Jatkoajan pohjois-amerikkalaiset eli JAPAt

  • 71 632
  • 308

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Sorry off-topic:

Et ole sattunut törmäämään JPL:n (Jet Propulsion Laboratory) puolella suomensukuiseen, mahdollisesti jollekin "vice president"-tasolle hallinnon puolella edenneeseen herrasmieheen?
Sorry, en tunne ko. henkilöä. Yhden suomalaisen JPL:stä tiedän, mutta hän ei vastaa kuvaustasi. Jos on nimi tiedossa niin voit ehkä laittaa YV:nä ja yritän selvittää asiaa.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Yksinkertainen kysymys Floridan JaPoille, toki muutkin saavat vastata jos tietoa löytyy:

Ikäraja auton vuokraamiseen Floridan osavaltiossa?
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Yksinkertainen kysymys Floridan JaPoille, toki muutkin saavat vastata jos tietoa löytyy:

Ikäraja auton vuokraamiseen Floridan osavaltiossa?
Oletan että kysytään alaikärajaa. Se vaihtelee vuokraamosta toiseen. Löysin rajoja 18:sta 25:een googlettamalla. Olisi kai hyvä olla ainakin 21, mieluummin 25-vuotias jotta varmasti saa auton. Kannattaa kuitenkin tiedustella autovuokraamolta ennen matkaa.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Oletan että kysytään alaikärajaa. Se vaihtelee vuokraamosta toiseen. Löysin rajoja 18:sta 25:een googlettamalla. Olisi kai hyvä olla ainakin 21, mieluummin 25-vuotias jotta varmasti saa auton. Kannattaa kuitenkin tiedustella autovuokraamolta ennen matkaa.

Kiitän, itse olin kuullut tuosta 25 ikävuoden rajasta, joka ei ihan täynnä vielä allekirjoittaneella ole. 21 on kuitenkin ylitetty joten ehkä sieltä jostain saa pyörät alle.

Kiitokset Ihmeelle.
 

Wolves

Jäsen
Vaan ei silla, jos taalta tyopaikan saa jollain muulla viisumilla, niin mikas sita green cardia on sitten sen kanssa odotellessa. Ei se elama siita green cardista mihinkaan muutu. Tilapaisilla oleskelu- ja tyoluvilla hommat luistaa ihan hyvin, eika koko green cardia tuu edes enaa ajatelleeksi. Tulee kun tulee.

Äitini ja siskopuoleni asustaa Minnesotassa ja sieltä saavuin vasta heinäkuun alkupuolella kuukauden mittaiselta reissulta. Toinen on kansalainen ja toinen Green Cardilla. Erinäisistä syistä johtuen kuukauden jälkeen suomessa mieli tekisi pakata kimput ja kampsut ja lentää takaisin sinne. Olen tiedustelut työpaikkaa paikalliselta, suomalaissyntyiseltä yrittäjältä ja oletetaan, että ko. työnantaja tarjoaisi minulle tätä työpaikkaa, niin millaisesta odotusajasta puhutaan väliaikaisten työ- ja oleskelulupien kanssa?

Edit: Niin mieleeni juolahti kysymys myös tuosta Social Security Numberista, eli mitenkäs tämän osalta käytännössä homma toimii? Koska jos olen ymmärtänyt oikein, niin ilman tuota on aikalailla turha hakea esim. paikallista ajokorttia tai muuta vastaavaa. Tai sitten olen ymmärtänyt täysin väärin...sekin on mahdollista
 
Viimeksi muokattu:

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Erinäisistä syistä johtuen kuukauden jälkeen suomessa mieli tekisi pakata kimput ja kampsut ja lentää takaisin sinne.

[OT] Otat sitten minut mukaan. Olen loistava kotiapulainen, tiskaan ja siivoan, toimin jalkarahina tarvittaessa. Miinuspuolena mainittakoon että olen aivan saatanan ruma.[/OT]

Aiheeseen ei mitään lisättävää. JAPAksi olisi tarkoitus joskus päästä, mutta tuossa on opiskelua sun muuta turhuutta vielä edessä.
 

Wolves

Jäsen
[OT] Otat sitten minut mukaan. Olen loistava kotiapulainen, tiskaan ja siivoan, toimin jalkarahina tarvittaessa. Miinuspuolena mainittakoon että olen aivan saatanan ruma.[/OT]

Kotiapulainen, tiskaaja, siivooja ja mahdollisesti jopa jalkarahi antaa sulle hirvittävän plussan.

Rumuus ja se että asut liian lähellä turkua, antaa kuitenkin sinulle liian pitkän miinuksen ;)
 

Reinomies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Manchester United, Montreal Canadiens
Edit: Niin mieleeni juolahti kysymys myös tuosta Social Security Numberista, eli mitenkäs tämän osalta käytännössä homma toimii?
Mikä tässä on se kysymys? Lampsit tultuasi paikalliseen sossuun, anot SSN:n ja jonkun ajan kuluttua se tulee postissa. Parisen viikkoa kai siinä taisi mennä että tulee, kannattaa tosiaan heti maahan tultuasi aika lailla ensi töikseen käydä tuo hakemassa. Ajokorttia hommatessa, pankkitiliä avatessa, jne on sitä muistaakseni suht monessa paikassa kysytty.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Olen tiedustelut työpaikkaa paikalliselta, suomalaissyntyiseltä yrittäjältä ja oletetaan, että ko. työnantaja tarjoaisi minulle tätä työpaikkaa, niin millaisesta odotusajasta puhutaan väliaikaisten työ- ja oleskelulupien kanssa?
En tiedä kuin akatemian piireistä, mutta en uskoisi, että työluvan saamiseen menisi enemmän kuin muutama kuukausi, jos asiaa terhakkaasti ajetaan.
 

Wolves

Jäsen
En tiedä kuin akatemian piireistä, mutta en uskoisi, että työluvan saamiseen menisi enemmän kuin muutama kuukausi, jos asiaa terhakkaasti ajetaan.

Olettamuksella, että työpaikka ei ole täysin varma, mikä on todennäköisyys, että oleskelulupaa/työlupaa tai molempia tulee saamaan, mikäli duunipaikka karahtaakin kiville? Vai onko luvan saamiseen ehtona se, että on jo työpaikka, joka hakee sitä sinun puolesta?

Nimim. Dumbass
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Olettamuksella, että työpaikka ei ole täysin varma, mikä on todennäköisyys, että oleskelulupaa/työlupaa tai molempia tulee saamaan, mikäli duunipaikka karahtaakin kiville? Vai onko luvan saamiseen ehtona se, että on jo työpaikka, joka hakee sitä sinun puolesta?
Uskoisin näin. Työnantajan velvollisuutena on hakea työlupaa tai ainakin toimittaa paperi jonka perusteella voit itse hakea työviisumia. Jos tuota työpaikkaa ei ole selvästi sinulle tarjottu, niin asia karahtanee siihen. Lisäksi ainakin meillä akatemian puolella pitää jotenkin todistella, että sinä olet se paras kandidaatti maailmassa tuohon työpaikkaan, ja esim. pätevämpää amerikkalaista ei löytynyt. En tiedä millaiset kiemurat ovat akateemisen maailman ulkopuolella, mutta uskoisin, että tilapäisiin, esim. kesäharjoittelupaikkoihin on olemassa omat sääntönsä joita on helpompi noudattaa. Vaikeus tullee siinä kohtaa kun yrittää Green Cardia, mutta se on sitten sen ajan murhe.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Taitaa karahtaa tosiaan kiville, jos ei varmaa työpaikkaa ole. Nykyisellään on erittäin vaikea saada työlupaa ja siihen tosiaan tarvitaan työnantajan lausunnot, että miksi he tarvitsevat juuri sinut töihin jne.

Toisaalta, jos sinulla on perhettä USA:n päässä, saattaisi tuostakin jotain apua olla. En tosin tiedä miten, mutta yliopistollani on paljon ulkomaalaisia töissä, jotka eivät varmasti ole oman uniikkiutensa takia saaneet oleskelulupaa. He ovat siis ihmisiä, jotka ovat töisää ruokapalveluissa ja siivoojina sun muuta.

Itselläni alkaa viimeinen vuosi MBA tutkinnosta ja sen jälkeen pitäisi ilmeisesti jatkaa Optional practical training - projektin kautta töissä. Eli tuolla saan ainakin vuodeksi työluvan, mutta sen jälkeen onkin vähän hämärän peitossa miten työpaikan saisin.
 

Wolves

Jäsen
Toisaalta, jos sinulla on perhettä USA:n päässä, saattaisi tuostakin jotain apua olla.

No näin olen ymmärtänyt siskoni puheista, joka on siis kansalainen. Pikaisella hakemisella löytyi seuraavaa:

Obtaining a Green Card through Relatives is one possible option for individuals who have close relatives or family members in the United States. Family members may be eligible to apply for permanent resident status (also known as a Green Card) if the sponsoring relative is a United States citizen. The process of completing and submitting an application for a Green Card through your relative can be both costly and confusing.

The family member who will sponsor you for a Green Card can be your:

* Husband or wife (please refer to our Green Card through Marriage application)
* Widow or widower of a U.S. citizen
* Brother or sister (including half-brothers and half-sisters)
* Son or daughter (including illegitimate children)
* Stepson or stepdaughter
* Stepparent of a U.S. citizen child
* Adopted son or daughter
* Adopted parent (please refer to our Green Card through Adoption section)
* Father or mother
* Battered or abused spouse or child

 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Onko tämä jotain virallista tietoa, tossa tekstissä vain käytetään sellaisia termejä että hieman epäilyttää onko tieto täysin oikeaa.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Eika sita Green Cardia kannata odottaa saavansa mitenkaan "het'sillaan". Mehan tultiin tanne kevaalla 2004. Vaimo (kanukki) yhden helevetin ison firman palvelukseen ja mina sujuvasti siivelle ;-) Vuoden jalkeen, kun paatimme, etta haluamme jaada tanne ainakin nyt vahaksi aikaa, tama yhtio aloitti Green Card -prosessin. Siis vuonna 2005. Nyt eletaan vuotta 2009 ja sen jalkipuoliskoa eika Green Cardeista ole edelleenkaan mitaan hajua. Valiaikaisilla oleskelu- ja tyoluvilla tassa on meikalainen mennyt viimeset baut 3vuotta** ja sekin vaan Bushin "fiban" takia. Vaimolla tilanne on tietty toinen. Ja siella on siis taman ison ja tunnetun firman expertti-lakimiehet asialla, joten optimiajoista tassa varmasti puhutaan. Muistaakseni vaimoni kysyi "greencard -jonosta" viimeksi kevaalla nailta lakimiehilta ja arvaukset oli, etta viela taman vuoden puolella tai sitten ensi vuoden alkupuolella ne kortit kateen napsahtaisi... kattoo nyt.

Siella on siis aikamoiset jonot, joihin pitaa osata varautua. GW Bushin aikanahan Green Cardit myonnettiin jokaiselle hakevan perheen jasenelle ja se soi sita vuosittaista maaraa mita niita myonnetaan. Jos nyt oikein asian tajusin, niin nyt Obaman aikana se on muuttunut niin, etta yksi hakeva perhe (oli niita jasenia kuinka paljon tahansa) on aina yksi Green Card (siita vuosittaisesta maarasta), joten nyt pitais vuosittain jengin saada enemman Green Cardeja kun taman oljyinsinoorin aikoihin. Jonot siis on kaiketi lyhenemassa. En kuitenkaan usko, etta ne tuosta paljoa lyhenee. Hakijoita on paljon.

Naa meidan hommat on menneet tuon firman ja vaimon hoitaessa asioita, joten ihan 100% varma en tasta infosta ole. Oikeuteen ei siis kantsi meikalaista vetaa, jos joku asia on vaarinymmarretty ;-)

** (edith) Valiaikainen oleskelulupa on siis tietty ollu koko tan ajan, valiaikainen tyolupa ton baut 3 vuotta. Joka toinen vuosi tassa on kayty Kanadassa uusimassa luvat.
 
Viimeksi muokattu:

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Tämä ei ollut virallinen Valtion sivusto vaan osoitteesta http://www.usimmigrationsupport.org/ löysin tuon tiedon

Voihan tuo täysin oikeata tietoa olla, käytetään vain aika kummallisia termejä.

Itse olen ollut siinä uskossa että jos esimerkiksi on naimisissa amerikkaisen kanssa niin green card napsahtaa käytännössä automaattisesti, mutta pitääkö siinäkin tilanteessa jonotella korttia, ilmeisesti, mutta kyllä kai ainakin työlupa silloin irtoaa. No yhtä kaikki, tuskin olen kenenkään amerikkalaisen kanssa naimisiin ihan heti menossa.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tapailin amerikkalaista miestä ja reissasin ahkerasti Jenkeissä vv 2004-2006. Kaksi kertaa maahan mennessäni minua haastateltiin kymmenisen minuuttia siitä, mitä teen työkseni Suomessa ja voisinko kuvitella tekeväni sitä työtä siellä. Eivät oikein tahtoneet uskoa etten ollut muuttamassa sinne. Maahanmuuttoviranomaiset soittelivat perääni pari-kolme kertaa vuodessa aina alkuvuoteen 2008 asti. En ole kenenkään muun kuullut raportoineen mitään vastaavaa, enkä tiedä vieläkään mistä oli kysymys.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Voihan tuo täysin oikeata tietoa olla, käytetään vain aika kummallisia termejä.

Itse olen ollut siinä uskossa että jos esimerkiksi on naimisissa amerikkaisen kanssa niin green card napsahtaa käytännössä automaattisesti, mutta pitääkö siinäkin tilanteessa jonotella korttia, ilmeisesti, mutta kyllä kai ainakin työlupa silloin irtoaa. No yhtä kaikki, tuskin olen kenenkään amerikkalaisen kanssa naimisiin ihan heti menossa.

Joskus ollaan aina leikitelty ajatuksella, etta muutettais vaimon kotimaahan Kanadaan, mutta kylla siellakin mun pitais tyolupaa odotella. Ei se automaattisesti kateen napsahda. Kylla siihenkin papperityota vaaditaan ja sitten kun ne paperit lapikay byrokratian hitaat rattaat, niin menee siinakin se aikansa. En kylla tieda paljonko...
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Eika sita Green Cardia kannata odottaa saavansa mitenkaan "het'sillaan". Mehan tultiin tanne kevaalla 2004. Vaimo (kanukki) yhden helevetin ison firman palvelukseen ja mina sujuvasti siivelle ;-) Vuoden jalkeen, kun paatimme, etta haluamme jaada tanne ainakin nyt vahaksi aikaa, tama yhtio aloitti Green Card -prosessin. Siis vuonna 2005. Nyt eletaan vuotta 2009 ja sen jalkipuoliskoa eika Green Cardeista ole edelleenkaan mitaan hajua.
Omalla kohdallani meni noin 1.5 vuotta hakemuksen jättämisestä siihen, että Green Card oli kädessä. Tämä siis akateemiselta alalta työn perusteella haettuna. Kyllä noista kaikenlaisia kauhutarinoita olen lukenut ja kuullut, joten olen iloinen, että omalla kohdallani selvittiin noinkin nopeasti. Tosin sairaanhoitajaystäväni Suomesta väitti saaneensa Green Cardin noin puolen vuoden sisään, sillä alalla kun on huutava pula, tai oli ainakin 90-luvun alussa. Ei kai se tilanne ole paljon muuttunut. Joten siinäpä ala, jonka avulla voisi Green Cardiin päästä käsiksi nopsasti.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Joskus ollaan aina leikitelty ajatuksella, etta muutettais vaimon kotimaahan Kanadaan, mutta kylla siellakin mun pitais tyolupaa odotella. Ei se automaattisesti kateen napsahda. Kylla siihenkin papperityota vaaditaan ja sitten kun ne paperit lapikay byrokratian hitaat rattaat, niin menee siinakin se aikansa. En kylla tieda paljonko...

Puolesta vuodesta vuoteen kestaa tuo hakemusprosessi Kanadassa, siis kun haet tyolupaa ja pysyvaa oleskelulupaa. Kaksiosainen prosessi jossa tyolupa tulee ensin ja maksaa reilun tuhat dollaria.

Aikamoista odottelua, toivottavasti itsella kohta takana (pitaisi olla ensi kuussa tai sita seuraavana)....emme hakeneet suoraan tuota maahan tultuani joten olen ollut taalla jo reilut kaksi vuotta. Mutta kasittaakseni sinun tilanteessasi voitte hakea tuota ihan suomessa oleskellessanne ja sitten muuttaa kun luvat on kunnossa.
 

cosape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Mikä tässä on se kysymys? Lampsit tultuasi paikalliseen sossuun, anot SSN:n ja jonkun ajan kuluttua se tulee postissa. Parisen viikkoa kai siinä taisi mennä että tulee, kannattaa tosiaan heti maahan tultuasi aika lailla ensi töikseen käydä tuo hakemassa. Ajokorttia hommatessa, pankkitiliä avatessa, jne on sitä muistaakseni suht monessa paikassa kysytty.

En tiedä riippuuko osavaltiosta mutta ainakin itselleni kerrottiin, että kannattaa odottaa pari viikkoa että maahantuloviranomaisten merkinnät päivittyvät myös sosiaalipuolen järjestelmiin. Tiedän tapauksia, jossa menty toimistoon aikaisemmin ja sen jälkeen onkin sitten kestänyt jopa kuukausia ennenkuin SSN tuli. Minulla meni vajaa viikko toimistossa käynnistä kun kolahti postilaatikkoon. Eli yhteensä tuon kolme viikkoa jonka aikana ei voi saada palkkaa kun siitä ei voida pidättää veroja eikä sitä voi raportoida mihinkään kun ei ole SSNää.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itsellä ainakin tuon SSN:n hommaaminen meni suunnilleen niin, että kun olin saapunut maahan ja rekisteröinyt viisumin niin siitä n. parin viikon päästä piti mennä sossutoimistoon. Jantteri kyseli pari kysymystä, täytin pari lappua, en muista pitikö maksaa joku summa. Sitten n. viikossa taisi tulla postissa SSN. Tosiaan tuo pari viikkoa piti odotella, ilmeisesti juurikin tuota, että saivat hoidettua minun tiedot kuntoon byrokratiassa. Jos aiemmin meni kyselemään numeroa niin bumerangina ulos. Näin kävi yhdelle silloiselle kolleegalle.

Itsellä oli viime talvena kovassakin haussa töitä USA:sta mutta kaikki hommat kaatuivat viimeistään työlupa-asioihin. Saadaaksesi töitä pitää olla työlupa. Työlupaan taas tarvitset työpaikan. Mikään firma ei halunnut ruveta sponssamaan työlupaprosessia, vaikka mm. yhdessä paikassa oli vaatimuksena suomen kieli. Siihenkin löysivät jonkun työluvallisen suomea osaavan maahanmuuttajan. Tuo oli jo aika pitkällä kun haastatteluaikakin oli jo varattu, onneksi en lentoja vielä kerennyt ostaa. Sitten soittivat melkein puolilta öin eräänä iltana, että sori muttei riittänyt. Vitutti. Ja rankasti.

Opiskeluaika kannattaa hyödyntää koska opiskeluviisumin saa niin helpolla. Kouluthan on suht kalliita mutta työskentely on ihan hyvä vaihtoehto. Itsekin olin töissä opiskelujen aikana.

Ehkä sitten joskus uutta matoa koukkuun...
 

Wolves

Jäsen
Jatkoajan pohjois-amerikkalaisten lahko on (mahdollisesti) saamassa uuden jäsenen. Yhdysvalloista lähti paperisota käyntiin ja olen siis hakemassa sukulaiseni kautta niin sanottua F4 viisumia.

Edessä on hakemuksia, lomakkeita, haastatteluja ja lääkärintarkastus (ilmeisesti) sekä uusia lomakkeita ja hakemuksia, mutta suurella mielenkiinnolla lähden käymään prosessia läpi. Toivottavasti se päättyy siihen, että green card napsahtaa kätösiin jossain vaiheessa.

Suuntana siis keski-länsi ja Minnesota. Puhelinsoiton saatuani, että paperit on toimitettu yhdysvalloissa oikeaan paikkaan, tuli puhelun päätyttyä mieleen, että mihis helvettiin sitä on oikeen ryhtymässä. Onneksi asiaa on nyt pähkäilty jo niin kauan, että oli aika tehdä päätös suuntaan tai toiseen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos Jatkoaikalaisista kukaan voittanut Green Cardia Diversity Lotteryn kautta?

Itse osallistuin siihen nyt syksyllä ensimmäistä kertaa ja vaikka todennäköisyydet sen voittamiselle on suht. pienet, niin ihan mielenkiinnolla kyllä odotan tuloksia ensi kesänä.

Vähän ristiriitaiset ajatukset siitä jos sattuisi voittamaan, koska en sitten tiedä kuinka helpolla muuttaminen itä- tai länsirannikolle onnistuisi, koska sieltä pitäisi vielä löytää työpaikka sitä varten. Alempi korkeakoulututkinto liiketaloudesta englanninkielisenä on tullut suoritettua, että johonkin töihin pitäisi olla mahdollisuudet päästä.0

Sen lisäksi pitäisi vielä houkutella tyttöystävä mukaan. Ymmärsin, että jos saan sen mahdollisuuden anoa kyseistä oleskelulupaa, niin ennen itse prosessin käynnistämistä, pitäisi minun mennä naimisiin kihlattuni kanssa, jotta molemmat saataisiin se green card. Ainakin tälläisen vastauksen sain suurlähetystöstä.

Mutta kuitenkin itselle jäi aikoinaan vaihto-oppilasvuodesta sen verran suuri mielenkiinto amerikkalaista elämää kohtaan, että haluaisin tulla myös uraa luomaan Yhdysvaltoihin.

No jännä nähdä kuinka asia etenee...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös