Kummankaan tarkoitus EI OLE VIIHDYTTÄÄ vaan pelata mahdollisimman tuloksellisesti.
Kumpi mieluummin: Bayern voittaa UCL:n tylsällä pelillä vai jää alkulohkoon viihdyttävästi?
Voin sen verran vielä vastata, jos se ei ole siis auennut, mutta pelin 'tylsyys' ei ole niinkään se mitä tässä kritisoidaan. Itse osaan arvostaa ainakin suuresti hyvin puolustavia ja organisoituja joukkueita, jotka kuitenkin pelaavat 'tylsästi'. Tuo kritiikki ja "naureskelu" liittyy lähinnä siihen, että mm. Hollanti ja Englanti ovat pelanneet isoilta osin hyvin kehnosti läpi kisat, mutta helppojen pudotuspelikaavion vastustajien turvin rynnivät nyt tuolla heikolla pelaamisella - jotenkin ihmeen kaupalla - välieriin saakka.
Tulos ratkaisee aina ja se on se tärkein asia, mutta itse katson aina sitä pelaamista ja sitä tässä itse kritisoin, että se pelaaminen ei ole kovin hyvää tai hyvin organisoitua, ei niinkään se, että se on 'tylsää'. Olen useastikin antanut tunnustusta joukkueille, jotka pelaavat 'tylsästi', mutta pelaaminen on organisoitu priimasti. Esimerkiksi tuossa koko ajan hokemassasi "2019 Suomen lätkäkulta" -esimerkissä peli saattoi olla 'tylsää', mutta se oli laadullisesti hyvin organisoitu ja sillä 'ansaittiinkin' menestyä.
Ihan yhtä lailla olisin iloinen, mutta kritisoisin Bayernia, jos pelasivat surkeasti ja peli olisi organisoitu heikosti, mutta sattumien kautta etenesivät kaaviossa pitkälle. Mutta, jos peli on organisoitu hyvin - oli se sitten kuinka puolustusvoittoista tai "tylsää" tahansa (mm. nyt keväällä Tuchelin alaisuudessa) - niin kehun, koska pelin laatu on hyvää ja organisoitua. Itse esimerkiksi olen usein kehunut tylsäksi väitettyä Ranskaa, koska peli on usein organisoitu todella hyvin ja peli on kollektiivisesti vahvaa, vaikka ei kaikkein viihdyttävintä olekaan. Urheilussa silläkään ei - sinänsä - ole väliä "ansaitseeko" joku jotain "vai eikö ansaitse" (tai legendaarinen: "onko väärin voitettu?"), koska tulos on välillä raakaa, mutta pyrin itse katsomaan myös sitä pelin laatua ja ehkä arvioimaan, että 'ansaitseeko' tuolla pelaamisella olla noin pitkällä. Ihan yhtä lailla kritisoisin muka viihdyttävästi (usein synonyymi yltiö-aggressiivisella muna pystyssä -pelille) pelaavia joukkeita, jos puolustuspeli vuotaa ja pelissä ei ole tolkun hiventäkään.
Lyhyesti: kyse ei ole viihdyttävyydestä (ei ole koskaan itselleni ollut), vaan pelin laadusta ja tasosta, ja sillä, että kumpikaan joukkue ei pelaa edes usein puolustuvoittoisen (jota usein pidetään "tylsänä") pelityylin kriteereillä laadukkaasti, mutta ovat silti neljän joukossa suosiollisemman kaavion, hyvän yksilötaidon sekä muiden urheilussa läsnä olevien muuttujien ansiosta.
Kuva, mistä tarkastelin asiaa, oli siis vähän isompi, ja sen laajempi pohdinta, että onko peli hyvää vai huonoa, ja voiko sillä /tai pitäisikö sillä menestyä (tuli sitä menestystä tai ei). En ole itse missään koskaan väittänyt, että urheilussa olisikaan tarkoitus "viihdyttää", en todellakaan, joten en tiedä, miten tuohon alun perin tartuitkaan. Kirjoituksiani esim. Kärppien puolella seuranneet tietävät hyvin selvästi tämän ja filosofiani tämän suhteen. Itse pyrin aina katsomaan sitä isompaa kuvaa ja prosessia mikä siinä on meneillään, ja antamaan kehuja tai ruusuja sen suhteen, hieman tuloksestakin riippumatta.
Se idea on se "prosessiajattelu" siinä taustalla, että kun asioita tehdään hyvin ja oikein, lopputulos on myös hyvää. Nyt Hollanti ja Englanti vähän murtavat tätä ja asioita tehdään heikosti ja huonosti, mutta lopputulos on silti eri muuttujien takia hyvää. Mutta se prosessiajattelu ja se prosessi ennen sitä lopputuotosta on tärkeä sen takia, että kun asioita tehdään pitkään hyvin, tuo se väjäämättä hyvää tulosta. Kun taas se, että asioita tehdään huonosti, mutta tulos onkin hyvää, ei ole pitkä ja kestävä polku. Sen takia nyt itse kritisoin ja vähän ihmettelen siis tuota Englantia ja Hollantia, että kuinka kauan tuo lento voikaan nyt kestää, ja sen takia se prosessi siinä lopputuloksen taustalla on tärkeää. Asiat ovat useimmiten jatkumoita ja hyvä prosessi/jatkumo johtaa hyvään lopputulemaan useammin, kuin huono prosessi/jatkumo asioita, vaikka jonkun aikaa sekin voi kestää. Lyhyessä turnauksessa voi
ehkä jopa kantaa maaliin saakka, pitkän kauden aikana tuskin. Siinä toki tullaan turnaus- ja sarjapelaamisen eroihin ja aspekteihin, mutta se on oma kokonaisuutensa. Eli sitä pelin tasoa ja lopputulokseen johtavaa "prosessia" tässä kritisoidaan, ei jotain pelin "tylsyyttä".
Mutta tämä lienee vähän turhan iso ja kompleksinen keskustelun aihe käytäväksi tässä otteluseurannassa, joten sori OT:sta.