Jatkoaika.comin KalPa-kannattajat esittelyssä

• 17 183
  • 50
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo, Pielaveen Sampo, Chelsea FC
Täytyy itsekkin esittäytyä ja herätellä tätä ketjua eloon!

Eli lyhykäisyydessään nimimerkki viittaa vahvaan savolaistaustaan. Jyväskylässä tullut vietettyä vajaa 4 vuotta ja edelleen silloin tällöin savolaisuudesta jaksetaan kuittailla. Olen kuulemma perinteisen kiero savolainen, enkä muuksi aijo muuttuakkaan. KalPaa on tullut kannatettua nuoren iän vuoksi vasta Mestis-ajoilta asti. Vuosituhannen alussa taisi jopa Mestis-pelit näkyä ilmaiseski Urheilukanavalta, ja niiltä ajoilta onkin ensimmäiset muistikuvat KalPasta ja KalPan peleistä. TekstiTV ja SavonSanomien urheiluosio olivat siihen aikaan kova sana. Ensimmäinen peli Niiralan Montussa oli 20.9.2005, eli ensimmäisellä kaudella nousun jälkeen. Lopputulos vähintäänkin surullinen 1-9 ja voin kertoa että jäi mieleen. Olisiko peräti ollut ensimmäinen Liiga-peli Mestiksen jälkeen? Pitkän välimatkan vuoksi livepelejä ei montaa ehtinyt kertyä ennen muuttoa Keski-Suomeen. Paluu Niiralan Monttuun usean vuoden jälkeen tapahtui tammikuun tasauskierroksella JYPiä vastaan ja mielestäni fiilis hallissa oli mahtava. Jypinkylän päässä on muutamia paikallisvääntöjä tullut käytyä katsomassa, mutta fiilis Hippoksella on aina jotenkin vaisu.

Kilpimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tervehdys kaikille!

Puoli vuosikymmentä (välillä enemmän ja välillä vähemmän) Jatkoaikaa lukeneena päätin anoa omaa nimimerkkiä ja semmoinen myös myönnettiin, joten Kilpimies ilmoittautuu palstalle. Pitkiä syväanalyyseja tuskin tulen koskaan kirjoittelemaan, mutta mielelläni otan kantaa keskusteluihin.

Varhaismuistot KalPasta ja Niiralan montusta ajoittuu 90-luvun alkupuolelle. Aivan finaalipeleihin en ehtinyt mukaan, mutta toivottavasti ne pelit tullaan lähivuosina näkemään montussa. Muutamat nousut ja laskut on siis nähty ja tiivisti seurattu pelejä hallilla sekä radion ja tv:n välityksellä.

Savossa olen asunut koko pienen ikäni, joten sydän sykkii vahvasti KalPalle.

Terveisin
Kilpimies

Frank McKee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, T. Arima
Tapaus on totuus ja peli ajalta, jolloin KalPaan yritettiin haalia pelimiehiä milloin mistäkin. Tuolloin vahvistuksina olivat Kalajoen Junkkareista tulleet Jan Jasko ja Robert Pukalovic, joka myös "syötti" tuon Kapasen maalin. Selvä tuomarivirhe, tuumasi eräs ammattituomari myöhemmin, ei kuulemma osunut maalivahdin alueeseen kiekko mutta Sami vaan laittoi kiekon maaliin, kun ei vihelletty pitkää.

KalPan faniksi ajauduin 80-luvun alkupuolella aivan poikasena hyvin pitkälti sen vuoksi, että serkkuni pelasi KalPassa juniorina. Samainen serkku pelasi aikuisena liigaakin sekä toimi synkkinä Suomi-sarjan vuosina kapteeninakin palattuaan kiekkokiertolaisen lenkiltä Kuopioon. Jokainen saa pohtia, kenestä onkaan kyse.

Kuopiossa asuin itse vuosina 1992-2000 mutta KalPan peleihin olen vääntäytynyt vähintään kerran kaudessa paikan päälle aina vuodesta 1985 saakka. Kuopion vuosina juniorilisenssillä otteluita tuli seurattua hyvinkin tarkkaan. Sävähdyttävimpiä hetkiä ovat olleet kevään 1991 välierät, ilon repiminen irti liigapaikan säilymisestä karsintapeleissä 1998 ja viime kevään 6. ottelu Kerhoa vastaan, kun päätin vielä jäädä katsomaan tuonkin pelin, vaikka piti jo palata Joensuuhun.

Maalta lähempää Jyväskylää kun olen kotoisin, sain lapsena kuulla aina vinoilua KalPan kannatuksesta ja Jypin mestaruus sieppasi mutta voimme ottaa ommamme ensi keväänä. "Maalaisserkusten" kohtaamisia olen nähnyt paikan päältä eniten. Kerran Jyväskylässä liput loppuivat ja kuuntelimme ensimmäisen erän satojen muiden kanssa ovien ulkopuolella ennenkuin suuntasimme kotiin radiota kuuntelemaan.

Jotain kiekkohöperyydestä kertoo, että olen säilyttänyt kaikkien ottelujen pääsyliput vuodesta 1989 asti ja kirjannut ruutuvihkoon playoff-tulokset vuodesta 1991 asti. Aiemmin päivitin jopa KalPan pelaajien pistepörssiä kausiohjelmaan, joita löytyy muutamia 80-90 -lukujen taitteesta. Hockey-liiga tarroja löytyy myös vino pino. Niitä suklaita ei ostettu maun takia...

Heh,
haeskelin Jan Jaskon tekemisiä netistä ja tämä sivu tuli esille.
Jasko ja Pukalovic dominoi silloin alasarjaa ja muistan kun esim. Kajaanissa Jasko teki tieten taas sen 5 maalia ja alkukuulutus kertoi nimeksi Janne Asko.

Jan takoi hirveet pojot sillon 90 luvulla ja lähti pojat KalPaan pelaa yhen pelin, Jasko teki 1+1 ja plus 3.
En enää muista miksi ei jääny Kuopioon ylemmälle tasolle vai mitäköhän siinä oli?

A.P.Järvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jyväskylän Lohi
Heh,
haeskelin Jan Jaskon tekemisiä netistä ja tämä sivu tuli esille.
Jasko ja Pukalovic dominoi silloin alasarjaa ja muistan kun esim. Kajaanissa Jasko teki tieten taas sen 5 maalia ja alkukuulutus kertoi nimeksi Janne Asko.

Jan takoi hirveet pojot sillon 90 luvulla ja lähti pojat KalPaan pelaa yhen pelin, Jasko teki 1+1 ja plus 3.
En enää muista miksi ei jääny Kuopioon ylemmälle tasolle vai mitäköhän siinä oli?
KalPalla ja Junkkareilla oli tuohon aikaan yhteistyösopimus, minkä eräänä ilmentymänä Jasko ja Robert Pukalovic kävivät Kuopiossa yhden pelin lainalla (2.1.1994 KalPa-Jokerit 4-2). Vastaavasti Kalajoella kävi samaan aikaan KalPan ylijäämäukkeleita, jotka rehellisyyden nimissä eivät välttämättä aina olleet ykkösdivisioonaan mitään vahvistuksia. KalPan erittäin kapeamateriaalinen joukkue tuolla kaudella oli muutoinkin kasattu lähinnä alelaarista ja omista junnuista - sieltä tosin löytyi mm. Kimmo Timonen ja Sami Kapanen - edellisen kevään konkurssin seurauksena. Juuri Kapasen kanssa Jasko muistaakseni dominoi tässä ottelussa.

Tämä yhdenkin pelin järjestely herätti muistaakseni aika paljon pahennusta Junkkareiden valmennusjohdossa. Varmaan KalPa olisi halunnut Jaskon pitääkin, koska toimitusjohtaja Junno haki noihin aikoihin täydennyksiä kv. markkinoilta (lyhyillä pesteillä keskikauden tietämillä kävivät mm. venäläiset Sergei Martinjuk, Sergei Ivanov ja Petr Gorjunov), mutta Jaskon ulosostohinta Kalajoelta olisi tuolloin ollut oletettavasti aikamoisen kallis.

Ihan väärissä sarjoissahan mainitut slovakit Suomessa pelasivat. Pukalovic palasi sitten vielä kevääksi 1995 Kuopioon ja pääsi pelaamaan jopa SM-liigan pudotuspeleissä, vaikka uransa alkoi siinä vaiheessa olla jo vahvasti ehtoopuolella.

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Nostetaas tämä ketju palstan syövereistä esiin kun palstalle on tullut uusia kirjoittajia (ja vanhat vaikenee...) niin olisi kiva kuulla tarinoita nimimerkkien takaa ja aihe on nyt pinnalla tuolla runkosarja-ketjussa. @Moderaattorit voisi ehkä siirtää sieltä pari viimeistä viestiä tänne?

Nopeasti selailin enkä ole omaa esittelyäni tainnut kirjoittaa, täytynee se lähiaikoina tehdä. Viikonloppuna jos tulee 0 pistettä Jypiltä niin paluu juurien muisteluun voi olla paikallaan.

Tomahawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
KalPan junnuissa tuli pelattua 80 luvun loppu ja aikalailla koko 90 luku ja siitä tietysti myös KalPan kannattaminen on saanut omalla kohdallani alkunsa, tuo 90 luku tuli muutenkin vietettyä jääkiekon parissa niin vahvasti pelaten kaikki vapaa aika koulusta pihapelejä tai sitten vaikka rakennellen itse maalivahdin varusteita erinäisistä tarvikkeista, että, ehkä se oli osa syy siihen miksi sitten jääkiekko jäi omalta osalta vähän taka-alalle siinä vaiheessa kun ikää tuli noin 16-17 vuotta mittariin ja jääkiekon harrastaminen loppui seuratasolla, sen jälkeen alkoi enemmän kiinnostaa muut jutut mitkä nyt sen ikäisiä monesti kiinnostaa.

KalPaa Kuopiolaisena kuitenkin tuli jääkiekon lopettamisen jälkeenkin seurattua, tosin vähän taka-alalta ja olin kyllä tietoinen niin KalPan vaikeista ajoista kuin myös kauden 16-17 finaalipaikastakin, mutta joka tapauksessa nyt tuossa kaudella 20-21 elämäntilanne oli siinä pisteessä, että aloitin uudelleen aktiivisesti seuraamaan KalPan otteita ja siitä saakka on tullut paria poikkeusta lukuun ottamatta jokainen peli katsottua ja väliin on jäänyt peli ainoastaan jos on ollut päällekkäin jokin "pakollinen" meno, jääkiekkoa tulee muutenkin nykyään seurattua aika paljon, mutta KalPa on kuitenkin ainoa joukkue jonka pelejä tulee katsottua tunteella ja jonka menestymisellä niin yksittäisissä otteluissa kuin isossakin kuvassa on minulle sen suurempi merkitys, muuten esim NHL:lää katsoo mielellään pelin tason takia, tosin olihan se viime kesänä kun Eetu Luos... eikun Panthers voitti Cupin sellainen tilanne jossa toki sydänkin oli Panthersin puolella, varmaan jo selväksi tulikin, että sekin kuitenkin KalPaan jollaintavalla liittyi.

Lempi pelaaja oli muuten tuolloin 90 luvulla ylivoimaisesti Darius Rusnak ja minulla oli junnuissa tuo numero 20 käytössä jonkin aikaa juuri siitä syystä.

Junnuna tuli käytyä KalPan peleissä aika aktiivisesti ja varmaan se paras muisto on sieltä välieristä Jypiä vastaan jatkoaika voiton myötä kun KalPan meni finaaliin 90 luvulla, nykyään sitten olen ajautunut perhetilanteen vuoksi asumaan toiselle paikkakunnalle enkä ole päässyt pelejä paikanpäältä niin paljoa näkemään, mutta olen minä tässä viiden vuoden aikana käynyt noin 4 vieraspeliä ja saman verran kotipelejä katsomassa ja aina tulee KalPan pelissä käytyä kun olen Kuopiossa käymässä ja jos silloin sattuu peli olemaan, viime keväänä piti tosin ajella asioikseen Kuopioon katsomaan KalPa - Tappara välierää.

Toivotaan, että pystytään kasvamaan organisaationa seuraavien kausien aikana taloudellisesti sekä menestymään sarjassa joka loisi sellaisen yhtälön KalPan kohdalle, että vieläkin laadukkaampia pelaajia sekä myös muita tekijöitä virtaisi Kuopioon ja jos ei tällä kaudella niin lopulta kuitenkin Kanada malja nousisi ilmaan KalPa kapteenin käsivarsilla Niiralan montussa lähivuosina. Siitä tässä unelmoidaan ja se päivä olisi sellainen joka saisi vielä nelikymppisenkin ukon silmät kostumaan ilosta ja ylpeydestä omaa seuraansa kohtaan.

- Tomahawk -

E: Kesällähän ne NHL:n finaalit tosiaan pelataan eikä keväällä, menee jo sekasin ajankohdat liigasta ja änäristä, joten tämä korjattu.

Viimeksi muokattu:

Slaninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
Lapsuudesta 10 vuotta asuin Kuopiossa. Luokkakavereiden kanssa käytiin 89-91 peleissä kaukalon laidalta niin että just just silmät ylsi reunan yläpuolelle. Mutta sitäkin enemmän käytiin katsomassa treenejä, erittäin hauskoja muistoja näistä, mm. Tuohimaa sateenvarjon kanssa istumassa vaihtopenkillä kun katto vuoti. Tai kun Sami kokeili ekan kerran alumiinimailaa. Sitten odoteltiin aina treenien jälkeen muutama tunti pakkasessa että pelaajat tuli ulos hallilta ja päästiin pyytämään nimmarit idoleilta, Slanina oli suosikki. Ja Daro veti röökiä. Kaunoluistimet piti heittää menemään ja kirpparilta ostaa hokkarit, pohjan läpi tuleva niitti piti asettaa varpaiden väliin niin että reikä tuli vain sukkaan, ei ihoon. Ja sitten opeteltiin treeneissä nähtyjä kuvioita Kuopionlahden kentällä. Nykyään tulee käytyä kotipeleissä jonkun kerran vuodessa, matkaa on 461km. Retkiluistelua harrastan intohimoisesti lähinnä merellä, ja intohimoisesti kannatan edelleen KalPaa, välillä liiankin tunteella elää mukana ylä- ja alamäet.

Kurrin Pate

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Carolina Hurricanes
Oma kannattaminen on alkanut tuolta 2008-2009 kaudelta, jolloin ensimmäisen pelin olen käynyt katsomassa. Siitä lähtien on aktiivisesti tullut seurattua Kalpan otteita. Omia lempipelaajia noilta kannattajapolkuni alkuvaiheilta ehdottomasti Kapanen ja Härski. Koko suku on enemmän tai vähemmän Kalpa-historiaa omaavaa, joten verenperintönä on tullut rakkaus tätä seuraa kohtaan. Nykyään kotipeleissä tulee käytyä liian harvoin, mutta kuitenkin sellaiset kymmenen kotipeliä kauteen on ollut tavoitteena jo jonkun aikaa ja siinä on pysytty. Vieraspeleissä muutaman kerran kaudessa pyrin myös käymään.

Monta vuotta tätä palstaa olen lukenut ja nyt tänä syksynä sain vihdoin aikaiseksi anoa kirjoitusoikeudet, jotka tänne myös sain. Nimimerkki löytyi nopeasti, kun kauden alussa joku täällä keksi meidän Currylle lempinimen Kurrin Pate ja tämä lempinimi mielestäni jotenkin kuvastaa hienolla tavalla savolaista mielenmaisemaa ja tapaa olla, joka on aina ollut itselle erittäin lähellä sydäntä syntyperäisenä kuopiolaisena. Aktiivinen pyrin täällä olemaan ja omalta osaltani edistää asiallista ja toiset huomioon ottavaa keskustelukulttuuria, joten provoiluja ja muita perseilyitä ei hirveästi minulta tulla täällä näkemään.

Tulevaisuutta ajatellen toivoisin, että seura jatkaa tällä nykyisellä linjalla taloudenpidon suhteen, kuitenkin kasvattaen seuraa isommaksi ja isommaksi kohti liigan kärkeä. Lähivuodet tulee tässä olemaan isossa roolissa Härskin (ja mahdollisesti muidenkin isojen paluumuuttajien) vuoksi. Mestaruutta on mielestäni syytä odottaa lähivuosina, ehkä jopa tänä vuonna, jos hyvin käy.

Toiveena palstalle olisi ehdottomasti lisää erittäin asiallista ja muita huomioivaa keskustelukulttuuria, tunteita ja kritiikkiä todellakaan unohtamatta.

- Kurrin Pate -

tipsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Hei kaikille!

Hienoa saada uusia kaiffareita palstalle, samalla omakin into kirjottamiseen on tullut takaisin.

Jääkiekkoharrastus lähti liikkeelle kun täytin 8 vuotta. KalPa tuli samoihin aikoihin mukaan, lähinnä NHL videopelien ansiosta. Tästä täytyy kiittää omaa isääni, koska häneltä alunperin pyysin apua kenellä suomalaisjoukkueella pelaisin. Sitten käytiin katsomassa Sakari Salmista, Adam Mashuria ja Tuomas Kiiskistä Niiralan montussa. Ne olivat aina vuoden kohokohtia. Hallille oli tuolloin matkaa reippaasti yli 100km ja olen kiitosta omalle isälleni antanut kun tuonne kuskasi sen kerran pari kaudessa. Lätkäfani isä ei ollut mutta suuri tuki elämäni suurimman intohimon parissa.

Ja vaikka lätkänpelaajaa minusta ei tullut, niin hienoa on ollut seurata entisten pelikavereiden piirtoja jopa Liigajäillä asti.

Nykyään kausikorttilainen ja vaikkakin suurin ”fanitus” on takana päin niin edelleen jaksaa innostua peleistä varsinkin keväisin.

Palstalla on hienoa nähdä erilaisia mielipiteitä ja kuulla ihmisten ajatuksia asiasta joka yhdistää. Jatketaan samaan malliin, tukena pyritään olemaan ja tottakai voittohetkillä juhlitaan. Yhdessä.

Vertauskuvallisesti oma matka hallille on lyhentynyt tuon 100km ja uskon myös seuran määränpään eli mestaruuden olevan lähempänä kuin koskaan. Elinikäinen ”syndrooma” tämä KalPa-fanius on mutten vaihtaisi hetkeäkään pois. Juurikin 2017 välierien g7 jäänyt mieleeni kaikkien aikojen KalPa-muistona ja toivottavasti muistopankkiin lisäystä tulisi mahdollisimman nopeasti

Ennenkaikkea hatunnosto meidän nuorille jäsenille, hienoa ulosantia ja vaikka meitä nuoria yleensä vähätellään tuolla sosiaalimediassa niin palstan KalPa-nuoret ovat hatunnostonsa ansainneet. Kuten on myös meidän hienot nuorisokaartin pelaajatkin Mäpän ja vaikkapa Ovon merkeissä todistaneet kuinka fiksua porukkaa löytyy heinäsuovan joukosta. Palstallekin mahtuu vähemmän lahjakkaampaa porukkaa ja ei lähdetä heidän hölmöilyyn mukaan.

Mahtavaa kiekkokevään odotusta,

Tipsu

MattiKoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Vuosi oli kenties 1993 tai 1994, jolloin aloin kiinnostua niin jalkapallosta kuin jääkiekostakin. Oli aika valita suosikkijoukkueita. Korpikuusen kannon alla kun asuin, päädyin sitten lähimpään liigakaupunkiin eli Kuopioon, joka oli tullut tutuksi myös nyt edesmenneen tätini kotikaupunkina.

Ensimmäinen SM-liigapelini paikan päällä oli Niiralassa joulukuussa 1994 pelattu matsi Jokereita vastaan. Lopputulos oli 3-3, vierasjoukkueen tasoituksen viimeisessä erässä teki joku Selänne. Mitähän siitäkin kaverista myöhemmin tuli?

Suosikkeja niiltä vuosilta olivat Pasi Kuivalainen, Sami Mettovaara ja Petr Korinek. SM-liigakortteja tuli kerättyä ja niihin hankittua nimmareita. Pelipaidankin sain, harvinaisen ruman sellaisen, Reijo Ruotsalaisen nimellä. Voi mitä vuosia!

KalPa ei kyllä oikein menestynyt, kuten ei mikään muukaan valitsemani suosikki. Pohjimmaisena jäi mieleen joku merkityksetön ja heikkotasoinen matsi TuToa vastaan. Ja kohtahan sitä seurattiin Teksti-tv:sta karsintasarjoja Kärppiä vastaan. Kaverit toivoivat oululaisia liigaan, minä tuuletin teksti-tv:n ääressä kun säilyttiin.

Kunnes ei enää säilytty.

Ja sitten seurasikin pitkä tauko, jolloin suhtauduin kiekkoon välinpitämättömästi. KalPa seikkaili divarissa, minä jossakin muissa harrastuksissa.

Tampereelle muutto palautti hissukseen kiinnostusta lajia kohtaan. Olin Hakametsässä tappiofinaaleissa Tapparaa vastaan, mutta varsinaisesti palasin katsomoon vasta pari kautta sitten. Viime kevään Ilves-sarja on valehtelematta yksi rakkaimmista urheilumuistoistani (minun suosikkini eivät todellakaan ole ikinä pärjänneet).

Nyt kuluneena vuonna olen käynyt katsomassa Tampereen-pelien lisäksi matseja myös Helsingissä, Lahdessa ja Jyväskylässä. Vielä olisi tarkoituksena tehdä reissut Mikkeliin ja kaiken kruununa palata Niiralaan helmikuun puolivälissä, kun siellä pelataan tuplamatsit Kärppiä vastaan. Siitä tulee varmasti hieno reissu, vähän niin kuin paluu juurille.

En voi sanoa olevani kiekkoasiantuntija, mutta mukavia elämyksiä on näin aikuisiällä KalPa tarjonnut, vaikka sellainen iso fanittaminen olisikin jäänyt teini-ikään. Olen myös tavannut mukavia KalPa-faneja ja toivottavasti tapaan tietä enemmänkin!

Viimeksi muokattu:

jeesusteippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei todellakaan ole omia vahvuuksia puhua itsestäni. Mielummin kuuntelen mitä muut puhuvat. Sen takia varmaan vei reilu 10 vuotta aikaa että tunnukset tänne sai hommattua. Yllättävän iso rasti sekin, etenkään kun ikinä ei missään somekanavassa ole tullut oltua whatsappia lukuunottamatta.

Kokeillaan nyt kuitenkin parilla sanalla.

Ensimmäinen kosketus KalPaan oli ei enempää, eikä vähempää kuin 4.4.2005 niiralassa sporttia vastaan liigakarsinnoissa. Ei kiinnostanut peliin lähteä alkuunkaan. Olisi ollut mukavempaa 13 vuotiaan kaverin jäädä kotia pelaamaan tietokoneella CS:sää, runescapea tms.

Helvetti miten tyytyväinen olen että tuli lähdettyä. Tunne-elämä on ainakin kehittynyt matkan varrella. Paljon.

Lapsena olin hyvä lähes kaikissa pallopeleissä, mutta luistimilla ja jääkiekossa olin umpisurkea. Sen takia ihmettelen edelleen tänäkin päivänä minkä takia nimenomaan jääkiekosta on tullut niin suuri intohimon kohde. Ehkä sitä epätietoisen tietoisesti koittaa parantaa jotain aukkoa itsessään?

No mutta tosiaan ei minusta mitään jääkiekon Lehkosta, tai edes Tammista koskaan tule. Enkä siihen pyrikkään. Paljon olen silti mielestäni tätä seuratessani oppinut kiekosta. Helvetin hauska myötäelää näitä tuntemuksia muiden palstalaisten kanssa.

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Itsehän olen täysin Kuopiolainen syntymästä lähtien joten sekin on varmasti vaikuttanut KalPaan ja yleensäkin Kuopiolaisuuteen. Olen syntynyt 70-luvulla ja ensimmäinen kosketus KalPaan oli joskus 80-luvun alussa, kun KalPa pelasi divarissa ja isäni vei minut KalPan otteluun silloin. Pelasin KalPan junnuissa B/A junnujen tasolle asti tosissani.

Ensimmäinen pelaaja jonka muista 80-luvulta on Brent Sapergia. Minä muistan Sapergian aina vaikka olin silloin varmaan n. 10v ikäinen kun KalPa liigaan nousi takaisin. Ja omat suosikkini ovat aina olleet jo ihan nimimerkistä päätelleen Darius Rusnak. Se mitä Rusnak teki silloin vaikutti itseeni ihan helvetisti. Toinen pelaaja jonka muistan aina on Tuohimaan lisäksi Börje Järvinen. Rusnak teki asioita silloin joita KalPassa ei silloin kukaan muu pystynyt tekemään.

Kun täällä ollaan myös nostettu esille ottelu joka on jäänyt muistiin. Omalta kohdaltani se on selvästi putoamis karsinta ottelu Kärppiä vastaan jonka KalPa voitti jatkoajalla Niiralassa. Kärpillä oli jo silloin todella vahva joukkue ja KalPa tasoitti tuon ottelu parin 2-2 ja voitti vieraissa uudelleen ja säilyi sarjassa. Oliko se Sebastian Sulku joka tuon voittomaalin teki tuossa ottelussa? Oliko joku muukin kuin minä ja täysi halli tuossa ottelussa katsomossa? Se maali jakoajalla on jäänyt mieleeni ja sitä en unohda koskaan.

Viimeksi muokattu:

Möllykkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Legendan mukaan olin ensimmäistä kertaa KalPan pelissä parin kuukauden ikäisenä Niiralan Montun alkuaikoina.

Peruskoulu sujui KalPatta ja urheilulukiossa opiskelin latinaa. Minun ja lukion jääkiekkoilijoiden intressit eivät kohdanneet millään tasolla. Muutin pois Kuopiosta.

Sitten tulikin jo vuosi 2016. Lähdin otteluun veljentytön kanssa. Innostuin täysin ja huusin. Hankin KalPa-kaulaliinan. Ihmiset ympärillä ihmettelivät kirjastotädin hurahtamista.

Nykyään käyn peleissä harvakseltaan, mutta aina Kuopiossa käydessäni hankkiudun katsomoon huutamaan ääneni hunningolle. Seuraan etenkin Mestaruussauna-ketjua fanaattisesti, sillä KalPa-fanien sanan säilä ja huumorinkukka virvoittavat sieluani. Muutama klapi pesään ja eteenpäin.

Päätän Kurrin Paten sanoihin: "Toiveena palstalle olisi ehdottomasti lisää erittäin asiallista ja muita huomioivaa keskustelukulttuuria, tunteita ja kritiikkiä todellakaan unohtamatta." Jos vielä tytöttely- ja raiskaushuumori jäisi pois, täällä olisi moninaisemmankin porukan parempi olla ja kommentoida.

stiffler

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kun täällä ollaan myös nostettu esille ottelu joka on jäänyt muistiin. Omalta kohdaltani se on selvästi putoamis karsinta ottelu Kärppiä vastaan jonka KalPa voitti jatkoajalla Niiralassa. Kärpillä oli jo silloin todella vahva joukkue ja KalPa tasoitti tuon ottelu parin 2-2 ja voitti vieraissa uudelleen ja säilyi sarjassa. Oliko se Sebastian Sulku joka tuon voittomaalin teki tuossa ottelussa? Oliko joku muukin kuin minä ja täysi halli tuossa ottelussa katsomossa? Se maali jakoajalla on jäänyt mieleeni ja sitä en unohda koskaan.

Olen kolme kertaa lähtenyt kesken pelin pois ja tämä mainitsemasi ottelu on yksi niistä kolmesta. Pitkämatkalaisena poikasena oli taivuttava isän tahtoon pelin venyessä ja asiasta väännettiin vielä parkkipaikallakin. Ottelu kuunneltiin loppuun auton radiosta kotimatkalla ja vaikea on sanoin kuvailla kuinka KalPa teki poikasen mielen onnelliseksi edeltävän lohduttomuuden päätteeksi.

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olen kolme kertaa lähtenyt kesken pelin pois ja tämä mainitsemasi ottelu on yksi niistä kolmesta. Pitkämatkalaisena poikasena oli taivuttava isän tahtoon pelin venyessä ja asiasta väännettiin vielä parkkipaikallakin. Ottelu kuunneltiin loppuun auton radiosta kotimatkalla ja vaikea on sanoin kuvailla kuinka KalPa teki poikasen mielen onnelliseksi edeltävän lohduttomuuden päätteeksi.
Oletko minä tai oltiinko samassa autossa. KYSin kohdalla oltiin kun maali tuli.

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Päätän Kurrin Paten sanoihin: "Toiveena palstalle olisi ehdottomasti lisää erittäin asiallista ja muita huomioivaa keskustelukulttuuria, tunteita ja kritiikkiä todellakaan unohtamatta." Jos vielä tytöttely- ja raiskaushuumori jäisi pois, täällä olisi moninaisemmankin porukan parempi olla ja kommentoida.
Pakko tarttua tähän ja tämä ei siis koske nickiä @Möllykkä mitenkään, ei vaikka tätä tekstiä lainasinkin. Olen itse kannustanut porukkaa kirjoittamaan tänne omia mielipiteitään ja avaamaan omaa sanaista-arkkuaan. Oli mielipiteet/kirjoitukset sitten posia tai negaa, niin kaikkea tänne mahtuu. Se mitä en itse jaksa ymmärtää on se, että joku parin viestin nicki tulee kertomaan, että olisipa mukava lukea ja kirjoitella, siis jos ei sitä tai tätä tarvitsisi lukea. Ihan vinkkinä kaikille. Luo itse sitä sisältöä ja älä ole pelkästään taustalla mieltäsi pahoittamassa. Saattaa oma viestikin mennä paremmin perille.

Peace & love br. LiiAaa

stiffler

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Oletko minä tai oltiinko samassa autossa. KYSin kohdalla oltiin kun maali tuli.
Uskoakseni ei olla yksi ja sama henkilö vaikka monesti pystynkin samaistumaan viesteihisi.

Toisaalta ihan varmakaan en pysty asiasta olemaan, koska erikoisia asioita tuppaa tapahtumaan. Oltiin taannoin saman nimisen kaverin kanssa varattu ja maksettu sama hotellihuone Helsinkiin. Molemmat oltiin tehty varaus puoli vuotta aikaisemmin. Hotellin mukaan meillä oli myös yhteinen sähköposti ja ajokortti. Kysyin siinä aulassa sitten, että olisiko minulla mahdollisuus nähdä tämä kaveri, joka oli kirjautunut hotelliin 10 minuuttia itseäni aikaisemmin? Tämä ei onnistunut. Vetosivat salassapitovelvollisuuteen. Sain kumminkin toisen huoneen tilalle veloituksetta. Puoli vuotta aikaisemmin tehty maksusuorituskin oli pyyhkiytynyt pankkitiedoista.

Kaikista hauskinta casessa oli se, että minulla ei ollut edes minkäänlaista tarkoitusta matkustaa tuolloin Helsinkiin ja yriti perua varauksen, tuloksetta. Ajattelin sitten vain, että koska "häähumussa" olin yön pikkutunneilla tällaisen neron leimauksen suorittanut, niin ei sitä nyt jätetä käyttämättäkään ja matka Helsinkiin saattoi alkaa. Tänä päivänäkään kukaan asianosaisista ei tiedä, että mitä tapahtui.

Sori, ajatus vähän karkas. Samassa autossa ollaan kyllä voitu olla, koska KYS.

MattiKoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Oli mielipiteet/kirjoitukset sitten posia tai negaa, niin kaikkea tänne mahtuu. Se mitä en itse jaksa ymmärtää on se, että joku parin viestin nicki tulee kertomaan, että olisipa mukava lukea ja kirjoitella, siis jos ei sitä tai tätä tarvitsisi lukea. Ihan vinkkinä kaikille. Luo itse sitä sisältöä ja älä ole pelkästään taustalla mieltäsi pahoittamassa. Saattaa oma viestikin mennä paremmin perille.
Olen itse sitä mieltä, että fiksua ja asiallista palautetta tuo oli kaikille tänne kirjoittaville. Kaikkea, kuten noita @Möllykkän edellä mainitsemia juttuja, ei ole aiheellista tänne kenenkään suoltaa. Kaikkea tänne mahtuu, vaan ei tarvitsisi mahtua.

Sisältöä on itse kenenkin mukavampi luoda, myös meidän parin viestin kirjoittajien, kun keskustelukulttuuri on asiallista. Onneksi palstalla on hyvä moderointi ja suurin osa KalPa-palstalle kirjoittavista vaikuttaa fiksulta ja filmaattiselta porukalta.

Peace & Love & Ringo Starr!

stiffler

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kas, voidaan perustaa kohta Kirjastolaiset Kalpan takana -faniryhmä! Saadaan meteliä katsomoon.

Mistä tulee KalPan äänekkäin kannatusosasto? No mistäs muualtakaan kuin kirjastosta! Perketi, onhan se nyt metkaa saada kirjaston väkikin aikaisemmin viitattuun mestaruussaunaan.

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mies, 30-40 vuotta, asuinpaikka Pirkanmaa, syntymäpaikka Pohjois-Savo. Suosikkijoukkue KalPa.

----------------

No ei vaan, vedetään tämä nyt pitkän kaavan kautta, vaikuttavimmat KalPa-kokemukset, jotka ovat muovanneet minusta sellaisen kannattajan, kirjoittajan ja ihmisen kuin olen.

Ensimmäiset muistot KalPasta ja Niiralan montusta ovat 90-luvun alulta, paikkana jääkoneen päädyn seisomakatsomo jään tasolla, ensidebyyttini Montun katsomossa on luultavasti ollut kaudella 1993-94. Seuraavalta kaudelta on sitten selkeästi ensimmäiset muistot: Petr Korinek jäi pelaajana mieleen, ja ensimmäinen peli jonka pystyn varmuudella sanoa nähneeni paikan päällä oli itsenäisyyspäivänä 1994, kun Kurrin ja Selänteen tähdittämä Jokerit vieraili loppuunmyydyssä Montussa.

Siitähän se sitten lähti, oma junioriura ja KalPan kannattajuus. Junnut pääsi peleihin ilmaiseksi ja mökillä on vielä tallessa kausikortit noilta vuosilta, olisiko tullut reikä noin puolessa kausien 96-99 kotipeleistä. En muuten katsonut pelejä ns. ”junnukatsomosta” kaukalon laidalta, vaan aina ylempää päädystä, jotta näki koko pelin paremmin. Nuo vuodethan ei olleet mitään voittojuhlaa, joten silloin oppi arvostamaan yksittäisiä voittoja, mistään mestaruuksista ei puhuttukaan. Mieleen jääneitä tapahtumia: Jokereiden Lindroosin viimeisen sekunnin tasoitus aloituksesta, Pekka Tirkkosen vippimaali punaviivalta yli Norrenan (tätä muuten ”pari” kertaa matkittiin pihapelissä, linkki videoon tekstin lopussa), Kuivalaisen lähtö Ässiin (miten meille nyt käy?!), Ojanen-Tarvainen-Nutikka siirto JYPiin... Silloin pikkupoikana aina luuli kesällä, että ne fabianit, kuzminskit, mikkokonttilat ja timoahmaojat on uusia korinekeja ja pekkatirkkosia ja seuraavalla kaudella KalPa nousee pois pohjalta. Roman Oksjuta ja Lubos Rob olivatkin, mutta sitten loppui rahat.

Kevään 1998 karsinnoista jatkoaikavoiton Kärpistä on tässä ketjussa useampi maininnut. Luonnollisesti oli vitsi tuo, että oltaisiin oltu edes samassa autossa @stifflerin kanssa… mutta nyt kun historiankirjoja kaivelin, niin eipä se ihme ole useammalla on samanlaiset kokemukset... saattoi sieltä useampikin vanhempi lähteä pienimpien katsojien kanssa etuajassa pois. Katsojia oli luultavasti yli kapasiteetin (muistan että seisomokatsomosta oli todella vaikea päästä pois) ja perjantai-ilta venyi todella pitkälle, sillä vasta toisen jatkoerän puolivälissä ajassa 92.19 Petro Koivunen räjäytti Montun ja radiovastaanottimet.

Liigakarsinnat ovat varmasti muovanneet suhtautumistani urheiluun ja elämään. Onhan se näin jälkikäteen ajateltuna aika karua, pikkupoikana elät ja hengität jääkiekkoa joka päivä ja mitä suosikkijoukkue pystyi silloin tarjoamaan: kaudesta toiseen kurjuutta ja lisää kurjuutta ja koko kauden kohokohta on se, että päästään nitistämään Kärpät karsinnoissa (joku on meitäkin huonompi!). Kunnes sitten ei enää sitäkään. Noihin aikoihin sai muuten hallilla 5 markalla Suffelin ja kaksi tikkaria.

Korpivaelluksen alusta muistan sen, että heti kauden avaukseen syksyllä 1999 ei Monttuun palattu, se oli vähän myöhemmin kotivoitto HeKistä 3-0 kun olin taas Niiralan montussa, ja siitä se taas lähti, siitä eteenpäin olin peleissä taas aina kun omat pelit ei osuneet päällekkäin. Tuolloin alkoi itselleni avautua yhteisöllisyys, mikä tähän touhuun liittyy. Noihin aikoihinhan sisäänpääsylipulla sai istua missä halusi ja muistan edelleen muutamat kasvot, jotka istuivat pelistä toiseen kanssani siellä vaihtoaitioiden puoleisen pääkatsomon yläriveillä. Koskaan ei sanaakaan vaihdettu, jossain vaiheessa alettiin ehkä nyökätä katsomoon tullessa ja luulen että jos joku päivä vielä kohdataan niin tunnetaan kyllä toisemme.

Mestis-vuosista ja liiganoususta on jäänyt päällimmäisenä mieleen kaksi finaalien vieraspeliä. Ei siksi, että olisin ollut paikalla vaan ehkä juuri siksi etten ollut: jännitys radion ääressä oli varmaankin kovempaa kuin hallilla olisi ollut. Kevään 2004 Mestis-mestaruus (Matti Tiihonen jatkoajalla Mikkelissä) ja sitten keväällä 2005 2. finaalin voitto Vaasasta, se pitkälti sinetöi liiganousun (edelleen törkeää, että Urheilukanava ei tuota peliä televisoinut vaan ainoastaan 1. ja 3. finaalin Kuopiosta). Tokihan se KalPan viimeinen Mestis-peli on myös ikimuistoinen. Kenigin kaksi maali kun Red Army oli pelin alussa provosoinut Kenigiä, Kuivalaisen nollaputki, miten Kimmo Timonen lopussa piti kiekkoa omalla alueella eikä Sportilla ollut mitään saumaa… se oli siinä, korpivaellus oli ohi.

Liigaan paluusta muistan että minulla oli vahva usko siihen, että se Mestis-runko voisi Liigassakin kohtuullisesti pärjätä, ja hetihän Liiga-avaus Tuomas Kiiskisen avausmaalin ja vain voittolaukauskisatappion myötä todisti sen, että suoraan kärkikahinoihin mennään… Kuten tälläkin palstalla eräs topikki todistaa, valitettavasti arki tuli nopeasti Kuopioon. Olisikohan se ollut loka-marraskuussa 2005, kun päätykatsomossa oli jo niin tyhjää, että kanssani samassa seisomokatsomon lohkossa istui enää vain yksi herrasmies. Kun Tomas Kurka sinetöi hattutempun Tapparan verkkoon, niin heitettiin hänen kanssaan ylävitoset. Jokereiden kaatoa 8-4 en päässyt omien pelien vuoksi livenä todistamaan, mutta muistan että kuulin siitä tuoreeltaan puhelimessa perheenjäseniltäni ja maalikooste tuli katsottua moneen kertaan: se peli loi uskoa siihen että pelaajabudjetti ei määrää voittajaa, KalPakin voi joskus vielä mestaruuden voittaa.

Keväällä 2008 nousu jumbosijalta, A-nuorten mestaruus ja Samin Kapasen paluu luoma huuma… Silloin tuntui siltä, että nyt se KalPan kulta-aika oli koittanut ja keväällä 2009 tulikin käytyä ensimmäiset (ja toistaiseksi ainoat) fanibussireissutkin, suuntana Jyväskylä.

Menestystä tuli ja mestaruuden piti olla tulossa ihan milloin vain. Sitten tuli kevät 2012 ja KalPa näytti marssivan kohti mestaruutta kaatamalla Bluesin helposti 4-0 puolivälierissä, siellä painoi Tuomas Kiiskinen hattutemppua jne… jotenkin se sitten kääntyi niin, että eräänä keväisenä aamuna olin klo 6.00 Kuopion rautatieasemalla istumassa junassa takaisin kohti asuinpaikkakuntaani n. 1 tunnin yöunilla hävityn 7. ottelun jälkeen, ja junan perille saavuttua menin suoraan työpaikkahaastatteluun. Jostain syystä en saanut sitä työpaikkaa, jonka luulin CV:ni perusteella olevan ihan päivänselvä juttu minulle, kunhan saapuisin edes paikalle…

Viimeisen reilun kymmenen vuodelta ajalta nostalgisoinnin aika on joskus myöhemmin. Haluan kuitenkin viime kevään KalPa-Tappara ottelun mainita (se peli, jota johdettiin 2. erän jälkeen 4-1). Onhan pettymyksiä tullut matkan varrella paljonkin, mutta tuon pelin jälkeen meni aivot niin huuruun kotivastaanottimen ääressä, että tuntui siltä, että on paras lopettaa jääkiekon seuraaminen kokonaan, ei pää kestä jatkuvia pettymyksiä, tämä touhu ottaa enemmän kuin antaa, allekirjoitukseni on silkkaa itsepetosta. Onneksi se aivohäire korjautui parissa päivässä ja sitten pääsinkin jo todistamaan paikan päällä Tapparan kaatamisen Nokia Areenalla.

Valitettavasti elämä on vienyt menneessään ja vierailuni Niiralan montussa ovat harvenneet vuosi vuodelta. Jos vuodet 2003-2009 olin paikalla varmaan n. 90% kotipeleistä, vuosina 2009-2016 pääsin ehkä noin 25% kotipeleistä… Ja häpeän myöntää, etten ole käynyt Niiralan montussa kertakaan sitten kevään 2017 finaalien. Viime keväänä tarkoitus oli reissu tehdä, jos finaaleihin olisi päästy. Jyväskylän ja sittemmin Tampereen vieraspelit on kyllä lyöty kalenteriin joka kesä heti otteluohjelman julkaisun jälkeen ja TV:stä on tullut katsottua varmaan 99% otteluista niin pitkään kuin joku taho niitä vain on vastaanottimiin välittänyt.

---------------

Loppuun vielä kiitos palstan kirjoittajille niin vanhoille kuin uusillekin. Kirjoittelu KalPan osiossa on pääosin laadukasta, toki tunnekuohuissa lipsahtaa välillä itselläkin turhaan alatyylisyyksiin ja sitä voisi vähentää... Tämä palsta on henkireikä, etenkin näin etäkannattajana täällä kirjoittelu luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. En ole yksin vaan meitä elinkautisvankeja on muitakin; osa suorittaa palveluksensa Niiralan montun lehtereillä, osa etänä.

Tirkkosen vippi:

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KalPa sympatiat KooKoo
Mies, 30-40 vuotta, asuinpaikka Pirkanmaa, syntymäpaikka Pohjois-Savo. Suosikkijoukkue KalPa.

----------------

No ei vaan, vedetään tämä nyt pitkän kaavan kautta, vaikuttavimmat KalPa-kokemukset, jotka ovat muovanneet minusta sellaisen kannattajan, kirjoittajan ja ihmisen kuin olen.

Ensimmäiset muistot KalPasta ja Niiralan montusta ovat 90-luvun alulta, paikkana jääkoneen päädyn seisomakatsomo jään tasolla, ensidebyyttini Montun katsomossa on luultavasti ollut kaudella 1993-94. Seuraavalta kaudelta on sitten selkeästi ensimmäiset muistot: Petr Korinek jäi pelaajana mieleen, ja ensimmäinen peli jonka pystyn varmuudella sanoa nähneeni paikan päällä oli itsenäisyyspäivänä 1994, kun Kurrin ja Selänteen tähdittämä Jokerit vieraili loppuunmyydyssä Montussa.

Siitähän se sitten lähti, oma junioriura ja KalPan kannattajuus. Junnut pääsi peleihin ilmaiseksi ja mökillä on vielä tallessa kausikortit noilta vuosilta, olisiko tullut reikä noin puolessa kausien 96-99 kotipeleistä. En muuten katsonut pelejä ns. ”junnukatsomosta” kaukalon laidalta, vaan aina ylempää päädystä, jotta näki koko pelin paremmin. Nuo vuodethan ei olleet mitään voittojuhlaa, joten silloin oppi arvostamaan yksittäisiä voittoja, mistään mestaruuksista ei puhuttukaan. Mieleen jääneitä tapahtumia: Jokereiden Lindroosin viimeisen sekunnin tasoitus aloituksesta, Pekka Tirkkosen vippimaali punaviivalta yli Norrenan (tätä muuten ”pari” kertaa matkittiin pihapelissä, linkki videoon tekstin lopussa), Kuivalaisen lähtö Ässiin (miten meille nyt käy?!), Ojanen-Tarvainen-Nutikka siirto JYPiin... Silloin pikkupoikana aina luuli kesällä, että ne fabianit, kuzminskit, mikkokonttilat ja timoahmaojat on uusia korinekeja ja pekkatirkkosia ja seuraavalla kaudella KalPa nousee pois pohjalta. Roman Oksjuta ja Lubos Rob olivatkin, mutta sitten loppui rahat.

Kevään 1998 karsinnoista jatkoaikavoiton Kärpistä on tässä ketjussa useampi maininnut. Luonnollisesti oli vitsi tuo, että oltaisiin oltu edes samassa autossa @stifflerin kanssa… mutta nyt kun historiankirjoja kaivelin, niin eipä se ihme ole useammalla on samanlaiset kokemukset... saattoi sieltä useampikin vanhempi lähteä pienimpien katsojien kanssa etuajassa pois. Katsojia oli luultavasti yli kapasiteetin (muistan että seisomokatsomosta oli todella vaikea päästä pois) ja perjantai-ilta venyi todella pitkälle, sillä vasta toisen jatkoerän puolivälissä ajassa 92.19 Petro Koivunen räjäytti Montun ja radiovastaanottimet.

Liigakarsinnat ovat varmasti muovanneet suhtautumistani urheiluun ja elämään. Onhan se näin jälkikäteen ajateltuna aika karua, pikkupoikana elät ja hengität jääkiekkoa joka päivä ja mitä suosikkijoukkue pystyi silloin tarjoamaan: kaudesta toiseen kurjuutta ja lisää kurjuutta ja koko kauden kohokohta on se, että päästään nitistämään Kärpät karsinnoissa (joku on meitäkin huonompi!). Kunnes sitten ei enää sitäkään. Noihin aikoihin sai muuten hallilla 5 markalla Suffelin ja kaksi tikkaria.

Korpivaelluksen alusta muistan sen, että heti kauden avaukseen syksyllä 1999 ei Monttuun palattu, se oli vähän myöhemmin kotivoitto HeKistä 3-0 kun olin taas Niiralan montussa, ja siitä se taas lähti, siitä eteenpäin olin peleissä taas aina kun omat pelit ei osuneet päällekkäin. Tuolloin alkoi itselleni avautua yhteisöllisyys, mikä tähän touhuun liittyy. Noihin aikoihinhan sisäänpääsylipulla sai istua missä halusi ja muistan edelleen muutamat kasvot, jotka istuivat pelistä toiseen kanssani siellä vaihtoaitioiden puoleisen pääkatsomon yläriveillä. Koskaan ei sanaakaan vaihdettu, jossain vaiheessa alettiin ehkä nyökätä katsomoon tullessa ja luulen että jos joku päivä vielä kohdataan niin tunnetaan kyllä toisemme.

Mestis-vuosista ja liiganoususta on jäänyt päällimmäisenä mieleen kaksi finaalien vieraspeliä. Ei siksi, että olisin ollut paikalla vaan ehkä juuri siksi etten ollut: jännitys radion ääressä oli varmaankin kovempaa kuin hallilla olisi ollut. Kevään 2004 Mestis-mestaruus (Matti Tiihonen jatkoajalla Mikkelissä) ja sitten keväällä 2005 2. finaalin voitto Vaasasta, se pitkälti sinetöi liiganousun (edelleen törkeää, että Urheilukanava ei tuota peliä televisoinut vaan ainoastaan 1. ja 3. finaalin Kuopiosta). Tokihan se KalPan viimeinen Mestis-peli on myös ikimuistoinen. Kenigin kaksi maali kun Red Army oli pelin alussa provosoinut Kenigiä, Kuivalaisen nollaputki, miten Kimmo Timonen lopussa piti kiekkoa omalla alueella eikä Sportilla ollut mitään saumaa… se oli siinä, korpivaellus oli ohi.

Liigaan paluusta muistan että minulla oli vahva usko siihen, että se Mestis-runko voisi Liigassakin kohtuullisesti pärjätä, ja hetihän Liiga-avaus Tuomas Kiiskisen avausmaalin ja vain voittolaukauskisatappion myötä todisti sen, että suoraan kärkikahinoihin mennään… Kuten tälläkin palstalla eräs topikki todistaa, valitettavasti arki tuli nopeasti Kuopioon. Olisikohan se ollut loka-marraskuussa 2005, kun päätykatsomossa oli jo niin tyhjää, että kanssani samassa seisomokatsomon lohkossa istui enää vain yksi herrasmies. Kun Tomas Kurka sinetöi hattutempun Tapparan verkkoon, niin heitettiin hänen kanssaan ylävitoset. Jokereiden kaatoa 8-4 en päässyt omien pelien vuoksi livenä todistamaan, mutta muistan että kuulin siitä tuoreeltaan puhelimessa perheenjäseniltäni ja maalikooste tuli katsottua moneen kertaan: se peli loi uskoa siihen että pelaajabudjetti ei määrää voittajaa, KalPakin voi joskus vielä mestaruuden voittaa.

Keväällä 2008 nousu jumbosijalta, A-nuorten mestaruus ja Samin Kapasen paluu luoma huuma… Silloin tuntui siltä, että nyt se KalPan kulta-aika oli koittanut ja keväällä 2009 tulikin käytyä ensimmäiset (ja toistaiseksi ainoat) fanibussireissutkin, suuntana Jyväskylä.

Menestystä tuli ja mestaruuden piti olla tulossa ihan milloin vain. Sitten tuli kevät 2012 ja KalPa näytti marssivan kohti mestaruutta kaatamalla Bluesin helposti 4-0 puolivälierissä, siellä painoi Tuomas Kiiskinen hattutemppua jne… jotenkin se sitten kääntyi niin, että eräänä keväisenä aamuna olin klo 6.00 Kuopion rautatieasemalla istumassa junassa takaisin kohti asuinpaikkakuntaani n. 1 tunnin yöunilla hävityn 7. ottelun jälkeen, ja junan perille saavuttua menin suoraan työpaikkahaastatteluun. Jostain syystä en saanut sitä työpaikkaa, jonka luulin CV:ni perusteella olevan ihan päivänselvä juttu minulle, kunhan saapuisin edes paikalle…

Viimeisen reilun kymmenen vuodelta ajalta nostalgisoinnin aika on joskus myöhemmin. Haluan kuitenkin viime kevään KalPa-Tappara ottelun mainita (se peli, jota johdettiin 2. erän jälkeen 4-1). Onhan pettymyksiä tullut matkan varrella paljonkin, mutta tuon pelin jälkeen meni aivot niin huuruun kotivastaanottimen ääressä, että tuntui siltä, että on paras lopettaa jääkiekon seuraaminen kokonaan, ei pää kestä jatkuvia pettymyksiä, tämä touhu ottaa enemmän kuin antaa, allekirjoitukseni on silkkaa itsepetosta. Onneksi se aivohäire korjautui parissa päivässä ja sitten pääsinkin jo todistamaan paikan päällä Tapparan kaatamisen Nokia Areenalla.

Valitettavasti elämä on vienyt menneessään ja vierailuni Niiralan montussa ovat harvenneet vuosi vuodelta. Jos vuodet 2003-2009 olin paikalla varmaan n. 90% kotipeleistä, vuosina 2009-2016 pääsin ehkä noin 25% kotipeleistä… Ja häpeän myöntää, etten ole käynyt Niiralan montussa kertakaan sitten kevään 2017 finaalien. Viime keväänä tarkoitus oli reissu tehdä, jos finaaleihin olisi päästy. Jyväskylän ja sittemmin Tampereen vieraspelit on kyllä lyöty kalenteriin joka kesä heti otteluohjelman julkaisun jälkeen ja TV:stä on tullut katsottua varmaan 99% otteluista niin pitkään kuin joku taho niitä vain on vastaanottimiin välittänyt.

---------------

Loppuun vielä kiitos palstan kirjoittajille niin vanhoille kuin uusillekin. Kirjoittelu KalPan osiossa on pääosin laadukasta, toki tunnekuohuissa lipsahtaa välillä itselläkin turhaan alatyylisyyksiin ja sitä voisi vähentää... Tämä palsta on henkireikä, etenkin näin etäkannattajana täällä kirjoittelu luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. En ole yksin vaan meitä elinkautisvankeja on muitakin; osa suorittaa palveluksensa Niiralan montun lehtereillä, osa etänä.

Tirkkosen vippi:

5-2 taisi päättyä tämä peli ja olikos Mikko Konttila kuka laittoi tässä pelissä hatullisen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy