Jaajon Diilin suurin ongelma on se, että se ei anna kenellekään yhtään mitään. Ohjelmaa suunnitellessa ei ole selvästikään kyetty ratkaisemaan sitä, miten saadaan ohjelma palvelemaan mahdollisimman monia osapuolia.
Jaajon yrittäjäimagoa ohjelma ei ole ainakaan parantanut. Ilmiriidat aiemmin Soinnun kanssa, kaikki sekoilut Kollan kanssa, ja palkintopestien yleinen epämääräisyys ei anna kovin hyvää kuvaa siitä, että Jaajo olisi menestynyt yrittäjä. Jaajon bisnekset ovat saaneet ohjelmassa kyllä media-aikaa, mutta onko kaikki media-aika aina automaattisesti hyvästä?
Kilpailijoiden osalta ainoa porkkana taitaa olla ohjelman aikainen julkisuus. Ohjelman voittamisella tai palkinnoilla ei ole mitään arvoa. Aika vähän Sointua lukuun ottamatta tuosta ohjelmasta on jäänyt pysyvästi pinnalle julkisuuteen. Lisäksi moni kilpailija antaa itsestään ohjelmassa tumpelon kuvan, kun joutuu selviytymään tumpelotehtävissä. Jos haluat julkkikseksi, miksi mennä Diiliin, kun sen julkisuuden saa jostain Temppareista tai muusta realitysta Diiliä suuremmassa mittakaavassa?
Yhteistyökumppaneillekaan ohjelma ei ole mikään jättipotti, pikemminkin päinvastoin. Monesta ohjelmaan osallistuneesta brändistä on jäänyt vähän negatiivinen kuva, vaikka yritykset ovat todennäköisesti maksaneet tavoitteenaan saada positiivista mielikuvaa. Esimerkiksi ne Seinäjoen ja Iisalmen "kaupunkivierailut" ovat lähinnä korostaneet sitä, miten kaukana kaikesta kaupunki on, eikä siellä ole sitten ollut yhtään mitään. Samoin HJK ja Ilves eivät hekään varsinaisesti lisäpisteitä saaneet ohjelmasta. Mikä motiivi yrityksillä on osallistua tähän ohjelmaan?
Katsojiakin vituttaa katsoa vuodesta toiseen tätä sekoilua. Tehtävissä ei ole kunnon sääntöjä ja kaikki toteutetaan juostenkusten. Jos haluat katsoa toisten toistuvaa epäonnistumista ja jossain määrin jopa nöyryyttämistä, Diili palvelee ehkä tällaisia katsojia, mutta todennäköisesti suurin osa yleisöstä haluaa nähdä onnistumisia. Muutenkin tehtävät tuntuvat toistensa kopioilta, enkä oikein ymmärrä, mitä uutta uusi kausi toisi kuvioihin. Mielestäni paljon kiinostavampi vähän vastaava formaatti löytyy Menestysreseptistä, jossa tavoitellaan onnistumista ja tehdään pitkäjänteistä työtä sen eteen. Diilissä on mahtipontiset tehtävät, jotka menevät pipariksi olemattoman aikataulun vuoksi, joka pakottaa kilpailijat menemään sieltä mistä aita on matalin, eli pyydetään paikalle omia kavereita ja huomionkipeitä somevaikuttajia.