En tiedä nuoleeko, mutta kyllä ainakin minulla on vaikutelma, että paljon
on porukkaa seisomassa Petteri Sihvosen rinnalla. Hyvät puhujat ja esiintyjät ovat saaneet suomalaisiakin ajoittain vipuun. Tarvitsee vain vilkaista verkostomarkkinoinnin kylvämiin siemeniin - niin moni meni äkkirikastumisen pauloihin.
Petteri Sihvonen osaa esiintyä. Sihvosella on hyvä ulosanti ja hän on vakuuttava. Hän myös aidosti tietää asioita ja on ainakin teoriassa ammattilainen omalla sarallaan. Sihvosen heikkoutena näen liiallisen paatoksen ja vaikka toisin väitetään, hän ei ole täysin puolueeton. Tämä siis minun näkemykseni mukaan. Kun maallikkokirjoittajat eivät itse omaa aivoja, voi jokainen alkaa esiintymään asiantuntijana kun vain toistelee jonkun vahvan persoonan ajatuksia.
Vaikka myös toisin väitetään, niin minusta Sheddeniä kohtaan oli tietyiltä tahoilta perusteeton ajojahti. Mitään minulla ei ole Sihvosta vastaan, mitään syytä minulla ei ole olla Sheddenin puolella. Mitään syytä minulla ei ole nostaa Jalosta tahi Sheddeniä jalustalle. Ajojahdilta se vaikutti ajoittain.
Omaa kokemattomuuttani tietysti kuvaa hyvin se, että en ymmärrä kaikkia Jatkoajan kirjoituksessa mainittuja asioita.
Jarmo Korhonen kirjoitti:
Sheddenin ohjaksissa Suomi meni ajassa vuosikausia taaksepäin. Kehitys kääntyi taantumaksi
En oikein osannut löytää tälle väittämälle perusteita.Tätä samaa on hoettu muuallakin.
Suomi pelasi vuosi sitten MM-kisoissa pelkästään Sheddenin omaan pussiin
En nyt ymmärtänyt täysin tätäkään väittämää. Joo - varmasti valmentaja pyrkii parhaaseen mahdolliseen suoritukseen saadakseen itselleen markkina-arvoa ja sitä kautta työnantajalleen tulosta.
Taidanpa tehdä itsestäni pellen kun vain sitkeästi postaan vain lisää, mutta seuraava lainaus on asia jota en allekirjoita täysin:
Jalosen ensimmäisessä arvoturnauksessa menestys voi jäädä laihaksi. Silti hänen pelitapansa ja ajattelumaailmansa kantaa pidemmälle kuin Sheddenin vastaava. Jalosen tärkein tehtävä onkin tuoda uusia, raikkaita nimiä arvokisakoneeseen.
Tuota - joo - arvokisakoneeseen ei itsetarkoituksella nosteta suinpäin uusia, raikkaita nimiä. Näille uusille, raikkaille nimille, on kauden aikana varattu useita mahdollisuuksia näyttää omat kykynsä ja jos he eivät näytä kykyjään niin hittojako heitä sitten koneessa istuttamaan. Ei se ole ensisijainen tehtävä. Arvokisoihin lähdetään minun näkemykseni menestymään. Paras mahdollinen joukkue ja paras mahdollinen tulos. Shedden sai pronssia - ei huono saavutus.
Yo. lainaus todella kuullostaa siltä, kuin Jalosen mahdollista arvokisamenestymättömyyttä alettaisiin jo selitellä. Mutta, Jukka - go on.
Minulle on ihan yksi ja sama miten talven aikana pelataan joissain turnauksissa, kunhan menestystä MM-kisoissa ja olympialaisissa tulee. Uudet ja raikkaat nimet noissa kauden aikana pelatuissa harjoitusotteluissa kehittyvät ja antavat näyttöjä. Ei kai nyt MM-kisoja joka vuosi uhrata ja roudata sinne koneellista keltanokkia hankkimaan kokemusta? Ketä varten? NHL:ää? Paras mahdollinen joukkue. Paras mahdollinen tulos. Ne ovat asioita jotka noissa arvokisoissa kiinnostaa peruskatsojia ja jotka kasvattavat kiinnostusta ja harrastajamääriä.
Onhan se noloa hävitä Unkarille, mutta jos se palvelee matkaa kohti MM-finaalia (pelaajien ajaminen sisään pelikirjaan tai ihan mihin tahansa) niin olkoon. Mutta on se silti noloa hävitä Unkarille.
Minun, maallikon, mielestä Suomi tekee nykyisillä MM-kisakentillä yllättävän paljon yksilötason virheitä. Mistä tämä johtuu? En tiedä pelikirja-ajattelusta niin paljoa että en osaa sanoa johtuuko se siitä. Yksilöthän niitä virheitä tekevät - mutta onko se yksilön vika vai pelikirjan vai näiden yhdessä. Joka tapauksessa Päävalmentaja kantaa tietysti osavastuun yksilöistä (valintojensa tai peluutuksen muodossa). Jos pelaajat tekevät itsestään pieniä - on silloin osa vastuusta valmentajalla.
Tässä Shedden vastaan Jalonen lässytyksessä on niin paljon vääntäjiä, paljon jargoniaa, paljon automaattiläppää, on toki paljon tietämystäkin - mutta ainakin minusta suhteettoman paljon paatosta.
Shedden oli tietynlainen kokeilu.
Kokeilu toi pronssia.
Shedden teki hyvää duunia.
Ei menty mihinkään taantumaan.
Jalonen tekee varmasti hyvää duunia.
Vielä hänellä ei ole meriittejä MM-kentiltä - toivottavasti pian on.