Uskoisin, että toimittajat ovat käyttäneet muutaman päivän hankkiakseen asialle myös toisia lähteitä, jotta pystyvät varmistumaan uutisen todenperäisyydestä ennen julkaisua.
Kävin tuossa vähän läpi uutisointia...
*Saxen (
HBL) puhuu vain lähteistä. Ei mitään viittausta siihen, onko lähde esimerkiksi sylkemisen kohteeksi joutunut pelaaja.
*
IL viittaa HBL:n ja Urheilulehden uutisointiin. Heillä ei siis ole omia lähteitä tai syväkurkkuja.
*
UL viittaa vain niinkin epämääräiseen lähteeseen kuin "saamiinsa tietoihin".
En halua syyttää yhtäkään toimittajaa valehtelusta tai huonosti valituista lähteistä, mutta ainakaan itse en anna
tällä hetkellä annetuille lähteille tippaakaan painoarvoa. Samoin en ilman parempia todisteita (Rudin tunnustus, uhri(e)n ulostulo, video, jne.) jaksa uskoa Seppäsen olevan oikeassa. Alla muutaman kappaleen verran perusteluja.
Ensinnäkin, tuo lähteiden epämääräisyys voi tarkoittaa ihan mitä tahansa. Joku kaljajonossa seissyt kylähullu on voinut saada hallusinaation tai tähtireportti on voinut saada pitävääkin todistetta. Noin epämääräistä lähdettä ei kolmas osapuoli voi millään tarkistaa, vaihtoehtoja kun on noin parituhatta JOS lähde on itse nähnyt tilanteen. Jos lähdekin on toisen käden tiedon varassa, niin heikoilla mennään.
Toisekseen, miksi aiheesta ei ole mainintaa esimerkiksi Jatkoajan aiemissa keskusteluissa tai HIFK:n pelaajien matsin jälkeisissä haastatteluissa. Ainakin itse jaksan uskoa siihen, että edes yksi palstalainen olisi havainnut jotain sylkemiseen liittyvää jos kentän seuratuin pelaaja olisi toistuvasti räkinyt päin vastustajia. Samoin uskon siihen, että joku HIFK:n leiristä olisi viitannut asiaan matsin jälkeisissä haastatteluissa. Aivanko oikeasti kukaan ei mainitse, että
Mitä Ruudun peliin kokonaisuudessaan tulee, niin en siitäkään löydä varsinaisia merkkejä. Ensinnäkin, aika pirun taitava saa olla, että välttää usean sylkemisen jälkeen tuomarien silmät. Toisin kuin esimerkiksi huitomisessa, pitänee sylkemisessä olla melko lähellä kaveria ja mielellään vielä paikalla. Samoin HIFK:n leirissä Melartin tekoa pidettiin kuittauksena vanhoista riidoista, ei sylkemisestä johtuvana spontaanina reaktiona. Eiköhän tuo sylkeminen olisi tuotu esiin, jos se olisi ollut syy Melartin noutoyritykseen ottelun alkuvaiheilla. Mitä Liivikiin tulee, niin Ruutu nappasi tuosta aloittajan kakun. Voisin kuvitella, että homma menisi toisinpäin jos Rudi olisi Liivikin päälle räkinyt.
Olen toki valmis uskomaan Ruudun räkimisen jos siitä saadaan selkeää näyttöä. Näytöksi en todellakaan laske Seppäsen täysin arvottomia viittauksia joihinkin mystisiin lähteisiin. Sylkemistä itsessään ei voi mitenkään puolustella, mutta vielä tässä vaiheessa ja näillä näytöillä epäilen sen tapahtumista.