Ihan täysin vapaata en itse kannata, koska menee vähän pointti touhusta siinä kohtaa. Jos jokaisessa joukkueessa voi pelata ketä tahansa ulkopuolisia milloin tahansa, niin onko siinä enää kyseessä sama joukkue?Koska kaikki eivät halua pelata botti maalivahdilla.
Ja tässä pelissä on paljon pelaajia jotka pelaavat useammissa joukkueissa, mutta kirjoilla voi olla vain yhdessä. Yksi klubi voi olla tosissaan vääntämistä pienellä rosterilla ja toinen isomman rosterin hupiporukka. Sen takia ea teki muutoksen, että klubipelejä pystyy pelaamaan olematta siellä virallisesti kirjoilla. Näin tässä tilanteessa ei ole pakko luoda toista psn tiliä.
Saan varmaankin tarpeeksi pelaajia klubin kirjoillekin. Että minulle se on sitten oikeastaan ihan sama, millä säännöillä mennään. Mun puolesta vaikka täysin avoimet ovet, eli ei ilmoiteta pelaajia. Tai joku rajoitettu määrä vierailijoita. Tai sitten niin, että ilmoitetaan keitä joukkueessa pelaa.
Tämä viimeisin malli on käytössä ECLssä. Eli siellä klubissa saa pelata vierailijana, kunhan pelaaja on ilmoitettu turnaukseen joukkueen listoille.
Mielestäni olisi hyvä lähtökohta, että pelaajisto on ilmoitettava ennen turnauksen alkua. Jos tulee poikkeustilanteita ja tarvitaan siksi vahvistusta ulkopuolelta, niin käsitellään ne tapauskohtaisesti. Ja tämä koskee myös joukkueen varsinaisia jäseniä, eli jos kesken turnauksen liittyy joukkueeseen, niin ei saa turnauksessa pelata, jos ei ole alussa ilmoitettu mukaan.
Eli kaikkien pelaajien ei tarvitse olla joukkueen varsinaisia jäseniä, mutta heidät täytyy ilmoittaa kyseisen joukkueen listoille ennen kuin pelit aloitetaan.