Jarno Pikkaraiselle kenkää!

  • 204 908
  • 1 251

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On hyvä pitää mielessä, että
HIFK:n ”taustavoimat”, siis ne, jotka ovat äänekkäästi ilmaisseet mielipiteensä ja näkemyksensä seuraan liittyvistä asioista vuosikymmeniä, alkavat olla jo ukkiskerhon jäseniä. Moni sai myös varsin pahasti nenilleen, kun Karl Kalsong sitten kuitenkin johdatti HIFK:n Suomen mestaruuteen, vaikka sen ei pitänyt olla ikinä mahdollista ja ovat ottaneet siitä vähän opikseen. Äänet taustalla ovat hiljentyneet yhdentekeväksi surinaksi ja nuorempi HIFKlainen sukupolvi ymmärtää olla puuttumatta asioihin, jotka eivät heille kuulu. Heidän minuutensa tai osa siitä, ei ole rakentunut sille, että he pelasivat suuressa mahtavassa HIFK:ssa sen suuruuden vuosina. Ei heidän tarvitse pitää kulisseissa ääntä tullakseen muistetuiksi ja ollakseen relevantteja.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo Törmäsen kohtelu sen viimeistään varmisti. Koutsi, joka on näyttänyt osaamisensa ja vienyt jengin finaaleihin. Yksi vähän heikompi kausi, selän takana supistaan ja eiku kenkää.

Olen edelleen sitä mieltä, kuten olen ollut alusta lähtienkin, että Nybondas hoiti Törmäsen keissin todella ala-arvoisesti. Hävettää vieläkin hänen puolestaan.

Mutta: Törmäsen potkut olivat ainoa oikea ratkaisu eikä kysymys ollut joukkueen menestymättömyydestä, vaan henkilökemiaan liittyvistä asioista. Jos käytännössä koko joukkue oli päävalmentajan kanssa eri mieltä lähes kaikista asioista, saa myös päävalmentaja katsoa peiliin. Jos pelaajien asiallisiin ja aiheellisiin kysymyksiin vastataan kerta toisensa jälkeen sarkastisesti vittuilemalla, kyseessä on huono johtaminen. Näitä henkilökemiallisia ongelmia oli jo hopeakaudella.

Vaikka itse kuulun siihen joukkoon, jonka mielestä päävalmentajan sana on lähtökohtaisesti laki, enkä arvosta pätkääkään sitä, että joukkue pelaa koutsia ulos, rajansa kaikella. Törmäsen vikalla kaudella joukkue ei kylläkään pelannut koutsia pihalle, mistä iso plussa jätkille. Kun katsoo sen kauden joukkueen nimilistaa ja tietää, millaisia todellisia joukkuepelaajia jengissä oli mukana, jotka sydämellään pelasivat HIFK:lle ja suhteuttaa sen valmentajan käytökseen heitä kohtaan, tulee väkisin mieleen, että joukkueen etua tärkeämpää oli päävalmentaja oma ego. Törmäseltä taisi unohtua, että edes hän ei ole suurempi kuin joukkue tai seura.

Potkut olivat oikea päätös, tapa ja ajankohta täysin väärät. Nyt laivaa ohjaa uusi mies, jonka kommunikaatio- ja ihmissuhdetaidot ovat edeltäjäänsä verrattuna valovuoden edellä. En usko, että Salmelainen juurikaan kärsii edeltäjänsä synneistä laji-ihmisten silmissä, mutta hänen omilla ratkaisuillaan on tietenkin merkitys siihen, mitä seurasta nyt ja jatkossa ajatellaan lätkäpiireissä. Eikä urheilujohtaja tietenkään voi sanoa, ettei koskaan kengi ketään pois, sehän olisi sulaa hulluutta. Sen ymmärtää kaikki. Jos valmentaja ei kestä ajatusta potkuista, ammatinvalinta on väärä.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Kaikkia noita asioita yhdisti se, että päästiin nopeasti omista pois. Jos joudutaan vähän pidempään pelata tai siirrellä kiekkoa, niin loppuu variaatiot kesken.

Hyökkäysalueelle sisäänajo on kyllä kaunista, se täytyy myöntää. Siihen löytyy variaatioita ja tuolla taitomäärällä saavat lähes aina maalipaikan.
Sori siis mitä? Jos joukkue joutuu omassa päässään pelaamaan, niin siihen on yllättäen joku syy. Eikai kukaan halua tarkoituskenmukaisesti omissa hieroa (okei pl. pekkavirta- ja tukkajukka-jengit). Esimerkit sisälsivät kaksi omista lähtöä: toinen suoraan aloituksesta ja toinen paineen alta.

Ikan mielestä pelitapa ja pelaajat sopivat hyvin yhteen.

Tässä vielä lyhyesti:

IFK oli hyvä, tämä häneltä yleistoteamana.

Päätypeli ja pelitapaesimerkki; paineistus hyvä, tiedetään missä toiset on, tiedetään pakin paikka. Jatkuvuus hyvää. IFK on siis malliesimerkki: rotaatio toimii, liike hyvää.

Paineen alta lähtö; nerokasta, maltilla helpolla eteen ja keskialueen yli vauhdilla, kiekko minimiratkaisulla vastustajan taakse ja paineen kautta vaarallinen maalipaikka.

Oman pään aloituksesta suoraan lähtö: rakenne kunnossa, neljä ukkoa heti lähdössä raketin lailla, rakenne pysyy. Irtopaloissa ollaan hyvin, voidaan käyttää viivassa pakkia. Maskia on. Sanaparsi "rakenne kunnossa" toistuu. Paine toimii.

TPS ei pääse rakentamaan kun pelin puolella on äijää ja liike on päällä kokoajan.

Vaikka TPS:llä viisi pelin alla, niin päästään hienosti maalipaikkaan.

Mun mielestä nuo nyt eivät vaan ole mitään pelkkää sanan helinää tai nuoleskelua, vaan Ika on hands down paras suomalainen kommentaattori huumoripläjäyksineen (pl. veskat – jonka selvästi itskein tunnistaa). Täällä Pikkaraisen teilaaminen on mennyt jo aikapäiviä sitten överiksi. Väitän, että ei toi homma pelkällä yksilötaidolla toimi, vaan pelitapa tukee tällä hetkellä yksilöitä. Ajoittain on puolustettukin mallikkaasti, mutta ehkä eniten tekemistä on kuitenkin oman alueen puolustuspelissä, siinä lienet @F#21 epäsuorasti oikeassa. Vaikeuksia meillä on myös noita träppi/kilpikonna/hidastaja -jengejä vastaan, mutta kenellä ei olisi? Jopa jumalasta seuraavan Mannerin Kärpät otti neppariin uimalakin Sportilta.

Kaikenlaista saa aina toki maksava (?) asiakas vaatia, mutta mun mielestä noin lonkalta puolet tän ketjun viesteistä on hetken mielijohteesta kirjoitettua tuubaa. Oireisiin suosittelen nakkikiskan jonoa tai säännöllistä adderall annosta.

Ja kyllä, ymmärrän, että nyt oli poimittuna tiettyjä tilanteita tietystä, sarjajumboa vastaan pelatusta ottelusta. Ika oli kuitenkin nämä koonnut nimenomaan esimerkkinä IFK:n pelitavasta, jota joidenkin mielestä ei ole olemassakaan. Koska "junttipikatsu" ei osaa valmentaa, on kentällä pelkkä lauma taidokkaita pelaajia.

Aina vähän väliä muistetaan sanoa, että "ei en mä vaadi potkuja", mutta jokainen lause sisältää vihjauksen potkuista. Yleensä tarjolle tuodaan tiesmitä sopimuksen alaisista valmentajista ja haihatellaan muiden joukkueiden päävalmentajien perään ilman sen kummempaa pohdintaa. Esim. mitä, jos Pennanen olisi hypännyt toissakauden jälkeen Selinin tilalle? Voi tsiisus tää palsta olis revennyt liitoksistaan.

Tai millainen soppa olisi syntynyt, kun oltais pistetty majutauolla Pikkarainen pihalle ja tilalle olisi tullut uimalakki tai peura-ajovaloissa. Jengi olis repiny perseensä.

Jäitä hattuun ja vähän harkintaa ennen "vastaa"-napin painamista. Etenkin tässä ketjussa.

Ja vaikka lainasinkin @F#21 viestiä, ei tämä ole pelkästään sinuun viittaavaa.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
@Pekka Kaukalo kirjoittaa asiaa ja tämä yksittäinen osio on mulle se oudoin asia HIFK-fanilaisuudessa.

Tuntuu, että valmentaja on meidän organisaatiossa lähinnä sylkykuppi, jonka uuden sopimuksen kunniaksi tosiaan perustetaan Kenkää -osio ennen kuin keritään edes katsastaa se potentiaali.

Mutta ”kyllähän kaikki heti riemuiten ottaa HIFK-pestin vastaan”.

Sanotaan se vielä kerran. Olen varma, ettei Pikkarainen ole lähdössä mihinkään tällä kaudella ja se on hyvä asia. Joukkue pelaa hänelle ja viimeksi Lehkonen tosiaan purki asioita Pikkaraisen hyvästä duunista. En usko, että Pike lähtee kauden päätteeksikään.

Tuolla on sellainen tähtikatras ( ja vielä muukalaislegioona) kopissa, että aikamoinen koutsi saa olla, että tulee sisään ja ottaa paikkansa siellä. Ellei tyyliin Jukka Jalonen tulisi sisään, niin veikkaan valmentajavaihdoksen päättyvän totaaliseen katastrofiin.
 

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Hoitsu Kerros mitä Westerlund ja Summanen oli voittanut ennen - 98 mestaruutta? Westerlund ei ollut saanut yhtään joukkuetta edes play-offeihin.
No oli tuo Westerlund nyt ainakin U18 EM kultaa valmentanut ennen tuota HIFK pestiä. Mutta pointti olikin, että Westerlund on sittemmin osoittautunut yhdeksi suomalaisen jääkiekon suurimmista valmentajista.
 

Anzi

Jäsen
mutta kenellä ei olisi? Jopa jumalasta seuraavan Mannerin Kärpät otti neppariin uimalakin Sportilta.

Nää sun analyysit on kyllä hauskoja. Jos yhtään huomasit, niin Kärpiltä puuttu ko. Sport-pelissä muutama pelaaja ja myös itse Manner. Et ei nyt ole ihan täysin vankka vertailukohta tämä. Ja tässä myös se, että yksittäisessä pelissä nyt voi käydä mitä vaan. Jotenkin nämä EHT-turneiden aikana pelattavat Liiga-pelit on kyllä, noh sitä ihteään. (En ole yhtään btw jaksanut katsoa enkä katso, mitä olet Tuohimaa-ketjuun raapustanut mun viimeisen vastauksen jälkeen, koska mä nyt vain tiedän olevani oikeassa siinä asiassa, näyttöjä mulla on ;-))

Tästä asiasta silti voin sanoa, ettei mulla ole yhtä suurta varmuutta kuin maalivahtipelistä, mutta kun Ika Lehtosta on katsonut monta vuosikymmentä jääkiekon parissa, niin en kyllä allekirjoita hänen pelillisiä näkemyksiään ja kykyjään niiden ruotimiseen. Ja sen mitä nyt HIFK:n peliä on paloja sieltä ja täältä katsonut, niin ei siinä kyllä oikein toimivia rakenteita näytä olevan. Mutta tästä en tosiaan ole lainkaan yhtä varma kuin maalivahtipelin asioista, jotka kyllä tiedän.

Toki tuo mitä kirjoitat, että pitäisi miettiä mitä kirjoittaa ennen kuin täppää sen foorumille on ihan ok. Varmaan opit sen tuosta Tuohimaa-casesta. Ja kyllähän se tietty on sellainen juttu, että foorumilla ei suurimmalla osalla kirjoittajista ole tietoa, mitä siellä hallin uumenissa arjessa tapahtuu. Voihan se olla, että PIkkarainen sitten yllättää ja toivottavasti niin, sillä kyllä se HIFK:n menestyminen on koko suomalaisen jääkiekon etu.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Nää sun analyysit on kyllä hauskoja. Jos yhtään huomasit, niin Kärpiltä puuttu ko. Sport-pelissä muutama pelaaja ja myös itse Manner. Et ei nyt ole ihan täysin vankka vertailukohta tämä....

Miksei ole? Sehän oli juurikin hyvä vertailukohta.

En jaksa selata viestejä, mutta MuTuna muistelisin, että aika kaksinaismoralistinen on monen fanin kanta.

Tältä se vaikuttaa:

”Jos Kärpät häviää Sportille, niin se johtui kun heiltä puuttui pelaajia.

Mutta jos HIFK häviää Ässille, kun siltä puuttuu tuplamäärä pelaajia suhteessa Kärppien poissaoloihin, niin se johtui ”koska meillä ei ole systeemiä, niin poissaolojen sattuessa ei ole mitään mihin nojata”.

En sano, että oltaisiin jotenkin Kärppiä edellä, koska ei olla.

Toisaalta meillä on otteluvoitot 3-1 Mamban jengiä vastaan. Mutta sehän ei ole voinut tulla millään pelisysteemillä? Se on vain tullut, koska meidän yksilöt on niin paljon edellä Kärppien vastaavia.

Tai...hetkinen. Ollaanhan me jostain kesästä asti ihasteltu Kärppien materiaalia.

Tarkennuksena. Olen itse sitä mieltä, että ollaan vielä pelisysteemin tasolla Kärppiä jäljessä. Ja meillä on paskempi pakisto, mutta parempi hyökkäys. Mv-osasto menee aika tasan, jos meidän tandemi jatkaa nykyisellä tasollaan.

Mutta avautumiseni pointti oli, että moni täällä alkaa väsymään siihen jatkuvaan huonoitsetuntoisuuteen fanien joukossa.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Nää sun analyysit on kyllä hauskoja. Jos yhtään huomasit, niin Kärpiltä puuttu ko. Sport-pelissä muutama pelaaja ja myös itse Manner. Et ei nyt ole ihan täysin vankka vertailukohta tämä. Ja tässä myös se, että yksittäisessä pelissä nyt voi käydä mitä vaan.
Mitäs hauskaa tuossa oli? Olit toki kerrankin oikeassa, Manner tuolta puuttui – laita rasti seinään! Tuon kärppäpelin logiikan sinulle jo avasikin ansioituneesti @Postinjakaja, kiitos Sir.

Jotenkin nämä EHT-turneiden aikana pelattavat Liiga-pelit on kyllä, noh sitä ihteään. (En ole yhtään btw jaksanut katsoa enkä katso, mitä olet Tuohimaa-ketjuun raapustanut mun viimeisen vastauksen jälkeen, koska mä nyt vain tiedän olevani oikeassa siinä asiassa, näyttöjä mulla on ;-))
Ja siis hetkinen? Sä tuut toiseen ketjuun lainailemaan mun viestistä pienen pätkän, vain kertoaksesi, ettet ole lukenut edellistä, sinulle tarkoitettua vastausta? Ja taas muistat viitata näihin sun "näyttöihin"? Kerro nyt ihmeessä missä näitä näyttöjä pääsee ihastelemaan! Tiesitkö muuten, että tällä foorumilla ei saa käyttää hymiöitä.

Tästä asiasta silti voin sanoa, ettei mulla ole yhtä suurta varmuutta kuin maalivahtipelistä, mutta kun Ika Lehtosta on katsonut monta vuosikymmentä jääkiekon parissa, niin en kyllä allekirjoita hänen pelillisiä näkemyksiään ja kykyjään niiden ruotimiseen. Ja sen mitä nyt HIFK:n peliä on paloja sieltä ja täältä katsonut, niin ei siinä kyllä oikein toimivia rakenteita näytä olevan. Mutta tästä en tosiaan ole lainkaan yhtä varma kuin maalivahtipelin asioista, jotka kyllä tiedän.
Sun maalivahtipelin varmuus on yhä täysi mysteeri kanssakirjoittajille. Et allekirjoita Ikan pelillisiä näkemyksiä? Kuten? Voisitko hiukan panostaa viesteihisi ja kertoa, mitkä noista lähetyksestä pomimistani asioista ovat sellaisia, joita et allekirjoita?

Olet katsonut Ikaa monta vuosikymmentä? Viestiesi perusteella et ole vielä toistakaan vuosikymmentä edes elänyt. Ja nyt kyseenalaistat Ikan videoanalyysin (todennäköisesti sitä edes katsomatta), koska olethan "HIFK:n peliä on paloja sieltä ja täältä katsonut". Wau. Ne sun maalivahtipelin "asian tietämiset" tulivatkin jo huikealla tavalla esille aiemmin.

Toki tuo mitä kirjoitat, että pitäisi miettiä mitä kirjoittaa ennen kuin täppää sen foorumille on ihan ok. Varmaan opit sen tuosta Tuohimaa-casesta. Ja kyllähän se tietty on sellainen juttu, että foorumilla ei suurimmalla osalla kirjoittajista ole tietoa, mitä siellä hallin uumenissa arjessa tapahtuu. Voihan se olla, että PIkkarainen sitten yllättää ja toivottavasti niin, sillä kyllä se HIFK:n menestyminen on koko suomalaisen jääkiekon etu.
Kuule, mä suosittelen sulle päiväkirjan pitämistä siellä "hallin uumenissa". Siellä uumenissa, päiväkirjasi parissa, voit olla se kovin maalivahtitietäjä ilman, että tarttee lukea kenenkään muun viestejä. Jos et ole vielä oikein sisäistänyt tätä keskustelufoorumin ideaa, niin mä jeesaan myös tässä; täällä on tarkoitus keskustella asioista ja kopitella ideoita. Jos rahkeet riittää, niin haastaa toisen näkemystä.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK
Suosikkijoukkue
IFK
Haaste siellä ainakin on olemassa, mutta mahdollisuus? siitä en niin olisi varma.

Mutta nähtäväksi jää, voihan se olla että jompi kumpi herroista katsoo sen haasteen niin kiinnostavaksi, että Stadiin saapuu. Vuoden kahden sisällähän se nähdään.

IFK on ollut pitkän taantuman jälkeen taloudellisesti kilpailukykyinen Liigan kärjen kanssa vasta varsin lyhyen aikaa. Seuralta on puuttunut pelillinen punainen lanka sen jälkeen, kun aika ajoi ohi brändi-kiekosta. Valmentajaruletti on ollut Liigan värikkäimpiä. Meillä ei voi todellakaan puhua voittamisen kulttuurista. Mutta silti ollaan oltu Liigan seuratuin ja lähtökohdat huomioiden hämmästyttävänkin hyvin pärjännyt seura.

Mahdollisuuksia syntyy, mutta niitä myös luodaan. Erona on se, että luominen on hemmetin hidasta hommaa. IFK on luonut pohjaa mahdollisuuksilleen saattamalla vaihe kerrallaan kuntoon pahiten sakanneita asioita. Ja niissä on onnistuttu hyvin.
Nyt pieni osa faneista käy kuumana enää pääasiassa pelitavasta/sen puutteesta. Kevät näyttää, riittääkö nykyiset eväät vai ei.

Itse näen IFK:lla ja sen uusilla valmentajilla olevan erinomaiset mahdollisuudet menestyä.
-talous on Liigan kärkeä
-urheilupuoli etenee menestys kärjellä
-junnupuoli tuottaa laatua
-seura on kiinnostava Liigan kärkipelaajien silmissä
-pelillinen identiteetti vastaa Liigan vaatimuksia

Meiltä puuttuu enää voittamisen kulttuuri. Teillä sen tekeminen alkoi Liigaan noususta 2000 mutta vasta Marjamäki-Manner kaksikon luoma peli kaudesta 2013-14 alkaen on tehnyt kestomenestyjän, ja pitänyt teidät mitaleilla yhtä poikkeusta lukuunottamatta tähän päivään.
Hattu päästä-huikea suoritus.

Meillä on pohjat nyt taatusti täysin kilpailukykyiset teihin nähden. Mitä muuta me tarjotaan, kuin aivan super fantastinen mahdollisuus uudelle voittavalle valmentajalle?

Mun silmin se ei ole Manner eikä Pennanen. He ovat tämän hetken Liigan ja suomalaisen eliittikiekon kärkiosaajia. Mutta kärki on kapea ja tie sieltä vie vain yhteen suuntaan. Siksi katselisin mieluummin sinne kärkeen haluavaa nimeä, sillä historia on todistanut, että aina löytyy mestarille haastaja, nälkäisempi ja parempi vastus.
 
Viimeksi muokattu:

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Meiltä puuttuu enää voittamisen kulttuuri.
??.....

Sanattomaksi vetää. Voisiko joku selittää mikä tuo on. Kärpillä on se. HPK:lla on se. Tapparalla on se. Meiltä se puuttuu.
No paskaakos tässä sitten yrittämään.. Vai ymmärsinkö väärin?

Meiltä puuttuu laadukas valmentaja. Tuolla joukkueella meidän kuuluisi olla ihan kärjessä ja voittaa ja unohtaa "voittamisen kulttuuri" höpinät. Valmentaja on urheilujohtajan tärkein ja suurin hankinta. Sen onnistuminen määrittelee kaiken.
 
Suosikkijoukkue
IFK
??.....

Sanattomaksi vetää. Voisiko joku selittää mikä tuo on. Kärpillä on se. HPK:lla on se. Tapparalla on se. Meiltä se puuttuu.
No paskaakos tässä sitten yrittämään.. Vai ymmärsinkö väärin?

Meiltä puuttuu laadukas valmentaja. Tuolla joukkueella meidän kuuluisi olla ihan kärjessä ja voittaa ja unohtaa "voittamisen kulttuuri" höpinät. Valmentaja on urheilujohtajan tärkein ja suurin hankinta. Sen onnistuminen määrittelee kaiken.

En ole pedagogi, joten en edes yritä ymmärtää ymmärtämättömyyttäsi, ja siksi vastaan kuin Jaska Jokunen hänelle esitettyyn kysymykseen; mitä on rakkaus? Jaska Jokunen vastasi: Substantiivi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK
Puutun nyt tähän, koska HIFK on painanut 90-luvulta saakka koko ajan Liigan suurimmilla budjeteilla. Vaikka välillä ollaan lähdetty maltillisemmin kauteen, on kauden aikana painettu rahaa hankintoihin niin että edellinen on toteutunut (tarkennuksena, ettei toki joka vuosi ole operoinut suurimmalla, vaan ollut suurimpien joukossa koko mainitun ajan).
Rahaa on tullut ja mennyt, tulosta ei niinkään, lähtökohdat huomioiden viimeiset 30 vuotta on ollut sysipaskaa. Valmentajaa voi toki asioista syyttää, mutta väitän suuremman syyn olevan seuran "kulttuurissa" ja sen mukanaan tuomissa ongelmissa.

Koko seuran liikevaihto ei kuvaa vielä mitään. Paljon rahaa sisään suuriin kuluihin antaa käyttörahaa vähän.
Pelaajabudjetti on yksi mittari seuran taloudellisen aseman mittaamiseen, mutta aivan hemmetin epätarkka. Missään ei ole määritetty, ilmoittavatko kaikki seurat samalla tavalla siihen liittämänsä kuluerät. Pitääkö se sisällään pelaajapalkkojen työnantajakulut, mahdolliset asuntojen vuokrat, autoliisarit, ja muut suoraan pelaajista aiheutuneet kulut.
Näistä tulee iso ero siihen nettorahaan, joka seuroissa on ollut pelaajien bruttopalkkaan käytettävissä.

IFK:n taloudellisista resursseista aika raa'an kuvan saa tuosta:

Tuo 30v sysipaskaa pitää sisällään kaksi mestaruutta, runkosarjavoiton ja 6 mitallia. Olenko tyytyväinen? En.
Sysipaskaako? Ei minun mielestäni. Siksi toivon vilpittömästi, että satais hieman lunta. Jospa se auttais itse kutakin näkemään edes vähän jotain valoisampaa IFK:ssakin.
 
Viimeksi muokattu:

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
??.....

Sanattomaksi vetää. Voisiko joku selittää mikä tuo on. Kärpillä on se. HPK:lla on se. Tapparalla on se. Meiltä se puuttuu.
No paskaakos tässä sitten yrittämään.. Vai ymmärsinkö väärin?

Meiltä puuttuu laadukas valmentaja. Tuolla joukkueella meidän kuuluisi olla ihan kärjessä ja voittaa ja unohtaa "voittamisen kulttuuri" höpinät. Valmentaja on urheilujohtajan tärkein ja suurin hankinta. Sen onnistuminen määrittelee kaiken.
Jos voittamisen kulttuuri on vieras ajatuksena, niin ehkä yrityskulttuuri on tutumpi? Tapa miten tehdäään töitä ja ollaan töissä, miten ja mitä tapoja yrityksen nykyiset työntekijät opettavat/siirtävät uusille työntekijöille.

Vaikuttaa merkittävästi työskentelyyn ja sen muuttaminen on pitkä ja hidas prosessi. Voi sen tehdä nopeastikin, mutta silloin luvassa on kovaa vastustusta ja ongelmia.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mulla on muutamasta takavuosien liigapelaajasta tarkka tieto, mitä palkkaa mistäkin tarjottiin. HIFK on maksanut/tarjonnut reilusti suurempia palkkoja ja hommannut kesken kauden todella kalliita vahvistuksia. Seuran kaikki osa-alueet sisältyy tietty budjettiin, se on selvää. Jos sinä maksat 60 k€ pelaajalle 90 k€ ja toistat vastaavaa useaan kertaan, ei se pelaajabudjettien vertailukelpoisuutta vähennä.
Tuolla budjetilla, niin organisaation kuin pelaajien osalta, tulos on mainitsemallani jaksolla huono. Sysipaska oli ehkä turhan jyrkkä ilmaisu, mutta vastaavilla resursseilla operoineilla Kärpillä, Tapparalla ja TPS:llä saavutuksia on pikkaisen enemmän. Nuo on Liigan mittapuulla ainoat vertailukelpoiset joukkueet, kun ajatellaan resursseja.

Tuo linkkaamasi lööppi ei liity HIFK:n talouteen millään tavalla, tiedän tasan tarkkaan tuon ajanjakson HIFK: n hankintapolitiikan varusteiden osalta, eli mistä ja millä tavalla. Jos tuossa jutussa on totuusperää, kyseessä on ollut ainoastaan nk. kyykytys Melartia kohtaan, rahalla ei asian kanssa ole tekemistä.

En yritä millään tapaa kiistää sitä, etteikö historiassa ole tehty huonoja valintoja IFK nimisessä seurassa. Mulla ei ole mitään kytköksiä suoraan seuraan, yhteenkään liigapelaajaan, mutta muutamaan vanhaan junnuun on. Heidän mukaansa seuran julkikuvan varakkuus ei aina auennut heille, vaan arjen elämässä niukkuus oli usein läsnä. Tämä ei tietenkään vaikuta edustusjoukkueen tekemisiin yhtään mitään, mutta vaikea on kuvitella sitäkään, että Liigatasolla pelaavalle pakille lyödään kyykytystarkoituksessa marketin halvin maila työkaluksi. Siinä on kyllä kyykyttäjä kyykyttänyt eniten omaa seuraansa, sillä seuraan tulemista harkitsevat muut pelaajat rekisteröivät kyllä välittömästi sen, millaisilla työkaluilla missäkin töitä tehdään.

Vuonna 2008 IFK oli konkurssin partaalla. Pelastus saatiin rahastamalla omistajia 3 milj. Ehkä kaikki pelimerkit - ainakin nimellisesti - on ollu pelaajabudjetissa, mutta yleensä konkurssikypsällä firmalla ei ole millä mällätä. Uuden toimitusjohtajan myötä tilanne on korjaantunut, ja viimeiset viisi vuotta on eletty, ettei minun korviini ole kantautunut pihaustakaan pihistelyistä. Siitä väitteeni, että nyt ollaan tasaveroisia resurssien suhteen.

Tällä hetkellä varon visusti kommentoimasta millään tapaa TPS:n ja resurssien välistä suhdetta menestykseen. Lasitalossa ei kannata heitellä jne... Toivon vilpittömästi, että joku päivä noin hienon historian ja potentionaalin omaava seura saa asiansa järjestykseen. Mutta just nyt, tällä hetkellä, tässä asiassa, me mun mielestä johdetaan heitä tiellä parempaan. Se ei vie meitä keväällä mestaruuteen, mutta ei sinne vie sekään, että täällä hätäisimmät väitti kautta hävityksi jo lokakuussa. Enkä pidä arvosanaa sysipaska kohtuullisena, jonka vuoksi aiheseen puutuin.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Voisiko tämän keskustelun siirtää oikeisiin osioihin.

Alkaa todella ottaa aivoon, että tää koutsille kenkää osio on aina vaan meidän kirjoitetuimpia osioita.

@Moderaattorit jeesiä?

Edit: Tai kokeillaan osataanko ilman apua. Saisitteko siirrettyä (kylläkin mielenkiintoisen) keskustelun vaikka tuonne talous ja tulevaisuus osioon?
 
Viimeksi muokattu:

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Jos voittamisen kulttuuri on vieras ajatuksena, niin ehkä yrityskulttuuri on tutumpi?
Ei IFK:ssa yrityksenä ole suurta vikaa. Urheilullista mahalaskua on vauhdittanut 10 vuotta piikkipaikalla roikotettu surkea urheilutoimenjohtaja. Ja siitä ajasta jääneet arvet vaikuttavat meidän toimintaan edelleen. Yksi mies väärässä paikassa riittää. Urheilujohtajan jälkeen valmentaja tulee seuraavana. Vaikka joukkue olisi kuinka kova, jos valmentaja ei ole keskivertoa parempi, ei joukkueella ole asiaa kärkikahinoihin. Siis niihin missä me ei olla oltu koko kautena. Eikä laadukas valmentaja tarvitse vuosien projektia saadakseen joukkuepelin toimimaan. Onhan noita esimerkkejä Liigassakin. Ei tarvitse sen pidemmältä etsiä.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Ei IFK:ssa yrityksenä ole suurta vikaa. Urheilullista mahalaskua on vauhdittanut 10 vuotta piikkipaikalla roikotettu surkea urheilutoimenjohtaja. Ja siitä ajasta jääneet arvet vaikuttavat meidän toimintaan edelleen. Yksi mies väärässä paikassa riittää. Urheilujohtajan jälkeen valmentaja tulee seuraavana. Vaikka joukkue olisi kuinka kova, jos valmentaja ei ole keskivertoa parempi, ei joukkueella ole asiaa kärkikahinoihin. Siis niihin missä me ei olla oltu koko kautena. Eikä laadukas valmentaja tarvitse vuosien projektia saadakseen joukkuepelin toimimaan. Onhan noita esimerkkejä Liigassakin. Ei tarvitse sen pidemmältä etsiä.

Stadin valoissa onnistuminen ei ole yhtä helppoa kuin jossain tuppukylässä. Sen on osoittanut aika moni osaava valmentaja täällä viimeisen 30 vuoden aikana.

Kyllähän nyt Pikeä dissataan, että on keskinkertainen, mutta ei toi mun mielestä ollenkaan huono ole. Starat pelaa joukkueelle muutamaa ulospuhalluspeliä lukuunottamatta ja se on jo iso taidonnäyte koutsilta. Tälläisen muukalaislegioonan kanssa tulos olisi stadin valoissa voinut olla ihan katastrofaalinen. Pahimmillaan oltaisiin nähty sitä pahinta Virmasen Jokeria.

En siis sano, että Pikkarainen on (vielä) Mannerin tai Pennasen tasolla, mutta vapaana olleista koutseista ei ole nyt näyttänyt mitenkään huonolta valinnalta. Viime keväänä jäätiin hienoisesti finaaleista ja tällä kaudella on ihan mahdollisuus mennä askeleen pidemmälle.

Odotan mielenkiinnolla miten tää koutsi kasvaa ja kehittyy.

En tietenkään pidä siitä, että HIFK on valmentajalle ”opiskelupaikka”, mutta toisaalta kaikki valmentajat ovat opiskelemassa ja kehittymässä. Ehkei Nokka Jalonen enää... Ja joo ei ole Pike vielä Nokka Jalonen, mutta se nyt ei ollutkaan vapaana. Ja tuleekohan enää Suomessa valmentamaankaan? Toisaalta eipä sillä Nokka Jalosella mennyt ne pari ekaa kautta niin ruusuisesti. Jos Pikelle antaisi vaikka edes saman ajan ennen kuin ruvetaan savustamaan ulos? Siksikin tää on niin huono osio.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin sitä toivoisi ettei aina tarvitsisi antaa sitä kahta-kolmea vuotta aikaa. Pitäisi saada se jatkumo, jolloin menestystä tulisi kaudesta toiseen.

HIFK:hon on jostain syystä pesiytynyt joku ihmeellinen projektikulttuuri, jolloin aina aloitetaan nollasta ja pari ekaa vuotta menee siinä kehitellessä. Kolmannella sitten voidaan odottaa jotain, ellei sitten aloitettu jo uusi projekti.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Jotenkin sitä toivoisi ettei aina tarvitsisi antaa sitä kahta-kolmea vuotta aikaa. Pitäisi saada se jatkumo, jolloin menestystä tulisi kaudesta toiseen.

HIFK:hon on jostain syystä pesiytynyt joku ihmeellinen projektikulttuuri, jolloin aina aloitetaan nollasta ja pari ekaa vuotta menee siinä kehitellessä. Kolmannella sitten voidaan odottaa jotain, ellei sitten aloitettu jo uusi projekti.

Jatkuvuus on juurikin tuo asia, jota toivoisin ja siten ”projektit” jäisi unholaan. Kärpissä ja Tapparassa kasvatetaan koutsi sisältä ja jatkuvuus on vieläpä hoidettu maksimaalisella tavalla, kun päävalmentaja tietää, että hän on oikeastaan antamassa viestikapulaan eteenpäin ja saa tehdä sopimuskautensa loppuu. Päävalmentaja on tällöin myös mentorin asemassa ja tieto siirtyy.

Meillä järjestättäin koutsit saa lähteä ennen sopimuskauttaan ja siten aloitetaan uusi projekti jollain hätäpaikolla.

Mutta tietenkin meidän fanienhan ratkaisu tähän on perustaa ”Koutsille kenkää” - osio ennen kuin valkku on nähnyt edes ensimmäistä MJ-taukoa joukkueen päävalmentajana.

Joku pitkäjänteisyys ja kärsivällisyys pitää löytyä, jos meinataan nousta kestomenestyjäksi. Siksikin olen sitä mieltä, että Pikkaraisella mennään nyt seuraavat kaksi kautta (Optio-vuoden käyttöä voi sitten vilkaista ensi syksynä).

Sillä viestitetään kaikille potentiaalisille valmentajille, että turbulenssin aika on viimeinkin ohi ja täällä rakennetaan jotain pitkäjänteisempää. Tänne voi tulla tekemään jotain suurta ja kärsivällisyyttä on.

Pikkaraisessa on potentiaalia, vaikka sitä täällä dissataankin. Tanskasta en osaa sanoa? Tuota pestiä nyt ensimmäisenä katsoisin, että saisiko siihen kovemman kaverin? Tosin en tiedä tarkalleen Tanskan roolia ja miten hän siinä oikeasti onnistuu tällä hetkellä? Alivoima ja puolustajien peluutus on virallinen vastuualue, mutta ei kait se nyt ne vain ole? Mutta en nyt lähde dumaamaan, kun en oikeasti tiedä ukkoa. Ihan hyvää olen kuullut kavereilta, jotka sen kanssa on olleet tekemisessä.

Pienenä ajatusleikkinä tuon jatkumon ratkaisemisen kaikkia edesauttavalla tavalla: Olisino nyt esimerkiksi Tanskan aika vaikka siirtyä jonkun Mestis-jengin pääkoutsiksi? Ottaa steppi eteenpäin koutsina ja lentää kotipesästä hetkeksi? Ja palaa sitten aikanaan kokemuksia rikkaampana uutena Pennasena?

Sitten tuoda joku taktiikkavelho tuohon Pikkaraisen kylkeen jo ensi kaudeksi? Sitten kasvattaa Kaltosta seuraava pääkoutsi, siten että se taktiikkavelho jää siihen? Tai mahdollisesti Peltonen tai Söde haluaa palata jo kotiin ja heistä Pikkaraisen jälkeen päävastaava? Heissä on kaikissa, myös Kaltossa, ainekset hyvään pitkäaikaiseen pääkoutsiin.

Pääkoutsin homma, kun on aika erilaista kuin vain fläppitauluun piirtely. Se on sellaista kopin ja pelaajien psyykkeen hallinnoimmista, roolien ja peluutuksen funtsimista, suhdetyötä ja tiimin johtamista. Ja musta Pikkarainen vaikuttaa hyvältä juuri näissä asioissa ja sen pitäisi keskittyä vahvuuksiinsa.

Saattaahan toki myös olla, että Tanskalla on jo vastuu taktiikasta. Tai siis sen iskostamisesta pelaajiin ja Pikkarainen keskittyy noihin edellä mainittuihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös