espanja
16. Sveitsi
17. Itävalta
18. Liechtenstein
19. Italia
20. Vatikaani
21. Monaco
22. Unkari
23. Kreikka

En ole vielä ehtinyt Euroopan ulkopuolelle, mutta tiettyjä osia siitä on tullut kierreltyä paljonkin. Esim. Saksassa 35 kertaa, Ranskassa 15 kertaa ja Italiassa 10 kertaa. Pitäisi varmaan pikkuhiljaa alkaa laajentamaan reviiriä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Päivitetäänpä lista nyt, kun tuli sopivasti 40 maata täyteen:

1. Alankomaat
2. Belgia
3. Botswana
4. Cambodia
5. Costa Rica
6. Egypti
7. Espanja
8. Etelä-Afrikka
9. Indonesia
10. Irlanti
11. Iso-Britannia
12. Italia
13. Itävalta
14. Kiina
15. Kreikka
16. Latvia
17. Luxemburg
18. Malesia
19. Meksiko
20. Namibia
21. Nicaragua
22. Norja
23. Portugali
24. Puola
25. Ranska
26. Ruotsi
27. Saksa
28. Sambia
29. San Marino
30. Singapore
31. Suomi
32. Tanska
33. Thaimaa
34. Unkari
35. USA
36. Vatikaani
37. Venäjä
38. Vietnam
39. Viro
40. Zimbabwe

40 maata

PS. välilaskuja Saudi-Arabiaan ja Intiaan ei ole laskettu mukaan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Halua lähteä olisi vaikka minne, mutta talous nousee vastaan pääsääntöisesti joten ainakin toistaiseksi pysyttelen vielä Euroopassa jatkossakin. .

Rahanpuute on huono tekosyy olla matkustamatta. Jokaisella suomalaisella on varaa matkustaa. Etenkin Aasiaan. Itse olen lähiviikkoina tekemässä toista pitkää reissua vuoden sisään Aasiaan (ja vielä kalliimpiin maihin!) vaikka olen köyhä opiskelija.

Tietenkään vaatimustaso ei voi olla mikään 5 tähden hotelli ja lennot bisnes-luokassa sekä lisäksi omista menoista saattaa joutua joustamaan. Täyspäiväduunarilla - palkkatasosta riippumatta - on Suomessa hyvä mahdollisuus lähteä reissuun. Esim. jonkun kuukauden Japaninreissun pystyy säästämään kolmessa-neljässä kuukaudessa tuloista riippumatta. Puhumattakaan siitä jos haluaa halvempiin maihin Kaakkois-Aasiaan tai Kiinaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ennen kuin alan listailemaan, niin kysyisin pari tärkeää tarkennusta:
- Lasketaanko sellainen maa, jossa on ollut ainoastaan lentokentällä eikä ole siis virallisesti ollut ko. maassa, mutta on kuitenkin tallannut maan maaperää?
- Mites sellainen juttu, että kun rajat siirtyvät, niin lasketaanko ne paikat, joissa on käynyt, nykyisten valtioiden rajojen mukaisesti? Eli olenko käynyt sekä Kroatiassa että Serbiassa vai ainoastaan Jugoslaviassa? Toinen esimerkkini ei enää pädekään, mutta kun olen joskus käynyt Jaltalla Neuvostoliiton aikoina, niin olisinko pari kuukautta sitten voinut väittää käyneeni Ukrainassa?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
- Mites sellainen juttu, että kun rajat siirtyvät, niin lasketaanko ne paikat, joissa on käynyt, nykyisten valtioiden rajojen mukaisesti? Eli olenko käynyt sekä Kroatiassa että Serbiassa vai ainoastaan Jugoslaviassa? Toinen esimerkkini ei enää pädekään, mutta kun olen joskus käynyt Jaltalla Neuvostoliiton aikoina, niin olisinko pari kuukautta sitten voinut väittää käyneeni Ukrainassa?

Olen käynyt maassa nimeltä Neuvostoliitto, joten laitoin sen loogisesti omalle listalleni - tosin sulkuihin, koska vieraillessani aikanaan kahdesti Leningradissa ei ollut olemassa muuta kuin Neuvostoliitto. Toisaalta nyt ei sitten ole Leningradia vaan on Pietari ja sitten tietenkin Leningradin oblast, jonka sisällä on omana federaatiosubjektinaan Pietarin kaupunki.

Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen olen vieraillut kolmessa entisessä neuvostotasavallassa eli Venäjällä, Eestissä ja Ukrainassa niiden itsenäistymisten jälkeen.

Minä siis sinuna mainitsisin käyneeni Jugoslaviassa mutta toki valinta on sinun. Ja onhan se Jugoslavian mainitseminen tietyllä tapaa historiallisempi kuin alueiden nimeäminen nykyisten rajojen mukaan.

vlad.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ennen kuin alan listailemaan, niin kysyisin pari tärkeää tarkennusta:
- Lasketaanko sellainen maa, jossa on ollut ainoastaan lentokentällä eikä ole siis virallisesti ollut ko. maassa, mutta on kuitenkin tallannut maan maaperää?
- Mites sellainen juttu, että kun rajat siirtyvät, niin lasketaanko ne paikat, joissa on käynyt, nykyisten valtioiden rajojen mukaisesti? Eli olenko käynyt sekä Kroatiassa että Serbiassa vai ainoastaan Jugoslaviassa? Toinen esimerkkini ei enää pädekään, mutta kun olen joskus käynyt Jaltalla Neuvostoliiton aikoina, niin olisinko pari kuukautta sitten voinut väittää käyneeni Ukrainassa?
Mielestäni aloituskommentissa sanotaan, että koneenvaihdot kentällä eivät ole vierailuja kyseissä maassa.
Itse pähkäilin tuon Jugoslavian siten, että paikka jossa muksuna kävin on nykyään Kroatian alueella eli olen siis käynyt Kroatiassa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eihän noita vielä aivan järkyttävästi ole.

1. Suomi
2. Viro
3. Latvia
4. Ruotsi
5. Norja
6. Tanska
7. Espanja
8. Yhdysvallat
9. Turkki
10. Portugali
11. Ranska
12. Monaco
13. Italia
14. Kreikka
15. Iso-Britannia


Tein tämän lähinnä sen takia, että jos muutaman vuoden päästä sattuu täällä olemaan niin voi huomata, onko tullut paljonkin lisättävää.
Vitsi, vitsi. T. Opiskelija
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tein tämän lähinnä sen takia, että jos muutaman vuoden päästä sattuu täällä olemaan niin voi huomata, onko tullut paljonkin lisättävää.

Samasta syystä:

1. Suomi
2. Viro
3. Latvia
4. Ruotsi
5. Norja
6. Saksa
7. Espanja
8. Yhdysvallat
9. Turkki
10. Portugali
11. Ranska
12. Monaco
13. Italia
14. Kreikka
15. Itävalta
16. Sveitsi
17. Dom. Tasavalta
18. Thaimaa
19. Etelä-Korea
20. Japani
21. Hong Kong
22. Macau

Tiettyjen erityisalueiden kohdalla on vähän makuasia, että haluaako ne määritellä erillisinä kokonaisuuksina vai osana jotain toista valtiota. HK:n ja Macaun otin tähän erikseen, koska niissä on omat hallintonsa, valuuttansa ja viisumivapautensa. Löytyy täältä Ahvenanmaakin, mutta sitä en erikseen maininnut.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tähän kysymykseen, että lasketaanko Suomi en osaa vastata, mutta omalla kohdallani olen matkustanut lapsena juurikin Suomeen Ruotsista, joten laskin sen mukaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mielestäni aloituskommentissa sanotaan, että koneenvaihdot kentällä eivät ole vierailuja kyseissä maassa.

Eivät nuo minustakaan mitään varsinaisia vierailuja ole, en laskisi niitä mukaan. Muuten ei kai mitään ajallisia kriteereitä ole, minä ainakin olen laskenut mukaan päivävierailut joissain paikoissa ilman yöpymistä.

Samoin ei minusta pidä laskea laivalla tehtyjä vierailuja, jossa ei poistuta laivasta ulos vaikka laiva on vieraan maan satamassa. Eli se ei ole Ruotsin vierailu, jos menee miniristeilylle ruotsinlaivalle ja laiva seisoo Tukholman satamassa.

Tästä syystä en laske aiemmin käyneeni esimerkiksi Slovakiassa, vaikka aikanaan matkustin kantosiipialuksella Tonavaa pitkin Budapestista Wieniin ja kantosiipialus seisahtui Bratislavan satamassa toviksi. Teknisesti olen Slovakian rajojen sisällä siis matkannut pari tuntia vesitse, mutta en laske tätä. Siksipä korjaan nyt pääsiäisviikolla vahingon käymällä Bratislavassa ja olemalla siellä yhden yön.

Suomea en nyt missään nimessä laske listaukseeni mukaan, koska en ole tänne matkustanut paitsi kosmisessa mielessä, koska olen syntynyt tänne. Sitten on eri asia, jos on syntynyt/asunut lapsuudessaan vuosia jossain muussa maassa ja tehnyt erillisen matkan Suomeen ja palannut sitten takaisin.

Mitä tulee näihin erillishallintoalueisiin ja muihin, niin esimerkiksi Ahvenanmaata ei minusta voi laskea, koska se toimii kuitenkin paria poikkeuskäytäntöä lukuun ottamatta osana Suomea. Sen sijaan esimerkiksi Gibraltar on eri asia, siellä on oma valuutta, oma itsenäinen hallinto, se osallistuu EM-karsintoihin jalkapallossa ja niin edelleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös