Itselläni on tällä kaudella poikkeuksellisesti kaksi joukkuetta FPL:ssa ja vaikka molemmilla joukkueilla on ollut vähän eroavaiset taktiikat, niin siitä huolimatta molemmat joukkueet on tällä hetkellä tuolla noin 100k:n tietämillä. Pari viimeisintä vuotta olen saanut top-40k sijoituksen ja jonnekin samoihin se varmaan menee tänäkin vuonna. Tavoitteena olisi saada jompikumpi joukkue top-10k, mutta se on jo melko kova tavoite, joten nähtäväksi jää miten tuossa käy.
Suurimpana virheenä näen itse monilla pelaajilla sen, että lähdetään hakemaan liikaa differentiaalihakuja, jos alkukausi on mennyt vähän huonosti. Voihan esimerkiksi joku Mahrez tehdä yhdellä kierroksella sen +20 pistettä, mutta pidemmän päälle pelissä on kuitenkin pelaajia, jotka tuottavat enemmän pisteitä. Parhaaseen lopputulokseen FPL:ssa pääsee kuitenkin sillä, että luottaa pääosin todennäköisyyksiin.
Esimerkiksi omassa joukkueessani on tällä hetkellä koko pelin viisi eniten omistettua keskikenttäpelaajaa ja kaksi eniten omistettua hyökkääjää. Äkkiseltään kuulostaa siltä, että tuollaisella joukkueella on vaikea nousta rankingissa ylöspäin. Sitten kun käydään laskemaan, että kuinka monella managerilla on kaikki nuo samat pelaajat, niin puhutaan erittäin marginaalisesta porukasta. Se on ihan sama, jos sillä edellä olevalla kaverilla on joukkueessaan Salah, KDB, DCL ja Son, jos häneltä puuttuu juuri se Bruno, joka tuo minulle kapteenina 40 pistettä.
Tällä kaudella olen myös välttänyt tuplaamasta minkään joukkueen hyökkäystä, sillä poikkeuksena aikaisemmista vuosista se ei ole ollut mielestäni tällä kaudella järkevää, sillä yksikään joukkue ei ole tällä hetkellä hyökkäyssuuntaan riittävän hyvä. Esimerkiksi viime kierroksella todennäköisesti jokaista Spursin hyökkäyksen tuplannutta harmitti, kun heidän kalliit pelaajansa jäivät nollille samaan aikaan kun Salah ja Bruno löivät kovat pisteet taululle.
Itselläni on tällä hetkellä FPL-näkökulmasta Poolin, Cityn, Unitedin, Spursin, Evertonin, Villan sekä Leedsin paras hyökkäyspään pelaaja joukkuessani. Nuo joukkueet ovat yhdessä Leicesterin, Chelsean ja Sotonin kanssa niitä eniten Valioliigassa maaleja tehneitä joukkueita. Vardy olisi noiden lisäksi myös hyvä vaihtoehto ja harkitsenkin häntä, mikäli KDB ei ala tuottamaan paremmin pisteitä (lue: mikäli Cityn pelaajat eivät ala viimeistelemään KDB:n luomista lukuisista maalipaikoista). Chelseasta se paras vaihtoehto olisi Werner, mutta hänen pitäisi ensiksi saada apina pois harteilta ja Sotonista Ings, mutta hänen pitäisi pysyä ensin kasassa. Tällä hetkellä kuitenkin todennäköisesti, jos Valioliigassa joku joukkue tekee yhdessä ottelussa +4 maalia, niin minulla on sen joukkueen paras FPL-pelaaja joukkueessani.
Puolustajat ovat olleet itselleni se tämän kauden isoin ongelma ja niin ne ovat olleet myös monille muille, sillä puolustajien osalta omistusprosentit vaihtelevat selvästi eniten. Itse tulen todennäköisesti pitämään pitkälti tuota keskikenttää ja hyökkäystä samassa muodossa koko kauden, jos pelaajani vain säästyvät loukkaantumisilta. Vaihdot tuleekin sitten menemään puolustajien kierrättämiseen. Ensimmäinen ongelma on nyt tuo Jamesin korvaaminen, kun 5.3 miljoonalla ei ole kovin kummoisia vaihtoehtoja.