Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Jatkoaika DiRT Rally –liiga (PS4)

  • 11 340
  • 85

Juzatus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Philadelphia Flyers
Erittäin suuri hatunnosto liigan perustajalle, ylläpitäjälle ja toivottavasti jatkajallekin Tuo viikon ajoaika on mun mielestä just sopiva. Viikon aikana löytyy väkisinkin jossain vaiheessa sen verran aikaa, että ehtii pätkät ajamaan läpi. Pätkämäärätkin on tällä hetkellä hyvät ehkä muutaman vois lisätä. Kyllä noilla 2010 ja 2000 autoilla on mukava päästellä. Toki ehkä R4 ja varsinkin takavetoisista 1970 lukulaiset on mun mielestä mukavia ajaa.

Kisoista mitä olen ajanut niin Suomeen lähdettiin sarjan 3 paikalta kovin odotuksin, koska tiet on ehkä tutuimmat. Mutta ei sitten huonommin olis voinut mennä. Yks ehjä eka, johon 10s pohjat. Walesiin kovilla odotuksilla. Ja innolla uutta kautta odottaen.

Kiitos palautteesta. Itselle tuo 6 pätkää on aika sellainen sweet spot, jonka jaksaa ajella yhdeltä istumalta läpi. 8 pätkää alkaa olla siinä ja siinä, mutta sekin voisi mennä. Itsellä olisi kyllä mielenkiintoa lähteä koittamaan vaihteeksi noilla takavetosilla, kun tähän saakka ollaan ajettu vain ja ainoastaan nelikoilla. 6,7 vai 8 pätkää ensi kauteen? Tuo 70's RWD vois olla hauskaa vaihtelua näihin 00-10 luokan autoihin.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Vois se olla 8 pätkääkin. Ei mulle ainakaan sen suurempaa väliä. Ainut mikä noissa takavetoisissa kyrsii on Ruotsin ralli. Siitä ei tuu vaan mitään. Kai se kun jonkun sopivan säädön löytää niin senkin jotenkuten pääsee läpi.
Etuveto -kautta ei mun mielestä kannata edes harkita...
 
Nuo 70-lukulaiset kelpaa kalustona tännekin suuntaan. Hyvää vaihtelua noihin nelivetoisiin raketteihin nähden. Erikoiskokeiden määränä tuo 6-8 on ihan sopiva, jos takavedoilla lähdetään kauteen niin suosisin kuutta pätkää. Takavedoilla joutuu kuitenkin hiivistelemään paikoitellen ja keskittymään tekemiseen muutenkin enemmän kuin nyky WRC:llä. Tuo Ruotsi on kyllä yhdessä Monten kanssa sellainen Via Dolorosa ettei paremmasta väliä, mutta tuottaapahan varmasti mielenkiintoisia hetkiä. Etuvetoisten suhteen yhdyn edelliseen puhujaan.
 

janbo

Jäsen
Tervetuloa mukaan! Hienoa ajella, kun nyt Ruotsin rallin maaliin ajeli 20 henkeä ja erot maalissa ovat melko pieniä. Onnea Janbolle hienosta ja melko ylivoimaisesta Ruotsin rallin voitosta. Vähän arvelinkin, ettei voi mun virheillä tota kisaa voittaa, mutta nyt vihdoin päästään sorateitä köröttelemään, kun Kreikan pölyisille pätkille päästään seuraavaksi. Toivottavasti maaliin ajelee jälleen tuo lähes 20 kuskia, mikäs sen hauskempaa, kun jokaiselle kuskille löytyy oman tasoista haastetta. :)

Joskus oli toivetta, että Suomessa ajettaisiin enemmän, kun se kerran monen suosikkiralleihin kuuluu. Vaan tällä kertaa oli kyllä aikamoista kyntämistä monella pätkällä, ihme, jos tällä suorituksella voitto irtoaa.

Kiitos vain! Laitetaanpa pientä katsausta kaudestani Ruotsin jälkeen ennen Walesin päätöskilpailua.

Kreikkaan lähdettiin jahtaamaan toista perättäistä voittoa, vaikka tuo on itselle ollut aina aika haastava ralli - omalla ajotyylilläni on tullut jokusen kerran rullattua vuorta alas.. Kuin bonuksena itselleni vähiten mukavin pätkä ajettiin eri yhteensä neljä kertaa (kahdesti osana pidempää ek:ta). Pelkkä nega ei kuitenkaan ollut mielessä, sillä ensimmäistä kertaa vaivauduin tekemään kunnon setupin Kreikkaan, ja kyllä kannatti. Ajaminen tuntui todella luonnolliselta, aggressiiviselta ja tyyliltään enemmän Richard Burnsia kuin Dirt Rallya. Kisa olikin tiukkaa kolmen välistä sekuntitaistoa Kevamiehen ja Juzatuksen kanssa. Neljännellä ek:lla oli päättyä koko ralli, kun pätkän nopeimmassa kohdassa leikkasin liian ahneesti, hipaisin kiveä ja sinkosin kylki edellä päin vastakkaista puuta. Etnobotanisen tutkimusmatkan jälkeen poukkoilin takaisin tielle ja vedin nilkka suorana pätkän loppuun, tuloksena parin sekunnin pohjat. Sitten onneksi tuli vaihtelua viimeiselle kahdelle erikoiskokeelle ja ne tultiinkin lentäen. Ajo sujui hemmetin hyvin ja viimeisen pätkän aikakin oli top70 suhautus. Täydet pisteet Kreikasta ja MM-tilanne näytti jo paljon lupaavammalta, vaikka Juzatus toiseksi ajoikin.

Kreikan jälkeen lempirallini, Suomi, vieläpä omilla kotikonnuilla! Oikein vatsassa kihelmöi kun käynnistelin peliä ja vedin ajohanskoja kouraan - kunnes huomasin että rallia oli jäljellä 35 sekuntia, eikä tunti kuten luulin... Vaikka Ouninpohjan maisemissa olenkin nopeampi kuin missään, niin 35s on jo melko tekemätön paikka. Suomesta nolla pistettä.

Näin ollen Saksaan lähtiessä MM-haaveet käytännössä ohi. Muutenkaan ei ole tullut Saksaa ajettua parin uramoodikauden lisäksi (en ole kunnon liigassa tätä aiemmin ajanut), koska jos asfaltilla tekee mieli painaa, niin sitä mieluummin valitsee Assetto Corsan tai jonkun vastaavan pelin. Eniveis, päätin taas kokeilla tehdä autoon säädöt, kun se Kreikassakin toimi niin hyvin. Sainkin Fiestan aika mukavaan iskuun, ajoittaista kovien nopeuksien aliohjautumista lukuunottamatta auto toimi oikein hyvin ja neulansilmäkombot oli ensimmäistä kertaa oikeasti hauskaa. Tosin sadekelillä auto heräsi jotenkin vasta henkiin, eli ei noi säädöt varmaan ihan 5/5 ollut. Vauhti kiristyi taas loppua kohti kun tottui enemmän menopeliin. Täydet pisteet Saksasta.

Siellä oli Juzatuksella vissiin Saksan viimeisellä EK:lla jotain actionia? Pakko myöntää että otetaan täällä päässä ilomielin vastaan, nyt asetelma viimeiseen kisaan lähtiessä on kannaltani kuin Kimi Räikkösellä ennen Interlagosin GP:tä vuonna 2007. Race on!

Mitä tulevaan kauteen tulee, niin mulle käy kaikki paitsi etuvetoiset. Tosin, jos ajetaan 70-80 lukujen autoilla, niin näkisin mielelläni pätkien määrän nousevan kahdeksaan. Syy on siinä, että keskinopeuksien pienentyessä eron tekeminen ajamalla on suhteessa vaikeampaa, joten yksi virhe voi turhan helposti pilata koko kilpailun, jos pätkiä on liian vähän.
 

Veri

Jäsen
Mulla ois toiveena ettei ois identtisiä pätkiä mukana seuraavalla kaudella. Nyt on ollu välillä täysin identtinen pätkä mukana toistamiseen, sama sää ja vuorokaudenaikaki, jos ees sää tai aika vaihtuu niin on jo iha ok, mut ei täysin samoja oo kiva vetää. Pätkiä jos on vaan 6 rallissa niin ei ois pakko samoja ajella. Oliko se Kreikka viel jossa oli kaks identtistä peräkkäin ja jopa siitä seuraavakin vielä alko samalla osuudella. Tuli ainaki mutkat tutuks.
 

janbo

Jäsen
Mulla ois toiveena ettei ois identtisiä pätkiä mukana seuraavalla kaudella. Nyt on ollu välillä täysin identtinen pätkä mukana toistamiseen, sama sää ja vuorokaudenaikaki, jos ees sää tai aika vaihtuu niin on jo iha ok, mut ei täysin samoja oo kiva vetää. Pätkiä jos on vaan 6 rallissa niin ei ois pakko samoja ajella. Oliko se Kreikka viel jossa oli kaks identtistä peräkkäin ja jopa siitä seuraavakin vielä alko samalla osuudella. Tuli ainaki mutkat tutuks.

Oikein hyvä pointti. Useammassakin rallissa on ajettu joku osuus neljään kertaan. Ruotsi tuli ensimmäisenä mieleen. On tosin sanottava pari pikkuliigaa kavereille pystyttäneenä, että tuo työkalu liigan luomiseen ei ole mikään maailman käyttäjäystävällisin, mitä tulee ratojen ja keliolosuhteiden valintaan. Toisaalta vaikka kuinka hyvin pätkät valitsisi, niin jotkin tulee silti useamman kerran, koska pelissä taitaa olla vain 4 uniikkia pätkää per ralli, sitten kaksi pitkää pätkää jotka ovat yhdistelmiä neljästä lyhyestä ja tietenkin vielä kaikki toisinpäin - näin neljästä pätkästä tulee kaksitoista.
 
Oikein hyvä pointti. Useammassakin rallissa on ajettu joku osuus neljään kertaan. Ruotsi tuli ensimmäisenä mieleen. On tosin sanottava pari pikkuliigaa kavereille pystyttäneenä, että tuo työkalu liigan luomiseen ei ole mikään maailman käyttäjäystävällisin, mitä tulee ratojen ja keliolosuhteiden valintaan. Toisaalta vaikka kuinka hyvin pätkät valitsisi, niin jotkin tulee silti useamman kerran, koska pelissä taitaa olla vain 4 uniikkia pätkää per ralli, sitten kaksi pitkää pätkää jotka ovat yhdistelmiä neljästä lyhyestä ja tietenkin vielä kaikki toisinpäin - näin neljästä pätkästä tulee kaksitoista.

Jos ajaa kuuden ek:n rallin, niin samaa pätkää ei tarvi ajaa kahdesti, vaan voi hyödyntää tuon koko reitin. Ajaa esim. ensin tuon ensimmäisen pitkän kahdessa osassa, jonka jälkeen se toinen pitkä kokonaisena. Tässä vaiheessa koko reitti on ajettu kertaalleen yhteen suuntaan. Sitten vaan kääntäen sama, niin ei tule sama mutka vastaan kahdesti kisan aikana. Kaverin kanssa keskinäisissä tehty reitit tällä tavoin. Jos pätkiä on useampia kuin kuusi, niin sitten täytyy ajaa samoja osuuksia uudelleen, ellei sitten jätä noita pitkiä erikoiskokeita pois.
 

Juzatus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Philadelphia Flyers
Saksassa tosiaan meni viimeinen EK aivan vihkoon, törmäsin joka ainoaan kiveen, joka pätkän viereltä löytyi. Joku 43 sekuntia taisin ottaa siinä takkiin. Kyllä janbo on ajanut sen verran kovaa kaikissa kisoissa, ettei kyllä ole ollut palaakaan pärjätä. Pitäisi varmaan jaksaa ajella enemmän, mutta kun ei vaan aika riitä tahkoamaan peliä, niin tulee ajeltua nämä parin eri liigan kisat viikottain läpi, joissa menee yhteensä noin tunti.

Seuraavasta kaudesta vielä:
Varmistan, ettei tule samaa pätkää kahteen kertaan. Heittelen 12 sivuisella nopalla noita pätkiä ja säätiloja, niin en sen enempää ala noita säätämään, arpa päättää mikä pätkä ja säätila kauteen tulee. Joskushan ajettiin jopa kolmeen kertaan samaa pätkää läpi, niin silloin tehtiin muutos, että sama pätkä ajetaan max 2x/ralli. Sen verran olen myös katsonut, ettei kisan kaikkia pätkiä ajella pimeällä, vaan maksimissaan kaksi pätkää pl. Ruotsi, joka talvisena rallina voi mielestäni olla enemmänkin pimeän aikaan suoritettuna. Takavetosilla mennään seuraava kausi, se että onko se sitten 70's 80's vai B-ryhmä on vielä vähän auki... 70's ei pärjää noille kahdelle muulle, mutta BMW haastaa jo varsin hyvin B-ryhmäläiset. Vaihtelu olisi parasta, joten ehkä 70's voisi olla tällä kertaa autovalinta seuraavalle kaudelle.

Mikäli joku haluaa ottaa kauden luonnin kontolleen, niin ilmoitusta vaan kehiin.

Saas nähdä miten tuo Dirt 4n rataeditori toimii. Mikäli sinne oikeasti saa luotua helpohkosti hyviä pätkiä, niin rallifiilis vaan kasvaa, kun ei voi jokaista pätkää opetella ulkoa ennen ajamista. Eniten pelkään sitä, että CM on ilmoittanut, että pitää saada pelistä aloittelijaystävällisempi...
 

janbo

Jäsen
Jos ajaa kuuden ek:n rallin, niin samaa pätkää ei tarvi ajaa kahdesti, vaan voi hyödyntää tuon koko reitin. Ajaa esim. ensin tuon ensimmäisen pitkän kahdessa osassa, jonka jälkeen se toinen pitkä kokonaisena. Tässä vaiheessa koko reitti on ajettu kertaalleen yhteen suuntaan. Sitten vaan kääntäen sama, niin ei tule sama mutka vastaan kahdesti kisan aikana. Kaverin kanssa keskinäisissä tehty reitit tällä tavoin. Jos pätkiä on useampia kuin kuusi, niin sitten täytyy ajaa samoja osuuksia uudelleen, ellei sitten jätä noita pitkiä erikoiskokeita pois.

Jep, kuudella ek:lla vielä onnistuu näin, mutta kahdeksalla ei. Pitkät ek:t ovat ainakin mulle koko liigakilpailun suola, niitä en ainakaan mielelläni pois jättäisi. Muistelisin että liigaa luodessa noita ratojen profiileja ei näe samalla ja kun ne eivät ole edes johdonmukaisesti nimetty, niin se taitaa olla aika työläs prosessi jos haluaa kokonaan välttää pätkien uudelleenajon, ellei sitten muista noita nimiä ja profiileja ulkoa.

Saas nähdä miten tuo Dirt 4n rataeditori toimii. Mikäli sinne oikeasti saa luotua helpohkosti hyviä pätkiä, niin rallifiilis vaan kasvaa, kun ei voi jokaista pätkää opetella ulkoa ennen ajamista. Eniten pelkään sitä, että CM on ilmoittanut, että pitää saada pelistä aloittelijaystävällisempi...

Tuo rataeditori on todella tervetullut juttu. Itseänikin tympii ek-määrien vähyys nykyisessä versiossa, se lienee suurin syy miksi ei tule ajeltua sen enempää kuin nyt. Toivottavasti toimii hyvin myös konsolilla. Aloittelijaystävällisyydestä sen verran, että käsittääkseni peliin tulee ns. arcade-modi ja simu-modi, joista ensimmäiseen en tule koskemaan pitkällä tikullakaan. Hyvää pohdintaa yöpätkistä, nykyinen määrä on ollut oikein miellyttävä.

Saksassa tosiaan meni viimeinen EK aivan vihkoon, törmäsin joka ainoaan kiveen, joka pätkän viereltä löytyi. Joku 43 sekuntia taisin ottaa siinä takkiin. Kyllä janbo on ajanut sen verran kovaa kaikissa kisoissa, ettei kyllä ole ollut palaakaan pärjätä. Pitäisi varmaan jaksaa ajella enemmän, mutta kun ei vaan aika riitä tahkoamaan peliä, niin tulee ajeltua nämä parin eri liigan kisat viikottain läpi, joissa menee yhteensä noin tunti.

Se on jännää tämä kilpa-autoilu, heti kun rytmi katoaa niin kaikki menee päin persettä, siksi basistillekaan ei pitäisi bändissä vittuilla. Olen hiukan yllättynyt miten hyvin olen pysynyt tiellä. Kai näihin liigakisoihin jaksaa keskittyä paremmin kuin yksittäisiin pätkiin tai uramoodiin. Itselläkin on ajelu nyt rajoittunut aika pitkälti siihen, että teen liigarallia varten säädöt, ajan rallin, ja sama seuraavalla viikolla.
 
Viimeksi muokattu:
Saksassa tosiaan meni viimeinen EK aivan vihkoon, törmäsin joka ainoaan kiveen, joka pätkän viereltä löytyi. Joku 43 sekuntia taisin ottaa siinä takkiin. Kyllä janbo on ajanut sen verran kovaa kaikissa kisoissa, ettei kyllä ole ollut palaakaan pärjätä. Pitäisi varmaan jaksaa ajella enemmän, mutta kun ei vaan aika riitä tahkoamaan peliä, niin tulee ajeltua nämä parin eri liigan kisat viikottain läpi, joissa menee yhteensä noin tunti.

Seuraavasta kaudesta vielä:
Varmistan, ettei tule samaa pätkää kahteen kertaan. Heittelen 12 sivuisella nopalla noita pätkiä ja säätiloja, niin en sen enempää ala noita säätämään, arpa päättää mikä pätkä ja säätila kauteen tulee. Joskushan ajettiin jopa kolmeen kertaan samaa pätkää läpi, niin silloin tehtiin muutos, että sama pätkä ajetaan max 2x/ralli. Sen verran olen myös katsonut, ettei kisan kaikkia pätkiä ajella pimeällä, vaan maksimissaan kaksi pätkää pl. Ruotsi, joka talvisena rallina voi mielestäni olla enemmänkin pimeän aikaan suoritettuna. Takavetosilla mennään seuraava kausi, se että onko se sitten 70's 80's vai B-ryhmä on vielä vähän auki... 70's ei pärjää noille kahdelle muulle, mutta BMW haastaa jo varsin hyvin B-ryhmäläiset. Vaihtelu olisi parasta, joten ehkä 70's voisi olla tällä kertaa autovalinta seuraavalle kaudelle.

Mikäli joku haluaa ottaa kauden luonnin kontolleen, niin ilmoitusta vaan kehiin.

Saas nähdä miten tuo Dirt 4n rataeditori toimii. Mikäli sinne oikeasti saa luotua helpohkosti hyviä pätkiä, niin rallifiilis vaan kasvaa, kun ei voi jokaista pätkää opetella ulkoa ennen ajamista. Eniten pelkään sitä, että CM on ilmoittanut, että pitää saada pelistä aloittelijaystävällisempi...

Koko teksti tuli lainattua, kun mobiililla mennään, mutta lähinnä tuohon Dirt 4:ään liittyen kommentoin. Se mitä olen kuullut rataeditorista on ollut positiivista, eikä ennakkotietojen mukaan myöskään ajomallinnusta olla vesittämässä. Ilmeisesti pelissä pitäisi olla sama fysiikkamallinnus kuin nykyisessä Dirt Rallyssa, mutta pienillä viilauksilla. Aerodynamiikkaa ollaan kai parannettu, jotta hypyt olisivat realistisempia. Muistaakseni ainakin Petter Solberg ja Kris Meeke ovat olleet tuota testaamassa. Aloittelijoille tarjolla on sitten erikseen ns. casual mode, jossa on kaiken maailman ajoapuja. Rataeditoriinhan mentiin kai sen takia, ettei oikeita pätkiä saanut enää käyttää lisenssisyistä. Samasta syystä esim. Suomen mm-ralli tulee näillä näkymin puuttumaan kokonaan tuosta seuraavasta pelistä. Mitä tähän Dirt Leagueen tulee, niin keep up the good work!
 
Viimeksi muokattu:
Jep, kuudella ek:lla vielä onnistuu näin, mutta kahdeksalla ei. Pitkät ek:t ovat ainakin mulle koko liigakilpailun suola, niitä en ainakaan mielelläni pois jättäisi. Muistelisin että liigaa luodessa noita ratojen profiileja ei näe samalla ja kun ne eivät ole edes johdonmukaisesti nimetty, niin se taitaa olla aika työläs prosessi jos haluaa kokonaan välttää pätkien uudelleenajon, ellei sitten muista noita nimiä ja profiileja ulkoa.

Walesissä kaikki pätkät on nimetty periaatteella pätkän nimi+ reverse pitkiä lukuunottamatta. Sitten vaan loput rallit samaa järjestystä käyttämällä nimistä välittämättä. En nyt muista, että oliko se jotain tyyliin valitse joka toinen listalla oleva ek tai jotain vastaavaa, mutta kuitenkin Walesin mukaan. Kohtuu työlästä tuo silti on, kun helposti saattaa vahingossa valita väärän ek:n. Jos olisivat kaikissa ralleissa nimenneet nuo reverset, niin ei tarvis olla ihan niin tarkkana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös