Jalkapallo – yleinen keskustelu

  • 1 092 915
  • 7 338

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
nykyiset pelaajat ovat tasoltaan teknisesti&fyysisesti niin paljon parempia urheilijoita
Nimenomaan, varmasti parempia urheilijoita. Tappiin asti treenattuja, jänteviä lihaskimppuja. Jaksavat juosta 90 minuuttia pysähtymättä, rasvaprosentti hipoo nollaa.

Parempia ja taitavampia jalkapalloilijoita? Väitän että ei.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Nimenomaan, varmasti parempia urheilijoita. Tappiin asti treenattuja, jänteviä lihaskimppuja. Jaksavat juosta 90 minuuttia pysähtymättä, rasvaprosentti hipoo nollaa.

Parempia ja taitavampia jalkapalloilijoita? Väitän että ei.

Niin kyse on siitä, etteivät nuo vanhat parrat pärjäisi nykyisten seassa tai nykyiset olisivat ylivoimaisia vanhojen seassa. Juuri tuon urheilullisuuden takia pelkästään.

Jos pelkkä taitotaso tai määrittelemäsi jalkapalloilullisuus ratkaisi pelejä, niin Brassit olisivat voittaneet viime MM-kisat, Englantilaiset seurat eivät voittaisi CL-kannuja(ainakaan englantilaisilla miehistöillä), jne.

Kyse on siis omalta kohdaltani siitä, että on väärin niin nykyisiä kuin vanhempia verrata toisiinsa, koska aika on erilaista ja palloa pelataan niin eri tavalla nykyisin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kyse on siis omalta kohdaltani siitä, että on väärin niin nykyisiä kuin vanhempia verrata toisiinsa, koska aika on erilaista ja palloa pelataan niin eri tavalla nykyisin.
Silläpä pyrinkin olemaan vertaamatta kuin jonkun tietyn ominaisuuden, tässä tapauksessa taidon, suhteen kerrallaan - en pelaajia kaikkinensa tahi joukkueita.

Josta juohtui mieleeni, että taitavin ja paras koskaan näkemäni joukkue on edelleen Brasilian miehistö vuoden 1982 MM-kisoissa, mutta niinpä vain tämä osaamiseltaan ylivertainen porukka karahti Paolo Rossiin jo ennen välieriä. Suuri vääryys, mutta niitähän on urheiluhistoria väärällään.
 

Belenoss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Ottawa ja Real Madrid
No jos otetaan pelin vauhdista ja fyysisyydestä 50% pois niin eiköhän nämä nykyset sarjajyrätkin olisi aika epeleitä... Että siitä voi suhteuttaa pelintasoon 20vuotta sitten. Eikä noi Ronaldon em-kisat mitkään sinäänsä heikot ollut, ihan yhtälailla voi haukkua messin olympiakisoja kun ei jannu kaikesta huolimatta ollut edes kisojen paras pelaaja...
 

Batigol

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Rangers, Tshekki, Argentina
Ja vaikka Grainger tuleekin kohta itkemään siitä etten osaa ajatella jalkapalloa kuin maaleina niin siltikin on sanottava että Ronaldon 42 maalia kaudessa wingerin paikalta on eräs kovimpia henkilökohtaisia suorituksia jalkapallossa ikinä. Yhden kauden aikana.

Niin, myös Romário teki vuonna 2000 peräti 71 maalia Vasco da Gaman ja Brassien maajoukkueen otteluissa. Vaikka kuinka koitatte ruveta väittämään että Brassi-liiga olisi jotenkin surkeampi tasoltaan jne., niin minä ainakin pidän tätä huomattavasti kovempana suorituksena. Ja en fanita Brasilian maajoukkuetta, sen varmaan pystyy jo terveellä järjellä tajuamaan.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Niin, myös Romário teki vuonna 2000 peräti 71 maalia Vasco da Gaman ja Brassien maajoukkueen otteluissa. Vaikka kuinka koitatte ruveta väittämään että Brassi-liiga olisi jotenkin surkeampi tasoltaan jne., niin minä ainakin pidän tätä huomattavasti kovempana suorituksena. Ja en fanita Brasilian maajoukkuetta, sen varmaan pystyy jo terveellä järjellä tajuamaan.

Totta.. kova suoritus tuokin. Mutta sanoinkin että eräs kovimmmista eli ei välttämättä kaikista kovin. Ja Grainger, kai jalkapalloa seuraavana tiedät että C. Ronaldo pelasi koko loppukauden loukkaantuneena? EM-kisoissa miehellä oli siis vamma joka varmasti vaikutti pelaamiseen.

Sitä en jälleen ymmärrä miten F1-ketju liittyy tähän ketjuun.. Joten jos pidät ne nessupaperit itselläsi ja pyyhit kyyneleesi niihin kun Real Madrid ei tälläkään kaudella tule voittamaan mitään.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, myös Romário teki vuonna 2000 peräti 71 maalia Vasco da Gaman ja Brassien maajoukkueen otteluissa. Vaikka kuinka koitatte ruveta väittämään että Brassi-liiga olisi jotenkin surkeampi tasoltaan jne., niin minä ainakin pidän tätä huomattavasti kovempana suorituksena. Ja en fanita Brasilian maajoukkuetta, sen varmaan pystyy jo terveellä järjellä tajuamaan.
Voisitko pistää linkkiä noihin maalitilastoihin? Wikipedia tietää kertoa että Romárion maalimäärä on maajoukkueessa 55 jotka on tehty 77 ottelussa vuosien 87-05 aikana. Seurajoukkueessaan hän teki 39 maalia vuonna 2000. Moniko maaleista tuli maajoukkueessa ja montako hän teki cupeissa?
 

Batigol

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Rangers, Tshekki, Argentina
Voisitko pistää linkkiä noihin maalitilastoihin? Wikipedia tietää kertoa että Romárion maalimäärä on maajoukkueessa 55 jotka on tehty 77 ottelussa vuosien 87-05 aikana. Seurajoukkueessaan hän teki 39 maalia vuonna 2000. Moniko maaleista tuli maajoukkueessa ja montako hän teki cupeissa?

En ole juuri nyt kotona, mutta omistan erään kirjan, olisiko joku "Elämää suuremmat jalkapalloilijat" tjspn. Siinä on Romáriosta settiä ja tämä maalimäärä. Oli oikein kommentoinut tyyliin "Ronaldolla ja Rivaldolla oli tilaisuutensa, mutta jälleen minä olen maailman paras".
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Real Madrid ei tälläkään kaudella tule voittamaan mitään.

Onnittelut, osoitit juuri ettet seuraa jalkapalloa yhtään. TälläKÄÄN kaudella tarkoittanee sitä, ettei ole viime vuosina voittanut mitään? Minkä ajanjakson haluat mittariksi? Jos ei oteta koko 2000-lukua, vaan vaikka kaksi edelliskautta, joista on kaksi liigamestaruutta. Aika vahvasti joukkueelta, joka ei tälläKÄÄN kaudella voita mitään. Ne 2000-luvun statsit Euroopan ja muunkin maailman kentiltä voit varmaan tarkistaa ja verrata vaikka hypettämääsi Maunoon.

Vai, että loukkaantunut. Ainahan voidaan vedota siihen, oma moka, jos on niin pässi, ettei tajua pysyä poissa kentiltä loukkaantuneena. Ei loukkaantuneista pelaajista ainakaan hyötyä joukkueelleen ole. Ainakaan tästä ko. kaverista ei ollut. Suuren suuri pettymys noissa kisoissa. Ei tuo mies tosin kovin suuria otteluita ole maajoukkueessa muutenkaan ratkaissut.

Batigolilla antipatioita Di Stefanon suuntaan? Kansallisuuden vaihtaminen romahdutti hänen arvonsa silmissäsi? Omissa papereissani kaikkien aikojen paras.
 
Viimeksi muokattu:

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Onnittelut, osoitit juuri ettet seuraa jalkapalloa yhtään. TälläKÄÄN kaudella tarkoittanee sitä, ettei ole viime vuosina voittanut mitään? Minkä ajanjakson haluat mittariksi? Jos ei oteta koko 2000-lukua, vaan vaikka kaksi edelliskautta, joista on kaksi liigamestaruutta. Aika vahvasti joukkueelta, joka ei tälläKÄÄN kaudella voita mitään. Ne 2000-luvun statsit Euroopan ja muunkin maailman kentiltä voit varmaan tarkistaa ja verrata vaikka hypettämääsi Maunoon.

Vai, että loukkaantunut. Ainahan voidaan vedota siihen, oma moka, jos on niin pässi, ettei tajua pysyä poissa kentiltä loukkaantuneena. Ei loukkaantuneista pelaajista ainakaan hyötyä joukkueelleen ole. Ainakaan tästä ko. kaverista ei ollut. Suuren suuri pettymys noissa kisoissa. Ei tuo mies tosin kovin suuria otteluita ole maajoukkueessa muutenkaan ratkaissut.

Batigolilla antipatioita Di Stefanon suuntaan? Kansallisuuden vaihtaminen romahdutti hänen arvonsa silmissäsi? Omissa papereissani kaikkien aikojen paras.

Niin.. sinun mittapuullasi vertailuhan tulisi tehdä tämän kauden esitysten perusteella. Vrt. Ronaldo vs. Messi vertailu. Joten Real Madridhan on tällä kaudella ollut ihan paska? Juventus on kyykyttänyt Realia ihan miten haluaa ja La Ligassakin joukkue rypee. Realhan näytti tasonsa jotain harrastelijaporukkaa vastaan Espanjan Cupissakin. Joten se siitä suuresta ja mahtavasta Real Madridista.

Lisäksi Mauno kyykytti Realia täydellisesti siirtomarkkinoilla ja jätti seuran nuolemaan näppejään case Kristiinassa. Lopputulos on näkyvillä nyt kun Realin laidoilla kirmaa Drenthen kaltaisia suuria taitureita.

Ja kerrotko missä suurissa otteluissa Lionel Messi on loistanut? Jotain amatöörien olympialaisia tuskin laskettaneen näissä vertailuissa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
En minä kieltänytkään tai ole kertaakaan kieltänyt, etteikö tämän kauden Real Madrid olisi ollut sysipaska. Seurana silti suurempi ja mahtavampi kuin yksikään lädiseura tulee koskaan olemaan.

No, jos tosiaan ollaan niin lapsellisia, niin voit toki laittaa ManU:n tämän kauden saavutukset kehiin. Minä voin listata puolestasi:

---

Sitähän minäkin. Argumenttisi ovat aina heikoilla hangilla, oli kyse sitten jalkapallosta tai F1:sta.

Olympialaisten tasosta voi olla mitä mieltä tahansa, mutta siellä se jalkapalloilun tulevaisuus on. Messi sentään on jossain loistanut syksyn aikana, toisin kuin yliarvostettu lusitaani.

Valitettavasti sinulla ei ole koskaan Jatkisurasi aikana ollut hitustakaan realistisuutta tai objektiivisuutta.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
En minä kieltänytkään tai ole kertaakaan kieltänyt, etteikö tämän kauden Real Madrid olisi ollut sysipaska. Valitettavasti sinulla ei ole koskaan Jatkisurasi aikana ollut hitustakaan realistisuutta tai objektiivisuutta.

No, jos tosiaan ollaan niin lapsellisia, niin voit toki laittaa ManU:n tämän kauden saavutukset kehiin. Minä voin listata puolestasi:

---

Sitähän minäkin. Argumenttisi ovat aina heikoilla hangilla, oli kyse sitten jalkapallosta tai F1:sta.

Olympialaisten tasosta voi olla mitä mieltä tahansa, mutta siellä se jalkapalloilun tulevaisuus on. Messi sentään on jossain loistanut syksyn aikana, toisin kuin yliarvostettu lusitaani.

Voidaan palata ManU:n ja Realin saavutuksiin kuluvan kauden osalta sitten keväällä. Katsotaan kumpi menestyi paremmin tällä kaudella? Ja edelleenkin en ymmärrä miten F1-ketju liittyy tähän ketjuun, mutta koska et ilmeisesti osaa muilla tavoin perustella väitteitäsi tuot aina tuon F1-ketjun tapahtumat tänne. Huikeaa. Yliarvostettu lusitaani pelannut liigassa 10 peliä joissa 8 maalia. Aika paska suoritus sanon minä. 3kk:den sairasloma takana ja esitykset ovat tuollasia.. jokainen voi olla mitä mieltä haluaa. Mutta jalkapallosta jotain tietävät tietävät myös sen että Cristiano Ronaldo ei ole pelaajana yliarvostettu. Harmi ettet sinä kuulu tähän joukkoon.
 

Liverpooligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Valitettavasti sinulla ei ole koskaan Jatkisurasi aikana ollut hitustakaan realistisuutta tai objektiivisuutta.
Vähän ketjuun vierestä, mutta pakko sanoa. Viimeisiin päiviin tämä sama kommenttisi olisi mielestäni sopinut varsin osuvasti myös itseesi, mutta nähtyäni sen vimman ja taiston, jolla puolustat täällä verivihollisesi pelaajaa olen pakotettu muuttamaan mielipiteeni.

Ja siis yritän sanoa tämän hyväntahtoisesti huumorin keinoin, en sinua loukatakseni.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Nimenomaan on yliarvostettu etenkin Suomessa. Valioliigassa kovat tehot joo, mutta niin on Huntelaarillakin Hollannissa. En minä silti hehkuta häntä maailman parhaaksi pelaajaksi.

Ihmettelen edelleen herran vaisuutta kesän kisoissa. Mikään loukkaantuminen ei käy syyksi, koska hän kuitenkin pystyi pelaamaan ihan hyvin.

Jännä juttu, että teitä ManU-fanaatikkoja on vasta kahden edelliskauden aikana alkanut täällä(kin) tunnustautumaan punaisiksi. Sitä ennen ei pahemmin ääntä pidetty. Erikoinen sattuma, kun ManU ohitti Chelsean Valioliigan hallitsijana samaan aikaan. En tarkoita oikeita ManU:n kannattajia, koska niitähän täällä suurin osa kuitenkin on.

Hyvähän se on ottaa tämän kauden menestys kriteeriksi, kun kausi on jo pitkällä. Lisäksi toinen on ottanut surkeimman starttinsa vuosiin, kun taas toinen pelaa omalla tasollaan. Reilumpaa olisi ollut ehdottaa tuota "vetoa" ennen kauden alkua.

Pidä sinä ManU:a maailman jalkapalloilun keskuksena. Minulle se on vain yksi englantilaisseura, joka ei tule koskaan yltämään samanlaisiin saavutuksiin, mihin Madridissa on totuttu. Sama tietysti koskee Cristiano Ronaldoa.

Viimeisiin päiviin tämä sama kommenttisi olisi mielestäni sopinut varsin osuvasti myös itseesi, mutta nähtyäni sen vimman ja taiston, jolla puolustat täällä verivihollisesi pelaajaa olen pakotettu muuttamaan mielipiteeni.

Sillä erolla, että minä kykenen myöntämään olevani pahemman luokan fanaatikko ja värilasien käyttäjä. Mielestäni osaan kuitenkin esittää kritiikkiä omaa suosikkijoukkuettani/suosikkijoukkueitani silloin, kun tarvetta on. Mielestäni se tekee minusta hieman realistisemman kirjoittajan.

Eihän tuota edes loukkauksena voi ottaa, jos joku kerrankin muuttaa käsityksiään ns. parempaan suuntaan.
 

Liverpooligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Sillä erolla, että minä kykenen myöntämään olevani pahemman luokan fanaatikko ja värilasien käyttäjä. Mielestäni osaan kuitenkin esittää kritiikkiä omaa suosikkijoukkuettani/suosikkijoukkueitani silloin, kun tarvetta on. Mielestäni se tekee minusta hieman realistisemman kirjoittajan.

Eihän tuota edes loukkauksena voi ottaa, jos joku kerrankin muuttaa käsityksiään ns. parempaan suuntaan.
Juuh, lähinnä vitsinä sen tarkoitinkin, nokkela kun yritin olla.
 

Belenoss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Ottawa ja Real Madrid
En ole juuri nyt kotona, mutta omistan erään kirjan, olisiko joku "Elämää suuremmat jalkapalloilijat" tjspn. Siinä on Romáriosta settiä ja tämä maalimäärä. Oli oikein kommentoinut tyyliin "Ronaldolla ja Rivaldolla oli tilaisuutensa, mutta jälleen minä olen maailman paras".

Toki toi maalimäärä varmaankin on oikea, Romario vaan laskee kaikki epäviralliset maalinsakin (harkkapelien maalit), tuskin kuitenkaan harjoituksissa tekemiään. Onhan noita maaleja parikymmentä meiän Miklullakin tällä kaudella :)

ps. Grainger tuntuu kyllä kovasti fanittavan barcelonaa ja messiä, mulle se on vaan yksi hormoneilla kasvatettu vastenmielinen jannu jolla ei pitäisi olla mitään oikeutta pelata jalkapalloa!
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
En nyt ehkä kuitenkaan sanoisi fanittavani Barcelonaa tai Messiä.

Barcelona ei ole kuitenkaan itselleni samanlainen punainen vaate kuin oikeille Espanjan madridistoille. Esimerkiksi olen sitä mieltä, että Barcan Mestarien liigan voitto kohentaa Espanjan jalkapalloilua enemmän kuin se, että sekä kuninkaalliset, että katalaanit konttaavat Euroopassa ja Valioliiga hallitsee.

Tottakai liigassa Barcan konttaus on suotavaa, mutta Eurokentillä olen jokaisen espanjalaisseuran takana, oli se sitten Barca tai jopa Bilbao. Jälkimmäinen tuskin ihan pian pelaa muuta kuin "kotimaassaan".

En pidä Messistäkään, vastenmielinen liimaletti ja sylkijä, mutta on hän ollut uskomaton tällä kaudella. Ihan kuin Ronaldinho silloin muutama vuosi sitten. Pakko ihailla, mutta ei arvostaa.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Cristiano Ronaldo siis voitti Kultaisen pallon, ehkä ansaitusti, ehkä ei. Jos mitataan maaleilla, hän ansaitsi pallon, jos mitataan jollain muulla, kandidaatteja oli enemmänkin. Onnea joka tapauksessa hänelle, toivottavasti ei voita sitä koskaan enää.
Viittasin aiemmin tähän kommenttiin. Tässä kuitenkin selkeästi annat ymmärtää, että parempaankin osoitteeseen palkinto olisi voinut mennä. Minusta C. Ronaldo oli ylivoimainen kandidaatti palkinnon saajaksi, eikä näin selvää voittajaa ole läheskään joka vuosi. Tämän hetken nykykunnosta taas ei kannata paljoa puhua, koska kausi on pitkä ja vasta kauden päätteeksi katsotaan, miten kausi on mennyt. Joka tapauksessa Cristianon vire ei tälläkään hetkellä mikään huono ole.

Varsinaisesti kumpikaan näistä pelaajista (Messi ja C. Ronaldo) eivät ole omia suosikkeja, mutta molempia täytyy arvostaa. Minun mielestäni Portugalin poika on kuitenkin kokonaisvaltaisesti parempi pelaaja ja kovempi täsmäase joukkueelleen. Ronaldinho oli vielä pari vuotta sitten todellinen dominantti, joka nosti Barcelonan hetkellisesti jopa maailman parhaaksi seuraksi. Messi ei ole (ainakaan vielä) pystynyt nostamaan joukkuettaan mestariksi ja tällä hetkellä hän on aika kaukana siitä, mitä Ronaldinho parhaimmillaan oli. Cristiano Ronaldo puolestaan viime kaudella oli selkeästi dominoivin pelaaja maailmassa ja pidän häntä edelleen parhaana pelaajana. Katsotaan tilannetta keväällä uudelleen.
 

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
Messi ei ole (ainakaan vielä) pystynyt nostamaan joukkuettaan mestariksi ja tällä hetkellä hän on aika kaukana siitä, mitä Ronaldinho parhaimmillaan oli. Cristiano Ronaldo puolestaan viime kaudella oli selkeästi dominoivin pelaaja maailmassa ja pidän häntä edelleen parhaana pelaajana. Katsotaan tilannetta keväällä uudelleen.

Niissä peleissä, mitkä itse olen tällä kaudella nähnyt, on Messi ollut dominoivampi kuin Dinho koskaan Blaugrana-paidassa. Käytännössä ainoastaan tuo eräs ikimuistoinen ilta Santiago Bernabeulla oli Dinholta sellainen näytös, mitä Messiltä on jo nähty ja tullaan näkemään. Myös tilastot tukee tätä: 17 peliä, 16 maalia & 10 syöttöä.
Kannattaa katsoa, montako kertaa Messi keskimäärin menettää pallon, vaikka jokainen joukkue vähintään tuplaa ja jotkut jopa triplaavat miehen aina Messin saadessa pallon. Vertaa sen jälkeen monestako tilanteesta syntyy maalipaikka.

En oikeasti ole nähnyt vastaavaa pallollista ylivoimaisuutta varmaan yli 10 vuoteen.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Niissä peleissä, mitkä itse olen tällä kaudella nähnyt, on Messi ollut dominoivampi kuin Dinho koskaan Blaugrana-paidassa. Käytännössä ainoastaan tuo eräs ikimuistoinen ilta Santiago Bernabeulla oli Dinholta sellainen näytös, mitä Messiltä on jo nähty ja tullaan näkemään. Myös tilastot tukee tätä: 17 peliä, 16 maalia & 10 syöttöä.
Aivan, siksi sanoinkin että katsotaan tilannetta sitten kauden lopussa. Messi ei ole tuonut käsittääkseni Barcelonalle vielä juurikaan mitään mestaruuksia, joita tässä tapauksessa tarkoitan. En kiistä, etteikö hän olisi tämän kauden yksittäiset pelit pelannut hyvin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Mitä liikkuu nuorten miesten päässä? Linkissä on Urheiluviikko.netin uutinen, jossa kerrotaan joukkuekavereiden raiskanneen yhden pelaajan suihkutiloissa.

Paikkana mikäpä muu kuin Englanti ja joukkue pelaa kolmanneksi ylimmällä sarjatasolla. Lähteenä Urheiluviikko käyttää niin luotettavaa mediaa kuin The Sun.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
messiä, mulle se on vaan yksi hormoneilla kasvatettu vastenmielinen jannu
Huonoja hormoneja on saanut, kun on jäänyt puolitoistametriseksi ruipeloksi.

Eurokentillä olen jokaisen espanjalaisseuran takana, oli se sitten Barca tai jopa Bilbao.
JOPA Bilbao? Mikä vika Bilbaossa? Euroopan suoraselkäisin ja periaatteellisin jalkapalloseura.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
JOPA Bilbao? Mikä vika Bilbaossa? Euroopan suoraselkäisin ja periaatteellisin jalkapalloseura.

Niin, joidenkin mielestä Euroopan tyhmin ja jämähtänein jalkapalloseura.

Toki arvostan tuota periaatetta, kovin hedelmällistä se tosin ei ole. Ja wannabemadridistana on pakko vähän halveksua baskijoukkueita. Siitä lienemme yhtä mieltä, että aivan pian ei terr... baskeja eurokentillä nähdä.

Toki Goikoetxea on hieno mies ja oli hieno pelaaja. Oikea luunmurskaaja.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Siitä lienemme yhtä mieltä, että aivan pian ei terr... baskeja eurokentillä nähdä.

Toki Goikoetxea on hieno mies ja oli hieno pelaaja. Oikea luunmurskaaja.
Oli. The Butcher of Bilbao... oi niitä aikoja...

Ei taideta valitettavasti nähdä. Muutamia päteviä jätkiähän seurassa joka vuosi on, mutta se ei riitä. Etxeberria lopettaa kohta, Llorentessa olisi ainesta uudeksi Urzaiziksi mutta hänet viedään jo tulevaksi kaudeksi rahakkaampiin ympyröihin, niin taidetaan viedä myös Amorebieta, Yestekin on koko ajan rikki... Silti, koko ajan ylimmällä sarjatasolla ja uskallan veikata että on ensi kaudellakin. Ylpeys ei anna periksi tippua.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Imua Valjulla tuntuu silti pelaajien keskuudessa olevan. Myös pelaajien kommentit suosivat Valioliigaa.

Ja miksi haitariksi otettiin juuri 5 vuotta? Ja ei La Ligassa myöskään se kärki niin sekoittunut ole, ainahan sen Real tai Barca voittaa, muutamaa Valencian väläytystä huomioimatta.

Mutta eikö tämä ole turhaa?

Niin, englannissa rivipelaajakin saa samaa palkkaa kuin muissa liigoissa useat huiput. Tästä syystähän jopa Champparissa pelaa pelaajia, jotka mahtuisivat vielä useisiin euroopan pääsarjoihin(nyt ei välttämättä puhuta ihan suurimmista sarjoista, mutta kuitenkin).

Otetaan esimerkki, että pelaaja voi pelata Deportivossa tai vaikkapa Newcastlessa, niin seurat ovat suunnilleen samaa tasoa materiaaliltaan, mutta toisessa tienaat tuplasti(tai enemmänkin) mitä toisessa, niin ymmärrettävää mikä silloin valitaan.

Pelkkä pelaajamateriaali kuitenkaan ei määritä tasoa, eikä varsinkaan pelkästään hankintojen aiemmat meriitit.

Miksi ~5-vuotta, siksi että se kertoo enemmän kuin vuosi, mutta taas esim. 20-vuotta tuskin on oleellista peilattaessa nykyhetkeä. Yhdessä vuodessa kun top-4 on aina sama, riippumatta sarjasta. Samoin hajontaa parissa vuodessa tulee luonnollisesti paljon vähemmän. Mutta otetaan sinun mieliksi siis otanta vaikka 1,3,5,7-vuotta.

Top-4:t
1-vuosi
Englanti: 4
Espanja: 4

3-vuotta
Englanti:4
Espanja:7

5-vuotta
Englanti:5
Espanja:9

7-vuotta
Englanti:7
Espanja:11

top-2 muuten näin.

3-vuotta
Englanti:2
Espanja:3

5-vuotta
Englanti:3
Espanja:4

7-vuotta
Englanti:4
Espanja:6

Mitä tulee mestaruuksiin, niin Premier Leaguen historian(92-08) aikana mestareita on ollut 4. Näistä Blackburnilla vain yksi. Espanjassa samalla aikavälillä 5 mestaria. Tämä siis liigassa, jossa sinun mukaan voittaa aina samat kaksi joukkuetta. Ei tuossa kovasti vaihtelua ole ollut, mutta silti enemmän kuin Englannissa, vaikka siellä tuo kärkinelikko on selvästi enemmän erottunut.

Real Madrid ja/tai Barcelona on jäänyt top-3:n ulkopuolelle 2000-luvulla 4 kertaa(Barca 3 ja Real kerran). Vertailun vuoksi ManU ei kertaakaan.

Aika turhaahan tämä on, enkä jaksakkaan enempää, mutta kunhan nyt pistin nämä nyt tähän esille, niin jokainen voi sitten miettiä miksi Espanjan liigassa riittää yleisesti enemmän jännitettävää ja miksi sen taso on laajempi kuin Englannissa(vielä kun huomioidaan joukkueiden menestys Euroopassa, jossa Espanja on pärjännyt selvästi laajemmalla rintamalla, kun taas Englanti lähinnä kärkensä voimin, tosin keskikastikin alkaa pärjätä Euroopassa nykyisin paremmin, sen verran selvä talousetu Valioliigalla on muihin liigoihin verrattuna).

Niin ja ne syyt miksi Espanja pärjää kilpailussa näinkin hyvin Euroopassakin suhteessa Valioliigaan. Syitä on toki monia, mutta pari merkittävintä ovat selkeitä. Espanjan oma pelaajatuotanto on toiselta planeetalta verrattuna Englantiin. Tästä syystä esim. Ranskakin pärjää Euroopassa erittäin hyvin suhteessa taloudellisiin näköseikkoihin. Koska lahjakkaita kavereita tulee vuodesta toiseen, niin pystytään paikkaamaan lähtijät ja pienemmilläkin budjeteilla pärjätään. Englannissa taas kun ollaan ulkotuotannon varassa, niin se on aina suurempi kysymysmerkki miten pelaaja sopeutuu Englantiin, pelityyliin, jne. Toinen merkittävä tekijä on Espanjan hyvän oman tuotannon lisäksi hyvät suhteet E-Amerikkaan ja sitä kautta laadukkaiden pelaajien tuonti sinne. Vähän samoin kuin Ranskassa taas vaikuttaa mm. afrikkalaiset siirtolaiset ja suhteet Afrikkaan.

Pepe, Cannavaro, Ramos, Metzelder, Marquez, Pablo, Capdevila, Miguel, Abidal, Dani Alves, Milito, Marcelo (vähän on/off -pelaaja), sekä tietenkin maailmanluokan Steve Finnan. Tuossa nyt ne kärkipään kaverit, varmasti jengiä unohtui pois myös. Samaan aikaan Valioliigassa Jamie Carragher on liigakärjen avarin vakiomies (kaikella kunnioituksella Carraa kohtaan, ei mies ole kyllä samalla sivulla aikaisemmin mainittujen puolustajien kanssa, varsinkaan toppareiden), ja tosiaan top-neljän ulkopuolella on aikalailla heikko taso, jos ottaa esim. kymmenen heikoimman jengin avarin pakit molemmista liigoista, vie La Liga aika selvästi mielestäni. Toki se terävin kärki on helvetin tasainen, Ferdinand, Terry, Vidic, Alex (Hyypiä tosin on parempi), Skrtel, Evra, Bosingwa, Cashley, Clichy jne. Helvetisti laatua molemmissa liigoissa, mutta se kärjen ulkopuolinen porukka on mielestäni parempi Espanjassa. Esim. maali nr.9 tässä pätkässä. Ei hyvää päivää. Niin loistava hyökkääjä kuin Torres onkin, vittu ei noin helppoa ole missään.

Kyllähän noita tosiaan voisi lisätä alkaen Pereasta, Garaysta, jne. mutta hyvin tiivistetty juuri se missä ero tulee. Eli sen kärjen takana on laadukkaampia pelaajia enemmän. Tämä taas johtuu juurikin eniten tuosta omasta laadukkaasta tuotannosta, johon voidaan tehdä täsmähankintoja. Englannissa harvalla "keskitason" tai vähän alle joukkueella on valmista runkoa mihin täsmähankinnoilla voidaan tehdä puolustuksesta hyvä. Vaan ennemminkin joudutaan se runko hankkimaan. Tällöin taas sitten tulee useita muita tekijöitä, kuten pelaajan sopeutuminen, sitoutuminen, jne.

edit:Nyt voivat muut jatkaa, kun muutamilla ainakin sitä hinkua tuntui tuolla toisessa ketjussa olevan. Vähän pohjustusta teille tuossa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös