Mikä mahtoi olla sitten se syy että Kurri heti avausinfossaan höpisi painopisteen siirtyvän suomalaisrahoitukseen vaikka varmasti tiesi jo tuolloin että oligarkkihan ne viulut maksaa
Henkilökohtaisesti mulle on jäänyt Kurrista kuva, että en oikein osaa pitää häntä luotettavana. Vähän vaikuttaa siltä, että omistaja-Kurrilla on sama linja kuin pelaaja- tai GM-Kurrilla oli se n. 40 vuotta putkeen. Harva pelaaja antaa aina aivan "rehellistä" lausuntoa, vaan "
hyvin päästii paikoille, kaverin veskari oli hyvä ja kaveri sen maalin parempi" on enemmän linja kuin "
olin aivan sysipaska, toi Wayne pelas uransa huonoimman pelin ja idiootti koutsi vois tajuta peluuttaa paremmin".
Mulla ei laajaa otantaa ole, mutta kun tammikuussa oliko nyt podcastissa Jari selitteli ettei haluttu rikkoa sitä spesiaalia joukkuehenkeä ja/tai -kemiaa, mulle tuli ajatus Jarista "liian kilttinä". Sanoo sen mitä kuulija haluaa kuulla, oli se sitten 100% suomalainen omistus tai vastaava. Mulla muistuu mieleen joku haastattelu, jossa Kurrilta kysyttiin pelaako kauan luukkua aukonut Antti Niemi vieraskiertueella. Ilman sen suurempia kainosteluja Kurri vastasi että pelaa. Ikävä juttu, mutta ei Kurri peluutuksesta päätä ja Niemi ei pelannut.
En voi välttyä ajatukselta siitä, että Kurri on heitetty liian kovaan paikkaan mitä mediaan tulee. Kaveri oli alta 18 kun väänsi ensimmäistä liigakautta melkein 0,5PPG:llä. Aikana, joka eroaa nykyajasta aika saatanan radikaalisti. Parikymppisenä kielitaidottomana kundina oli heti Waynen jälkeen (isolla erolla toki) Edmontonin 2. paras pistemies. Kun NHL alkoi saavuttaa merkittävää asemaa Euroopan mediassa, niin Kurrin prime oli jo ohi. Kurri on kasvanut kiekkomaailmassa ja silloinen maailma eroaa siitä, kun Kurri vasta "harjoitteli" median edessä olemista. Maajoukkueessa ja ennen Jokerien omistajan roolia Kurri oli "automaatti", joka heitti sitä perinteistä hokijargonia.
Kouluttamaton, heittämällä yli 50% eliniästä ja valtaosa aikuisiästä lausuntoautomaattina. The game was good ja hyvin tsempattiin, mutta tosta on iso hyppy kertomaan "karuja faktoja". Tuskin tossa mikkiä enää sinänsä arastellaan, mutta vuosikymmenien "hokilainien" jälkeen on snadi eroa kertoa omistajan perspektiivistä asioista.
Väitän Kurrin tuon höpinöinnin taustalla olevan se, että hänellä ei yksinkertaisesti riitä työkalupakki muuhun. Kaukalon ulkopuolinen osaaminen on hankittu kiekkotähden, kiekkolegendan ja kiekkomiehen roolissa. Niin suuri osa urasta on ollut "hokijargonia", että tuskin on liikaa mietitty lausuntoja tai miten ne peilaavat todellisuuteen. Ja jos kausaliteettien ymmärtäminen ei ole aivan paras mahdollinen, niin tässä ollaan. Tuo "100% suomalainen" kuulostaa mahtavalta. Vähän kuin "the geim was guud", mutta nyt sille "but" olisi ollut tarvetta.