Jatkoaikalaisten lintutietämys

  • 3 516
  • 38

Montako kotimaista lintulajia osaat tunnistaa?


  • Äänestäjiä
    34

Glove

Jäsen
Pulu, lokki, varis, harakka, punatulkku, talitiainen, sinisorsa, töyhtöhyyppä, joutsen, hanhi, kurki, metso, teeri ja ne taisi olla siinä. Ei nyt ainakaan tule heti muita mieleen.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja mä vastasin ensimmäisen. Saattaa tuo luku kyllä olla yli kymmenenkin, mutta ei viittis valehdella. En ole koskaan oikein lintuihin tutustunut, ja koulussa ei kiinnostanut.

Mutsi on innokas lintubongari, ja se kyllä tuntee suunnilleen kaikki Suomen lajit. On se joskus yrittänyt muakin opettaa, mutta ei ole tähän päähän lintuoppi jäänyt.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun on pikkupojasta asti liikkunut luonnossa ja joskus nuorempana seuraillut lintuja hieman vakavamminkin, ja taas näin vanhemmalla iällä innostunut hieman vähemmän vakavammin aiheesta, niin 40+ on vastaus.

Laskin joskus, että olen nähnyt yli 200 lintulajia Suomessa. Kaikki olen tunnistanut, yhtä lukuunottamatta. Tämä oli joskus reilu 10 vuotta takaperin. Olin fillarilenkillä Tampereella, ja pysähdyin pitämään taukoa Näsijärven rannalla Aspinniemellä. Siinä ihmettelin, kun paikalla oli useita lintuharrastajia kaukoputken kanssa. Sitten joku huusi, että "Tuossa se on rantakivellä!". No, siinä seisoi pieni lintu, jota olisin itse pitänyt kivitaskuna. Paikalla ollut veneilijäpapparainen alkoi jutella lintubongareiden kanssa, ja siinä selvisi, että kyseessä oli arotasku, vieras Keski-Aasiasta.

Piti oikein katsoa, että miten harvinainen tuo on Suomessa. Nähty näemmä n. 40 kertaa, mutta pääsääntöisesti keväisin. Tuo näkemäni oli syksyllä, jolloin noita on nähty vain viidesti.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Hah, tykkään luonnosta, siellä liikkumisesta ja vaikka lintujen laulusta, mutta tuo tunnistaminen ei todellakaan ole mun juttuni. Tunnistan ja erotan kyllä variksen ja harakan. Pulu ja lokki on myös selvät tapaukset, mutta eikös niitä lokkejakin ole jo monenlaisia lajeja. joten en mä kai sitten lokkiakaan oikeasti tunnista.

No helposti alle 10
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Lintuja on kolmea lajia; pieni piippalintu, sorsa ja pulu. Kaikki sorsaa selvästi pienemmät ovat pieniä piippalintuja. Kaikki sorsaa selvästi suuremmat ovat puluja. Jos jonkun mielestä pulun ja sorsan erottamisessa toisistaan on hankaluuksia, niin ei hätää, epäselvissä tapauksissa ne ovat puluja.

Ei tämä ole vaikeaa. Tunnistan vaivatta kaikki linnut.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Naurulokilla on ruskea pää sekä punainen nokka ja jalat. Kalalokilla on keltainen nokka ja kellertävänvihreät jalat. Harmaalokki eroaa tuosta punertavien jalkojen myötä. Kummallakin on harmaat siivet, selkälokilla ja merilokilla mustat. Molemmilla on myös punainen piste nokassa, jota poikaset nokkivat, muistaakseni ravinnon saamiseksi emon kuvusta. Pikkulokilla on musta pää ja pienin koko kaikista.

Tässä on varmaan se ongelma, että niin kauan kun ne on tuolla taivaalla, niin en mä kyllä nää minkävärisiä jalkoja ja pisteitä niillä missäkin on. Sitten kun ne tulee muutaman metrin päähän, niin epäilen, että niillä on mielessä jotain ikävää, enkä jää katselemaan niiden jalkoja ja pisteitä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tunnen ne kaikki, etunimeltä vieläpä. Tai siis, 40 on niin piece of cake, että varmasti onnistuu. Onhan noita tullut valokuvattua.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Lintuja on kolmea lajia; pieni piippalintu, sorsa ja pulu. Kaikki sorsaa selvästi pienemmät ovat pieniä piippalintuja. Kaikki sorsaa selvästi suuremmat ovat puluja. Jos jonkun mielestä pulun ja sorsan erottamisessa toisistaan on hankaluuksia, niin ei hätää, epäselvissä tapauksissa ne ovat puluja.

Ei tämä ole vaikeaa. Tunnistan vaivatta kaikki linnut.

Samalla metodilla mennään.

Lisäksi kaikki kukat on horsmia paitsi ruusu.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
+35 vuotta metsästystä harrastaneena ja luonnossa +130 päivää vuodessa liikkuvana sanoisin, että +100 lajia on aika lähellä.
Tai jos mukahassutellaan niin lintuarvoitus: mikä lintu on harmaanmusta sekä alle kilon painoinen ja raakkuu? V. Väris.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Tämä on ehdottomasti yksi heikoimpia osaamisalueitani, by far. Lokki, varis, joutsen, sorsa menee, mutta kaikki pikkulinnut ovat täysin hepreaa. Tästä olen saanut aina välillä perheeltä kyllä kuullakin. Samaten kasveja en juurikaan tunne. Olen hyvinkin kaupunkilainen jäbä, ei kesämökkiäkään, koska ei nappaa yhtään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Helposti menee 40 kunhan riittää suomenkielinen nimi. Viime viikot olen seurannut sinitiaisten pesintää. Pesä on mökin ulkolaudoituksen takana jossain kolossa. Emot syöksyvät suunnilleen päin seinää ja imaisevat sitten itsensä parin sentin välisestä raosta ylös. Eilen tapahtui odotettu suurtapahtuma kun poikaset lähtivät lähikoivuihin ja -kuusiin. Viikon verran oli kuulunut aktiivinen suhina sisällekin kun lentoharjoitukset pyörivät. Tiedän, että lähtemisen jättiponnistus ei kaikilta suju, joten kiersin varovaisesta terassin. Kaksi elämänsä sankaria oli päätyä kuivuneiksi ja kuolleiksi heti alkussa, mutta hieman kannustettuna jaksoivat "lentää" ruohikolle ja siitä pihapuihin, josta kuului ohjeistusta ja opastusta emojen ja muun pesueen toimesta.

En ollut varma, ruokkivatko emot muita kuin ruohikolla tai puissa olevia, joten katsoin tehtäväkseni saada hyvin pienet ja hyvin kevyet sinitiaisen poikaset avun ulottuviin. Lentäminen oli huiman surkeaa ja pärinä vaan kuului, kun menivät noin silmämääräisesti eri suuntaan, mitä oli tarkoitus.

Linnut on yksi harrastukseni. Kaupungissa meren lähellä ja mökillä sitten pihapiirissä, josta voi seurata noin 10-15 lintulajia säännölllisesti ja kymmenkunta lisää epäsäännöllisesti.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kersasta asti olen heitä tutkaillut. 8-vuotiaana törsäsin vuoden säästöt lintukiikareihin, hinta oli 220 markkaa vuonna 1986. Eräs harrasteeni nykyään on selvittää lintujen nimien taustat, yleensä ne ovat onomatopoieettisia eli luonnonääntä mukailevia. Naakka naakkuu ja rantasipi sipittää. On myös massiivisia despriktiivisiä eli kuvailevia nimiä kuten naamiohuntulavastaja.

Syvemmälle mentäissä pitää ottaa latinan- ja kreikankielinen sanakirja auki. Esimerkiksi punatulkun tieteellinen nimi Pyrrhula pyrrhula merkitsee "punainen punainen" ja talitiaisen Parus major taas "suurempi tiainen".
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Lintuja on kolmea lajia; pieni piippalintu, sorsa ja pulu. Kaikki sorsaa selvästi pienemmät ovat pieniä piippalintuja. Kaikki sorsaa selvästi suuremmat ovat puluja. Jos jonkun mielestä pulun ja sorsan erottamisessa toisistaan on hankaluuksia, niin ei hätää, epäselvissä tapauksissa ne ovat puluja.

Ei tämä ole vaikeaa. Tunnistan vaivatta kaikki linnut.
Esittelen seuraavaksi lintutietämystäni, behold!

Pikkulintu, iso lintu, vesilintu, harakka, varis. Melko kahvilla olen kun metsän puolelle menee ja linnun näkee, komea mustarastas sentään oli tuttu.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Kyllä varmaan sata menee rikki, kun skidistä asti ollut naama lintukirjassa. En kyllä ole missään lintubongausskenessä mukana, en siis keräile mitään havaintopisteitä enkä ajele matkojen päähän bongailemaan harvinaisuuksia.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kyllä varmaan sata menee rikki, kun skidistä asti ollut naama lintukirjassa. En kyllä ole missään lintubongausskenessä mukana, en siis keräile mitään havaintopisteitä enkä ajele matkojen päähän bongailemaan harvinaisuuksia.
Tuota linnun perässä ajelua olen ihmetellyt enemmän ja vähemmän. Varsinainen luonnonystävä kun kurvailee järisyttävän matkan jollain ikälopulla maasturilla linnun perässä, joka sekin on parhaassa tapauksessa juuri poistunut paikalta, ja eikun rattoisalle 500 kilometrin paluumatkalle. Kyllä harmittaisi.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Ainakin 30-40.

Yli 40 menisi, jos laskisin olutsiepon, WC-ankan ja pyryharakan mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuota linnun perässä ajelua olen ihmetellyt enemmän ja vähemmän. Varsinainen luonnonystävä kun kurvailee järisyttävän matkan jollain ikälopulla maasturilla linnun perässä, joka sekin on parhaassa tapauksessa juuri poistunut paikalta, ja eikun rattoisalle 500 kilometrin paluumatkalle. Kyllä harmittaisi.
Jos linnunperässäajelija reissaa 500 suuntaansa jonkun paikalta äkkiarvaamatta karanneen höyhenehtijän takia, niin se vaan kasvattaa partasuun luonnetta. Osaapa arvostaa, jos joskus vielä ennättää ajoissa paikalle näkemään harvinaisen pulun tai sorsan.

Tuollaisilla tyypeillä pitäisi olla aina varasuunnitelma reissuja varten. Jos sorsaa ei näy, niin siinä tapauksessa kaivetaan humppapullo Fjällrävenin repusta esille, noin esimerkittäin. Ärhäkkä jurri päälle ja siitä sitten ääntelehtimään tuttuja ja tuntemattomia lintusia ammattilaisen varmuudella. Jos lintuspesialisti myöhästyi, niin oletettavasti myös Maikkarin Tommola saapuu hänkin myöhässä paikalle kasaamaan aineistoa uutisten loppukevennykseen. Tämä varasuunnitelma takaa lintuharrastajille huomattavaa julkisuutta, ja Tommolalle roimasti materiaalia ja mukavia muistoja.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Täytyy myöntää, että lokki ja joutsen lienevät ainoat linnut, jotka oikeasti tunnistan broilerin lisäksi. Päästäisiin melkein neljään, mutta en ole ihan varma erottaisiko tosi tilanteessa varista ja harakkaa. Enpä toisaalta koe, että elämänlaatu olisi huonompaa vaikka ei jokaista talitinttiä tunnista. Muutenkin melkoinen riesa nämä lintukunnan otukset, etenkin mainitut lokit.
 

redpecka

Jäsen
Pelicans, kotka, flamingo, strutsi tai emu, korppi, lokit, varis, ankka, hanhien suku ja albatrossi ehkä. Siinä on kymmenen.

Joutsen, pullasorsat, sepelkyyhky, pöllö & huuhkaja skene... Eli 11-20 on vastaukseni.
 
Vastasin 40+. Maalta kun on kotoisin niin näkynyt melko paljon lintuja.

Komein mielestäni on meriharakka. Tuulihaukan paikoillaan lento on hienoa katseltavaa. Samoin töyhtöhyypän lento, joka ei tunnu menevän ikinä suoraan.

Kävipä täällä meillä päin muistaakseni viime kesänä munkkikorppikotkakin lentelemässä. Oli kyllä valtavak kokoinen lintu.

Edit. Piti tarkastaa niin on siitä jo kaksi vuotta kun munkkikorppikotka täällä pyöri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös