Jatkoaikalaisten lintutietämys

  • 3 516
  • 38

Montako kotimaista lintulajia osaat tunnistaa?


  • Äänestäjiä
    34

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, Utah Mammoth
Meneehän se sinne päälle 40 varmaan hyvän matkaa. Linnut on kivoja. Ruokerttusta olen saanut aamulenkeillä kuunnella paljon kuluvana kesänä. Äänien perusteella en varmasti tunnistaisi kymmeniä lintuja. Yllä mainitulla Töyhtöhyypällä on mielestäni hyvin sykähdyttävä lento, varsinkin keväisin kun kiimailevat. Luonnnossa liikkumisen lisäksi LuontoRadiota kuuntelen ja koitan imeä oppia. Harmi kun PP jäi siitä pois. Juha Laaksonen on kyllä huikein ukko radiossa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Punatulkku, varpunen, naakka, harakka, mustarastas, räkättirastas ja talitiainen. Tilhi oli se jolla on geelitukka? Fasaanin tunnistaa myös, viimeistään siinä kohtaa kun alkaa rääkymään. Näköjään yhdeksän kappaletta jotka tunnistan luonnossa näöltä.

Ai niin joo joutsenet ja sinisorsat on myös lintuja. Haikarat ja lokit tunnistaa, mutta ei mitään käryä eri lajeista.
 
4

444

40+. Faijani on katsellut lintuja harrastuksenaan lähemmäs 60 vuotta ja itse olen ollut useasti skidinä täysin vapaaehtoisesti mukana. Toki hänen kuullensa tunnistan tietenkin pulun, ankan ja muut linnut. Ei tarttunut poikaan samalla tavalla innostus, mutta aika hyvin noita silti tunnistaa sekä ulkonäön että äänen perusteella.
Mainioita otuksia ovat, mokomat.
 

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
40+. Itse asiassa tunnistan varmaan yli 100 lintua. Luontoa on harrastettu nuorena ja olen myös valokuvannut lintuja. En tosin ole laskenut, kuinka monta lajia kuvissani esiintyy. Harvinaisuuksiakin olen nähnyt, esim. pähkinänakkelin, sepelhanhen ja valkoselkätikan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä tunnistan ihan jokaisen linnun.

Välillä ensibongaamisesta itse tunnistamisen saattaa mennä jokunen minuuttikin aikaa, mutta kun hetken möykkää ja odottaa, niin kyllä se sieltä aina paljastuu. Kaakanahan se.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Viskisiepon tunnistan ja kiljuhanhen. Munahaukkojakin tuolla pystybaarin kulmilla joskus päivystää.

Tiesittekös muuten, että pulut lisääntyvät jakautumalla. Marttakahvion taakse kerran Joensuussa tepasteli pulu, ja hetken päästä sieltä tuli kaksi. Vai oletteko koskaan nähneet vauvapulua? Ja aika kovat niskalihakset niillä on. 10000 askelta päivässä ja joka kerta pää nytkähtää. Eivätkä tartte mobilaattia tai thaihierojaa.
 

Snacilep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Leijonat, Ukraina
Kyllä se yli sadan menee. Lintukirjoja on aika paljon tullut luettua.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Viskisiepon tunnistan ja kiljuhanhen. Munahaukkojakin tuolla pystybaarin kulmilla joskus päivystää.
Minäkin olen kohdannut luonnossa monet munahaukat. Lienet sinäkin huomannut, että muutamien kohdalla tapahtuu kummallinen metamorfoosi eläimestä kasviksi, sillä toisinaan munahaukat muuntuvat vähitellen pubiruusuiksi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minäkin olen kohdannut luonnossa monet munahaukat. Lienet sinäkin huomannut, että muutamien kohdalla tapahtuu kummallinen metamorfoosi eläimestä kasviksi, sillä toisinaan munahaukat muuntuvat vähitellen pubiruusuiksi.
Joo, ja siitä johonkin ympyräsuisten kategoriaan. Isot pojat on kertoneet.
 

Glove

Jäsen
Pulu, lokki, varis, harakka, punatulkku, talitiainen, sinisorsa, töyhtöhyyppä, joutsen, hanhi, kurki, metso, teeri ja ne taisi olla siinä. Ei nyt ainakaan tule heti muita mieleen.
Lisää ankka, kana ja pelikaani, kakadu, papukaija, huuhkaja. Ei mee vielä 20 rikki.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanoisin, että reilusti yli 50 lajia tunnen suoralta kädeltä. Ehkä jopa lähemmäs sata. Eri haukkalajien kohdalla eniten sekaannusta.

kirjosieppo, harmaasieppo, varpunen, pikkuvarpunen, talitiainen, satakieli, sinitiainen, töyhtötiainen, hömötiainen, punatulkku, käpylintu, varis, korppi, harakka, meriharakka, naakka, kuukkeli, kanahaukka, nuolihaukka, tuulihaukka, varpushaukka, maakotka, merikotka, sääski, piekana, kalatiira, kalalokki, harmaalokki, naurulokki, huuhkaja, viirupöllö, lehtopöllö, haarapääsky, räystäspääsky, törmäpääsky, tervapääsky, räkättirastas, mustarastas, punakylkirastas, laulurastas, kottarainen, pajulintu, västäräkki, peippo, järripeippo, viherpeippo, urpiainen, punarinta, leppälintua, merimetso, heinäsorsa, tavi, telkkä, kuikka, kaakkuri, punasotka, tukkasotka, valkoposkihanhi, kanadanhanhi, metsähanhi, mustalintu, metso, teeri, riekko, pyy, sepelkyyhky, tilhi, tikli, keltasirkku, käpytikka, palokärki, närhi, fasaani, laulujoutsen, kyhmyjoutsen, harmaahaikara, kurki, kuovi, lehtokurppa, taivaanvuohi, koskikara, rantasipi, suokukko, käki, pulmunen.

Siinä listaa. Merilintuja tunnen myös huonosti, mutta niminä Alli, haahka, räyskä,riskilä, kiisla jne ovat tuttuja.

Kuten ehkä arvaatkin, on luonnossa liikuttu erittäin paljon.
 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Höhö, jätkä ei tunnista viiksitimalia.
Mää vai? Kyllä, jos sellaisen sattuisin näkemään. Kanta Suomessa vaikuttaa olevan aika pieni ja levinneisyys eri nurkilla kuin itse asustelen. Aiemmin listaamani linnut on kaikki omin silmin kotimaassa nähty.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Muutama lintu variksen lisäksi on tietysti niitä, jotka tunnistaa äänestä vaikka ei koskaan näkisikään.
Satakieli esimerkiksi.
"Keskustelin" joskus monena kesänä kuhankeittäjän kanssa. Luuli minua varmaan kilpakosijaksi, ja jaksoi aina melko pitkään harrastaa vuoroviheltelyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös