Jalkapallon MM-2014 – kenen lippua kannat?

  • 10 789
  • 124

Jalkapallon MM-2014 – kenen lippua kannat?


  • Äänestäjiä
    322
  • Poll closed .
Osaako joku kertoa miksi niin moni suomalainen kannattaa jalkapallossa juuri Saksaa? Onko tähän joku ihan ilmiselvä syy, jota minä en vain tiedä?
Itselleni Saksa, ja saksalaiset seurajoukkueet ovat olleet jostain syystä aina siellä inhokkien joukossa, tosin tämäkin on kyllä muuttunut ja nykyään voisi sanoa jo neutraaleiksi.

Ja oma vastaukseni oli Argentiina. Se olisi tosin yhtä hyvin voinut olla päivästä riippuen myös Hollanti, Uruguay, Ghana, Espanja tai moni muukin. Mutta ei Saksa.

Voin vastata omasta puolestani. Olen lapsesta lähtien tykännyt saksalaisesta kielestä, kulttuurista, ruoasta, juomasta, autoista JNE.
Myöskin lähellä Tanskaa monin puolin.
Lädihommat ei ole vaan koskaan sytyttäny eikä manolot.
Ihmettelen Belgian suosiota. Eihän se edes ole oikea maa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Englanti, Tanska, Hollanti, nämä ovat suosikkijoukkueet, tietysti sympatiat aina myös pienelle ja sisukkaalle Suomelle. Oikeastaan ainoa muutos, mikä hierarkiassa on tapahtunut, että viime kisojen Argentiina ei saanutkaan aikaan mitään oksennusrefleksiä: joukkue pelasi kutakuinkin ihmismäisesti, mikä jätti rintaan jotenkin tyhjän, oudon olon...
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Espanja ainaa vaan.

Seuraavana Belgia, Uruguay, Argentiina. Myös Hollanti sais pitkästä aikaa voittaa jotain, mutta jotenkin tuntuu siltä, että siellä on vaan menty takapakkia.

Meksiko nyt mukaan tietenkin! Tollo! Tulipa unohdus.

Meksikoa olen sympannut varmasti yhtä kauan, kuin serkkujansakin. On hienoa, kuinka yleisö lähtee Meksikon syöttömyllyn pyöriessä huutelemaan "Ole! Ole! Ole!".
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mulle yllätys Ranskan huono suosio ottaen huomioon kuinka paljon Euroopan muut jättiläiset ovat keränneet ääniä. Olisiko neljän vuoden takaisilla tapahtumilla ollut myös jotain vaikutusta? Melkoinen farssihan se oli silloin.
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Saksa
Portugali
Ghana

Nyt on Saksan vuoro voittaa. Pakko siihen on ainakin uskoa. Portugali ja Ghana saavat sitten sympatiapisteet. Todella sääli, että kaikki ovat tosin samassa lohkossa ja joku jää varmuudella jatkopelien ulkopuolelle. Ja vaikkei kysyttykään, niin toivelistan häntäpäästä löytyy Italia, Argentiina ja Uruguay.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eipä tullut kovin tarkaan karsintoja seurattua, ja siten hieman yllätyin kun pohjoismaista ei yhtään maata turnaukseen päässyt. Tosin Tanska olisi ollut se ainoa kannattamani maa.

Mutta siitäkin huolimatta ykkössuosikkina säilyy Saksa. Varsinkin kun viime kisoissa onnistuivat pelaamaan jopa viihdyttävää jalkapalloa. Lisäselvityksenä mainittakoon, että Bundesliigaa en ole koskaan enemmälti seurannut, ainoa vähääkään huomiotani herättänyt eurooppalainen sarja tällä kaudella on ollut La Liga. Espanjan maajoukkueen suhteen olen kuitenkin aika neutraali.

Toisaalta, helvetin jäätyminenkin voisi olla mielenkiintoinen kokemus, Englannin välieriin pääsemisen muodossa.
 

KuKKaKeppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KYRöskosken PÄrske
Noh täytyy katsoa mitä kertoimia voittajavedosta saa, että edes pieni mielenkiinto pysyy yllä kisojen aikana, sen mukaan valitsen tietysti kenen "puolella" olen. Onhan nämä kisat ihan hyvää esilämmittelyä tuleviin EM-karsintoihin, jossa pelaa se maa jota itse kannatan henkeen ja vereen. Komiaahan se Suomikin joskus ois MM-karkeloissa nähdä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Osaako joku kertoa miksi niin moni suomalainen kannattaa jalkapallossa juuri Saksaa? Onko tähän joku ihan ilmiselvä syy, jota minä en vain tiedä?...

Mä olen kannattanut koko elämäni Saksaa ja voin sanoa tuhannen varmasti, ettei Saksaa ole aiemmin kannatettu Suomessa näin paljoa, kuin nyt esim tämä Jatkoajan äänestys antaa ymmärtää. Suomessa lädit ovat olleet suosituimpia ja sitten mm. brassit, Oranje, Pohjoismaat sekä Saksa ovat olleet varsin tasaisesti lädien takana.

Saksa siis on saanut uusia kannattajia mm. nuorista sukupolvista ja ihmekös tuo: pelaavat viihdyttävää futista, ehkä kaikkein viihdyttävintä. Mutta nämä on näitä mutuiluja.

Joistain syistä ja joka tapauksessa Saksaa kannattaa yhä enemmän ihmisiä näissä arvokisa-karkeloissa.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Ehdottomasti Saksa. Siina on vain sita jotain. Jylhyytta ja miehisyytta. Loistava historia taynna loistavia johtajia ja pelaajia. Lisaksi tuntuu etta saksasta ei mitaan primadonnia tule saati naita ihme metroseksuaaleja. Ennen muuta Saksa on aina The Joukkue ja jalkapallohan on joukkuelaji. Jos olisi vanha Jugoslavia viela hengissa, niin se olisi lahella tuota ykkospaikkaa, mutta eri syista totta kai. Joten Balkanin maille sympatiaa myos.

Argentiinalle tulee sympatiaa, jotenkin aina sympatiat ollut siella. Tietty latinotempperamentti yhdistettyna hyvaan puolustamiseen, tosin en tieda onko ne niin hyvia puolustamaan enaan. Kova karki on siella. Lisaksi Uruguayta sympatiseeraan, siellakin kova karki. Italia on kanssa kova kiitos Juven pelaajien, mutta muuten se joku puuttuu. Se Baggio tai Totti tai muu vastaava kymppi pelaaja.

Mita en sympatiseeraa, niin Englannista en diggaa. On jonkin verran nahnyt ladeja ja niille ei toivo mitaan hyvaa. Varmasti suurin osa englannista on naita, joten ei mestaruutta niille. Ranskan viime kesan farssi on viela muistissa ja muutenkin tuo runko nayttaa niin afrikkalaiselta. Afrikkalaisjengeille en toivo mestaruutta. Onhan niita valilla kiva katosa, mutta ei niiden paa vain kesta voittaa mitaan. Jos joku mestaruus sinne menee niin juhlissa jengia tapetaan ja raiskataan ja varmaan muutama heimokin pyyhkaistaan kartalta. Samasta syysta lahi-itaan en toivo mitaan, mutta ei ne kylla voitakkaan.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Lisaksi tuntuu etta saksasta ei mitaan primadonnia tule saati naita ihme metroseksuaaleja.

No kyllä mä nyt ainakin Götzen aika metroseksuaaliksi luokittelisin. Ylipäätään tuntuu se suuntaus suorastaan dominoivan jalkapallokenttiä nykyään. Bundesliigankin matseja kun katsoo niin lähes jokainen pelaaja näyttää siltä kuin olisi käynyt laittamassa hiuksensa juuri kyseistä matsia varten.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Hollannin puolella ollaan, taas kerran. Eiköhän lähdetä siitä ajatuksesta, että tänä vuonna pokaali matkaa Amsterdamiin.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Saksa siis on saanut uusia kannattajia mm. nuorista sukupolvista ja ihmekös tuo: pelaavat viihdyttävää futista, ehkä kaikkein viihdyttävintä. Mutta nämä on näitä mutuiluja.

Joistain syistä ja joka tapauksessa Saksaa kannattaa yhä enemmän ihmisiä näissä arvokisa-karkeloissa.

Ei tämä mikään ihme ole. Vielä 90-luvulla Saksan jalkapallo oli jotakuinkin planeetan tylsintä katsottavaa heti maalin kuivumisen ja Metsolat-maratonin jälkeen. 2000-luvulla tapahtui kuitenkin asiassa suuri muutos, ja tätä nykyä Saksan jalkapallo on todellakin sieltä viihdyttävämmästä päästä.

Oma suosikkinihan on Kroatia, näihin kisoihin kakkossuosikiksi lienee noussut Belgia nuorella ja iloisella nipullaan.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kamerun kolahti vuonna 1990. Siitä lähtien Lannistumattomat Leijonat on ollut ykkössuosikkini. Aika ristiriitaisin tuntein tulen seuraamaan Englannin ja Uruguayn ottelua, ovat suosikkilistallani seuraavina. Viimeksi Kamerun tippui muuten ekana. Joka matsissa sitä on jomman kumman puolella, yhtään peliä en katso sillä asenteella, että aivan sama kumpi voittaa. Hyökkäävä, rohkea jalkapalloilu voittakoon.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei tämä mikään ihme ole...

Ei tietenkään, vaan täysin luonnollinen asia.

Oma viestinihän oli vastaus näihin ihmettelyihin, että miksi jengi kannattaa Saksaa.

Tosin omalta kohdaltani Saksa-kannatus kulkee suvussa isän puolelta ja onpa tullut asuttuakin tuossa hienossa maassa.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Tosin omalta kohdaltani Saksa-kannatus kulkee suvussa isän puolelta ja onpa tullut asuttuakin tuossa hienossa maassa.

Eiköhän viisi viestiä yksinkertaisen kysymyksen esittäneeseen ketjuun ole tarpeeksi?

Italia, Englanti, Kroatia.

1990-kisoista jäivät mieleen Italia, Englanti ja Jugoslavia. Siitähän nuo lähtivät.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Portugalilla perinteisesti aloittelen, sen jälkeen tulevat Saksa, Espanja ja Hollanti sekä nostalgiasyistä usein Argentiina. Ruotsiakin olen kannattanut tiukoissa paikoissa, ja monesti erilaiset sympaattiset altavastaajamaat nousevat eri turnauksissa esiin. Esimerkiksi EM-kisoissa 2012 Irlanti jätti todella sympaattisen kuvan, vaikka hävisi kaikki matsinsa.

Jos oma suosikkiporukka putoaa, niin siirryn sujuvasti jäljellä olevien suosikkimaiden kelkkaan. Jos nämä sattuvat olemaan vastakkain, niin sitten yleensä vain nautin pelistä ja huippujalkapallosta.

Se onkin sitten eri asia, kenen lippua en kanna. Sitä ei kysytty, mutta vastaan kumminkin, eli en erityisesti toivo menestystä Englannille, Ranskalle, Italialle enkä juurikaan myös Brasilialle, vaikka jälkimmäinen ei vastaavia inhon väreitä herätäkään kuin esimerkiksi Italia. Afrikan maistakaan en paljoa irti saa, mutta nehän eivät onneksi koskaan menesty kovin kaksisesti, joten ei tarvitse niistä välittää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mä olen kannattanut koko elämäni Saksaa ja voin sanoa tuhannen varmasti, ettei Saksaa ole aiemmin kannatettu Suomessa näin paljoa, kuin nyt esim tämä Jatkoajan äänestys antaa ymmärtää. Suomessa lädit ovat olleet suosituimpia ja sitten mm. brassit, Oranje, Pohjoismaat sekä Saksa ovat olleet varsin tasaisesti lädien takana.
Vaikka kaikki eivät pidäkään siitä, että tässä ketjussa kirjoitellaan Saksasta välttämätöntä enempää, niin ihmetellään nyt vielä kerran tätä samaa.

Nuorempana olin Saksa-kannattajana aina Suomessa vähemmistössä, paikasta riippumatta. Kouluvuosilta en muista lisäkseni kuin noin pari kaveria, jotka kannattivat isoissa turnauksissa Saksaa, edes puolivaloilla. Länsi-Saksasta oli silloin tietysti kyse. Joskus 80-luvulla oli muodikasta kannattaa Argentiinaa ja Italiaa, sen aikaisilla mestaruuksilla oli tietysti osansa asiaan. Brasilialla on Pelén ajoista ollut jatkuvaa kannatuspohjaa, ja TV2:n lauantaipelien ynnä vakioveikkauksen ansiosta Englanti on tietysti ollut Suomessa kova sana jo kauan. Mutta ei Saksa, sakuja vierastettiin ja vihattiin. Mukamas konemaisesta futiksesta ei olisi saanut tykätä, jne.

Nyttemmin tuo kaikki on muuttunut paljon.

Saksa ei ole 18 vuoteen voittanut arvokisapokaaleja, mutta silti Saksa on yltänyt mm- ja em-skaboissa erittäin kovalla prosentilla ainakin välierävaiheeseen. Selkeät mahalaskut ovat olleet arvokisa-Saksalle viime vuosikymmenenä poikkeuksellisia tapauksia. Yleensä on menty pitkälle. Tuollainen sukupolvesta toiseen jatkuva menestys luo arvostusta ja kannatuspohjaa myös maan rajojen ulkopuolella.

Toinen merkittävä juttu on saksalaisen futiksen näkyvyyden lisääntyminen suomalaiskodeissa. Eurosport lähettää kauden mittaan melkoisen määrän Bundesligan matseja, joista osaa voi seurata nykyään myös suomenkielisen selostuksen tukemana. Tunnen aika monta eri ikäistä tyyppiä, jotka seuraavat ahkerasti Bundesligaa nimen omaan Eurosportin välityksellä. Niitäkin tunnen, jotka ovat pitkälti tv-tuttavuutensa siivittäminä intoutuneet tekemään Bundesliga-pelireissuja Saksaan.

Eikä 80- ja 90-lukujen kone-Saksaan vetoamisessa ole nykypäivänä tolkun hiventä, vaikka noita heijastumia saattaa vieläkin kuulla jossain. Tosin olin täysillä Saksan takana jo tuolloin, itse asiassa 70-luvun lopulta alkaen, enkä ole koskaan ymmärtänyt mitä väärää tai kielteistä Saksan pelitavassa noina vuosina oli. Paitsi että Saksa voitti silläkin pelityylillä helvetisti matseja. Voittaa nytkin.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Äänestin Saksaa. Minulla suosikit yleensä vaihtelevat kisoista toiseen, enkä Pohjoismaita lukuunottamatta ole "kannattanut" ketään pitempiä aikoja. Saksa on ollut hävityn EM-finaalin jälkeen näistä isoista maista ainakin kevyt ykkönen minulle ja MM-2010 meni sakemannien kelkassa. No, kisojen edetessä uusia suosikkeja tulee peliesitysten ja joukkueen kollektiivisen pärstäkertoimen mukaan. Suurista maista toivon Espanjalle kaikista vähiten voittoa, ehkä siksikin että se on voittanut jo niin monesti putkeen. Muita syitä olla pitämättä Espanjasta ovat mm. Fernando Torres, Cesc Fabregas, Sergio Busguets, Pedro ja kumppanit. Aijai, kisoja odotellessa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Portugalilla perinteisesti aloittelen, sen jälkeen tulevat Saksa, Espanja ja Hollanti sekä nostalgiasyistä usein Argentiina.

...en erityisesti toivo menestystä Englannille, Ranskalle, Italialle enkä juurikaan myös Brasilialle, vaikka jälkimmäinen ei vastaavia inhon väreitä herätäkään kuin esimerkiksi Italia.

Näihin en yleensä ole lähtenyt mutta pakko silti kysyä että kun suosikkiesi joukossa on noin kirjavaa sakkia niin mikä Italiassa on sellaista mitä et noiden suosikkiesi pelistä löydä? Liikaa mestaruuksia?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Meksikolle ääni, kuten aina. Suosikkeja kuitenkin todellisuudessa löytyy useampia, Argentiina, Espanja, Portugali, Brasilia, Uruguay, Chile (uusi kiinnostava tulokas hyvien jalismaiden joukossa joka esiintyi pirteästi edellisessä Copa Americassa) - ja varmasti joukko täydentyy turnauksenaikaisilla esityksillä. Copa American peruja on myös Meksikon kannattaminen.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Hollannin puolella ollaan, taas kerran. Eiköhän lähdetä siitä ajatuksesta, että tänä vuonna pokaali matkaa Amsterdamiin.

Oranssia liputetaan täälläkin, mutta vähän pessimistinen olen menestyksen suhteen. Puolustus on heikentynyt entisestään ja lisäksi Strootmanin loukkaantuminen oli paha takaisku.
 

McJokke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Pelaajat: Joe Thornton,Ron Hextal
Saksa ykkössuosikkina, mutta muuten suuret sympatiat saa Belgia ja Sveitsi joiden menestystä toivon miltei yhtäpaljon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös