Kuulin Piken tilanteesta jo loppukesästä ja silloin ajattelin, että terveyden kannalta on todella hyvä, ettei tälle kaudelle ollut valmennuspestiä sovittuna, sillä noin pitkän sairastelun jälkeen ottaa aikansa, että pääsee kunnolla kiinni normaaliin elämänrytmiin. Tämä siis terveydellisestä näkökulmasta katsottuna. Ja terveys menee kaiken edelle. Taloudellisesta näkökulmasta katsottuna sairasloma/ansisidonnainen päiväraha lasketaan HIFK:n aikaisesta palkasta, mikä on ollut varsin korkea, jolloin sekin tilanne on Piken kannalta varsin hyvä. Ammatinharjoittamisen näkökulmasta on tietysti vähemmän hyvä asia, että duunia ei nyt ole, mutta toisaalta, en usko, että tämäkään vaihe ikuisesti kestää ja nyt on hyvä hetki keskittyä itsensä kuntoon laittamiseen ja pelien katsomiseen ja valmistaa itseään siihen hetkeen, kun valmennuspaikka taas avautuu. Ja kyllä se avautuu.
Mä en näe, etteikö Pikkarainen olisi hyvä valmentaja myös suurseuroille. Eihän hänen toimistaan HIFK:ssa ole tullut ilmi moitittavaa, vaikka viime kausi ei kirsikkaa kakun päälle, eli mestaruutta tuonutkaan. Sitähän ei lopulta päästy koronatartuntojen vuoksi lopulta edes kunnolla tavoittelemaan. HIFK:ssa toimiminen valmistaa kyllä minkä tahansa muunkin suurseuran päävalmentajana toimimiseen parhaalla mahdollisella tavalla ja täällä mitataan paineensietokykyä varmasti enemmän kuin missään muualla. Ja Pikkarainen kuitenkin suoriutui duuneistaan täällä vähintäänkin hyvin ja kuuppa kesti. Muutenkaan Pike ei ole sen tyyppinen henkilö, joka ihan vähästä säikähtää, joten näen hänet itse asiassa yhtenä kaikkein mielenkiintoisimpana päävalmentajavaihtoehtona kaikille liigajengeille, kun seurat alkavat miettiä uusia valmennuskuvioita. Sattumalla on tietysti aina merkitystä näissäkin ja vaaditaan oikea aika ja paikka, jotta jotakin tapahtuu, mutta mun näkemykseni mukaan Pikellä on tällä hetkellä lopulta pullat vähintääkin ihan kohtuullisen hyvin uunissa ja voi keskittyä varsin paineettomasti laittamaan itseään kuntoon niin fyysisesti, henkisesti kuin ammatillisestikin.
Tsemppiä Pikelle ja kiitos yhteisistä vuosista HIFK:ssa. Minä viihdyin katsomossa ja näin hienoja yksilö- ja joukkuesuorituksia sekä joukkueet, joiden koin olevan HIFK:n arvoille sopivia.