Itsekin olisin sen kannalla, että maalivahtien arvoa kasvatettaisiin. Tässä pitää kuitenkin ottaa huomioon se, että yksittäinen kenttäpelaaja on kentällä yleensä sen 15-20 minuuttia ottelussa, kun taas maalivahti pelaa koko ottelun. Ja oikean ottelun lopputulokseen maalivahdilla on huomattan suuri merkitys. Itse olen täysin tuon J-Den ehdotuksen kannalla, eli siis nuo kategoriat olisivat oikeinkin hyvät. Aikalailla samoilla asetuksilla olevissa liigoissa olin viime vuonna mukana, ja se toimi erittäin hyvin. Varsinkin nuo arpakategoriat (aloitusvoitot ja voittomaalit) saisi minun puolestani heittää pois, blokkauksia ja taklauksia tilalle vaan, niin kolmoskenttäläisille ja puolustajille tulee huomattavasti enemmän arvoa.
Aloitusvoitot ei ole arpakategoria, siellä on kuitenkin tietyt äijät jotka niitä aloitusvoittoja kahmii vuodesta toiseen, eikä sillä ole mitään tekemistä tuurin kanssa. Voittomaalit toki on osittain arpakategoria, mutta kyllä siihenkin hyvät maalintekijät saa enemmän osumia kuin tappelijat (vrt maalivahdeilla nollapelit. Hyvien joukkueiden hyvillä maalivahdeilla on enemmän nollapelejä, kuin paskojen joukkueiden huonoilla maalivahdeilla).
Ja nuo taklaukset + blokkaukset on mukana kategorioissa tällä kaudella. Nuo kategoriat eivät siis ole samat, kuin mitkä J-De:n lainauksessa oli, sillä myös torjunnat on maalivahdeilla jo nyt mukana, ja olivat muuten mukana jo viime kaudellakin.
Itse olen siis edelleenkin sillä kannalla ettei maalivahtien arvoa tarvitse kasvattaa nykyisestä. Maalivahtien arvo on kuitenkin nykyiselläänkin varsin korkea, sillä niistä maalivahtien pisteistä ei pääse nauttimaan, jos viikossa ei tule 3 peliä maalivahdeille täyteen. 20 joukkueen liigassa kaikille ei riitä 2kpl ykkösmaalivahteja, joten joka viikko mukana on joukkueita jotka joutuvat taistelemaan tosissaan saadakseen edes minimipelit täyteen.
Tämän takia maalivahtien treidiarvo on jo nyt suhteessa korkeampi kuin kenttäpelaajilla. Sitten jos maalivahtienarvoa kasvattaisi entisestään, niin treidiarvo toki kasvaisi myös, ja päästäisiin tilanteeseen jossa maalivahteja ei treidata ollenkaan. Sillä kaikki haluaa pistää viikottaisin maalivahtilottolapun vetämään, ja toivoa että sieltä tulee tällä viikolla nollapeli tai kaksi, joidenka avulla voi dominoida huomattavaa osaa kategorioista.
Että kun arpakategorioista puhutaan, niin onko oikeasti fiksumpaa pitää kenttäpelaajilla vähän laajempaa kenttää kategorioissa, joista käytännössä kaikkiin voi profiloida omat hyvät pelaajansa. Vaiko lisätä maalivahtien valtaa pisteiden jaossa, ja katsoa kuinka maalivahdit istuvat penkillä loppuviikon, kun alkuviikosta tuli pari hyvää peliä alle?
Jos vastasit kysymykseen, kyllä maalivahdeille lisää valtaa, ja et pysty elämään toisenlaisten sääntöjen kanssa. Niin ole hyvä ja etsi itsellesi uusi liiga, sillä tässä liigassa sitä valtaa ei tulla lisäämään.
Ylläoleva saattaa kuulostaa kusipäiseltä, mutta omat kokemukseni tämän pelin parista useamman vuoden ajalta ei vaan tue näkymystä jossa maalivahdeilla tulee olla isompi valta pisteidenjaossa.
Tietenkin voitte myös perustella kantanne niin hyvin, että muutan mieltäni, mutta en pidä sitä mitenkään todennäköisenä.