Jatkislaisten rehellisyys testissä

  • 9 660
  • 106

Rahat lompsaan vai takaisin kassaan?

  • Palauttaisin ylimääräiset rahat

    Ääniä: 88 31,4%
  • Pitäisin ylimääräiset rahat

    Ääniä: 192 68,6%

  • Äänestäjiä
    280

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Oppiipahan antamaan seuraavalla kerralla oikein rahasta takaisin.

Jouluruuhka hypermarketissa, noin kolmenkymmenen metrin jonot ja asiakkaita koko ajan, jotkut maksavat pankkikortilla, jotkut luottokortilla, jotkut käteisellä. Siinä on monta liikkuvaa osaa. Inhimillisiä erehdyksiä sattuu ja on ikävää, että kassatyöntekijä on se, joka tässä häviää.

Itse olin tosin vähän pienemmässä kaupassa kuin hypermarketissa, mutta olen kuullut, että suuremmankin kaupungin hypermarketissa otetaan kassavajeet palkasta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En nyt suoranaisesti muista, että olisin liikaa vaihtorahaa saanut käteen koskaan. Varmasti näin on tapahtunut ja tapahtuu, aina ei kiinnitä huomiota kun on kiirekin, kyse on todennäk. muutamista euroista kummiskin. Samoin tapahtuu varmasti toisinpäinkin, eli maksan liikaa joskus. Uskoisin, että jos asiaa ei tarkkaile niin pitkässä juoksussa tuo menee aika lailla tasan, fifty-fifty.

Sitä on kyllä käynyt, että ostan esim. kaljakeissin ja myyjä laskuttaa yhdestä, vaikka pulloja on esim. se 6 kpl. Jos moisen huomaan, niin en sano siitä mitään, vaan otan ostokseni. Ehkä se tekee minusta vähän varkaan ja epärehellisen sitten.

Voi olla, että tuollainen pikkusumma, jos lätkäistäisiin käteen, niin myös sen pitäisin. Ehkä se on sitten ehkä tilannekohtaista, suhteutetaan myyjään ja omiin fiiliksiin.

Ja omapahan on karmani, jos teen väärin, niin kärsin sitten ajan myötä. ;)
 

Nupe_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Colorado Avalanche
Muutaman kerran olen ylimääräistä saanut ja olen pistänyt kiltisti rahat omaan lompakkoon.
 
Jouluruuhka hypermarketissa, noin kolmenkymmenen metrin jonot ja asiakkaita koko ajan, jotkut maksavat pankkikortilla, jotkut luottokortilla, jotkut käteisellä. Siinä on monta liikkuvaa osaa. Inhimillisiä erehdyksiä sattuu ja on ikävää, että kassatyöntekijä on se, joka tässä häviää.

Itse olin tosin vähän pienemmässä kaupassa kuin hypermarketissa, mutta olen kuullut, että suuremmankin kaupungin hypermarketissa otetaan kassavajeet palkasta.

Mulla on ihan faktatietoa, että ainakin pääkaupunkiseudun S-ryhmän liikkeissä harrastetaan tätä kassavajeen perimistä työntekijältä. Ei tietenkään yhdestä virheestä, mutta muutama yli 4€ vaje tietyn ajan sisään johtaa perimiseen.

Mahtaako tuo olla edes laillista touhua?
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Joo, tuollaiset pikkusummat menevät vissiin aika tasan pidemmän päälle. Joskus on tullut takaisin liikaa, joskus liian vähän, en ole näistä lähtenyt valittamaan kun pikkusummia ovat kuitenkin (alle 10 euron tai dollarin).
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En kyllä suoralta kädeltä muista, että olisin saanut liikaa rahaa takaisin. Maksan kyllä aika harvoin edes käteisellä nykyään.

Bussissa maksoin viime sunnuntaina 8,20€ maksavan matkan 10 euron setelillä ja kuljetta löi käteen 11,80€ takaisin. Laitoin rahat kiltisti taskuun ja istuin paikalleni. Parit kebabit olen myös syönyt ilmaiseksi kun ovat pyytäneet maksun vain esim. yhdestä, vaikka olen tilannut 2.

Joka tapauksessa en usko, että lähtisin edes 50€ seteliä viemään takaisin, jos sellaisen saisin vitosen sijaan.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Edellisestä viestistäni poiketen voin mainita erään reissun ruotsinlaivalta.

Ostin litran putelin Absolutia, lavan A-Koffia ja erinäisen määrän irtotölkkejä - lonkeroa, olutta, siideriä.

Kassaneitinä oli punasilmäinen hurri. Äijällä meni pasmat sekaisin jossakin vaiheessa ja loppusummaksi tuli n. 21 €. Itsellänikin oli pasmat vähän sekaisin ja siksi en noteerannut UFFEn (kuitissa luki kassaneidin nimi) kämmiä vasta kuin hytissä.

En mennyt silloin kysymään voiko asiaa korjata. Hyi minua.
 

Afan

Jäsen
Todennäköisin skenaario lienee, etten huomaisi koko asiaa. Täytyy nimittäin tunnustaa, että aika usein tulee otettua rahat takaisin sen tarkemmin niitä vilkaisematta. Ellen sitten isolla setelillä satu maksamaan.

Jos huomaisin, niin paljon riippuisi siitä, minkälaisen henkilön kanssa kassalla olisi asioinut. Kohteliaalle ja hymyilevälle kassahenkilölle veisin varmasti rahat takaisin ja saisin itsekin hyvän mielen. Tylymmän henkilön vuoksi en ehkä jaksaisi vaivautua.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Mulla on ihan faktatietoa, että ainakin pääkaupunkiseudun S-ryhmän liikkeissä harrastetaan tätä kassavajeen perimistä työntekijältä. Ei tietenkään yhdestä virheestä, mutta muutama yli 4€ vaje tietyn ajan sisään johtaa perimiseen.

Itse en halunnut mainita kyseistä ketjua nimeltä, mutta nyt, kun Valioyksilö sen mainitsi, niin voin vahvistaa, että saman ketjun työntekijöiltä pääkaupunkiseudulta minäkin olen tuon jutun kuullut. Itse en täällä Raumalla tosin ollut S-ryhmän liikkeessä töissä.

Ja muistuttaisin, että parhaimmatkin myyjät erehtyvät silloin tällöin. Asiakkaita käy kassalla kuukaudessa aika monta, vaikka monet uskovatkin olevansa ainoita asiakkaita käytöksensä perusteella. Jo mainitsemani jouluruuhkatkin lisäävät virheiden mahdollisuutta.

Mahtaako tuo olla edes laillista touhua?

Tuskinpa vain, mutta liittoon kuulumattoman osa-aikaistyöntekijän on parempi pitää suunsa kiinni. Saapahan edes jotain käteen kuukaudessa.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En palauta enkä myöskään huomauta, kun joku tuote menee kassan läpi piippaamatta. Kerran ostin korin kaljaa, mutta maksoin vaan yhdestä pullosta.

Jossain kyläkaupassa ehkä huomauttaisin jos kylässä asuisin, mutta KKK-imperiumi ei kaadu muutamaan retkuun.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Mä olen ollut S-ryhmän kaupassa töissä muutama vuosi sitten, eikä siellä kyllä mitään joutunut korvaamaan. Kassat eivät edes olleet henkilökohtaisia, vaan kaikkiin oli tunnukset, jotka ovat kaikkien työntekijöiden tiedossa. Sitten jos lisäapua kaivataan, otetaan vapaa kassa. Eroavaisuudet lopputulemassa saattoivat johtua kenestä myyjästä tahansa, eikä ketään näin ollen ollut edes mahdollista osoitella sormella. Taitaa siis olla vieläpä kauppakohtaistakin tämä työntekijältä periminen.

Mitä kysymykseen tulee, niin jos huomaan heti tilanteessa, niin korjaan asian enkä ota ylimääräistä rahaa vastaan. Harvoin tosin tulee ostettua niin isolla setelillä, että joutuisi pohtimaan. Kortti kuitenkin ensisijaisesti käytössä. Kolikkoja ei kyllä tule edes laskettua, kun pelkästään niitä saa takaisin. Heittää vain taskun pohjalle.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kerran eräällä Pohjanmaan huoltoasemalla asioidessani maksoin ostokseni, jotka tekivät n.40 euroa, 500 euron rahalla. Kassakoneenkuljettaja ei aluksi ollut oikein suostuvainen edes ottamaan rahaa vastaan, vaikka asemalla oli setelin aitouden tunnistuskone. Aikansa kun se myyjä siinä jaaritteli tarkistaen samalla setelin, ja hyväksyi lopulta sen, mutta antoi kahdesta tarkistuslaskennasta huolimatta takaisin 50 euroa liikaa, niin pistin rahat kylmän viileästi taskuuni, ja poistuin paikalta. Myyjän käytös ei mielestäni vastannut asiakaspalvelussa olevan käytöstä, joten siksi olin aavistuksen epärehellinen.

Noissa pienissä virheissä olen kyllä rehellisempi, ja korjaan virheen, jos vaan huomaan. Monasti käy kyllä niin, etten edes tarkkaan katso, mitä sieltä takaisin tulee, vaan luotan myyjään sokeasti.
 
Tilasin kerran oluen yhdessä aivan vitun hirveässä yökerhossa. Maksoin ostokseni kaksikymppisellä, mutta sain takaisin viidestäkymmenestä eurosta. En palauttanut rahoja, vaan tarjosin kaverillekin bissen. En saanut kovinkaan huonoa omatuntoa.

Asioin kerran eräässä pikkukioskissa kotiseudullani. Ostin röökiaskin, jonka maksoin sadan markan setelillä. Sain takaisin kymmenen markkaa liikaa. Huomasin asian vasta kioskin pihassa, mutta kävin silti palauttamassa kauppiaalle tuon väärin takaisin annetun kymmenen markkaa. Kioskisetä kiitteli kovasti ja hedelmäpeliä jauhanut mummelikin kehui minua hienoksi mieheksi.

Eli paikasta ja meiningistä riippuen toimin tilanteen mukaan. Kallistun silti rahojen pitämisen kannalle.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Aika kehnolta näyttää jatkoaikalaisten moraali. Eihän tuo ole kuin pykälän varastamisen yläpuolella, ei ne sinun rahojasi ole. Palauttaisin rahat poikkeuksetta. Myönnettäköön tosin että avauksessa mainittu 5 euroa on niin pieni raha, että kovin kaukaa en välttämättä erikseen lähtisi takaisin.

Olin itse muutama vuosi takaperin kassaneitinä juurikin tällaisessa hypermarketissa. On sanomattakin selvää, että kassavirran ollessa muodossa tai toisessa 20.000-30.000 euroa päivässä, virheitä tulee jokaiselle. Jossain välissä sain peräti jonkun kunniamaininnan ns. nollapäivistä (kassaero 0.00e), olikohan niitä peräti kahdeksan yhden kuukauden aikana, melkein siis joka toinen työpäivä, jeejee. Suurin oma virhe taisi olla -30e. Kyseessä oli Keskon kauppa, mitään ei tarvinnut takaisin maksaa.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Vaikka olenkin varsin rehellinen niin muutama kaupassa sattunut tapaus on vaikuttanut siihen, että nykyään tuollaisessa tilanteessa jossa saan liikaa rahaa takaisin johtaa siihen että pidän rahat ilman omantunnon tuskia.

Ärsyttävin kohtaus kassalla meni näin: Ostin ruokatarvikkeita ja laskeskelin päässäni että ne tulevat maksamaan ~11 €. Kassatyttö ilmoitti summaksi 6.XX euroa jolloin sanoin hänelle että ei voi olla noin pieni summa. Tyttö sitten mietti mitä teki väärin ja huomasikin että oli jättänyt 5 euron tuotteen lyömättä ja korjasi tilanteen. Mitään kiitosta ei kuulunut ja kotona kuittia tutkiessa huomasin että oli lyönyt erään toisen tuotteen kahteen kertaan eli jouduin maksamaan ylimääräistä. Näin sitä pientä ihmistä rankaistaan rehellisyydestä. Vitutti.

Lähikaupassa monesti ovat veloittaneet kassalla tuotteista enemmän kuin mitä hyllyssä ilmoittavat hintana. Tästäkin huomautin kerran ja vastaus oli "ei olla keretty vaihtaa hintoja hyllyihin"

Palauttaisin rahat kuitenkin jos tapahtuma sattuisi jossain yksityisyrittäjän itsekseen pystyssä pitämässä pikkupuljussa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Palauttaisin ja olen palauttanutkin kun ei se minun rahaani ole. Aika vajakki asenne monella täällä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen tehnyt sekä että.

Lähtökohtaisesti ajattelen asiaa kuitenkin niin, että jos kassalla on miellyttävä ja ystävällinen henkilö, niin kummasta itselle tulee parempi olo:
a) Pidän liikaa saamani summan, jonka tuhlaan hetken päästä lähipubiin vai
b) Menen palauttamaan liikaa maksetun osan myyjälle, joka ilahtuu rehellisyydestäni.

Itse lukitsen vaihtoehdon B.

Paljon riippuu tietysti myös kaupasta. Pikkukaupan tai -kioskin kohdalla palauttamatta jättäminen on niin suoraa varastamista, että jos sellaisen näkisin, turpaan vetäisin. Pitää ihmisellä joku moraali olla. Kokonaan toinen juttu on, jos olen ulkomailla jossain jättimarketissa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ehdottomasti rahat takaisin kassalle. Alamummo tuossa jo tämän tiivistikin...
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13
Keräsin pikkupoikana jalkapallopelikortteja. Tavallisesti pussillinen kortteja maksoi 3,50 mk. Kioskin uusi myyjä möi näitä hyvän aikaa virheellisesti 60 pennin hinnalla. Aika monta pussia tuli haettua ilman minkäänlaisia omantunnontuskia.

Liikoja vaihtorahojakaan en palauttaisi, ellei kyseessä olisi tuttu myyjä.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Riippuu tosi paljon tilanteesta. Kaupassa ei välttämättä aina edes ehdi tarkastamaan mitä saa takaisin joten olen sitä mieltä että nuo ovat menneet plusmiinus nolla. Mutta sitten jossain urheilutilaisuudessa tai vastaavassa missä rahat menevät juniorien tai jonkun muun hyväksi palautan aina väärin saadut raha, koska myyjät yleensä ovat äitejä eivätkä kaupan ammattilaisia ja lisäksi väärin annetut rahat ovat joukkueen budjetista pois joten se on huonoa.
 

Sartar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idän Suuret muinaiset
No varmasti pitäisin rahat. Ai miksi. Tässä tulee vielä pitkä ja helvetin köyhä talvi ,joten kyllä ne kaikki pennit on tarpeen.

Jos rahatilanne olisi parempi palauttaisin varmasti.
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Normaalisti kävelisin pois tyytyväisenä, mutta jos kassalla olisi nätti tyttö niin voisin palauttaakkin rahat... Paikasta riipuen kassavaje saatetaan tasata myyjän omasta pussista...
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Olenkohan noin 5 kertaa saanut liikaa rahaa ja yleensä on juuri annettu kympin seteli vaikka vitonen olisi kuulunut ja kertaakaan en ole mennyt huomauttamaan takaisin. Ja alkuaikoina kun eurot tulivat niin tuli muutaman kerran kolikoista saatua pientä extraa mutta kaikki mitä minulle on annettu niin ne myös pidän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös