Jalkapallo – liveseuranta

  • 6 294 540
  • 123 822

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Ranska, Kroatia, Portugali ja Kreikka meni kisoihin siitä yksinkertaisesta syystä, koska olivat parempia joukkueita kuin vastustajansa, ja se on vain nieltävä.

Kyllä minäkin haluaisin nähdä Suomen kisoissa, mutta Suomi ei ansaitse pelata siellä, koska on paska.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mielenkiintoisen faktan kertoi selostaja Saksa-ottelusta.

Saksa ei ole hävinnyt Englannin maaperällä lädeille sitten vuoden 1975
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Haluaisit oikeasti nähdä siellä jotain Ukrainaa, Romaniaa ja Puolaa? Eiköhän niitä porukoita ole nähty ihan tarpeeksi mm. viimeisissä EM-kisoissa. Kaikki kunnia 90-luvun Romanialle, Kroatialle ja Bulgarialle mutta sen jälkeen Itä-Euroopasta ei ole tullut arvokisoihin yhtään joukkuetta, joka olisi esittänyt pelillisesti mitään muistamisen arvoista.

Ettei nyt joku semmonen Tsekki olisi parikin kertaa pelannut aika ikimuistoisen turneen, noin esimerkkinä.
 
Itse olisin suonut Ruotsille ja Portugalille kisapaikan Ranskan ja Ukrainan kustannuksella, mutta nyt arvonnat meni näin. En mä Kreikasta ja Kroatiastakaan oikein innostu, mutta vielä vähemmän Romaniasta. Islannin satutarinalle olisi tietysti suonut onnellisen lopun, mutta pelkäänpä, että olisivat jääneet itse kisoissa ihan muiden jalkoihin.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Joko voi lopettaa turhan mussutuksen siitä, onko C.R parempi kuin Z.I, heh. Toki "Slatan" on hyvä, mutta Ronaldo on aivan loistava. Silti siinä on huikea ero. Ja turha mussuttaa muista joukkuepelaajista mitään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Saksa voittaa Wembleyllä, 0-1 FT.

Yleisö buuaa omilleen, Hodgson näyttää väsyneeltä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Ettei nyt joku semmonen Tsekki olisi parikin kertaa pelannut aika ikimuistoisen turneen, noin esimerkkinä.

Niin ja jollain Puolallakin on esimerkkinä joukkueessaan Kuban, Lewandowskin, Obraniakin ja Piszczekin tapaisia pelaajia.

Ukrainalla muutama aivan erinomainen laituri ja voittivat kuitenkin kotonaan sen Ranskan 2-0, joten turha nyt kauheasti jengiä haukkua.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kylläpäs Jaws saa nyt lokaa niskaansa mielipiteidensä takia. Itse olen tyytyväinen, että Ranska tiputti Ukrainan, vaikkei Ukrainan eteneminen olisi mikään yllätys ollut, pikemminkin päinvastoin.

Saksalla tulee olemaan kohta ongelmia hyökkääjien suhteen, ellei Kruse ja/tai Lasogga kehity maajoukkuetasolle.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Haluaisit oikeasti nähdä siellä jotain Ukrainaa, Romaniaa ja Puolaa? Eiköhän niitä porukoita ole nähty ihan tarpeeksi mm. viimeisissä EM-kisoissa. Kaikki kunnia 90-luvun Romanialle, Kroatialle ja Bulgarialle mutta sen jälkeen Itä-Euroopasta ei ole tullut arvokisoihin yhtään joukkuetta, joka olisi esittänyt pelillisesti mitään muistamisen arvoista.

Bulgaria oli kova 90-luvulla, kun remmissä olivat vielä Stoitškov, Letškov, Kostadinov etc.. Romanialla oli "Karpaattien Maradonansa" Hagi & Petrescu, Popescu, Ilie... tuo ajan jälkeen eivät Itä-Euroopan maat oikein ole mainittavasti jalkapallossa pärjänneet. No, Tshekillä oli oma kultainen sukupolvensa, mutta sielläkin on touhu hiipunut.. ja kroaatit tietenkin -98 Ranskan MM-kisoissa, jossa Davor Šuker johdatti maan pronssille.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Myös minun mielestäni Jawsille turhaa kuraa niskaan, etenkin kun kaveri itse myöntää elävänsä tunteella näitä pelejä, ei sen kummempaa.

Ja Jawsin kanta Ranskan ja Ukrainan voimasuhteisiin oli kyllä ihan oikean suuntainen, vaikka Ranska nyt kisoihin menikin. Aika paha sulaminen kyllä Ukrainalta, siinä mielessä ansaittu jatkopaikka patongeille.

Perkele, kun harmittaa tuo Ruotsin tippuminen kisoista :(
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Kylläpäs Jaws saa nyt lokaa niskaansa mielipiteidensä takia.

Ihannoi Ronaldoa tai Zlatania, mutta älä missään nimessä Konoplyankaa tai Yarmolenkoa. Näin se menee, kun poikkeaa valtavirrasta. Se vain on kestettävä. Onneksi asiantuntijat ovat heränneet horroksestaan vasta karsintojen ratkaisuvaiheiden kynnyksellä. Johan tässä ratkotaan vielä kokonaiset kaksi kisapaikkaa, jotka nekin ovat jo taputeltu.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Ihannoi Ronaldoa tai Zlatania, mutta älä missään nimessä Konoplyankaa tai Yarmolenkoa. Näin se menee, kun poikkeaa valtavirrasta. Se vain on kestettävä. Onneksi asiantuntijat ovat heränneet horroksestaan vasta karsintojen ratkaisuvaiheiden kynnyksellä. Johan tässä ratkotaan vielä kokonaiset kaksi kisapaikkaa, jotka nekin ovat jo taputeltu.

Makuasioitahan nämä ovat ja kommentteihin vaikuttavat tietysti jokaisen kirjoittajan omat mieltymykset ja ennakkoluulot jotka etenkin täällä fudispuolella vaihtelevat kyllä todella paljon. Konoplyankaa en ole kovin tarkasti seurannut mutta Yarmolenko on kyllä loistava pelaaja ja hänet olisi toki mielellään nähnyt Brasiliassa.

Kyllähän tällä palstalla saa paljon kuraa niskaansa myös jos ilmoittaa ihailevansa Gerrardia tai Walcottia sillä Englantikin on monen silmissä aikamoinen tabu. Meitä on moneen junaan, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä ynnä muita turhanpäiväisiä fraaseja. Itse katselen mielummin Englantia, Portugalia ja Ranskaa kuin Kreikkaa, Ukrainaa tai Burkina Fasoa. Ei näistä tämän palstan kommenteista kannata mieltänsä pahoittaa.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Ei näistä tämän palstan kommenteista kannata mieltänsä pahoittaa.

No ei tietysti, mutta lähinnä otan tällaisen...

"Joo eihän noita kukaan halua nähdä. Koko jalkapalloileva maailma kiroaa tällä hetkellä kun Burkina Faso, Malediivit, Tuvalu ja Forssa jäivät kisojen ulkopuolelle. Jää varmaan itseltäkin kisat katsomatta."

...enemmänkin henkilökohtaisena provokaationa kuin pelkkänä kommenttina. Kaikilla meillä on omat syymme seurata urheilua. Minulle jalkapallon maajoukkuepelit ovat urheilussa suurin, kaunein ja tärkein. Tottahan silloin tulee myös välillä hampaat irvessä vedettyä.

Tarjoan toki kaikille virtuaalisen kädenpuristuksen, jos olen aiheuttanut turhautumista eläytymiselläni. Monelle seurajalkapallo on rakkaus, mutta minulle sitä on maajoukkuefutis ja vielä isommalla liekillä. Toivotan kaikille hyvää yötä. Ehkä Ukrainan aika on sitten 2018 kisoissa. Sääli, että Konoplyankakin on silloin neljä vuotta vanhempi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jaws edustaa nuorempaa sukupolvea, jolle Itä-Eurooppa ei ole synonyymi kommunismille ja saasteelle. On siis aika kohtuutonta heittää lokaa kirjoittajaan, joka selvästi ajattelee asioita monesta perspektiivistä.

Jalkapallon MM-kisat eivät ole ainoastaan stadioneilla pelattuja pelejä, vaan maailman suurin kansanjuhla, johon soisi pääsevän Euroopasta muutkin osalliseksi kuin länsimaalaiset entiset riistovaltiot. Minä en toivonut Ranskaa kisoihin ihan vain Henryn viimekertaisen käsimaalin ja sitä seuranneen oikeusmurhan takia, jolla Ranska pääsi EM-kisoihin. Jos Ukraina olisi pelannut mitä muuta maata vastaan tahansa, ei sen jatkoonpääsyllä olisi ollut niin suurta väliä.
 

Jeffrey

Jäsen
Minä en toivonut Ranskaa kisoihin ihan vain Henryn viimekertaisen käsimaalin ja sitä seuranneen oikeusmurhan takia, jolla Ranska pääsi EM-kisoihin. Jos Ukraina olisi pelannut mitä muuta maata vastaan tahansa, ei sen jatkoonpääsyllä olisi ollut niin suurta väliä.

Niin, nyt taas Ranska kisoihin kahdella paitsiomaalilla, okei yksi myös hylättiin paitsiona aiheetta. Toki Ranska oli selkeästi parempi joukkue, mutta maalien olisi kuulunut olla 2-2 180 minuutin jälkeen.

Myönnettäköön vielä, että tuon 3-0 maalin paitsiollisuus on tulkittavissa ehkä toistenkin, mielestäni kuitenkin selkeä tilanne. Paitsioasemassa oleva hyökkääjä ryntää maalille, mutta ripari ei tulekkaan hänen ulottuvilleen.

Edit:

Kolmas maali ja paitsio siis: France Vs Ukraine 3-0 2013 | France 3-0 Ukraine | All Goals Highlights | 19/11/2013 - YouTube

Linkki vielä kuntoon. Youtube aloittaa ilmeisesti toistamisen automaattisesti. Tavoitteena olisi pysäyttää kuva aikaan 6:26. Siinä näkyy tuo tilanne.
 
Viimeksi muokattu:

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Niin, nyt taas Ranska kisoihin kahdella paitsiomaalilla, okei yksi myös hylättiin paitsiona aiheetta. Toki Ranska oli selkeästi parempi joukkue, mutta maalien olisi kuulunut olla 2-2 180 minuutin jälkeen.

Myönnettäköön vielä, että tuon 3-0 maalin paitsiollisuus on tulkittavissa ehkä toistenkin, mielestäni kuitenkin selkeä tilanne. Paitsioasemassa oleva hyökkääjä ryntää maalille, mutta ripari ei tulekkaan hänen ulottuvilleen.

Edit:

Kolmas maali ja paitsio siis: France Vs Ukraine 3-0 2013 | France 3-0 Ukraine | All Goals Highlights | 19/11/2013 - YouTube

Linkki vielä kuntoon. Youtube aloittaa ilmeisesti toistamisen automaattisesti. Tavoitteena olisi pysäyttää kuva aikaan 6:26. Siinä näkyy tuo tilanne.

Siis eihän kolmas maali nyt millään ollut paitsio? Paitsiossa ollut pelaaja ei pelannut palloa missään välissä. Nykysääntö muistaakseni sanoo, että paitsio vihelletään vasta, kun paitsiossa ollut pelaaja koskee palloon?
 

Jeffrey

Jäsen
Siis eihän kolmas maali nyt millään ollut paitsio? Paitsiossa ollut pelaaja ei pelannut palloa missään välissä. Nykysääntö muistaakseni sanoo, että paitsio vihelletään vasta, kun paitsiossa ollut pelaaja koskee palloon?

Palloliitto on ainakin tätä mieltä:

Pelaajan paitsioasema on tuomittava vain
jos hän erotuomarin mielestä sillä hetkellä
, kun hänen kanssapelaajansa koskettaa
tai pelaa palloa, aktiivisesti osallistuu
pelitapahtumaan:

• vaikuttamalla peliin tai
• vaikuttamalla vastapelaajaan tai
• saamalla etua paitsioasemastaan

Mun mielestä kaikki kohdat täyttyy.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Siis eihän kolmas maali nyt millään ollut paitsio? Paitsiossa ollut pelaaja ei pelannut palloa missään välissä. Nykysääntö muistaakseni sanoo, että paitsio vihelletään vasta, kun paitsiossa ollut pelaaja koskee palloon?

Juuei ollut. Siis nykytulkinnoilla. Toki jos joku lukee vain sääntökirjaa ja ei ole tutustunut siihen miten termejä tulkitaan, niin hyvinkin voi noita luulla paitsioksi. Ymmärrän siis sinänsä että joku voi luulla tuota paitsioksi, mutta ei se sitä ole, nykytulkinnoilla.
 

Jeffrey

Jäsen
Juuei ollut. Siis nykytulkinnoilla. Toki jos joku lukee vain sääntökirjaa ja ei ole tutustunut siihen miten termejä tulkitaan, niin hyvinkin voi noita luulla paitsioksi. Ymmärrän siis sinänsä että joku voi luulla tuota paitsioksi, mutta ei se sitä ole, nykytulkinnoilla.

Nämähän on ihan hauskoja asioita pohdittavaksi. Itse pelasin käytännössä koko jalkapallo urani maalivahtina, ja se on yksi syy miksi katson asioita yleensä maalivahdin perspektiivistä.

Osin tästä syystä seuraava palloliiton ohje pomppasi silmille koskien paitsiota:

"Jos avustavan erotuomarin mielestä paitsioasemasta lähteneellä pelaajalla on mahdollisuus tehdä fyysinen kontakti vastapelaajaan (esim. pelaajan ja maalivahdin törmääminen), tai joutua puolustajan taklaamaksi, tulee paitsioliputus tehdä viiveettä"

Säännöt nyt ei ole mielipidekysymyksiä, mutta minun mielestäni tuo tilanne pitäisi viheltää myös sen takia, että mahdollisen riparin kimpoaminen suoraan paitsioasemassa olevalle olisi hankala tulkita ns. jälkikäteen.

Edelleen siis mielestäni tilanne on myös sääntökirjan mukaan paitsio. Jos sääntöjä pitäisi tulkita jonkin muun asian mukaan kuin sääntökirja, niin menee jo aika vaikeaksi tuomarityöskentely.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Nämähän on ihan hauskoja asioita pohdittavaksi. Itse pelasin käytännössä koko jalkapallo urani maalivahtina, ja se on yksi syy miksi katson asioita yleensä maalivahdin perspektiivistä.

Osin tästä syystä seuraava palloliiton ohje pomppasi silmille koskien paitsiota:

"Jos avustavan erotuomarin mielestä paitsioasemasta lähteneellä pelaajalla on mahdollisuus tehdä fyysinen kontakti vastapelaajaan (esim. pelaajan ja maalivahdin törmääminen), tai joutua puolustajan taklaamaksi, tulee paitsioliputus tehdä viiveettä"

Säännöt nyt ei ole mielipidekysymyksiä, mutta minun mielestäni tuo tilanne pitäisi viheltää myös sen takia, että mahdollisen riparin kimpoaminen suoraan paitsioasemassa olevalle olisi hankala tulkita ns. jälkikäteen.

Edelleen siis mielestäni tilanne on myös sääntökirjan mukaan paitsio. Jos sääntöjä pitäisi tulkita jonkin muun asian mukaan kuin sääntökirja, niin menee jo aika vaikeaksi tuomarityöskentely.

En tiedä mikset näe asiaa niin yksioikoisesti kun se nykyään on. Jos paitsiossa ollut pelaaja koskee palloon, tuomari puhaltaa pilliin.

Ripari tilanteessa taas noudatetaan ihan normaalia sääntöä, eli avustavan pitää pystyä seuraamaan kuka oli paitsiossa laukauksen lähtiessä, ja viheltää jos pelaaja koskee palloon kyseisen tilanteen jälkeen.

Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, mutta tämä ei kyllä ollut paitsio - nykyisellä sääntötulkinnalla.
 

Jeffrey

Jäsen
En tiedä mikset näe asiaa niin yksioikoisesti kun se nykyään on. Jos paitsiossa ollut pelaaja koskee palloon, tuomari puhaltaa pilliin.

Varmastikin siitä syystä, että minun on vaikea ymmärtää, että jalkapallossa on muita sääntöjä kuin sääntökirjasta löytyviä.

Lisäksi tuo väittämäsi ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Jos pelaaja saa läpisyötön ollessaan paitsioasemassa ja juoksee pallon perään, niin tilanne liputetaan paitsioksi. Ei erotuomari odota hetkeä jolloin hän palloon koskee. Miksi siis tämä tilanne olisi erilainen? Vanhalla säännöllä tuo tilanne olisi liputettu paitsioksi vaikka pallo olisi mennyt maaliin, uudella tulkinnalla se olisi pitänyt liputtaa koska ei mennyt ja se tuli pelattavaksi ja sitä pelattiin?

Taidan vaan olla aika kujalla kaikesta, mutta pohjana se, että ei mene insinöörin kaaliin, että on säännöt mutta noudatetaankin toisia sääntöjä.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Varmastikin siitä syystä, että minun on vaikea ymmärtää, että jalkapallossa on muita sääntöjä kuin sääntökirjasta löytyviä.

Lisäksi tuo väittämäsi ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Jos pelaaja saa läpisyötön ollessaan paitsioasemassa ja juoksee pallon perään, niin tilanne liputetaan paitsioksi. Ei erotuomari odota hetkeä jolloin hän palloon koskee. Miksi siis tämä tilanne olisi erilainen? Vanhalla säännöllä tuo tilanne olisi liputettu paitsioksi vaikka pallo olisi mennyt maaliin, uudella tulkinnalla se olisi pitänyt liputtaa koska ei mennyt ja se tuli pelattavaksi ja sitä pelattiin?

Taidan vaan olla aika kujalla kaikesta, mutta pohjana se, että ei mene insinöörin kaaliin, että on säännöt mutta noudatetaankin toisia sääntöjä.

Käsittääkseni, ainakin syksyn valioliigaa seuranneena, tilanne vihelletään paitsioksi vasta kun pelaaja tosiaan pelaa palloa. X pääsee läpi, en ole varma onko lippu pystyssä ennen kosketusta palloon, vai nouseeko se ylös vasta kosketuksesta.

Sinällään olen kanssasi samaa mieltä, että vanha yksioikoinen paitsio tai ei paitsio sääntö oli selkeä ja yksioikoinen. Nykyiset tulkinnat jättävät turhaa jossiteltavaa turhan usein.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Käsittääkseni, ainakin syksyn valioliigaa seuranneena, tilanne vihelletään paitsioksi vasta kun pelaaja tosiaan pelaa palloa. X pääsee läpi, en ole varma onko lippu pystyssä ennen kosketusta palloon, vai nouseeko se ylös vasta kosketuksesta.

Nousee vasta kosketuksesta tuo lippu, jos paitsiossa ollut pelaaja siis jatkaa pelaamista.

Näin ainakin oman kokemukseni perusteella, siis omissa peleissäni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös