Jatkoajan businessmanien kokoontumisketju

  • 8 646
  • 57

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Ajattelin avata tällaisen ketjun, koska täällä näyttää jonkun verran pyörivän liike-elämässäkin olevia ihmisiä, ja joskus on hyvä vaihtaa tietoja ja ajatuksia.

Omassa työssä on nyt mietinnän alla SAP-päivitys, ja siinä yhteydessä on mietinnässä Hyperionin mahdollinen käyttöönotto raportointiin. Onko kellään kokemuksia tästä ohjelmasta, sen hyödyistä ja todellisista kustannuksista. Suosittelisitteko?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
sopuli kirjoitti:
Nämähän ovat näitä helposti mitattavia asioita :)

Niin ne on. Haenkin lähinnä sitä, että joku hankkii hyperionin, eikä maksa paljoa, mutta sen käyttö ja ylläpitö vie sen verran resursseja, että on pakko palkata uusi assari tmv. taloon. Tosin yhtään vastausta ei kysymykseen näköjään tipu.
 

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Major Julli kirjoitti:
Omassa työssä on nyt mietinnän alla SAP-päivitys. Suosittelisitteko?

EN.

SAP-systeemistä olen saanut tarpeekseni. Jos vaan on mitä tahansa muuta tarjolla niin ota ihmeessä. Peruuttamattomia toimintoja, sekoiluja, kaatumisia ja muutenkin koko systeemi on sanalla sanoen "outo".
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Major Julli kirjoitti:
Omassa työssä on nyt mietinnän alla SAP-päivitys, ja siinä yhteydessä on mietinnässä Hyperionin mahdollinen käyttöönotto raportointiin. Onko kellään kokemuksia tästä ohjelmasta, sen hyödyistä ja todellisista kustannuksista. Suosittelisitteko?

Kannattaa muistaa että SAPin suurin kilpailija Oracle osti Hyperionin. Ei varmaan mitään nopeita ja dramaattisia muutoksia tiedossa mutta jossain vaiheessa voi alkaa vaikuttamaan.

SAP tuntuu olevan sellainen hype-järjestelmä jonka tuntuu ottavan käyttöön firma kuin firma, riippumatta siitä tarvitaanko sitä. Uskaltaisin väittää että suuri osa firmoista voisi hoitaa tarvittavat asiat (hankehallinta, taloushallinta, laskutus jne) paljon kevyemmilläkin ratkaisuilla.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Daespoo kirjoitti:
Kannattaa muistaa että SAPin suurin kilpailija Oracle osti Hyperionin. Ei varmaan mitään nopeita ja dramaattisia muutoksia tiedossa mutta jossain vaiheessa voi alkaa vaikuttamaan.
Katsos, DaEsbo ehti ensin. Miten musta tuntuu että täälläkin on kohta "vasen-oikea -vääntö" SAP:n kanssa. ;-)

Eli tosiaan, koska Oraakkeli tosiaan hommasi tuon Hyperionin, niin en kenties lähtisi sitä enää tässä vaiheessa naittamaan SAP:n kylkeen ellei ole jotain erityistä syytä miksi nimenomaan näin. Toki sen siihen saa se siinä toimii, mutta integraatiokustannukset ja tuki saattaisivat olla muilla vaihtoehdoilla edukkaammat.

Kenties Major Julli selvittää olisiko Cognos näppärä ratkaisu. SAP:n BW:ssä kannattaa ottaa huomioon että se on hankalahko ja raskas pönttö - joka toki toimii SAP:n kanssa kuin juna, built-in extractors u know - mutta BW-resurssien saanti projektiin ja muutenkin on tällä hetkellä varsin hankalaa ja kallista.

Daespoo kirjoitti:
SAP tuntuu olevan sellainen hype-järjestelmä jonka tuntuu ottavan käyttöön firma kuin firma, riippumatta siitä tarvitaanko sitä. Uskaltaisin väittää että suuri osa firmoista voisi hoitaa tarvittavat asiat (hankehallinta, taloushallinta, laskutus jne) paljon kevyemmilläkin ratkaisuilla.
En nyt tiedä onko ihan hype-statuksen systeemi, mutta varmasti näin. Toisaalta SAP ei hyydy firman kasvuun vaan taipuu nimenomaan ylöspäin paremmin kuin alaspäin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Barnaby kirjoitti:
En nyt tiedä onko ihan hype-statuksen systeemi, mutta varmasti näin. Toisaalta SAP ei hyydy firman kasvuun vaan taipuu nimenomaan ylöspäin paremmin kuin alaspäin.

Tuo on ihan totta, ylöspäin skaalautuvuudessa SAP taitaa olla maailmanmestari tällä saralla.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
uljas kirjoitti:
SAP-systeemistä olen saanut tarpeekseni. Jos vaan on mitä tahansa muuta tarjolla niin ota ihmeessä. Peruuttamattomia toimintoja, sekoiluja, kaatumisia ja muutenkin koko systeemi on sanalla sanoen "outo".
SAP* on vakain järjestelmä joka on olemassa kunhan sen vain osaa laittaa kunnolla pyörimään. Ja ihminenhän tottuu kaikkeen, joten siitä se "outous" katoaa eikö niin...

*) "SAP", siis monille R/3, Enterprise, ERP tai muu vastaava SAPiksi mielletty
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
SAP-päivitykselle ei kauheasti ole vaihtoehtoja, koska se maito on kaadettu jo edeltäjien toimesta. Olen itse toiminut SAP-ympäristössä kahdeksan vuotta, ja toiminnanohjausjärjestelmänä se on juuri niinkuin tässä on kuvattu, elikkä kankea, hankala, epälooginen mutta yleisesti käytetty ja ylöspäin skaalautuva. Meillä on sen verran toimintaa läpi linjan SAPissa, elikkä kaikki laskenta, tuotanto ja logistiikka, että toiseen järjestelmään vaihto on erittäin hankala projekti sekin, ja kustannukset pyörisivät helposti yli miljoonassa eurossa.

Se mitä pohdin tällä hetkellä on se, että teemmekö SAPiin vain sen päivityksen ja käytämme sitä tiedonkeräämisen saavina, ja raportoinnin sekä budjetoinnin hoitaisimme toisella palikalla. Tämäkään ei ole täysin ongelmatonta, mutta omat kokemukset SAP BW:tä käyttävästä raportoinnista ovat karmaisevia.

Kauhean räätälöityjä ratkaisujakaan en haluaisi lähteä käyttämään, koska silloin olemme joko täysin ulkopuolisen konsultaation ja sen jatkuvuuden varassa. Ja sisäinen räätälöinti nostaa taas henkilöstön vaihtuvuudesta nousevaa riskiä melkoisesti. Elikkä tavoitteena olisi yleisesti käytetty ja toimiva palikka SAPin päälle, mutta kustannukset eivät saisi taas nousta pilviin. Tämän takia kiinnostaisi muiden kokemukset näistä, koska myyntimiesten puheet on vähän mitä sattuu ja kilpaijoiden kanssa benchmarkkaus/selvittely ei aina kerro totuutta, koska pahimmat ongelmat mieluusti vaietaan, ja ne juuri kiinnostavat.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kannattaa todellakin tutustua näihin muihin business-statistiikaa tuottaviin ohjelmistoihin, Cognoksesta löytyy näitä samoja ominaisuuksia ja hinta lienee murto-osa SAPin BW-palikan hinnasta.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Ei mulla muuta mutta ei kai nyt businessmies tuhraa aikaa jonkun järjestelmän kanssa pelleilemiseen? Sitä vartenhan on controllerit, analyytikot ja propellipäät.

Businessmieshän nauttii pitkistä lounaista ja käyttää työajan sähköpostien kirjoitteluun ja Jatkoajan selaamiseen.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Jullilla on kyllä ihan hyviä pointteja, sillä SAP on tällä hetkellä siinä asemassa, että sen käyttäminen mahdollistaa paljon muutakin. Esim. nyt hypen lailla nouseva hankintatoimen tehostaminen on sellainen alue, jonka työkalut usein tukevat melko suoraan SAPia, mutta omien viritelmien kanssa joudutaan maksamaan integroinnista.
 

Carlos

Jäsen
Itse työskentelen yrityksessä, jonka asiakkaista valtaosa käyttää SAP R/3:a, ja johon meidän järjestelmä integroidaan rajapinnoin. Ei voi muuta sanoa kuin että kyllä niissä käyttäjissäkin on PALJON eroja. Toisissa firmoissa on osaava henkilöstö jotka tietävät mitä kaikkea SAP:lla voi tehdä, toisissa taas on opeteltu yksi tapa, sekin huonosti, ja kaikki muu on "mahdotonta". Välillä joudumme jopa opastamaan asiakkaita että "hei, kyllä sieltä saa tommosen ja tommosen tiedon ulos kun menet sinne ja sitten painat sitä, jne...". Sekin vaan tuntuu olevan monelle "SAP-asiantuntijalle" kova pala myöntää että omissa tiedoissa/taidoissa on hiukan toivomisen varaa.

Eli SAP on varmasti hyvä järjestelmä, mutta sen opiskelu ei ole ihan helppo/halpa homma.

Itse ketjun kysymykseen en osaa vastata.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Nikke kirjoitti:
Ei mulla muuta mutta ei kai nyt businessmies tuhraa aikaa jonkun järjestelmän kanssa pelleilemiseen? Sitä vartenhan on controllerit, analyytikot ja propellipäät.

Businessmieshän nauttii pitkistä lounaista ja käyttää työajan sähköpostien kirjoitteluun ja Jatkoajan selaamiseen.

Hyvä huomio. Olen ällistyneenä lukenut tätä ketjua, jonka sanoista ymmärrän varovaisesti arvioiden 20%. Silti lasken itseni ainakin jonkin tason bisnesmieheksi, koska olen jo parikymmentä vuotta pyörittänyt kohtuullisen menestyvää yritystä. Ja hyvin delegoiden aikaa jää erinomaisesti Jatkoajassa surffailuun, harrastustoiminnan vaatimien sähköpostien lukemiseen ja kirjoitteluun ym. tärkeään.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Nikke kirjoitti:
Ei mulla muuta mutta ei kai nyt businessmies tuhraa aikaa jonkun järjestelmän kanssa pelleilemiseen? Sitä vartenhan on controllerit, analyytikot ja propellipäät.

Businessmieshän nauttii pitkistä lounaista ja käyttää työajan sähköpostien kirjoitteluun ja Jatkoajan selaamiseen.

Äläs nyt, bisnestä tehdään "sapeilla", "erpeillä" ja "sermeillä", se on päivän trendi. Puhelin, auto ja firman kortti edustavat vanhakantaisuutta ja taantumuksellista bisnesajattelua. Järjestelmäarkkitehtuurit ja -hierarkiat jyrää!

Tähän saakka olen saanut tehdä myyntityötä melkolailla ilman sen kummempia tietoteknisiä hienouksia ja ihan mukavasti tuntuu tulosta tulevan näinkin. Tietotekniikka kieltämättä tuo valtavaa helpotusta ja tehokkuutta myyjienkin duuniin (he kai sitä vaihdantaa, eli BISNESTÄ, kuitenkin pohjimmiltaan luovat), kun kaikenlaista saadaan ujutetukis napin painallusten taakse, mutta itse olen montaa kertaa törmännyt tilanteeseen, missä työkaluista tulee itseisarvo ja pakkomielle. Työkaluistakin saisi monta kertaa enemmän irti, kun ne suunniteltaisiin paremmin vastaamaan tarvetta eikä päinvastoin.

Näin, että tulipahan taas avauduttua... Ehkä parempi jatkaa bisnesmanin hommia ja käydä myöhemmin katsomassa onko ketjuun eksynyt myös muita bisnesmaneja, jotka puhuvat myös muista bisneksistä kuin SAPista...
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Gianfranco kirjoitti:
Näin, että tulipahan taas avauduttua... Ehkä parempi jatkaa bisnesmanin hommia ja käydä myöhemmin katsomassa onko ketjuun eksynyt myös muita bisnesmaneja, jotka puhuvat myös muista bisneksistä kuin SAPista...
Itse olen viittä vaille valmis bisnesman :)
SAPpia en ole opiskellut, mutta ilmeisesti se olisi suht hyvä idea nyt kun vielä muutaman extrakurssin meinasin ottaa?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
bisnesman kirjoitti:
Itse olen viittä vaille valmis bisnesman :)
SAPpia en ole opiskellut, mutta ilmeisesti se olisi suht hyvä idea nyt kun vielä muutaman extrakurssin meinasin ottaa?

Siis jos et ole kouluttautumassa IT-alalle tai business tilastojen analysoijaksi niin SAPpiin kurssittautuminen on aika turhaa. No, ehkä sitä voisi yhden kurssin vetää että voi laittaa "SAP skills: excellent" CV:n...
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
bisnesman kirjoitti:
Itse olen viittä vaille valmis bisnesman :)
SAPpia en ole opiskellut, mutta ilmeisesti se olisi suht hyvä idea nyt kun vielä muutaman extrakurssin meinasin ottaa?

Jumankeuta, nimimerkkiä myöten bisnesman! Ilman muuta kannattaa ottaa sappi haltuun ennen kuin hyppäää todellisuuteen. Bisnes ilman viimeisimpiä tietoteknisiä hienouksia on kuin SM-liiga ilman Urpoa; ilmankin oltaisiin hyvin tultu toimeen koska murheita on aiheutunut enemmän kuin tulosta, mutta toisaalta hyvä se on joku sylkykuppikin olla...
 
Viimeksi muokattu:

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
bisnesman kirjoitti:
Itse olen viittä vaille valmis bisnesman :)
SAPpia en ole opiskellut, mutta ilmeisesti se olisi suht hyvä idea nyt kun vielä muutaman extrakurssin meinasin ottaa?

Kannattaa opiskella mieluummin jotain yleisempää KKK:lla kuin harjoitella yhden välineen käyttöä. Jos menet jonnekin töihin, missä SAP on, saat siellä joka tapauksessa koulutuksen (ja joka on sinne räätälöity), jos et mene, istuit kohtuu turhaan SAP-kurssilla.

Opiskele vaikka kiinaa tahi venäjää mieluummin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Joops, en minäkään näe kovin paljon järkeä yhden työkalun opiskelemisessa koulun penkillä. Mielummin jotain, joka auttaa ymmärtämään miksi tuollaisia ERPejä on käytössä ja mitä hyötyä niistä saattaa olla?
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
No voi sun... Just sen kun täällä olen näitä järjestelmiä parjaamasta päässyt, niin eikös asia pulpahda alan mediassa pinnalle:

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=29903&tyyppi=1

Ongelma projektien epäonnistumisissa on usein se, että projekti käynnistetään tekninen ratkaisu edellä; CRM:n pitäisi olla markkinointi- ja asiakassuhdestrategian työkalu ja toimia niiden ehdoilla. Nythän usein käy juuri toisinpäin. Eli ensin CRM-järjestelmän myyjä ottaa yhteyttä tai yritys itse pyytää tarjoukset järjestelmätoimittajista, katsoo mitä on tarjolla ja mikä "kuullostaisi" fiksulta. Tämän jälkeen softa päätetään ostaa ja sitten vasta mietitään miten myyntiväki ja muu firma saadaan käyttämään järjestelmää, kuinka yrityksen johto ja operativiinen taso voi sitä hyödyntää ja kuinka se edistää koko liiketoimintaa. Tällöin on hyvin pieni mahdollisuus, että tehty investointi osuu siihen naulaan, johon sen toivotaan osuvan. Usein huomataan investoinnin vieneen rahaa ja tämän jälkeen henkilöstön olevan suu auki, kun muutos tehdään ilman aitoa yhteistyötä eri yrityksen toimintojen kanssa.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Gianfranco kirjoitti:
No voi sun... Just sen kun täällä olen näitä järjestelmiä parjaamasta päässyt, niin eikös asia pulpahda alan mediassa pinnalle:

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=29903&tyyppi=1

Ongelma projektien epäonnistumisissa on usein se, että projekti käynnistetään tekninen ratkaisu edellä; CRM:n pitäisi olla markkinointi- ja asiakassuhdestrategian työkalu ja toimia niiden ehdoilla. Nythän usein käy juuri toisinpäin. Eli ensin CRM-järjestelmän myyjä ottaa yhteyttä tai yritys itse pyytää tarjoukset järjestelmätoimittajista, katsoo mitä on tarjolla ja mikä "kuullostaisi" fiksulta. Tämän jälkeen softa päätetään ostaa ja sitten vasta mietitään miten myyntiväki ja muu firma saadaan käyttämään järjestelmää, kuinka yrityksen johto ja operativiinen taso voi sitä hyödyntää ja kuinka se edistää koko liiketoimintaa. Tällöin on hyvin pieni mahdollisuus, että tehty investointi osuu siihen naulaan, johon sen toivotaan osuvan. Usein huomataan investoinnin vieneen rahaa ja tämän jälkeen henkilöstön olevan suu auki, kun muutos tehdään ilman aitoa yhteistyötä eri yrityksen toimintojen kanssa.

CRM:iä, joita ollaan esim. SAPin pohjalta rakennettu, on monessa isossa talossa rakennettu helvetin kalliilla ja ns. perse puuhun menetelmällä. Se menetelmä toimii näin:

- Aluksi määritellään toiveiden tynnyrinä kaikki mahdolliset ja mahdottamat eks ois kivaa-tarpeet
- Sitten aletaan tekemään, tuhlataan aikaa kaikenmaailman merkityksettömien pikkuominaisuuksien räpältämiseen valmiiksi
- Kukaan ei vaivaudu myynnin ja markkinoinnin kanssa miettimään, mitkä ovat ne perusprosessit, jotka kaipaavat tukea
- Lopuksi järjestelmän tekniset ratkaisut tuottavat työkalun, joka ei vastaa yrityksen prosesseja
- Sen jälkeen kun ristiriita huomataan, IT tutkii asiaa hetken ja sen jälkeen ilmoittaa ettei ohjelmaa voi korjata
- Koska projektin omistajalla on oma perse tulessa ja budjetit on pitkänä jo ennestäänkin, aletaan yrityksen prosesseja runttamaan tietojärjestelmän mukaiseksi
- Lopputuloksena on se, että lähdettiin rakentamaan tukea yrityksen prosesseille ja saatiin lopputulokseksi järjestelmä, joka estää entisen prosessin pyörittämisen ja on tehnyt kaikesta kankeaa ja monimutkaista
- Muutaman kuukauden organisaation tuskaa katsottuaan yrityksen toimitusjohtaja haukkuu projektiväen, joka taas syyttää konsultteja. Yhdessä päätetään että ensi kerralla hommaa ei hoideta näin
- Viiden vuoden päästä tehdään sama ympyrä uudestaan kun uusi toimitusjohtaja haluaa siivota edeltäjänsä sotkut luomalla uuden sotkun
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Toimiihan tämä ketju kait muillekin ohjelmille? Itse kun en ole mikään nörtti, niin kaipaisin tietoa dokumenttihallintajärjestelmistä, tai kokemuksia erilaisista sellaisista?

Vähän wikin tyylinen ratkaisu siis, joka säilöisi tiedostot, ne pitäisi sieltä aina "irrottaa" muutettavaksi, ja "tallentaa" takaisin, jotta muutkin näkevät muutokset. Vanhat versiot säilyisivät ja niitä voisi kätevästi verrata toisiinsa, että mikä on muuttunut.

Tuollaisten ohjelmien etsiminenkin on aika tuskaa... ja kaikenmaailman konsulttien ja myyjien puheisiin tulee suhtauduttua vähän varauksella.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Major Julli, puhut asiaa! Tein oman lopputyöni nimenomaan tästä aiheesta yhdelle 5m€ konepajayritykselle; lähtökohta oli nimenomaan se, että softaan oli jo investoitu, mutta hyödynnettävyys oli jäänyt laihaksi. Haastateltiin porukkaa lafkan eri portailta, ja kaikki oli käytännössä homman kans vähän suu auki; mitä varten tällänen systeemi on meille hankittu, kun se vaan teettää lisätyötä. Eli määrittelytyö oli lähtenyt johdon toimesta ja just väärinpäin. CRM:n sisällönhän tuottaa nimenomaan operatiivinen taso, eli heidän kannaltaan homma pitää saada mielekkääksi ja integroida saumattomaksi osaksi jokapäiväisiä rutiineja eikä niin, että CRM on selkästi erillinen juttu, jota pitää erikseen hoitaa. Johto, joka tässä tapauksessa oli homman laittanut liikkeelle, lopulta kerää vaan raportteja ja seuraa sitä kautta miten asiakaskannattavuudet, myynnin tehokkuus, reklamaatioiden hoito sun muut hoituvat. Hehän eivät tuota sisältöä järjestelmään.

Yksi loistava idea CRM-hankkeessa on benchmarking, mikä oli osa päättötyötäkin. Eli käytiin juttelemassa eri alalla toimivan, mutta CRM-hankkeen joku aika sitten läpivieneen firman henkilöiden kanssa. Sieltä saatiin avointa tietoa siitä missä he ovat huomanneet puutteita, mitkä ominaisuudet heitä eniten hyödyttävät jne. Ohjelmisto oli eri toimittajan, joten sikälikin tarkoitus oli vaan kuulla miten asioissa pidemmällä oleva yritys on projektin hoitanut. Mikäli BM-kohteeksi saa jonkun CRM-järjestelmää aidosti hyödyntävän firman, on BM hyvä suorittaa projektin tavoitteita määriteltäessä ja ottaa siitä tavoitepisteitä omaan kehitysprojektiin. Ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan!
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Rodion kirjoitti:
Toimiihan tämä ketju kait muillekin ohjelmille? Itse kun en ole mikään nörtti, niin kaipaisin tietoa dokumenttihallintajärjestelmistä, tai kokemuksia erilaisista sellaisista?

Vähän wikin tyylinen ratkaisu siis, joka säilöisi tiedostot, ne pitäisi sieltä aina "irrottaa" muutettavaksi, ja "tallentaa" takaisin, jotta muutkin näkevät muutokset. Vanhat versiot säilyisivät ja niitä voisi kätevästi verrata toisiinsa, että mikä on muuttunut.

Tuollaisten ohjelmien etsiminenkin on aika tuskaa... ja kaikenmaailman konsulttien ja myyjien puheisiin tulee suhtauduttua vähän varauksella.

Kyllähän tämä ketju on kaikelle liike-elämään liittyvälle, itsellä vaan oli ekana sydämmellä toi toimminanohjaus järjestelmä.

Mitä tulee omaan ongelmaasi, oman käsitykseni mukaan Intranet-ohjelmistoista voi löytyä varsin edullinen ja kevyt ratkaisu tuohon ongelmaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös