Jotkut ovat sanoneet että suoraviivaisuutta on enemmän kuin viime kaudella. Mutta kyllä siitä kiekosta pidetään kiinni vieläkin pitkään, varsinkin muutamien yksilöiden kuten Ruohomaan ja Riikolan kohdalla. Tänäänkin kiekkoa pystyttiin kierrättämään syvältä oman alueen kautta painottomalle laidalle, josta luonnollisesti löytyy tilaa nostaa peliä ylös. Se on edelleenkin se kiekkokontrollin ydin. Ei roiskaista ahtaaseen paikkaan vaan haetaan kiekkoa liikuttamalla tilaa muualta.
En itse juuri tykkää siitä, että avauksia laitetaan keskikentän jälkeen ristikulmaan tai ränniin. Etenkään KalPalle tuo tyyli ei sovi, koska materiaali ei sisällä mitään laidassa rymistelijöitä.
Otetaan ensimmäinen esimerkki.
1. KalPan vikkelät, pienikokoiset laiturit (Mankinen, Keränen, Tammela...) ryntäävät päätykiekon perään.
2. Vastustajan alimpana puolustajana kiekkoa lähtee tavoittelemaan isokokoinen, ehkä hieman raskasjalkainen mutta vahva pelaaja (H. Tallinder, M. Viitanen, A. Pentikäinen).
Mitä luulette, kuinka kaksinkamppailu päättyy? Näkemäni perusteella hyvin usein puolustavalle joukkueelle.
Toinen, huomattavan erilainen vaihtoehto pelin avaamiseen on että:
1. Puolustaja nostaa itse kiekon puolustussiniselle.
2. Pitkä pudotus alemmalle pakille. Tässä vaiheessa on paljon tilaa laidoissa.
3. Lyhyt syöttö vauhtiin nopealle hyökkääjälle. (Yleensä Ruohomaa, Davis, Mankinen...) Liike laitaa pitkin.
4. Joko purjehtia itse hyökkäysalueelle tai jakaa keskustaan. Tärkeää on, että koko viisikon liike on ylöspäin, jotta syöttösuuntia on riittävästi tarjolla. Myös pudotus alaspäin onnistuu.
Kysymys siis kuuluu, kumpi tapa on parempi A) tälle pelaajamateriaalille
B) kaukalon koolle (lentokenttä)
C) vastustajaa vastaan (keskialueen sumppu vai karvaus kahdella päätylaudasta)
?
Vaihtoehdot ovat melko kärjistetyt, mutta kertovat perusidean. Mielestäni siis vaihtoehto 2 on se tapa, jolla on pärjätty ja jolla on mahdollisuudet tulevaisuudessa pärjätä. Ja muistakaa, tämä pelitavallinen esimerkki koski vain pelinavausta. En ottanut kantaa mihinkään muuhun pelin osa-alueeseen.