http://www.aariliike.com/node/165
Linkki vie kannanottoon paikallisuuden puolesta. Sisältää tuhmia sanoja.
Sinänsä ihan ajatuksia herättävä kirjoitus, jossa on paljon tottakin. Vaikea kuitenkaan nähdä asioiden parantuvan sillä, että isät alkavat viedä pentunsa Pelicansin, SaPKon, KOOVEEn, FC Lahden tai itse HIFK:n peleihin(koska niinhän ne tekee). Paikallisuus on hieno juttu, jota kannattaisi toki tukea, mutta ei siihenkään voi pakottaa tai manipuloida. On monia, jotka ovat saaneet ensi kosketuksen suosikkilajiinsa oman kaupungin seuran kautta, mutta myöhemmen todenneet SM-liigan, divarin tai Veikkausliigan olevan onnetonta koheltamista ja puuhastelua.
Tätä kautta saa kuitenkin kimmokkeen alkaa seurata suosikkilajiaan ja hyvässä lykyssä myös pelaamaan sitä, which is nice. Ja jos mietititään suomalaista seurakulttuuria ja sen kehittymättömyyttä, niin Lahti lienee se viimeinen paikka, että mistä kannattaa alkaa huutelemaan mieshuorauksen tms. perään. Muistaakseni 1990-luvulla taisi siellä pelata milloin Reipas, Kiekko-Reipas, Reipas-Hockey, välillä ei yhtään mitään(?) ja sitten viimeisenä tämä cartoon Pelicans. Sama on FC Lahden kanssa.. ymmärtäisin kiintymyksen Kyykkään tai Reippaaseen, mutta en tähän tekemällä tehtyyn unitediin. Tässä sulle uusi design, osta!
Sekin on erikseen mainittava, että mielestäni SM-liiga ja vielä enemmän Veikkausliiga myyvät itseään hemmetin huonosti. Jos ei lukisi jatkoaikaa, niin en mä olisi edes vähää alusta kartalla siitä, että kuka täällä on edes kovan tason pelaaja. Mä muistan elävästi Janeckyn, Helmisen & co. mutta nää harmaat pirnekset, plihalit ja krepsit on aika profiilittomia. Veikkausliigasta en tiedä muuta tältä kaudelta, kuin että "Ahah, Klubi voitti". Suomalaiset sarjat ja seurat eivät tarjoa mitään mielikuvia itsestään, paitsi kalliit lippujen hinnat. Pennut haluaa esikuvia ja löytävät niitä sitten Ronaldossa ja Sidney Crosbyssa. Ketä kiinnostaa hasbeen-hentuset siihen vertailtaessa? Turha dissata änäriä ja valioliigaa ahneina sielunsyöjinä, kun itse ei tehdä juuri mitään asian eteen. Keksitään korkeintaan joku "Poika pysyy Pasilassa" tai "Draamaa ja rytinää" mallinen onneton slogan mainostaluun, jonka ensimmäinen angstaava pussihousu käy tussilla tai spraylla sotkemassa.
Muutenkin ennen seurakulttuurin kehittymistä pitäisi koko urheilukulttuurin alkaa kehittyä täällä. Jossain toisessa ketjussahan osuvasti todettiin, että Suomessa ei olla urheiluhulluja, vaan menestyshulluja. Perinteillä, kauniilla logoilla ja kahvilakeskusteluilla ei ole mitään väliä, kunhan vaan joku
FC haluamasi paikkakunta United saa kultaa ja kunniaa tässä ja nyt tai että ollaan maailman nopein kansa ym. Häviäjät ei ole mitään, ketä kiinnostaa joku seura- tai lajikulttuuri? Juuri tämän takiahan Jokerit ja TPS oli suosituimmat lätkäjoukkueet joka korpikylässä 1990-luvulla. Pääasia että saa paistatella menestyjän kelkassa, vaikka olisikin narrien kanta-alueella pelkkä bulahattuinen juntti. Ei tuolloin tarttenut hakea suosikkia edes NHL:stä, kun riitti stadin tai Turun gloryhunttaus.
Sekava avautuminen, varmaan alkaa väsyttää. Ehkäpä joku siitä punaisen langan löytää.. nyt nukkumaan ja näkemään mieshuoran unia Wayne Gretzkysta.