Viuhkolan sopimuksen julkaisu nyt oli itselleni pieni yllätys, ilmeisesti ajankohdalla oli joku tarkoitus.
Jossain päin olen ollut aistivinani jonkinlaista paniikkia ensi kaudesta, pelätään että Kärpät tyhjenee totaalisesti ja pudotaan johonkin kuoppaan. Ehkä tämä Viuhkolan sopimus hieman luo uskoa tulevaan.
Itse olen jatkon kannalta rauhallisin mielin. Kärpät on kuitenkin pitkäjänteisellä työllä noussut liigaan, pelaa neljättä kertaa finaalissa viiden kauden aikana joten asioita on tehty oikein ja ammattitaidolla. Mihin se ammattitaito organisaatiosta nyt olisi hävinnyt? Ensi kauden joukkueen eteen on tehty töitä jo hyvän aikaa vaikka mitään mediashowta ei olla pidettykään. Ei pidä luulla, että Kärpissä olisi jääty jotenkin tuleen makaamaan ja odottamaan, mitä tapahtuu, kyllä ajan hermolla ollaan nytkin.
Junnolla ja kumppaneilla on aika tarkasti selvillä tämän hetkisten pelaajien suunnitelmat ensi kaudesta ja ratkaisuja tehdään sen pohjalta. Sen verran tiedän, että pelaajat kuitenkin kertovat keskinäisissä keskusteluissa aika rehellisesti sen, ovatko jatkamassa Kärpissä vai onko suunnitelmat muualla. Aika vähän tulee sellaisia "Ylläreitä" sen suhteen, että pelaaja lähtee muualle niin, että siitä ei seurassa olisi tietoa ennalta.
Se, että minkälaisia pelaajia hankitaan, omista junnuista vai ulkoa, jää nähtäväksi. Kärpät on pitkäjänteisellä työllä noussut huipulle Suomessa, se toisaalta aiheuttaa paineita organisaatiolle. Kärppät on lanseerattu "Puolen Suomen joukkueksi", vahvasti omaan juniorituotantoon turvaavaksi. Entä yhteistyökumppanit, "Sponsorit", miksi he ovat mukana? Näkyvyyden vuoksi, Kärpillä on suuria yhteistyökumppaneita, jotka eivät mitenkään ole sidoksissa Oululaisuuteen, heille ei niin paljon merkitse, ketä joukkueessa pelaa, vain se, että joukkue menestyy ja on medioissa esillä koko ajan. Siinä johdolla miettimistä, turvaudutaanko omiin vai ostetaanko ulkoa. Vielä sekin, että välillä tulee junnuissa ikäluokkia, joista ei vain tahdo löytyä potentiaalisia pelaajia liigan huippujoukkueeseen, sekin on hyväksyttävä.
Mutta... eiköhän meillä ole ensi kaudella joukkue taas kasassa, varmasti erilainen kuin tällä kaudella mutta onpahan meillä faneilla pohdittavaa ja arvosteltavaa kesän ajaksi. Mutta nyt Jokereiden kimppuun!!!