Mulle niillä ei ole mitään erityisasemaa. Ihan sama kuka sielää pelaa kunhan on oikea pusero päällä ja pelaa hyvin. Tällä hetkellä sitä määritelmää ei joukkueesta täytä muut kuin Mikko Rämö. Huonosti pelaava oma kasvatti on joukkueelle turhempi kuin hyvin pelaava muualta tuleva.
Tämä johtuu vain siitä, että Kajaanissa ei ole kiekkokulttuuria. Kun seuran oma kasvatti tekee ison maalin, se tuntuu tuhat kertaa paremmalta kun sen iskee joku jonka kasvamista et ole nähnyt ja joka jo ensi viikolla luistelee toisen seuran paidassa. Eikö se Hokinkin junioripuoli ole ottanut jo isoja askelia. Tulet varmasti vielä joskus kokemaan tämän hienon tunteen.
Olen kokkolalaisten kanssa vääntänyt paljon näistä omista kasvateista ja niiden merkityksestä. Minut teilattiin vuosia. Hermeksessä pelasi n. 2 Hermes-kasvattia viimeisinä Mestis-vuosina. Halli oli tyhjillään ja lopulta Hermes tippui. Juureton joukkue ei kiinnostanut ketään. Välillä tuntui, että ei edes siellä pelanneita pelaajia. Nyt Hermes pelaa miltei täysin omalla miehistöllä Suomi-sarjaa ja yleisömäärät ovat käsitykseni mukaan vähintään samaa tasoa mitä olivat Mestiksessä. Matka on pitkä takaisin, mutta ehdottoman oikea.
Nämä farmisopimukset ovat keino hoitaa seuraa, vaikka omaa tuotantoa ei ole. Se on kyllä totta. Vaasalaisesta näkökulmasta se on vain totaalisen väärä tapa.
Pystyy toki, eikä mun postauksessa ollut siitä kysymys ollenkaan. Suomalaisen tulo lainaan on paljon isompi juttu kokonaisuudessaan, vaikkei gootti taida hyökkääjänä pelatakaan. Eikä siihen liity mitenkään se pelaisiko Rossi tai Väre sen matsin yhtä hyvin tai paremmin. Kirjoitukseni tarkoitus oli ihmetellä sitä, että eikö oikeasti Vaasassa tajuta tätä kun naristaan joutavista? Suomen parhaalla kiekkoseuralla ( niin urheilullisesti kuin taloudellisestikin ) olisi taatusti jotain annettavaa osaamisestaan jos Vaasassa ei oltaisi liian tyhmänylpeitä yhteistyön aloittamisen suhteen.
Ei täällä narista tässä casessa joutavista, päinvastoin. Nämä lainat heikentävät seuran omaa identiteettiä ja pahimmassa tapauksessa vievät peliaikaa omilta pelaajilta. Tottakai me tiedostetaan, että Kärpissä tehdään helvetisti oikeita asioita ja sieltä voi ottaa oppia, mutta se oppi pitää kaivaa sieltä jollain muulla tapaa kuin lainamies-ruljanssilla.
Sitä en käsitä, että liiganousu haavettaan rummuttava joukkue vuodesta toiseen melkein menestyy eikä oikeasti tehdä nousun eteen mitään mikä aikaansaisi jatkuvaa kehitystä tai oikeaa muutosta entiseen. Ylipalkataan aina vaan vanhoja "omia jätkiä" rinkiin kun yleisö niistä tykkää. Kaupan päälle pari kehäraakkia jostain muualta. Niillä te ette tule nousemaan koskaan, mutta se kai on tarkoituskin. Ilmeisesti kyse on todellisuudessa siitä, että on kivempi olla iso kala mestiksessä kuin pikkukala liigassa. Eli oikeasti ei uskallettaisikaan nousta vaikka tilaisuus tulisikin. Siksi tämä tilanne jatkuu vuodesta toiseen. Ja tämä mun kirjoitus on helppo kuitata vaasalaisittain sanomalla, että puhut paskaa kun pelottaa ajatuskin siitä, miten kurjaa olisi olla KalPana liigassa kun voi olla Sporttina Mestiksessä...
Jääkiekkoa pelataan pääasiassa yleisölle, ei menestykselle. Kaikki kannattajat eivät varmasti allekirjoita näkemystäni, mutta suurin osa minut tuntevista kyllä: Tärkeämpää kuin voittaa, on voittaa oikein.
Sport varmasti haluaa liigaan ja Shearer tuossa jo ansiokkaasti niputti kehityksen kulkua. Parempaa olisi toki voinut olla rahkeet. Itse olen aina sanonut, että mielummin näen Sportin avoimen liigan aikaan divarin kärjessa kuin liigan hännillä, mutta se onkin vain minun mielipide.