Jalkapallo – liveseuranta

  • 6 276 777
  • 123 818

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tämän ja eilisen illan lopputulosten ja pelin pohjalta finaali näyttää varsin selvästi olevan Bayern-Barca. Realilla toki vielä mahiksia, Chelsean olisi pitänyt tehdä vähintään kaksi tänään. Vähintään.

Ihan kivaltahan tuo kuulostaa, etenkin jos Schweini, Lahm&co onnistuisivat nöyryyttämään maailman kiistatta parasta seurajoukkuetta!

Hieno finaali tulossa
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämän ja eilisen illan lopputulosten ja pelin pohjalta finaali näyttää varsin selvästi olevan Bayern-Barca. Realilla toki vielä mahiksia, Chelsean olisi pitänyt tehdä vähintään kaksi tänään. Vähintään.
Kyllä se Klassikko vaikuttaa edelleen todennäköisimmältä finaalilta. Eilinen oli ihan mukiinmenevä tulos Madridille.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Bayern on vaan perkeleen kova joukkue, saksalaisuus ei yhtään helpota myöskään asiaa.

Messi oli paska tänään mutta tulee noita uinahduksia kaikille. Edelleen itse pidän paljon puhutut veljekset c.ronaldon ja messin samalla linjalla. En osaa verrata enkä haluakkaan haaskata aikaa turhanpäiväiseen vertailuun.

Filmailut sun muut ärsyttää jokaisen pelaajan osalta mutta en jaksa niistäkään avautua koska tälle ei vaan mahda mitään. Pelaajat käyttävät joka keinon hyväkseen. Onko se sitten oikein? Jaa a. Voi voi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kyllä se Klassikko vaikuttaa edelleen todennäköisimmältä finaalilta. Eilinen oli ihan mukiinmenevä tulos Madridille.

Tjaah, mielipidekysymys, mutta kukin taaplaa tyylillään.

Itse en usko Realin pystyvän pitämään nollaa omassa päässään, kiitos Coentraon ja kumppaneiden...
.. ja tämän jälkeen Real tarvitseekin jo kolme maalia. Vastassa kuitenkin jo Ikeristä ohi hurauttanut maailman paras maalivahti Neuer, sekä kivenkova sakslaispuolustus, jollaista vastaan La Ligassa ei joudu pelaamaan.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Filmailut sun muut ärsyttää jokaisen pelaajan osalta mutta en jaksa niistäkään avautua koska tälle ei vaan mahda mitään. Pelaajat käyttävät joka keinon hyväkseen. Onko se sitten oikein? Jaa a. Voi voi.

Samat sanat. Oksettaanaurattaaitkettää kuinka varsinkin espanja- ja italialaiset pelaajat kaatuvat pienimmästäkin hipaisusta, mutta heti kun on pakko hakea tasoitus- tai voittomaalia lopussa, niin ihmeellisesti kaikki pysyy pystyssä vaikka tulee kolme vastustajaa nilkoille samaan aikaan ja kaksi muuta repii paidasta.

Jottai pitäs tehrä.

Edit. Ai niin. Maailman 2. paras jatkaisi jälleen tänään. Hymiö ja hyvää yötä.
 
Viimeksi muokattu:

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tjaah, mielipidekysymys, mutta kukin taaplaa tyylillään.

Itse en usko Realin pystyvän pitämään nollaa omassa päässään, kiitos Coentraon ja kumppaneiden...
.. ja tämän jälkeen Real tarvitseekin jo kolme maalia. Vastassa kuitenkin jo Ikeristä ohi hurauttanut maailman paras maalivahti Neuer, sekä kivenkova sakslaispuolustus, jollaista vastaan La Ligassa ei joudu pelaamaan.
Tämän voi kääntää myös niin päin, että Bayern joutuu kovempaan testiin kuin koskaan kotimaansa kentillä. Coentrao ei ole ongelma, koska Mourinho pystyy heittämään samalle pelipaikalle Marcelon, joka on top 3 vasempia laitapakkeja maailmassa.

Omissa papereissani Real on suosikki 60-40.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Tämän voi kääntää myös niin päin, että Bayern joutuu kovempaan testiin kuin koskaan kotimaansa kentillä. Coentrao ei ole ongelma, koska Mourinho pystyy heittämään samalle pelipaikalle Marcelon, joka on top 3 vasen laitapakkeja maailmassa.

Omissa papereissani Real on suosikki 60-40.

Marcelon on selvästi huonompi puolustussuuntaan. Juuri sen takia Coentrao kentällä oli ensimmäisessä osaottelussa.

Näin lähtökohtaisesti. Coentraon esitys ei tiistaina päätä huimannut.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Tästä kyselinkin jo ammattilaisilta vinkkiä, että menikä eilinen tulkinta oikein.

Säännöissähän sanotaan, että "jos erotuomari soveltaa hyötynäkökohtaa ilmeisen maalintekomahdollisuuden aikana ja maali tehdään suoraan huolimatta vastustajan käsivirheestä tai tämän rikottua vastapelaajaa, rikkomukseen syyllistynytttä pelaajaa ei voida poistaa kentältä, mutta häntä voidaan edelleen varoittaa."

Tästä kertoi viimevuotisella tuomarikurssilla Mikko Vuorela esimerkin: jos kenttäpelaaja torjuu palloa maaliviivalla ja pallo menee maaliin, niin maali hyväksytään ja pelaajalle tulee varoitus. Jos tilanteessa taas pelaaja torjuu ja joku laukoo reboundin sisään, tulee maali hyväksyä ja torjuja heittää pihalle.

Samalla logiikalla tuossa eilisessä tilanteessa maalintekijän nimi olisi pitänyt olla Adebayor ja silloin Cechin olisi kuulunut saada ainoastaan varoitus. Koska näin ei käynyt, niin silloin maali hyväksytään ja Cech pihalle koodilla L (=kohti vastustajan maalia liikkuvan vastapelaajan ilmeisen maalintekomahdollisuuden estäminen rikkomalla tätä vapaa- tai rangaistuspotkun aiheuttamalla tavalla).

Mutta palailen aiheeseen, jahka olen saanut vastauksia kyselyyni.

Sinänsä ihan hyvä, että tämäkin tulee käsiteltyä, sillä tuo on täysin mahdollinen tilanne ihan tuolla mutasarjojen matseissakin, joita taas ylihuomenna pääsee viheltämään.

Eilen olin piippaamassa matsia ja avustajana oli piirin erotuomarikouluttaja, jolta kyselin asiasta mielipidettä. Hänen mielestään olisi tilanteessa kuulunut tulla maalin lisäksi punainen Cechille, koska Adebayorilta vietiin maalipaikka sillä rikkeellä ja Adebayor ei maalia tehnyt hyödystä huolimatta. Jos Ade olisi maalin tehnyt, olisi Cechille kuulunut tulla keltainen.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Eilen olin piippaamassa matsia ja avustajana oli piirin erotuomarikouluttaja, jolta kyselin asiasta mielipidettä. Hänen mielestään olisi tilanteessa kuulunut tulla maalin lisäksi punainen Cechille, koska Adebayorilta vietiin maalipaikka sillä rikkeellä ja Adebayor ei maalia tehnyt hyödystä huolimatta. Jos Ade olisi maalin tehnyt, olisi Cechille kuulunut tulla keltainen.

FIFA:n sivuilla sanotaan seuraavaa:

•denying the opposing team a goal or an obvious goalscoring opportunity by deliberately handling the ball (this does not apply to a goalkeeper within his own penalty area)
•denying an obvious goalscoring opportunity to an opponent moving towards the player's goal by an offence punishable by a free kick or a penalty kick

Tuosta tosiaan voi tulkita että jos rikotaan niin on kyse nimenomaan rikotun pelaajan maalintekotilanteesta eikä joukkueen, toisaalta sanan opponent voi kyllä tulkita myös tarkoittamaan koko joukkuetta. Tulkitaanko sääntöä kuitenkaan niin? Olen kyllä nähnyt aimminkin tapauksia (juuri itse asiassa Cechin kohdalla 2005 CL välierissä Poolia vastaan jossa ei saanut punaista rikkeestä (toisaalta ei siitäkään ole varmuutta oliko tuomarin mielestä rike) kun Pool sai maalipaikan jatkotilanteesta).

Tuota aiemmin laittamaasi Vuorelan kommenttia en oikein kyllä ymmärrä koska tuossa säännössä käsivirheen kodalla nimenomaan sanotaan että, denying the opposing team a goal or an obvious goalscoring opportunity. Eli miksi pitäisi antaa punainen jos riparista joukkue kuitenkin tekee maalin?
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tjaah, mielipidekysymys, mutta kukin taaplaa tyylillään.

Itse en usko Realin pystyvän pitämään nollaa omassa päässään, kiitos Coentraon ja kumppaneiden...
.. ja tämän jälkeen Real tarvitseekin jo kolme maalia. Vastassa kuitenkin jo Ikeristä ohi hurauttanut maailman paras maalivahti Neuer, sekä kivenkova sakslaispuolustus, jollaista vastaan La Ligassa ei joudu pelaamaan.

Olen nahnyt kaikki Bayernin pelit talla kaudella ja mistaan kivenkovasta puolustuksesta ei kylla voida puhua Badstuberia lukuunottamatta. Badstuber on kylla noussut yhdeksi maailman parhaista toppareista. Pelinlukutaito ja pelin avaaminen ovat huippuluokkaa ja fyysisyys myos. Boateng oli alkukaudesta hyva, mutta viime aikoina aikamoinen hasardi.

Neuer on toki ollut hyva, mutta viela ei ole tarvinnut olla loistava kuin vasta yhdessa matsissa eli Dortmundia vastaan, jossa Neuer pelasti Bayernin lahes tasapeliin.

Bayern on kuitenkin ollut talla kaudella puolustuksessa erittain haavoittuva ("immer fuer ein Gegentor gut") ja ovat hallinneet peleja pitamalla palloa.

Toki toivon, etta Bayern heittaa manolot pihalle ja jos onnistuvat maalin tekemaan niin ovat kylla erittain lahella finaalia.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olen nahnyt kaikki Bayernin pelit talla kaudella ja mistaan kivenkovasta puolustuksesta ei kylla voida puhua Badstuberia lukuunottamatta...

...Neuer on toki ollut hyva, mutta viela ei ole tarvinnut olla loistava kuin vasta yhdessa matsissa eli Dortmundia vastaan, jossa Neuer pelasti Bayernin lahes tasapeliin.

Okei, uskon sua kyllä, tiedät Bayernista sen verta enemmän kuin minä, itse en noin aktiivisesti seuraa.

Sitä olen monesti pohtinut, että onko millään näistä maailman top10- joukkueista (Real, Barca, Bayern, Manu, Milan jne...) oikeasti mikään niin kova puolustus, siis samassa suhteessa hyökkäyksen/keskikentän tasoon..

Ainakaan kovaa harjoitusta nämä puolustukset eivät hirveästi saa, sillä omissa liigoissa puolustus pääsee yleensä varsin helpolla. Toki on selvää, että yksilöinä parhaita pakkeja näissä seuroissa on, mutta futista itse pelanneena on helppo todeta, että "timanttinen" puolustus vaatii paljon treeniä ja ennen kaikkea yhdessä pelaamista.

Sen takia onkin hauska huomata yksittäisissä matseissa (kun jotkut todelliset huippujengit pelaavat vastakkain, tai sitten huippujengin peli sekoaa jostain syystä hetkeksi), että huippujengeille tehdyt maalit pitävät sisällään usein jotain karseita henk.koht merkkausvirheitä tai lepsua pelaamista.

Jotenkin tuntuu, että ihan tämän top10:n takana tulevilla joukkueilla puolustuspeli on monesti parempaa, sillä niiden puolustuksen on pakko toimia, koska nämä jengit eivät pysty pitämään palloa 75-prossasesti joka matsissa.

Ei ole myöskään mikään sattuma, että juuri Italia ja Saksa ovat kestomenestyjiä kisoissa, tiivis puolustus verrattuna vaikkapa Argentiinaan, josta taitoa myös löytyy. Brasilia on toinen hyvä esimerkki: hyökkääjiä löytyy, mutta menestystä tulee vain silloin, kun myös pakisto on kunnossa. Viime kisoissa ei ollut.

Neuerista: Itse pelannut nimenomaan maalivahtina useita kausia ja tästä syystä seurailen näitä maailman huippujen tilastoja, pelejä, torjuntoja jne varsin paljon. Väitän kyllä kivenkovaan, että Neuer on tätä nykyä maailman paras veskari. Vastaantulot, pelin ohjaus, hyvä potkutekniikka, loistava myös läheltä.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
FIFA:n sivuilla sanotaan seuraavaa:

•denying the opposing team a goal or an obvious goalscoring opportunity by deliberately handling the ball (this does not apply to a goalkeeper within his own penalty area)
•denying an obvious goalscoring opportunity to an opponent moving towards the player's goal by an offence punishable by a free kick or a penalty kick

Tuosta tosiaan voi tulkita että jos rikotaan niin on kyse nimenomaan rikotun pelaajan maalintekotilanteesta eikä joukkueen, toisaalta sanan opponent voi kyllä tulkita myös tarkoittamaan koko joukkuetta. Tulkitaanko sääntöä kuitenkaan niin? Olen kyllä nähnyt aimminkin tapauksia (juuri itse asiassa Cechin kohdalla 2005 CL välierissä Poolia vastaan jossa ei saanut punaista rikkeestä (toisaalta ei siitäkään ole varmuutta oliko tuomarin mielestä rike) kun Pool sai maalipaikan jatkotilanteesta).
Toisaalta tuolla FIFAN sivuilla olevissa säännön 12 tarkennuksissa sanotaan näin(linkin takaa löytyvän pedarin sivulla 78):
"Denying a Goal or a Goal-Scoring Opportunity
If the referee applies advantage during an obvious goal-scoring opportunity and a goal is scored directly, despite the opponent's handling the ball or fouling an opponent, the player cannot be sent off but he may still be cautioned."
Joskin tuotakin voinee tulkita edelleen siten, että jos maalintekijä olisi ollut Adebayor, niin se olisi ollut "scored directly", mutta kun tekijä oli Bale, niin näin ei olisi ollut. Tai sitten tuon voi tulkita niin, että tuo kattaa nimenomaan sen, että toinen pelaaja tulee ja tekee maalin.

Yllättävän hankalaa olla dumari :)

Tuota aiemmin laittamaasi Vuorelan kommenttia en oikein kyllä ymmärrä koska tuossa säännössä käsivirheen kodalla nimenomaan sanotaan että, denying the opposing team a goal or an obvious goalscoring opportunity. Eli miksi pitäisi antaa punainen jos riparista joukkue kuitenkin tekee maalin?
Itsekään en enää muista perusteluita, mutta tuo homman tulkinta painui aika selkeästi takaraivoon, koska tuo taisi olla myös osana sääntötestiä tuolla kertaa.

Tähänkin tuo edellinen tekstinpätkä kyllä sanoisi, että keltaisella voitaisiin mennä. Tai edelleen, jos haluaa tulkita, niin se toinenkin vaihtoehto jäisi auki, eli punainen + maali.
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Capel vetää vasemmalla jalalla Robbenmaisen maalin ja Sporting johtaa 2-1, voihan paska. Nytkö se Bilbaon vire katkeaa? Onneksi on yksi vierasmaali.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
On muuten todella tasokasta ja viihdyttävää peliä Sportingin ja Athleticin kohtaaminen. Turhaa hömpötystä ja rahaa vähemmän, pelin taso tuntuu nousevan samalla. Tulipa tyhmä lause.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Eilen olin piippaamassa matsia ja avustajana oli piirin erotuomarikouluttaja, jolta kyselin asiasta mielipidettä. Hänen mielestään olisi tilanteessa kuulunut tulla maalin lisäksi punainen Cechille, koska Adebayorilta vietiin maalipaikka sillä rikkeellä ja Adebayor ei maalia tehnyt hyödystä huolimatta. Jos Ade olisi maalin tehnyt, olisi Cechille kuulunut tulla keltainen.

Palaan vielä kerran aiheeseen.

Tällä kertaa vastaus tuli piirin erotuomarivastaavalta (entinen UEFA-dumari), joka oli tuon erotuomarikouluttajan näkemyksen takana eli punainen + maali olisi ollut hänenkin mielestään oikea ratkaisu ja nimenomaan siitä syystä, että Adebayor ei tehnyt maalia, jolloin se olisi ollut se "directly".
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Valioliigakierroksen huippuottelu alkaa 14.45.

Arsenalilla Oxlade-Chamberlain avaa vasemmalla, Ramsey korvaa Artetan.

RvP
Ox-Rosicky-Walcott
Ramsey-Song
Gibbs-Vermaelen-Koscielny-Sagna
Szczesny

Chelsean kierrättää kunnolla. Huilivuoron saivat ainakin Cole, Drogba, Obi Mikel, Meireles, Mata ja Lampard. Ivanovic pelikiellossa.

Torres
Malouda-Kalou-Sturridge
Romeu-Essien
Bertrand-Terry-Cahill-Bosingwa
Cech
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Chelsea pisti miehet kiertoon, ihan järkevää kyllä, kun tuokin miehitys näyttää kilpailukykyiseltä... tiistain Barca-otteluun panostetaan.

Veikkaanpa, että tästä pelistä tulee aika maali-iloittelu, kunhan alun tunnustelut on saatu alta pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös