Jan Benda

  • 4 501
  • 29

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakko laittaa tähän, kun on niin monesti saanut kuulla kertovan satuja Bendan tulosta IFK:hon. Siis ei ihan satua sittenkään, vaikka ei loppujen lopuksi siirto toteutunutkaan.

Allaolvea Snickersiltä.

Palataan vielä hetkeksi Suomeen ja viime kevääseen. Sinut yhdistettiin mm HIFK:n tulevan kauden suunnitelmiin. Huhuja riitti, mikä on totuus?

-Pitää paikkansa.... Jokeritkin tarjosivat uutta sopimusta, mutta 30% pienemmällä palkalla.... minulta loppui kiinnostus välittömästi.

-Aloitin heti neuvottelut pelaamisesta jossain muualla. Ensin tulivat Kärpät, jolle sanoin nopeasti kiitos ei. HPK kiinnosti enemmän ja sitten tuli tieto HIFK:sta.

-Meillä oli kahden vuoden paperi allekirjoitusta vaille valmiina, mutta Kazanin mukaan tulo muutti kaiken....
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Mutta sinähän väititkin Bendan lähtevän, koska ei pidä Summasesta.
Benda itse sanoi Saksan MM-kisoissa, että olisi halunnut jäädä, mutta Jokerit ei halunnut Bendan jäävän ja sopimustarjous oli säälittävä. Aivan kuten tuostakin käy ilmi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosi kiinostavaa, tapelkaa siitä kenellä on paremmat sisäpiiritiedot. Ainoa ongelma että ne ei koskaan pidä paikkaansa.
 

topivl

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoista tämä venäläinen jääkiekkokulttuuri. Jätetään pelaaja, joka on saanut änärisopimuksen, vieraaseen maahan. Mutta purkkapena tuli ja hommasi Bendan Helsinkiin. Hyvä pena!
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Isakssonin viesti 22.2.:

"Minäkin olen ihmetellyt Summasen mahdollista sopimusta ja ihmettelen edelleen. Anteeksi vaan Mike, mutta varmaa on, että ainakin Benda ja Varis ovat ensimmäisten muuttajien listalla.

Ja jatkoa seuraa. Ehkäpä juuri siksi Jokerileirissä Summasen sopimuksen kanssa vetkutellaankin. Pitää ensin katsoa jääkö käteen pelaajia ollenkaan."


Isakssonhan oli oikeassa. Molemmat miehet ovat muuttaneet pois. Varis oli niin kyllästynyt Summaseen, että olisi halunnut kolmen vuoden jatkopaperin, johon Jokerit eivät suostuneet. Näin tiet erosivat.

Benda halusi pois, koska Jokerit teki surkean tarjouksen. Ei tuon Snickersin jutun perusteella ainakaan saanut sitä käsitystä, että Benda oli leipääntynyt Summaseen.

Pelaajia on muutenkin jäänyt käteen ihan kohtuullisesti, toisin kuin Isaksson aikanaan epäili.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja vakio rientää Miken apuun jotta jokeri leirin sisäpiiritietotoimiston ylivoimaisuus tulisi todistettua, hoh hoijaa.

Oma suosikkini on se kun Mike kuuli Törmäsen tuttavilta että hän ei siirry IFKohon. Miksi teidän pitää jauhaa tätä paskaa??
Vakion loppu on todella loistava. MISTÄ LÄHTIEN UUGEN KIRJOITTAMAT JUTUT OVAT todisteita siitä että pelaaja todella pi´ti valmentajasta.

Jännää.......kohta Isakson vastaa!
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Nelson jr.

Minä en tiedä mitkä Sinun vaikuttimesi ovat tähän keskusteluun osallistumiseen, mutta voisitko ihan oikeasti pidättäytyä kirjoittamasta, jos Sinulla ei ole itse asiaan mitään sanottavaa.

Jos et satu tietämään, pidän Isakssonia yhtenä tämän palstan ja sitä edeltäneen Kiekkopesän konkaripalstan asiallisimmista kirjoittajista, joka todella tietää mistä puhuu. Ainakin yleensä ;). Puolin ja toisin nokitellaan vähän väliä. Sinutkin voisi ottaa vakavasti, jos välillä kirjoittaisit jotain asiaakin.

Tiedätkö tästä puheena olevasta asiasta jotain, vai onko tarkoituksesi vain häiritä muiden keskustelua?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ööö vai että minä häiritsen asiallista keskustelua, te juuri te olette ottaneet "sisäpiiriläis tietäjien manttelin" täällä jatkoajassa.
Kuitenkin teidän "tietonne" ovat suurimmaksi osaksi virheellisiä. Tämä keskustelu on saanut alkunsa siitä että Isakson selittelee miksi hänen tietonsa ei pitänytkään paikkaansa. Sitten te ilmestytte paikalle ja kerotte mitä hän on sanonut puoli vuotta sitten ja vertaatte hänen "totuksiiaan omiinne"

Teidän kilpailunne siitä kuka on tietävin syväkurkku on sekä lapsellinen ja mikä ikävintä väärää informaatiota levittävä. Jos minä jolla ei ole tälläistä mainetta tietäjänä höpisisin näitä juttuja saisin tod.näk yksityisviestejä jossa pyydettäisiin että en levittele vääriä huhuja.

Teidän IFK-Jokerit kilpailunne sisäpiirintiedoissa on romuttanut esim. oman luottamukseni Isaksonin joka aikoinaan puhui lähes aina totta, nyt en enää luota häneen, enkä sen puolin Mikeen tai sinun Vakio.

On aika sääli että juuri te joilla näköjään on jotain kontakteja kaikkein pyhimpään olette alkaneet luottamaan Törmäsen serkun lankoon ja kerotte sitten tietojanne totuuksina .

Tiedänkö keskustelusta jotain? olen seurannut teidän pullisteluanne ja olen tullut siihen tulokseen että haluatte vain kehuskella "tiedoillanne" joka on typerää. Kertokaa ihmeessä jos tiedätte varmasti mutta älkää lähteko levittämään huhuja joista ette ole varmoja.
En usko että olen ainoa joka on tätä mieltä, fanien tiedon nälkä on ehtymätön mutta henk. koht. minua ärsyttää suunnattomastii se että jostain puhutaan varmana ja se osoittautuu ankaksi. Kun tähän viellä lisätään se tosiasia että suomalaisen urheilujournalismin taso on miinuksella ja toimittajat lukevat jatkoaikaa olisi suotavaa että puhuisitte vain varmoista asioista.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vakiolle

Kiitos kauniista sanoista, pieni nokittelu aina kestetään ilman suurempia rutinoita. Halusin kuintenkin tällä Benda kirjoituksellä lähinnä osoittaa sen, että siirto oli todella lähellä olipa siirron syy sitten mikä tahansa.
Itse olen edelleen siinä käsityksessä, että alkuperäinen syy oli se minkä mainitsin, mutta mitäpä noista vanhoista.

Eipä tästä sen enempää.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nelsoneista nuoremmalle

Olet ajautunut pahasti sivuraiteelle luullessasi, että täällä on joku kilpailu menossa. Meillä ei sen enempää Vakion kuin Miken kanssa kovin suuria kiistan aiheita ole ollut, ei tiedoissa eikä muutenkaan, vaikka eri leirissä olemmekin.
Minusta sinun ei pitäisi astua alueelle, josta et mitään tiedä (meidän väleihin).
Jokainen kirjoittelee mitä haluaa ja kukin uskoo mitä haluaa. Omat tietoni ovat suhteellisen hyvät niinkuin ovat Miken ja Vakionkin.
Kaikki ei aina natsaa ja suunnitelmat jäävät toteutumatta, mutta minkäs sille voi. Jos kirjoittaa vain lehdestä lukemaansa niin varmasti pysyy luotettavuusaste korkealla, mutta ketäpä se sitten kiinnostaakaan.

En tiedä miksi sinulle vastaan, mutta menköön.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Isaksson

Unohdat nyt sen että kirjoitat julkiselle alueelle, ehkä ette omasta mielestänne kilpaile mutta vertailette kuitenkin tietojanne ja viime vuoden aikana sinun esittämät väittämät ovat aika usein olleet vääriä. En ole koskaan väittänyt että te olisitte huonoissa väleissä olen vain todennut sen tosiasian että teidän yhteisesti levittämät huhunne ovat osittautuneet vääriksi. Siksí kysenalaistan koko teidän keskustelunne eroaako se oikeastaan ollenkaan mäkkäri vs. valtonen keskusteluista. Paitsi tietenkin siinä mielessä että voitte ääritapauksissa vahingoittaa kanattamaanne seuraa.

Ei minua periaatteessa kiinosta se jos te haluatte keskustella siitä kuka parhaiten tietää mutta kieltämättä minua häiritsee se että vedät rakastamani jääkiekko seuran asiat mukaan keskusteluun. Huhut ovat aika iso osa tätä lätkä leikkiä jota työpaikoilla ja kouluissa leikitään, haluat sitä tai et sinulla on nimeä "jääkiekko netti piireissä", eli suomeksi sinuun uskotaan.
Nämä sinun viime talvena levittämäsi Tuomo Ruutu huhut eivät olleet tosia, ne eivät varmasti IFKta suoranaisesti vahingoittaneet mutta varmasti nostattivat toiveita fanien keskuudessa. Vaikutukset siitä että mainitsit asian näkyivät kaiken mailman roska sivuilla( esim. sm-lligahuhut.com) ja varmasti sana kiersi halleissa Helsingistä Ouluun. Minulle on henk. koht tultu kertomaan huhua läähteenä Isaksson. Samoin voidaan hallien rööki paikoilla kuulla keskusteliuta..........Mike................Pesonen......Netissä.
Tälläkin keskustelulla on satoja jopa tuhansia lukijoita jotka sitten kertovat jutut etenpäin.

Juuri tästä syystä en pidä siitä että kerotte puolitotuuksia ja vahvistamattomia siirtoja, voihan joku siirto viellä kariutuakkin tälläisten huhujen takia. Mutta suurin ongelma tässä on se että nämä huhut nostattavat fanien odotuksia. Hyvänä esimerkkinä Benda/ciprus episoodi, nyt jouduttiin tyytymään Ciprukseen, Matikainen on yks V****N puutarhuri.

Tämä ei ole kirjoitettu mitenkään pahalla toivoisin vaan että ymmärtäisit että juttusi luetaan totuuksina. Ja myönnät varmaan itsekkin että kertaus on opintojen äiti eli jos jotain jauhaa tarpeeksi kauan esim IFK ja väkivalta niin yks kaks se onkin kiistaton tosiasia.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Jo joku lukee julkaisemattoman tiedon absoluuttisena totuutena, niin vika on mielestäni enemmänkin lukijassa, kuin huhun kirjoittajassa.
Jos minä kuulen Matti Virmasen pullistelevan jurrissa ensi viikolla tulevasta "viiskytpojoa 20+30" äijästä, niin minähän sen myöskin kerron jos huvittaa. Ja olipa se sitten totuus tai ei.

Ikinä en ole paskaa tahallani levittänyt, en paljoa tietääkseni vahingossakaan ja mitään tietäjän titteliä en ole hamunnut. Toisekseen, kun keväällä varmaksi mainittu Vopat ei toteutunut, niin minä päätin tulevaisuudessa pitää näistä asioista turvan kiinni muutenkin jos joskus jotain kuulen.

Eri asia on sitten nämä "viiskytpojoa" -hehkuttelut, jotka kertovat enemmänkin lähteen tyhmyydestä kuin minun pyrkimyksestä levitellä huhuja. Kunhan teen tiettäväksi millainen vesseli meillä hoitaa hommia.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö Bendan meno Ifk:n kariutunut sen takia, että Kazan tarjosi 2 miljoonaa kaudesta, eikä Ifk tuollaista summaa pistä Bendaan.
 

veltsu

Jäsen
Huhujahan voi aina levittää ja sitä vartenhan nämä palstat tuntuvat paljolti olevan olemassakin. Eri asia on jos joku yrittää rahastaa huhuilla (esim. puhelinpalvelulla) ja jos ko. huhut on vielä muista lähteistä kerättyjä. Ko. palvelun moraalin perään voisi jo kysellä. Huhujakin on tietysti monenlaisia ja huhut tyyppiä "Jaromir Jagr HIFKiin" asettanee huhujen levittäjän luotettavuuden kyseenalaiseksi.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lukijan vastuulla

Jo joku lukee julkaisemattoman tiedon absoluuttisena totuutena, niin vika on mielestäni enemmänkin lukijassa, kuin huhun kirjoittajassa.

Juuri näin. Ja mikäli nuoremman Nelsonin mainitsemat halleja kiertävät (Isaksson, Mike, Vakio ym. lähteenä) jutut todella pitävät paikkansa niin aika usein on varmaan osunut kohdalleenkin. Itse en ole tosin ikinä kuullut missään hallikeskusteluissa näitä nimiä mainittavan.

Joka tapauksessa huhuja/tietoja voi jokainen kirjoitella niin paljon kuin tykkää ja lukijat uskovat jos uskovat, so what. Ei kiinnosta sekuntiakaan, vaikka kuinka nousee fanien odotusarvot huhujen perusteella.

Ja se, että ei aina mene kohdalleen on myöskin täysin ymmärrettävää, mutkia tulee matkaan syystä tai toisesta tuskin kuitenkaan Isakssonin, Miken tai Vakion nettirjoituksesta.

Mutta jos vaadit keskutelun alle vain lehdissä kirjoitettuja ja seurojen vahvistamia asioita niin olet Nelson väärällä foorumilla.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Niinpä

Päätin kyllä jo kerran, että en uhraa aikaani tämän amiraali Nelsonin jutuille enää kertaakaan, mutta tulkoon sanotuksi, että itselläni on valitettavasti aika vähän sisäpiirin kontakteja. Tietysti kun lätkäporukoissa jonkun verran pyörin, niin aina joskus jotain kuulen. Ja jos kuulemani on mielenkiintoista, voin sen täällä kertoa. Minä en edes väitä, että kyseessä olisi joku absoluuttinen totuus. Se on vain kuultua. Lukijan vastuulla on, miten hän siihen reagoi.

Ja myöskään minä en kilpaile tietojeni tasolla kenenkään kanssa tällä palstalla. Sellaisessa kilpailussa minulla ei olisi edes mitään mahdollisuuksia.

Piste.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mike

Ihan kuinka vaan, Jokerit ei minua kiinosta. Mutta kyllä se vaan niin on että esim. sinun sanoillasi on painoarvoa tässä huhumylyssä joka kiertää. Jatkoaika on ainoa jokseenkin vakavasti otettava keskustelufoorumi ja sinä olet sen "vakio/konkari jäsen" joka levittää huhuja. Et halua olla tietäjä mutta olet sellainen monien silmissä, tämän olet itse aiheuttanut kertomalla tietojasi jotka ovat olleet monille viellä tuntemattomia.

IFK/Jokerit ihmisten keskustelessa on aina se vaara että homma menee mun isä on vahvempi kun sun linjalle, ja minun mielestäni sinun ja Isakssonin keskustelu on jo ylittänyt tämän rajan. Se miksi (myönnän lapsellisesti) heittelin juttuja väliin johtuu yksinkertaisesti siitä että teidän keskustelunne ei enää sivusta seuraajan silmissä ollut mitään muuta kun IFK-Jokerit ottelu huhu tiedoissa. Teidän keskustelunne ovat olleet kiinostavia ja olette molemmat nimimerkkejä joiden juttuja on jaksanut lukea, kun tämä huhu kamppailu kunnolla alkoi jutut alkoivat mennä siihen että tyrmäsitte toistenne huhuja koska itse tiesitte paremmin.

Sanot että vika on huhun kuulijassa eikä lähteessä, niin tavallaan tuo on totta mutta Isaksson on ollut aikoinaan yhtä luotettava kun YLEn TV uutiset, ei liene mikään ihme että häntä on uskottu esim. Ruudun asiassa. Kun on tarpeeksi uskottava niin sitten uskotaan vaikka olisi täyttä roskaa.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ruutu

Kun nyt näyttää sinua tuo Ruudun (Tuomo) asia niin kismittävän niin tulkoon vielä kerran mainituksi lähde - Matikainen.
Enhän toki silloin tiennyt, että Matikainen lähteenä IFK:n asioissa on yhtä uskottava kuin naapurini.
Silloin sen kirjoittaessani olin kuitenkin varma asiasta ja miksi en olisi ollut?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Isaksson

Ei minua se ruudun juttu kismitä mitenkään, se on vain esimerkki jonka muistan koska en uskonut juttua, ehkä olisin uskonut jos lähde olisi mainittu.

Huhujen levittämisestä voi olla montaa mieltä, itse edustan kyllä sitä linjaa että tälläisessä foorumissa kun Jatkoaika en itse olisi mistään Ruudun siirosta puhunut. Olen itsekkin kuulut erään huhun IFK:sta (ystävältä joka sattumalta tapasi henkilön jonka varmasti pitäisi tietää) mutta en lähtisi levittämään sitä tällä foorumilla. Asia on aika mitätön mutta kuitenkin niin suuri että se noteerattaisiin. Ennen kuin levitän huhua kysyn itseltäni mitä hyötyä siitä on että asiasta puhutaan. kyseisessä tapauksessa ainoastaan haittaa.

En tiedä kuka sinä olet Isaksson enkä tiedä miksi Matikainen sinulle on puhunut, en voi ottaa siihen kantaa olisiko sinun pitänyt pitää huhu omana tietonasi mutta kyllä siinä ollaan aika vaarallisilla vesillä jos meidän TJ on niin tyhmä että tuollaista puhuu.( ellet sitten kuulu todella lähipiriin)

Olet kertonut netissä paljon huhuja joista monet ovat olleet tosia.
En kiellä etenkö olisi kiinostunut huhuista mutta nykyään en jaksa enää vaivata päätäni niillä, koko "huhu sirkus" on täysin riistäytynyt käsistä. Olette kovin vakuuttuneita siitä että huhut eivät vahingoita seuroja. Olen täysin eri mieltä, tapaus Jan Caloun
nostatti IFK faneissa "kansanlikkeen", koko homma oli taitavien lausuntojen antamista lehdistöön ja tämän jälkeen huhut siitä että Caloun menee Bluesin/Jokereihin nostatti IFK fanit takajaloilleen. Loppu on historiaa eikä kovin valoisaa sellaista.
Huhut toimivat polttoaineena sille että IFK taipui ja otti Calounin takaisin. En edes yritä väittää että sinä Isaksson olisit ollut jotenkin merkittävässä roolissa tässä tapauksessa tai että sinä olisit omilla jutuillasi vahingoittanut IFKta.

Koko keskustelu on omalta osaltani saanut alkuunsa siitä että huvittuneena/kyllästyneenä olen todennut että nyt ne taas aloittaa. Jos olen jotenkin loukannut sinua Isaksson, mike, Vakio pyydän anteeksi, mutta mielipiteitäni en pyydä anteeksi. Huhut ovat vahingollisia seuroille ja kannattajille, ja niiden levittäminen on usein turhaa.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Väittelystä vielä sen verran, että on kokolailla selvää, että eri leireistä tulee toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Toinen sanoo näin, ja toinen sanoo näin. Totuus lienee jossain siinä välillä.

En edelleenkään ymmärrä mihin Nelson jr. perustat väitteesi, että minulla on ollut tietoja ja minua pidetään jonain helvetin syväkurkkuna. Tiesin reilu vuosi sitten ketä Jokereihin on tulossa, ja nyt luulin tietäväni Vopatin. Siinä ne. Vahingossa tietoon saatuja juttuja kun on jutellut niitä näitä vaikkapa kännipäissään ravintolassa Virmasen tms. kanssa. Vopat meni pieleen ja minun "tietämiseni" loppui siihen. Ei noita asioita levitellä. Nuo tulivat Virmasen suusta ja siksi uskalsin ne varmoiksi sanoa.

Jos jotain ole tuon Vopat asian jälkeen sanonut, niin olen sanonut vain mitä olen kuullut. Kaikkea kuulee, kun asioita seuraa ja paljon asioista kiinnostuneita, ja vuosia mukana Jokerit -meiningissä olleita frendejä pörrää ympärillä. Iso kaveriporukka, joku tuntee jonkun pelaajan/organisaatiosta, vanha pelikaveri, koulukaveri, kaljakaveri, naapuri jne. Väkisinhän siinä joskus jotain kuulee, vaikka etupäässä nuo asiat varmasti pysyvätkin vain ja ainoastaan seuran johdon tiedossa. Ei siinä sen ihmeellisempää.

Pelaajien kanssa läppää heittäessä kuulee yleisiä kuulumisia joukkueessa jne., mutta eivät hekään siirroista tiedä yleensä yhtikäs mitään. Omista sopimusasioistaan, eivät juuri muusta.
Sen vuoksi naurattaa jutut, joissa sanotaan pelaajan x kertoneen että pelaaja y tulee joukkueeseen z. Ei tarvitse paljoa olla asioista perillä niin tietää, että tuollaiset jutut ovat täyttä paskaa. Pelaajille kun eivät nuo joukkueen neuvottelut kuulu, eikä heitä niiden edistymisestä siellä kopissa infota. Jos noille jutuille naureskelu tekee minusta 'tietäjän', niin pitäkööt hyvänänsä.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Pakko kommentoida tähän:

"kyllä siinä ollaan aika vaarallisilla vesillä jos meidän TJ on niin tyhmä että tuollaista puhuu.( ellet sitten kuulu todella lähipiriin)"

Meidän GM juuri Mikkelissä sanoi useille korville näin: "ensi viikolla tulee helvetin hyvä pakki! tekee ainakin viiskytpojoo. heittää 20 byyriä, ja antaa 30 syöttöä!"

Jotta se siitä tyhmyydestä :)

Minun osaltani tämä olkoon tässä.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Mike, Vakio, Iisakki

Jos teitä nyt tämän jälkeen joskus tulevaisuudessa arveluttaa ruveta viskelemään juoruja/tietoja kaiken kansan painajaisiksi vaikkapa tänne Jatkoaikaan, niin muistakaa että Lapa-mänin sähköpostilaatikossa moiset juorut ovat kuin kotonaan. Lapa-miehen iimeili-boksissa juoruja puhutellaan kohteliaasti, niitä arvioidaan objektiivisesti, niille annetaan arvoisensa kohtelu, hyvää ruokaa ja ansaitsemansa painoarvo maailmanhistoriassa, eikä niitä koskaan turhanpäiten ruveta jakelemaan miten sattuu, eikä niitä lähetetä yksin kylmään maailmaan.

Hitto, ilman juoruja SM-liiga olisi puolinainen torso.



Rock, Rauha, Lätkäjuorut!

Vapaus, Veljeys, Kiekkohuhut!

Tupu, Lupu, Huhu!
 

yyz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Team Korak, Tapanilan Erä
NÄIN ON!

Kaikki huhuilijat yhtykää!!!!

Isakssonin, Miken, Vakion ja muiden hieman uskottavampien jatkoaikalaisten kirjoitukset ovat tämän palsta suola!!!!

Eläköön "luotettavat lähteet" ja "varmat tiedot" ja "sanokaa mun sanoneen" -jutut: kriittisellä ja realistisen skeptisellä asenteella pärjää pitkälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös