Yksi asia, mikä korpeaa monia on IFK:n "myytin" mureneminen. Ei ole, Nyt, ikuisesti yms., höpinä kovin ikuisesti painottunutta. Ennenhän IFK:hon mentiin pelaamaan ihan silkasta ilosta. No tässä yapauksessa asiaan vaikutti tietenkin se multiziljoona ja toimitusjohtajan virka uran päätyttyä.
Ja liikenne kulkee yllättävän usein Ilmalan suuntaa.
Niin se maailma muuttuu veliseni. Valitettavasti.
Pahoittelen etukäteen seuravaa tilittämistä:
En gång IFK, alltid IFK ei ole myytti. Se on realismia, mutta ei näköjään kaikille. Totta helvetissä se korpeaa, että joku on valmis "myymään sielunsa rahasta". Siinä ei ole mitään väärää, että haluaa uskoa IFK:ssa monia hienoja hetkiä viettäneiden pelaajien arvostavan nämä kokemukset korkeammalle kuin pelaamisen verivihollisen paidassa. Teillä on oma juttunne, meillä omamme. Siksi on turhaa väittää, että
Kerran IFK, aina IFK olisi joku myytti. Näitä pelaajia pelaa tälläkin hetkellä IFK:n joukkueessa. Vaikka pidänkin Jokeri-faneja kieroon kasvaneina ja väärin valinneina, ymmärrän, miksi Jokereillakin on faneja :). Fanius joko periytyy tai sitten se alkaa jostakin. Mulla ei ole varaa kyseenalaistaa kenenkään fanitusta, eikä väittää heidän yhteisöllisyytensä olevan paskapuhetta.
On olemassa junatuomia pelaajia ja on olemassa "omia jätkiä". Omien jätkien kuuluu pelata omassa jengissään. Omalle jätkälle kuuluu tarjota seuran puolelta hyvä sopimustarjous ja oman jätkän kuuluu ottaa oman seuransa realiteetit huomioon. Näitä molempia asioita voidaan kutsua vaikka seurarakkaudeksi ja sen ylläpitämiseksi. Johdon kuuluu ottaa huomioon fanien tarpeet nähdä omat suosikkinsa tai ikoninsa omassa paidassa. Mutta pelaajan kuuluu myös haluta kantaa samaista paitaa rakkaudesta. Kenenkään ei kuulu pelata ilmaiseksi. Mutta omalta seuralta ei myöskään kiristetä sitä viimeisintä euroa paperiin. Näin mä asian näen.
Jarkko Ruutu on huomiohuora. Henk. koht. mulla meni maku silloin, kun luin hänen twiittauksiaan. Olipa kyseessä Jokeri- tai IFK-fanit, mielestäni twiitit olivat faneille vittuilua. Tällaista en arvosta, vaikka kuivan huumorin ja sarkasmin ystävä muuten olenkin. Jarkko Ruutu olisi mahtunut minun IFK:honi. Olen pitänyt Jakkea fiksuna kaverina myös kentän ulkopuolella ja uskoin, että hänellä olisi ollut IFK:lle myös uran jälkeen annettavaa.
Mutta: ymmärrän IFK-johdon päätöksen olla lähtemättä kilpalaulantaan Jokereiden kanssa Rudista. Se tieto, mikä mulla IFK:n sopimustarjouksesta on, kertoo, että IFK on tehnyt täysin varteenotettavan sekä Ruutua kunnioittavan tarjouksen. Kekäläinen on tarjonnut jotain sellaista, mitä IFK:lla ei ole tai ole ollut halua tarjota. Fine by me.
Joukkueen kokoaminen jatkuu tammikuun loppuun asti. On silkkaa hulluutta lyödä kaikkia euroja kiinni kauden alussa, koska joukkueen dynamiikan ja kemiankin kannalta on tärkeää, että nuorille pelaajille annetaan reilu näyttöpaikka. Ihan jokainen kausi sieltä nousee aina joku uusi nimi, joka yllättää. Ruudun tulon myötä, vähintään yhden pelaajan paikka olisi ollut katsomossa. Sellaisen pelaajan, jonka ura kaipaa nostetta. Sellaisen pelaajan, jolla on pelivuosia liigatasolla enemmän edessä kuin takana. Yllätyksiä ja loukkaantumisia sattuu aina ja niihin pitää olla varaa reagoida. Niiden tietojen mukaan, mitä mulla on Ruudun sopimuksen arvosta, IFK olisi heikentänyt huomattavasti reagointikykyään taloudellisesti, mikäli Kekäläisen tarjous olisi haluttu nokittaa. Vaikka IFK:lla on rahaa fikassa lisähankintoja varten, budjetissa on pysyttävä, jotta hommassa olisi pitkässä juoksussa järkeä. Budjettia löysätään vasta pakon edessä ja se pakko ei todellakaan ole ennen liigan alkua. Vahvasti epäilen, että Jokereilla ei samaa taloudellista reagointkykyä nyt ole ilman, että rahaa otetaan jostain muualta. Tämä asia ei luonnollisestikaan kuulu mulle ja on mahdollisesti täysin irrelevantti muutenkin. Mutta IFK:n kannattajana pidän tätä nyt tehtyä ratkaisua hyvänä.
Jokerit tarvitsee markkinointimielessä Ruutua enemmän kuin IFK. Uskon vakavasti, että IFK olisi myynyt ehkä noin kymmenen kausikorttia enemmän, mikäli Jakke olisi meille tullut. Jokereilla uskon tilanteen olevan moninkertainen, koska Ruudun tuoma viihdearvo on minun mielestäni Jokereille hieman suurempi kuin mitä se olisi IFK:lle. Me olemme tämän shown nähneet jo aiemmin, niin hyvässä kuin pahassakin. Jokereilla on erittäin laadukas joukkue, mutta "suuren yleisön" silmissä, joukkueessa ei juuri tähtiä ole. Jokainen, joka lätkää seuraa "ammatikseen" tietää Väänäsen, Lahden, Pulkkisen ja Hahlin arvon, mutta taunotasalakille nuo nimet eivät sano mitään. Väänänen ehkä poikkeuksena. Pulkkinen on valitettavasti täysin harmaavarpunen, Janne Lahdesta nyt puhumattakaan. Karismaa ei voi ostaa ja siksi Ruudun tuoma huomioarvo on omiaan nostamaan myös näiden värittömämpien kaverien tietoisuutta tavallisten pulliaisten keskuudessa. Ja edellisen kirjoitan täysin väheksymättä ketään pelaajaa. Fakta on kuitenkin se, että irtolippuja myydään enimmäkseen tunnetuilla nimillä.
Kyllä mua harmittaa, että Ruutu naapuriin matkasi. Minun mielestäni hän teki omaan uraansa lähtemättömän naarmun. Peltoseen, Hirschovitsiin tai Tuomo Ruutuun tätä keissiä on turha verrata, koska IFK:n johto on tehnyt sen, mitä tehtävissä oli. Tilanne Peltosen ja co:n kanssa oli täysin päinvastainen ja syylliset ovat jossain muualla kuin em. pelaajissa. Jakelle on tehty selväksi, että hänet halutaan seuraan, mutta Kekäläinen on mennyt astetta pidemmälle. Turha tässä on syyllisiä hakea. Mutta kyllä se on vaikea hetki, kun luulee olleensa "samalla sivulla ja samalla sydämellä" Ruudun kanssa ja sitten ei olekaan. Se, mikä tästä tekee helpommin sulatettavan, on aika. Tähän on ehtinyt asennoitua jo pitkän aikaa, joten suurimmat kuohut ovat laantuneet. Itse en aio huomioida Ruutua mitenkään. Hän elää huomiosta, joten kaikkein suurin "isku" hänelle tulee olemaan se, että ketään ei kiinnosta. Jatkossa hän on vain yksi Narri muiden joukossa.