Jatkislaisten rehellisyys testissä

  • 9 659
  • 106

Rahat lompsaan vai takaisin kassaan?

  • Palauttaisin ylimääräiset rahat

    Ääniä: 88 31,4%
  • Pitäisin ylimääräiset rahat

    Ääniä: 192 68,6%

  • Äänestäjiä
    280
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Itse hairahduin muutamaksi kuukaudeksi "kaupantädiksi" ja voin kertoa, että kyllä ne kassavirheet korjataan myyjän palkkakuitista.

Tämä on kyllä kauppakohtaista. Itsekin olen hairahtunut aikoinaan kassaneidiksi, eikä niitä todellakaan palkasta vähennetty, vaikka joskus krapulapäivinä saattoi olla kymmenenkin euron vajauksia kassassa.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Tämä on kyllä kauppakohtaista.

Tämä selvä. Itse en tuollaiseen kauppaan ikävä kyllä päässyt töihin, eikä kaveripiirissäkään ole tuollaista lykkyä käynyt. Niiden kassavajeiden paikkaaminen omasta tilistä oli yksi kuukauden antikliimakseista.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Itse hairahduin muutamaksi kuukaudeksi "kaupantädiksi" ja voin kertoa, että kyllä ne kassavirheet korjataan myyjän palkkakuitista.
Arvostan todella, että kerrot miten asiat oikeasti ovat. Vuosikausia olen joutunut elämään väärän tiedon kanssa. Toivottavasti siellä kaupassa vielä töissä olevat jantterit sekä pomot saavat myös tämän tiedon, eivätkä enää toimi väärin, eli eivät rankaise myyjiä pienistä virheistä.

Kiitokset.
 

Eager

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Eagles, HPK ja Barça
Riippuu vähän siitä missä kaupassa näin kävisi. Jos tossa tutussa lähikaupassa varsinkin jonkun tutun ja mukavan kassatytön ollessa vuorossa sattuisi näin palauttaisin rahan jos siis huomaisin virheen heti. Sen sijaan jos näin kävisi jossain muussa kaupassa jonkun tuntemattoman kassan virheestä niin näin opiskelijana pitäisin kyllä rahan ihan kylmästi.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Kyllä rahat jäävät omaan pussiin.

Kerran palautin n. 20€ takaisin erääseen kauppaan huomattuani saavani liikaa. Kyseessä kuitenkin kohtuullinen summa päivittäistavarakaupassa. Ajattelin saavani palkaksi ehkä kiitoksen, mutta...
Vastaanotto oli jäätävä ja elämäänsä kyllästynyt v-mäinen ämmä vain mulkoili minua niin, kuin olisin pöllinyt ne rahat tai vähintään syönyt sen suohirviön eväät.

Silloin päätin pyhän asian. Pidän rahat itselläni aina jos saan liikaa takaisin. Pian eräillä messuilla sainkin hyvitystä haavoihin ja kaunis messukahvilan pitäjä kustansi minulle virheellään kaksi olutta ensimmäisen tuopin päälle.

Eikä kassamyyjät vastaa virheistään omasta pussistaan. Harha luulo.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
...huomaat asian ennen kuin poistut kaupasta.

Palautan rahat tällaisessa skenaariossa. Mikäli huomaan asian vasta kaupan ulkopuolella, riippuu mielentilastani, viitsinkö lähteä takaisin palauttamaan. Jos olen autolla liikkeellä ja huomaan asian vasta auton käynnistettyäni, en lähde palauttamaan.

Sama pätee myös siinä tilanteessa, että olen saanut liian vähän rahaa takaisin.

Ihmettelen, että näin suuri osa vastanneista pitäisi rahat, vaikka huomaisi asian heti, eikä rehellisyydestä koituisi mitään vaivaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Koituisiko epärehellisyydestä jotain vaivaa?

Ei, mutta minun maailmankatsomuksessani rehellisyydellä on joku arvo (suurempi kuin 5 €). Minä en hyväksy ajatusta, jonka mukaan saa olla epärehellinen, jos se on helppoa.

Silti en itsekään välttämättä jaksa lähteä kauppakassin kanssa takaisin palauttamaan viittä euroa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kyllä rahat jäävät omaan pussiin.

...klip klip... Ajattelin saavani palkaksi ehkä kiitoksen, mutta...
Vastaanotto oli jäätävä ja elämäänsä kyllästynyt v-mäinen ämmä vain mulkoili minua niin, kuin olisin pöllinyt ne rahat tai vähintään syönyt sen suohirviön eväät.

Kerrattain kävin Oulun Puolivälinkankaan "ostoskeskuksen" kioskilla ostamassa olutta ja röökiä ja vippasin lottua. Erittäin mukava ja kohtelias ulkomaalaistaustainen kioskiyrittäjä oli itse kassalla sinä lauantaina. Tämän herran tuntenevatkin kaikki Oulujoen pohjoispuolella asuvat oululaiset.

Maksoin kortilla. Poristiin jotakin pitkävedosta omistajan kanssa ja sen takia ilmeisesti hän unohti ottaa viivakoodin röökiaskista. Olisin säästänyt siinä juurikin tuon viitisen euroa. Sanoin hänelle, että taisi unohtua sulta tämä tupakkiaski. Reaktio: äijä sanoi minulle: "sina hyva ihminen, antaa rahan olla". Ja sen päälle heppu vielä tuikkaa Colt-sytkärin käteen kaupantekijäisinä.

Tuli todella hyvä mieli, ja joinkin ulkomaalaistaustaisen kioskiyrittäjän terveydelle samana iltana monta maljaa.

Näinkin voi käydä.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei, mutta minun maailmankatsomuksessani rehellisyydellä on joku arvo (suurempi kuin 5 €). Minä en hyväksy ajatusta, jonka mukaan saa olla epärehellinen, jos se on helppoa.

Ja mitähän epärehellistä tuossa on ettei käy palauttamassa rahoja, jos on annettu väärin rahaa? En käsitä. Itse en milloinkaan edes harkitse rahojen palauttamista takaisin johonkin kauppaan. Monesti on käynyt, että ei ole peritty kaikkia ostoksia tai on palautettu liikaa rahaa enkä kyllä ole palauttanut.

Ja ei todellakaan myyjät vastaa omasta pussistaan tekemiään virheitä, jos ei tahallaan ole antanut esimerkiksi kaverille satasta liikaa takaisin. Jos joku on joutunut maksamaan niin kannattaisi varmaan kannella tuollaisesta toiminnasta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ajatellaanpa tätä kysymystä niin päin että jos sinä vahingossa maksaisit liikaa niin haluaisitko sinä että tämä rahan saaja antaisi sinulle takaisin tuon liian osuuden vai että tämä vaan luikkisi nopeasti pois rahat taskussaan?

Minä yleensä ajattelen kaikki asiat noin päin, niin silloin on jotenkin paljon helpompi olla rehellinen ja unohtaa ahneus vaikka se raha tekisikin mieli pitää. Tämän takia esim. vien aina kaikki löytämäni tavarat löytötavaratoimistoon tai palautan rahat jos minulle maksetaan jostain liikaa jne. Joskus on tullut itsekin pudoteltua jotain kallisarvoista tavaraa ja kun muistelee kuinka paljon se vituttaa kun tuota tavaraa ei saa takaisin niin sitä mielellään sen jälkeen vie kaiken löytämänsä löytötavaratoimistoon.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Enpä muista tuollaista tilannetta kokeneeni. Varmasti osin siksi että en usein vaihtorahoja pahemmin viitsi laskeskella. Useimmiten varmasti palauttaisin, mutta pahana päivänä luultavasti pitäisin. Riippunee siis valitettavasti mielentilasta.
Joskus on tullut itsekin pudoteltua jotain kallisarvoista tavaraa ja kun muistelee kuinka paljon se vituttaa kun tuota tavaraa ei saa takaisin niin sitä mielellään sen jälkeen vie kaiken löytämänsä löytötavaratoimistoon.
Ja voi sitä riemuntunnetta kun se tippunut avainnippu löytyykin neuvonnasta tms. paikasta jonne joku on sen kiikuttanut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos huomaan heti, palautan summasta riippumatta. Pikkuhiluja en yleensä edes tarkista, mutta jostain kympistä ylöspäin lähtisin kiikuttamaan kaupan ulkopuoleltakin, riippuen tietysti hiukan ostoksen suuruudesta. Lisäksi huomautan, jos myyjä unohtaa lyödä jonkin ostokseni. Ja tietysti myös toisinpäin.

Viimeksi Ruotsissa maksoin cappuccinon omasta mielestäni viisikymppisellä. Tungin vaihtorahat pussiin, mutta samassa tajusin, että myyjä taisi antaa takaisin 50 kr ja jotain hiluja, vaikka olisi tietysti pitänyt antaa 20 kr ja hiluja. Lompsassa oli molempia seteleitä, joten en voinut olla asiasta varma. Mainitsin asiasta myyjälle, joka sanoi, että virhe on siinä tapauksessa hänen ja samassa myös veljeni sanoi, että maksoin satasella. Koko hommaan meni aikaa noin viisi sekuntia, mutta mulla oli puhtaat jauhot pussissa, ja se merkkaa itselleni paljon, olipa kuinka pieni asia tahansa.
 

Hespeler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät sympatiat HIFK
Ajatellaanpa tätä kysymystä niin päin että jos sinä vahingossa maksaisit liikaa niin haluaisitko sinä että tämä rahan saaja antaisi sinulle takaisin tuon liian osuuden vai että tämä vaan luikkisi nopeasti pois rahat taskussaan?

Juuri viime viikolla minulta otettiin lounaalla ylihintaa. Söin pelkän keiton, mikä on normaalia noutopöytää muutaman euron halvempi. Tuolla kotikeittiössä on tapana syödä ensin, ja maksaa sitten. Syötyäni menin maksamaan, löin kympin setelin tytölle käteen, ja ilmoitin että soppa tuli vedettyä, niin mua laskutettiin silti normaali lounaasta. Vähän jäi haavi auki, mutta en jaksanut alkaa parin euron takia mouhoomaan, varsinkaan kun takana oli kohtuu jono. Katselin niitä paria kolikkoa kourassa, ja ajattelin olipas keitolla hintaa, mutta olkoon. Vierailin tuossa paikassa ennen tätä todella usein, nyt varmasti harvemmin, jos lainkaan.

Jos kaupan täti/setä antaa liikaa takaisin, niin se on hänen ongelmansa sitten. Kyllähän noita sattuu silloin tällöin. Rehellisyys maan perii on väsynyt sanonta, mikä ei nykyaikana pidä paikkaansa pätkääkään.
 

Fordél

Jäsen
No jo on melkoinen kauppias se, joka vaatii pieniä kassanheittoja kassasedän/-tädin kukkarosta. Mitä itse olen ollut tuon tyylisissä hommissa niin kertaakaan ei tullut edes mieleenikään lähteä itse kuittailemaan virheitä. Tietysti en ollut sellaisessa hommassa, jossa kassa on henkilökohtainen, jolloin tiedetään varmasti kuka on virheen tehnyt. Mutta kyllä lähtökohta pitää olla se, että työntekijä on siellä töissä ja kuten kaikissa duuneissa, voi tuossakin sattua virheitä, mutta jos ne tekee vilpittömässä mielessä, menee homma työnantajan piikkiin.

Mitä tulee taas itse otsikon kysymykseen niin jos kyse on noin pienestä summasta ja olen jo ohittanut kassan niin en kyllä palauta. Sen sijaan jos heti huomaan niin varmasti antaisin takaisin. En tiedä mikä tälle on perustelu, mutta noin se varmasti menisi.
 

d2uce

Jäsen
Olen palauttanut rahaa tuollaisissa tilanteissa.
Syy siihen on se, että minulla on sellainen käsitys, että jos kassasta puuttuu rahaa niin se on kassatyöntekijän, eikä kaupan vika.
Eli siis joku työntekijä kärsii siinä tappion.

Oppiipahan antamaan seuraavalla kerralla oikein rahasta takaisin.

Silloin harvoin, kun käteistä rahaa maksuvälineenä käytän, en yleensä edes tarkasta onko vaihtorahat oikein. Joskus olen jälkikäteen huomannut, että olen saanut liikaa / liian vähän rahasta takaisin, mutta en ole kyllä enää himasta lähtenyt takaisin kauppaan rahoja vekslaamaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En todellakaan tiedä kun en käytä kaupassa käytännöllisesti laisinkaan käteistä vaan visaa. Enkä tarkista kuittia koskaan, joten en tiedä milloin veloitetaan liian vähän tai vastaavasti milloin liikaa. Luulen, että kokonaisuudessaan tulos on +/- nolla.

vlad.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ajatellaanpa tätä kysymystä niin päin että jos sinä vahingossa maksaisit liikaa niin haluaisitko sinä että tämä rahan saaja antaisi sinulle takaisin tuon liian osuuden vai että tämä vaan luikkisi nopeasti pois rahat taskussaan?
Tottakai noin voi ajatella. Monestikko olet saanut muuten kaupassa rahaa takaisin, kun ovat perineet liikaa?

Tämän takia esim. vien aina kaikki löytämäni tavarat löytötavaratoimistoon

Tämä taas on aivan eri asia. Itsekin kyllä tottakai kiikutan avaimet, lompakot, yms. poliisilaitokselle.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin on käynyt erittäin useasti, ja joka kerta olen pitänyt rahat, sillä nämä lähikaupan hinnat ovat niin tähtitieteelisissä lukemissa.

"Onko teillä sitä es-korttia?"

Ei mutta mulla on Focus!


Mutta itse asiaan. Olen saanut liian vähän rahaa, liian paljon rahaa sekä myös ollut tiskin toisella puolella samassa tilanteessa. Asiakkaana en tietenkään palauta rahoja.
Mutta kun minä kassalla "mokasin" (asiakas väitti saaneensa liian vähän rahaa takaisin), niin ensiksi pyydettiin paikalle toinen työntekijä, sitten itse pomo. No, muut asiakkaat joutuivat odottamaan koska kassaa alettiin siinä nollaamaan ja rahoja laskemaan. Laskelmat pitivät paikkansa ja olin antanut oikean summan. Tilanteesta kyrpiintynyt keski-ikäinen kotka nyrpisti nokkaansa, sanoi "noh, antaa olla sitten tämän kerran. Minun talouteni ei yhdestä 10eurosta horju sillä tienaan kuukaudessa enempi ku sinä puolessa vuodessa. Minä en tähän myymälään kuitenkaan en tule!. Pyh!".
Nainen otti laukkunsa, ostoksen ja lähti nokka pystyssä lapsensa kanssa pois ja hänen astuttua ulos ovesta. Kaikki hiljentyivät hetkeksi kunnes turhaan jonossa odottanut ~30kymppinen kundi tokaisi:
"vittu mikä ämmä" ja alkoi äänekkäästi nauramaan ja tilanne nauratti myös koko myymälää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tottakai noin voi ajatella. Monestikko olet saanut muuten kaupassa rahaa takaisin, kun ovat perineet liikaa?

Ainakin kerran on käynyt niin että kun olin jo poistumassa kassalta niin kassatyttö huomasi antaneensa väärin takaisin ja siinä vähän aikaa katseltiin että näin tosiaan oli käynyt. Sitten tämä tyttö korjasi asian ja antoi oikean summan takaisin.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Tällaisia tilanteita on jonkin verran sattunut ja täytyy myöntää, että joskus olen palauttanut rahan ja joskus en.

Ensimmäisenä palauttamiseen vaikuttaisi varmasti, millainen myyjä on kyseessä. Jos myyjä on kiva eikä rahallinen summa ole enempää kuin tuo 5 euroa, niin eiköhän raha tulisi palautettua. Toisaalta säästöä se on pienikin raha, eikä rahaa ainakaan toistaiseksi koskaan ole liikaa ollut.

Jos nyt seuraavalla kerralla tulisi moinen tilanne, niin luultavasti pitäisin rahan. Tai en tiedä. Sen hetken fiilis tietysti ratkaisisi eli periaatteessa arvio olisi 50-50. Onhan se tietysti harmi, mikäli väärin takaisin annetut rahat peritään kassaneidin/kassasedän lompakosta. Mutta mutta... Lähikaupassa luultavasti palauttaisin rahat, mutta jossain paikassa missä tulee harvemmin asioitua niin antaisin ehkä olla.

Vastataan nyt kuitenkin rehellisyyttä hipoen, että en palauttaisi rahaa.
 
K

kiwipilot

Totta vitussa palauttaisin; en näe yhtään syytä miksi pitäisin hillot. Itseasiassa muutaman viikko takaperin hampurilaispaikan myyjä antoi kympin liikaa ja palautin setelin samantien takaisin.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Itse tilasin kerran muutaman pizzan ja kebabin, maksoin kortilla.
Allekirjoitin kuitin sen tarkemmin katsomatta, kun tuossa hetkessä tärkeämpää on löytää tasainen alusta kirjoittamiselle - eteisen ovi antaa nimittäin aina periksi.

No, sen piti ottaa joku 20 euroa mutta ottikin jostain syystä kaksi euroa. Soitin myöhemmin takaisin et nyt otitte pikkasen liian vähän rahaa, ei ymmärtänyt. Piti vääntää rautalangasta pariin kertaan ja tulihan sieltä sama kloppi uudestaan, pyysi vielä anteeksi ja sai rahansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös