Mielenkiintoista olisi tietää mikä oli Kurrin motiivi lähteä koko hommaan mukaan? Mitä hän hyötyy pelinappulan roolista vailla todellista päätösvaltaa mihinkään?
Varmuutta tuskin saadaan ikinä, mutta mulla on pari teoriaa/arvausta/mitävaanikinä:
* Hyvä korvaus. Kun hilloa liikkuu tarpeeksi, niin uskottavuudesta voi tinkiä. Ei tuossa Jokerien toiminnassa paljoa merkitystä ole, jos sieltä muutaman millin uhrauksella saadaan venäläistahoille sopivammat kaverit ohjaimiin. Venäjällä kaikelle ja jokaiselle on hintansa.
* Pääomalainoineen ja kaikkineen vaihtoehtoina oli Jokerien hautaaminen heti tai ainakin mahdollisuus tarinan jatkumiselle. Kiekkoromantikkona tahtoisin uskoa siihen, että Kurri oli valmis pistämään uskottavuutensa peliin pitääkseen Jokerit hengissä suostumalla tähän puljaukseen. Kun Timchenko toteaa ettei nappaa touhu ja Jokerit menee nurin ellei asioita tapahdu, niin asioita voi tapahtua.
* Valtava usko omaan osaamiseen ja kontakteihin. Että hän nyt tekisi "mitä pitää tehdä", jotta voisi myöhemmin "tehdä mitä ihan oikeasti pitää". Kurrista ei ole mulle tullut kuvaa miehestä, jolla olisi niin valtava usko omasta erinomaisuudestaan, että antaisi pirulle pikkusormen ja loppuun jekuttaisi pirulta kaiken ja vielä enemmän korkoineen. Mun mielessä oleva kuva ei kuitenkaan kerro mitään siitä, mikä on todellisuus.
* Tavoitteet muualla ja näkymä reitistä eteenpäin. Mukavia puhuvasta naamasta omistajaksi ja kannuksien hankkiminen, suhteiden luominen ja luottamuksen näyttäminen. Esko Aho ja kumppanit ovat näyttäneet, että lojaaleille kavereille aukeaa virkoja, kunhan moraali kestää. Venäjällä suhteet ja lojaliteetti ovat kaikki kaikessa, ja nykyisessä roolissaan Kurrilla on varmaan paras paikka Suomesta näyttää niitä ilman, että syytettä maanpetoksesta tarvitsee pelätä.
* Vaikka varmaa näyttöä ei käsittääkseni alkuperäisestä lähteestä olekaan, Leninin väitetään käyttäneen termiä "hyödyllinen hölmö", lontooksi "useful idiot". Mä en Kurria tunne ihmisenä ja vielä vähemmän tiedän viime kuukausien asioista mitään median ulkopuolella olevaa, joten mulla ei riitä kompetenssi analysoimaan suuntaan tai toiseen tätä vaihtoehtoa.
* Lojaliteetti Hjalliksen suuntaan. En ota siihen kantaa, mitä Hjallis voisi tarjota. Poliitikkona kuitenkin Hjallikselle varmasti rooli Jokereissa ja pakotteiden piirissä olevat kumppanit ovat varmasti rasite. En pitäisi mahdottomana skenaariona, että osaltaan tässä on apu Hjalliksen suuntaan ja keino tälle päästä "nätisti" eroon pakotteiden piiriin kuuluvista "liikemiehistä".
Henkilökohtaisesti odotan vähintään 5 vuotta ennen kuin alan spekuloida toteutuiko noista mikään, ja en usko suoraan lukevani mediasta, että "tein tämän koska...". Enemmän odotan uutisia Jokerien, Kurrin ja Kurrin lähipiirin toimista. Mutta toisaalta, en mä uskonut alle kuukausi Kurrin ja Hjalliksen lausunnoista tilanteen olevan se, että yksi oligarkki on vaihtunut toiseen, oli se sitten pakotteista vapaa tai pakotteiden piirissä, rahoitus pääomalainoina tai sponssituloina tai että oliko omistusosuus 40% vai 49%. Jo pelkästään imagollisista syistä olisin uskonut Kurrin olevan 100% omistaja pidempään ja sen ensimmäisen venäläisrahoitteisen (suomalais)firman astuvan tueksi vasta myöhemmin.