Olen nahnyt kaikki Bayernin pelit talla kaudella ja mistaan kivenkovasta puolustuksesta ei kylla voida puhua Badstuberia lukuunottamatta...
...Neuer on toki ollut hyva, mutta viela ei ole tarvinnut olla loistava kuin vasta yhdessa matsissa eli Dortmundia vastaan, jossa Neuer pelasti Bayernin lahes tasapeliin.
Okei, uskon sua kyllä, tiedät Bayernista sen verta enemmän kuin minä, itse en noin aktiivisesti seuraa.
Sitä olen monesti pohtinut, että onko millään näistä maailman top10- joukkueista (Real, Barca, Bayern, Manu, Milan jne...) oikeasti mikään niin kova puolustus, siis samassa suhteessa hyökkäyksen/keskikentän tasoon..
Ainakaan kovaa harjoitusta nämä puolustukset eivät hirveästi saa, sillä omissa liigoissa puolustus pääsee yleensä varsin helpolla. Toki on selvää, että yksilöinä parhaita pakkeja näissä seuroissa on, mutta futista itse pelanneena on helppo todeta, että "timanttinen" puolustus vaatii paljon treeniä ja ennen kaikkea yhdessä pelaamista.
Sen takia onkin hauska huomata yksittäisissä matseissa (kun jotkut todelliset huippujengit pelaavat vastakkain, tai sitten huippujengin peli sekoaa jostain syystä hetkeksi), että huippujengeille tehdyt maalit pitävät sisällään usein jotain karseita henk.koht merkkausvirheitä tai lepsua pelaamista.
Jotenkin tuntuu, että ihan tämän top10:n takana tulevilla joukkueilla puolustuspeli on monesti parempaa, sillä niiden puolustuksen on
pakko toimia, koska nämä jengit eivät pysty pitämään palloa 75-prossasesti joka matsissa.
Ei ole myöskään mikään sattuma, että juuri Italia ja Saksa ovat kestomenestyjiä kisoissa, tiivis puolustus verrattuna vaikkapa Argentiinaan, josta taitoa myös löytyy. Brasilia on toinen hyvä esimerkki: hyökkääjiä löytyy, mutta menestystä tulee vain silloin, kun myös pakisto on kunnossa. Viime kisoissa ei ollut.
Neuerista: Itse pelannut nimenomaan maalivahtina useita kausia ja tästä syystä seurailen näitä maailman huippujen tilastoja, pelejä, torjuntoja jne varsin paljon. Väitän kyllä kivenkovaan, että Neuer on tätä nykyä
maailman paras veskari. Vastaantulot, pelin ohjaus, hyvä potkutekniikka, loistava myös läheltä.