Olenkin aiemmin tässä ketjussa kertonut miten jouduin oikeusmurhan uhriksi ylinopeusasiassa ja minut tuomittiin syylliseksi liikenteen vaarantamiseen ylinopeuden takia, johon olin syytön. Nyt sain oivan tilaisuuden vetää vastapalloon kamera-auton välähdettyä reilu vuosi sitten, tällä kertaa ihan aiheesta ajaessani 53km/h 40km/h rajoitusalueella.
Olisin tietysti kuitannut sakon, ellei minulla olisi jäänyt oikeusmurhan takia hampaankoloon järjestelmää vastaan, jossa yksilön oikeusturvaa ei käytännössä ole lainkaan. Tämän johdosta menettelin seuraavasti:
1) Menin henkilökohtaisesti vastustamaan sakkoa poliisiasemalle täyttämällä sakon mukana toimitetun lomakkeen. Kun en suostunut täyttämään syytä tai perusteluja lomakkeeseen, niin vastaanottovirkailija kävi hakemassa virkapukuisen naiskonstaapelin, joka kehoitti perustelemaan syyn vastustaa sakkoa. Jouduin lukemaan neideille lakia sakon ja rikesakon määräämisestä pykälän 18 kohdalta, jossa selvästi mainitaan ettei sakon vastustamista tarvitse perustella ja ihmettelin vielä ääneen, että luulisi nyt poliisin ainakin noudattavan Suomen lakia. Naiskonstaapeli joutui nöyrtyen toteamaan, että tervetuloa vaan takaisin parin viikon kuluttua tunnistamaan itsesi kuvasta ja vastaanottamaan tiedoksianto sakon osalta.
2) Sain postitse poliisilta kutsun saapua tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan poliisilaitokselle selvittämään asiaa, mutta kun olen niin huonomuistinen, niin unohdin tyystin mennä paikan päälle.
3) Kului pari viikkoa ja sain uuden kehotuksen uudella päivämäärällä ja kellonajalla saapua poliisilaitokselle selvittämään asiaa, mutta taaskaan en muistanut mennä paikan päälle.
4) Tämän jälkeen joku yritti soitella minulle 071 alkuisesta numerosta eräänä lauantaina, mutta en koskaan vastaa tuntemattomiin numeroihin, joten tälläkään kerralla en vastannut. Tämän jälkeen minulle lähetettiin tekstiviesti, jossa kehoitettiin ottamaan yhteyttä paikalliseen poliisiin. Tekstiviesti oli allekirjoittanut joku vanhempi konstaapeli sanotaanko vaikka nimeltänsä "Nönnönnöö". En kuitenkaan muistanut olla yhteydessä poliisiin asian tiimoilta.
5) Kului taas pari viikkoa ja sain postitse "noutokehoituksen" noutaa 10 päivän kuluessa minulle määrätty sakko miltä tahansa poliisilaitokselta asian johdosta. En kuitenkaan muistanut noutaa sakkoa.
6) Kului taas muutama viikko, niin tuli toinen noutokehoitus noutaa sakko välittömästi valitsemaltani poliisilaitokselta, mutta en muistanut sitä noutaa.
7) Meni puoli vuotta, kun taas joku yritti tavoitella 071 alkuisesta numerosta, mutta tuntemattomiin numeroihin en vastaa.
8) Kun rikkomuksesta oli kulunut reilu vuosi, niin sain kirjeitse tiedon joltain komisariolta, että koska minua ei oltu tavoitettu useista yrityksistä huolimatta ja näin ollen rikesakkoa ei oltu voitu antaa minulle henkilökohtaisesti tiedoksi, niin tutkinta on lopetettu rikkomuksen vanhenemisen johdosta.
Tämänkin sakon olisin kiltisti maksanut, jollen olisi aikaisemmin joutunut oikeusmurhan uhriksi saadessani tuomion liikenteen vaarantamisesta ylinopeuden takia, johon en ollut syyllistynyt. Keissini olen kuvannut tässä ketjussa aiemmin.
Tilanne on nyt siis tasan 1-1, mutta koska yksilöllä ei ole minkäänlaista oikeusturvaa Suomessa, kun häntä syytetään syyttömänä ylinopeudesta, niin toimin vastaavalla tavalla tulevaisuudessa sekä jaan informaatiota mielelläni tästäkin keissistä sosiaalisessa mediassa.