Jatkislaisten rehellisyys testissä

  • 9 657
  • 106

Rahat lompsaan vai takaisin kassaan?

  • Palauttaisin ylimääräiset rahat

    Ääniä: 88 31,4%
  • Pitäisin ylimääräiset rahat

    Ääniä: 192 68,6%

  • Äänestäjiä
    280
Kuvitelkaa seuraavanlainen skenaario:

Olet kaupan kassalla ja maksat käteisellä. Ostokset maksavat 14 euroa ja annat 20 euron setelin. Myyjä antaa takaisin 10 euron setelin ja 1 euron (11€), vaikka hänen pitäisi antaa vitosen seteli plus euro (6€).

Siinä sitten olet 5€ pikavoittoa saaneena ja tässä tilanteessa huomaat asian ennen kuin poistut kaupasta.

Rehellisesti: Menetkö palauttamaan myyjälle ylimääräiset rahat vai käveletkö vähin äänin pois?

Itse palauttaisin, paitsi jos myyjä olisi ollut erityisen v-mäinen.
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselläni kävi lähikaupassa naskina vastaavanlainen tilanne ja olin jopa kävellyt kulman taakse kaupasta kunnes huomasin tapahtuneen erheen ja kävin viattoman pikkulapsen elkein palauttamassa kivalle kaupantädille setelin.

Paha sanoa mitä nykyään tekisin, rahaahan ei koskaan ole liikaa.

Edit. äänestin ensimmäistä kuitenkin.
 

Kaberle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Maple Leafs, Chelsea
Joskus tainnut jotain tämäntapaista käydäkin ja en lähtenyt rahoja takaisin kiikuttamaan. Eli siis luultavasti nytkin pitäisin ylimääräiset rahat.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Get the money and run. En menisi palauttamaan. Sen muutaman kerran, kun olen jostakin saanut rahaa liikaa takaisin, olen pitänyt kyhnyt joka kerta ja toimin luultavasti vastaisuudessakin samalla lailla.
 

scholl

Jäsen
Olen palauttanut rahaa tuollaisissa tilanteissa.
Syy siihen on se, että minulla on sellainen käsitys, että jos kassasta puuttuu rahaa niin se on kassatyöntekijän, eikä kaupan vika.
Eli siis joku työntekijä kärsii siinä tappion.

Jos se menisi kaupan piikkiin niin en varmaan palauttaisi, sillä tulen aika usein ruokakaupoissa kusetetuksi pikkusummilla. Johtuu siitä, että hinnat ovat koneella väärin ja huomaan esim. vasta kotona, enkä viitsi alkaa soittamaan minnekään siitä syystä.

Tosin jos joskus vielä asioin Pasilan asemalla siinä K-Marketissa niin siellä en todellakaan korjaisi virhettä. Kerran tarvitsin kolikoita parkkiin ja kävelin sinne asti maksaakseni setelillä jonkun lihapasteijan, jotta saan kolikoita. Takaisin autolla huomasin, että eurojen sijaan myyjä oli antanut minulle Turkin kolikoita, jotka eivät käyneet parkkiin. Lähetin kirjeen Keskolle metallin kera ja sieltä ei tullut koskaan kommenttia. Joten Pasilan K-Marketin pullapuoti kärsiköön helvetissä.
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Vastasin toiseen. Koska täälläpäin kun asioin olen jo kyllästynyt näiden neitin v-mäisyyteen, joten ottaisin rahat ja kävisin ostamassa kaljaa sillä rahalla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä minä palautan rahat jos vaan huomaan että olen saanut liikaa. Yleensä ei kyllä tule edes katsottua mitä sieltä tulee takaisin, ja muutenkin tulee todella harvoin maksettua enää rahalla mitään.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Palauttaisin, jollei kassa ole ollut v-pää.

Toisaalta rehellisyyskään ei aina kannata: kerran kaupasta poistuttuani huomasin, että käsilukun kanssa samassa kädessä oli pussissa muutama mandariini, jotka eivät olleet käyneet kassan kautta. Käännyin takaisin mennäkseni maksamaan ne, ja löysin itseni nokaltani maasta. Kävin maksamassa ne, vaikka kynnys vattuilikin.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
En palauttaisi. Onhan tuon tapaista joskus meikäläiselle sattunutkin, esim. kerran sain mäyräkoiran yhden pullon hinnalla, kun se skanneri lukikin viivakoodin mäyriksen päädyssä olevasta pullosta, eikä siitä pahvipakkauksesta. Oli parempaa kaljaa kuin tavallisesti, ilmainen viina maistuu aina kummasti.
 
Tänään kävi juuri toisten päin allekirjoittaneelle. Maksoin kahdella 20 euron setelillä 25 euron kauppaostokset ja myyjä antoi vain kympin takaisin. Huomasin tämän vasta myöhemmin. Silti pitäisi aina muistaa tarkistaa, että tulihan se oikea määrä rahaa takaisin.

Itse ketjun kysymykseen ottaen kantaan, niin palauttaisin rahat, ellen koe saaneeni erittäin vittumaista palvelua.
 

J.Shelley#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP,Toronto Maple Leafs.
Näin on käynyt erittäin useasti, ja joka kerta olen pitänyt rahat, sillä nämä lähikaupan hinnat ovat niin tähtitieteelisissä lukemissa.

"Onko teillä sitä es-korttia?"
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Olen palauttanut rahaa tuollaisissa tilanteissa.
Syy siihen on se, että minulla on sellainen käsitys, että jos kassasta puuttuu rahaa niin se on kassatyöntekijän, eikä kaupan vika.
Eli siis joku työntekijä kärsii siinä tappion.
Tottakai se on kassatyöntekijän "vika", ei se kauppa niitä rahoja sieltä anna vaan se myyjä. Tosin en ole kuullut, että ketään olisi joutunut korvaamaan niitä muutamia euroja, joita on antanut liikaa takaisin joskus nuorempana kun olin pari kesää kaupassa töissä. Eli kaupan tappioksi se loppujen lopuksi menee. Eikä puhuta loppujen lopuksi mistään isoista summista, kun ei toi väärin antaminen kuitenkaan jokapäiväistä ole.

Ja itse en palauttaisi. En kärsi huonoa omatuntoa, jos iso kauppakonserni lahjoittaa 5 euroa mulle noin kerran vuodessa, kun sinne kuitenkin aikamoisen määrän rahaa siihen verrattuna kannan.

Kerran tosin oli omatunnon kanssa ongelmia, kun ostin reilu 100e maksavan digiboksin ja jostain syystä mulla oli seteleitä lompakossa ja maksoin niiillä osan. Loput olisin maksanut pankkikortilla, mutta myyjä työnsi mulle jotain seteleitä ja kuitin kouraan samalla hetkellä kun mulla oli se pankkikortti kädessä. Ei siinä sitten oikein tiennyt mitä tehdä, rahat ja boksi kouraan ja karkuun.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutamia kertoja olen saanut vaihtorahoja liian paljon, mutta joka kerta olen ylimääräiset palauttanut, jos olen asian huomannut. Pikkuhiluja en tavallisesti laske, joten vaihtorahavirheet omalla kohdallani voivat jäädä huomaamatta.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
No mulla on näissä sellanen periaate että pikkusummat palautetaan mutta jos on mahdollisuus tienata isompia summia jäämättä kiinni niin käytän tilaisuuden hyväksi. Eli palautan kassalle ylimmääräiset rahat. Ellen sit saa vähintään saturaisen verran ylimääräistä takaisin. Tosin en koskaan edes laske paljon saan rahaa takaisin ja yleensä maksan kortilla.

Pentuna joskus sain muistaakseni 20MK ylimääräistä, mutta ihme kyllä se tuli palautettua. Sen ikäisenä tuo oli kuitenkin melko iso raha.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
En palauttaisi. Onhan tuon tapaista joskus meikäläiselle sattunutkin, esim. kerran sain mäyräkoiran yhden pullon hinnalla, kun se skanneri lukikin viivakoodin mäyriksen päädyssä olevasta pullosta, eikä siitä pahvipakkauksesta. Oli parempaa kaljaa kuin tavallisesti, ilmainen viina maistuu aina kummasti.
Vastaavanlainen on sattunut minulle pariinkin otteeseen Alkossa, kun olen saanut kuusipulloisen lonkeroa yhden putelin hinnalla. En ole viitsinyt asiasta huomauttaa.

Isäni kävi joskus 80-luvulla ostamassa R-kioskilta tupakkiaskin. Kotona huomasi saaneensa rahasta väärin takaisin, ja kun kioski sattui olemaan lähellä, meni faija käymään uudelleen. Keskustelu sujui suunnilleen näin:

- Päivää. Mahtanetteko muistaa, ostin äsken askin Marlboroa.
- Muistan kyllä.
- Huomasin vasta kotona, että sain rahasta väärin takaisin. Voiko virheen korjata?
- Valitettavasti ei enää voi.
- No, ei se mitään. Minun on sitten pidettävä se ylimääräinen viisikymppinen itselläni.

Mitä opimme tästä? Ainakin sen, että kannattaa tietää miten kysyy.
 

tiikeri

Jäsen
Ei ole näin koskaan käynyt, mutta kyllähän sitä rehellisenä kansalaisena varmaan palauttaisin rahat. Etenkin jos kassaneiti sattuu olemaan erityisen hyvännäköinen tapaus. Kuitenkaan ihan kotiovelta asti en varmasti viitsisi enää parin euron takia palata takaisin.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Silloin tällöin näin käy, enkä minä ainakaan koe minkäänlaista huonoa omaatuntoa siitä että joka kerta kun saan liikaa rahasta takaisin, pistän manit äkkiä pussin pohjalle ja pidän turpani kiinni. Sen verran harvinaista tuo kaupan virhe asiakkaan hyödyksi kuitenkin on, että ei se merkkaa mitään kun vertaa kuinka paljon siihen kauppaan rahaa kannamme vuoden mittaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vähän riippuu kaupasta ja kassasta. Jos on aiemmin sattunut omalle kohdalle huonoja kokemuksia, kuten noita schollin mainitsemia hintamokia niin saattaisin pitää. Lisäksi isommat kauppaketjut vituttaa jossain määrin ja eipä heidän pussissa tuo vitonen tunnu missään niin en palauta. Jos sattuu saamaan liikaa vaihtorahaa jossain yksityisessä pienemmässä liikkeessä ja mukava paikka kaikinpuolin niin palauttaisin.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Itse kyllä palauttaisin. Muutaman lantin saaminen ei hyödytä itseani ainakaan millään tavalla. Jopa ihmettelen kuka saa hyvää fiilistä jostain ylimääräisestä vitosesta "hähä ja nopee taskuun", kun se ei muuta tilannettasi kuitenkaan suuntaan eikä toisee.

Rehellisyys maan perii...
 

Doaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Shane Doan
Femma on köyhän opiskelijan budjettiin verrattuna niin iso raha että allekirjoittanut juoksisi hymyssä suin mahdollisimman pian ulos kaupasta ja pitäisi rahat! Ei epäilystäkään!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vähän riippuu tilanteesta, jos huomaan sen vasta ulkona niin olen just tienannut helppoa rahaa. Jos huomaan kassalla, niin palautan rahat.

Vähän sama asia oli viikko sitten Lidlissäkin kun menin hirveässä kiireessä kassalle 9 kaljan kanssa, annoin yhden tölkin kassalle ja sanoin että näitä on kahdeksan. Ulkona vasta tajusin että perskules tässä on yhdeksän kaljaa...

Mitään tarvetta ei ollut kusettaa euron hintaista kaljaa... :0)


Tässä vähän ajatusmaailmaa, ajatuksissaan saattaa tietämättään huijata/hävitä rahaa... Mutta jos olen jo edennyt kassasta pidemmälle niin olkoon.

Jos häviän useamman euron niin palaan takasin varmaan pyytämään niitä takaisin, mutta sekin on sitten sanaa sanaa vasten jos kassa väittää antaneensa oikein takaisin vaikkei näin olisikaan tehnyt.


J
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Tottakai se on kassatyöntekijän "vika", ei se kauppa niitä rahoja sieltä anna vaan se myyjä. Tosin en ole kuullut, että ketään olisi joutunut korvaamaan niitä muutamia euroja, joita on antanut liikaa takaisin joskus nuorempana kun olin pari kesää kaupassa töissä. Eli kaupan tappioksi se loppujen lopuksi menee. Eikä puhuta loppujen lopuksi mistään isoista summista, kun ei toi väärin antaminen kuitenkaan jokapäiväistä ole.

Itse hairahduin muutamaksi kuukaudeksi "kaupantädiksi" ja voin kertoa, että kyllä ne kassavirheet korjataan myyjän palkkakuitista. 5 euroa/kk kauppa tuli vastaan, mutta loput sitten vähennettiin palkasta. Joka kuukausi sieltä jotain lähti ja oma vikahan se on, mutta koska se palkka on muutenkin TODELLA alhainen, niin olisi kiva, jos asiakkaat olisivat hieman rehellisempiä. En usko, että kovin monikaan kassatyöntekijä maksaa noita ylimääräisiä kovin mielellään, varsinkin kun n. 80% (mutu) työntekijöistä on opiskelijoita. Eivät siis ole ns. kaupan puolella eivätkä luomassa uraa, vaikka niin voisi luulla.

Olen myös kuullut muiden kauppojen kassatyöntekijöiden kertovan samaa, myös muissa kaupungeissa. Itse olen aina yrittänyt huomata virheet ja palauttaa liiat rahat, vaikka opiskelija olenkin ja rahan puute on jatkuva.

Tuntuu oikein pahalta lukea tätä ketjua, kun lukkofanit (eli raumalaiset/lähiseutulaiset) "rehentelevät", sillä etteivät palauta "ahneen kauppiaan" rahoja, jos kerran inhimillinen erehdys on käynyt. No, toisaalta en ole enää kaupassa töissä..

Kai tämä on jotenkin ikään liittyvä juttu tämäkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös