Mä olen kannattanut koko elämäni Saksaa ja voin sanoa tuhannen varmasti, ettei Saksaa ole aiemmin kannatettu Suomessa näin paljoa, kuin nyt esim tämä Jatkoajan äänestys antaa ymmärtää. Suomessa lädit ovat olleet suosituimpia ja sitten mm. brassit, Oranje, Pohjoismaat sekä Saksa ovat olleet varsin tasaisesti lädien takana.
Vaikka kaikki eivät pidäkään siitä, että tässä ketjussa kirjoitellaan Saksasta välttämätöntä enempää, niin ihmetellään nyt vielä kerran tätä samaa.
Nuorempana olin Saksa-kannattajana aina Suomessa vähemmistössä, paikasta riippumatta. Kouluvuosilta en muista lisäkseni kuin noin pari kaveria, jotka kannattivat isoissa turnauksissa Saksaa, edes puolivaloilla. Länsi-Saksasta oli silloin tietysti kyse. Joskus 80-luvulla oli muodikasta kannattaa Argentiinaa ja Italiaa, sen aikaisilla mestaruuksilla oli tietysti osansa asiaan. Brasilialla on Pelén ajoista ollut jatkuvaa kannatuspohjaa, ja TV2:n lauantaipelien ynnä vakioveikkauksen ansiosta Englanti on tietysti ollut Suomessa kova sana jo kauan. Mutta ei Saksa, sakuja vierastettiin ja vihattiin. Mukamas konemaisesta futiksesta ei olisi saanut tykätä, jne.
Nyttemmin tuo kaikki on muuttunut paljon.
Saksa ei ole 18 vuoteen voittanut arvokisapokaaleja, mutta silti Saksa on yltänyt mm- ja em-skaboissa erittäin kovalla prosentilla ainakin välierävaiheeseen. Selkeät mahalaskut ovat olleet arvokisa-Saksalle viime vuosikymmenenä poikkeuksellisia tapauksia. Yleensä on menty pitkälle. Tuollainen sukupolvesta toiseen jatkuva menestys luo arvostusta ja kannatuspohjaa myös maan rajojen ulkopuolella.
Toinen merkittävä juttu on saksalaisen futiksen näkyvyyden lisääntyminen suomalaiskodeissa. Eurosport lähettää kauden mittaan melkoisen määrän Bundesligan matseja, joista osaa voi seurata nykyään myös suomenkielisen selostuksen tukemana. Tunnen aika monta eri ikäistä tyyppiä, jotka seuraavat ahkerasti Bundesligaa nimen omaan Eurosportin välityksellä. Niitäkin tunnen, jotka ovat pitkälti tv-tuttavuutensa siivittäminä intoutuneet tekemään Bundesliga-pelireissuja Saksaan.
Eikä 80- ja 90-lukujen kone-Saksaan vetoamisessa ole nykypäivänä tolkun hiventä, vaikka noita heijastumia saattaa vieläkin kuulla jossain. Tosin olin täysillä Saksan takana jo tuolloin, itse asiassa 70-luvun lopulta alkaen, enkä ole koskaan ymmärtänyt mitä väärää tai kielteistä Saksan pelitavassa noina vuosina oli. Paitsi että Saksa voitti silläkin pelityylillä helvetisti matseja. Voittaa nytkin.