Jäädytetäänkö pelinumeroita?

  • 29 906
  • 92

Kärppäpappa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eli kuten nimim. "Hidas ja kankea" totesi niin Kimu lopetti kaudelle 1989-1990 mutta saatiin houkuteltua välivuoden jälkeen taas mukaan. Kausi 1990-1991 meni normaalisti mutta "paha ei palannut takaisin" (vieläkin muistan sen mainoksen yhteydessä kuullun naisen kirkumisen).

Tuo viimeinen kausi meni juurikin noin kuten nimim.1971 mainitsi. Olkapäävamman jälkeen "Toope" Perkkiö meni tekemään sellaista mistä Kimu ei pitänut ja se oli kärppäura sitten siinä kesken kauden, Muistin itsekin nuo tapahtumat vasta nyt.

Hieno ja tuloksekas oli Kimun kärppäura joka eilen sai arvoisensa päätöksen.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kärpät olisi saanut jäädyttää Kimun pelinumeron ja nostaa pelipaidan kattoon jo paljon aiemmin, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Jotenkin tuli eilen olo, kun katsoin Ruudusta tilaisuutta, että tiesiköhän monikaan hallissa paikalla olleista, millaisesta pelimiehestä oli Kimun kohdalla kysymys :) Noh, kyllä varmaan. Minulla on kulunut yli 10 vuotta, kun viimeksi olen Raksilassa Kärpät nähnyt pelaavan. (Muualla olen nähnyt kylläkin.) Kyllä varmaan Raksilassa istuu Kärppä-peleissä paljon samaa porukkaa kuin 20 vuotta sitten tai 30 vuotta sitten. Toisaalta, mitä tuolla on väliä...

Kimu #15 sai eilen ansaitsemansa kunnian.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
kun katsoin Ruudusta tilaisuutta, että tiesiköhän monikaan hallissa paikalla olleista, millaisesta pelimiehestä oli Kimun kohdalla kysymys
Kyllähän siellä informoitiin Kiimalaisen saavutuksista, maalimääristä yms. oikein hyvin. Erittäin hyvin järjestettu tilaisuushan tuo oli.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ivan Humlin nimen kirjoitin tuonne toiseen ketjuun, mitä mieltä olisitte Humlin paidan jäädyttämisestä joskus tulevaisuudessa? Runkosarjassa se 289 peliä ja pisteitä 208, ja pudotuspeleissäkin 58 ottelua ja 27 pinnaa. Runkosarjan pelimäärässä siis eniten pelejä ulkomaalaisista ja myöskin eniten pisteitä, ja kaikkien aikojen Kärppien liigapisteissä kuudentena.

Sanoisin monet seurat on paskemmillakin meriiteillä pelinumeroita jäädyttäneet, toki Kärppien kohdalla pitää muistaa tämä äärimmäisen tiukka linja jäädytysten suhteen kun esim. Kari Jalosenkaan numeroa ei olla jäädytetty. Tästä huolimatta kuitenkin pistemäärät ja meriitit on niin hienot, että jos jonkun ulkkarin numeroa sinne kattoon oltaisiin vetämässä niin Huml olisi ainoa oikea vaihtoehto.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ivan Humlin nimen kirjoitin tuonne toiseen ketjuun, mitä mieltä olisitte Humlin paidan jäädyttämisestä joskus tulevaisuudessa? Runkosarjassa se 289 peliä ja pisteitä 208, ja pudotuspeleissäkin 58 ottelua ja 27 pinnaa. Runkosarjan pelimäärässä siis eniten pelejä ulkomaalaisista ja myöskin eniten pisteitä, ja kaikkien aikojen Kärppien liigapisteissä kuudentena.

Sanoisin monet seurat on paskemmillakin meriiteillä pelinumeroita jäädyttäneet, toki Kärppien kohdalla pitää muistaa tämä äärimmäisen tiukka linja jäädytysten suhteen kun esim. Kari Jalosenkaan numeroa ei olla jäädytetty. Tästä huolimatta kuitenkin pistemäärät ja meriitit on niin hienot, että jos jonkun ulkkarin numeroa sinne kattoon oltaisiin vetämässä niin Huml olisi ainoa oikea vaihtoehto.
Kärppien linja paitojen jäädyttämisen suhteen on ollut hyvin tiukka, mutta silläkin uhalla kyllä itse Humlin paidan jäädyttäisin. Saldo Kärpissä on ollut hieno ja sen lisäksi kyseessä on hieno persoona ja todellinen taistelija. Pelasi aidosti logolle rinnassa.

Tuossahan oikestaan jo viestissäsi toitkin hyvin esiin pointteja sille miksi Iivanan paita kattoon kuuluisi. Ehdottomasti omallakin listallani ensimmäinen ulkkari, jonka numeron jäädyttäisin eikä sinne kyllä varmaan ihan vähään aikaan toisen ulkomaalaisen numeroa olekaan aiheellista jäädyttää.

Toki ymmärrän myös toisenlaiset mielipiteet, onhan Kärpissä kuitenkin nähty paljon hienoja pelaajia ja persoonia vuosien varrella ja kuten todettu niin paitojen jäädyttämisen linja on ollut hyvin tiukka. Sitä se saa luvan olla myös jatkossakin. Ei nyt jokaisesta syöttöpisteestä sentään tarvi paidan singahtaa kattoon.
 

Kettuperkele

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Miksei Kari Jalosen pelinumeroa ole jäädytetty? Teki Kärppäurallaan 254 ottelussa käsittämättömät 405 tehopistettä. Tuohon aikaan toki maalimäärät olivat jotain muuta kuin nykypäivänä, mutta ajanjaksoon suhteutettunakin nuo olivat hirmuisia lukemia. Kirkkaimpana kruununa tietysti SM-liigahistorian kaikkien aikojen yhden kauden piste-ennätys; 93 pistettä 44 ottelussa. Jalonen oli myös Kärppien ylivoimaisesti paras pistemies pudotuspeleissä seuran voitettua ensimmäisen mestaruutensa keväällä 1981. Valmentajameriitit lienevät kaikkien tiedossa, joten niitä tuskin tässä yhteydessä tarvitsee edes erikseen nostaa esiin. Hämmentävän vähän on ollut yleensä puhetta Jalosen pelinumeron jäädyttämisestä. Tuntuu, että seurassa on unohdettu, millainen suuruus Jalonen oli pelaajana.
 
Viimeksi muokattu:

totonboset

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Canes
80-luvun puolivälin aikoihin kävi pelaamassa kauden IFK:ssa. Taitaapi pääsyy olla siinä.
Jos Ilkka Mikkola ansaitsee paidan Raksilan kattoon niin kyllä se mielestäni laskee kriteereitä sen verran, että esimerkiksi juurikin Jalosen ja Palsolan kaltaisia paitoja voisi kattoon vahvasti harkita. Pyörälän paidan nostaminen kattoon taitaa olla itsestäänselvyys. Vaikea on ymmärtää tilastojen puolesta muutamien paitojen uupuminen katosta kun saunakerhon Ilkka sinne oli pakko nostaa. Jotenkin pidin siitä entisestä linjasta, jossa ne kriteerit oli pirun kovat.

Mutta Jalonen on ollut Kärpille tärkeä palanen niin pelaajana kuin valmentajanakin, ehkä saadaan vielä joskus hänen palveluksistaan Oulussa nauttia? Mies on vaan aina niin hemmetin hyvä siinä mitä tekee, että vaikea sitä on Oulussa pitää. Palsola myös Lukko-historiastaan huolimatta on tärkeimpiä palasia Kärppien uuden nousun kannalta. Tuli mukaan nostamaan Kärpät takaisin Liigaan, oli esimerkkinä uudelle kultaiselle sukupolvelle ja johdatti Kärpät kapteenina kahteen mestaruuteen pitkän tauon jälkeen. Palsolan ura jäi hieman lyhyeksi joten varmaan se Jalonen näistä kahdesta on se todennäköisempi vaihtoehto. Jaloselle voisi soittaa, että tuu Ouluun koutsiksi tai UTJ:ksi niin laitetaan samalla Jalosen paita kattoon ja patsas Rotuaarille.
 

avail

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos Ilkka Mikkola ansaitsee paidan Raksilan kattoon niin kyllä se mielestäni laskee kriteereitä sen verran, että esimerkiksi juurikin Jalosen ja Palsolan kaltaisia paitoja voisi kattoon vahvasti harkita.
Vaikka olenkin sitä mieltä, että Mikkolan paita ei kattoon kuuluisi, niin on kuitenkin hänen puolustuksekseen sanottava, että hän lähti divari-Kärpistä Liigaan, joka on ihan luonnollista eteenpäin menossa olevalle pelaajalle, sekä palasi Kärppiin heti kun se oli mahdollista sarjatason samana pysyessä. Viimeisillä kausilla Lukkoon tehty visiitti niinikään johtui siitä, että Kärpät ei enää Ilun palveluksia siinä hetkessä tarvinnut, eikä suinkaan siitä, että Ilu olisi itse halunnut vaihtaa maisemaa.

Nokan tapauksessa voi myös jollakulla olla hampaankolossa lisäksi tuo putoamiskausi 88-89, jolloin hän voitti TPS:ssä koko sarjan pistepörssin sekä mestaruuden. Kärpissä pelatessaan olisi saattanut historiankirjat mennä toisin monelta osin, ihan tuon kauden lopputulemaakin ajatellen.

Pyörälästä ja Palsolasta täysin samaa mieltä, joskin näistä Palsola on itsekin myöntänyt, ettei jääkiekko kiinnosta enää yhtään ja siksi ei varmaan edes haluaisikaan paitaansa kattoon. Se ei toki poista sitä tosiasiaa, että sinne se monen fanin näkökulmasta varmasti kuuluisi, vaikka hänelläkin syrjähyppynsä 90-luvun puolivälin molemmin puolin olikin. Sakke teki kuitenkin parhaassa iässään paluun nostamaan Kärpät takaisin Liigaan sekä johdatti joukkonsa "uuden ajan" ensimmäiseen mestaruuteen.

E: ja pahoittelut kun toistan samaa asiaa jonka kirjoitit, ehdin alkaa kirjoittamaan vastausta aiempaan viestiin, mutta vaihdoin lainausta viestiisi, jotta keskustelun kulku pysyy (ehkä) selkeämpänä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Palsola on itsekin myöntänyt, ettei jääkiekko kiinnosta enää yhtään ja siksi ei varmaan edes haluaisikaan paitaansa kattoon.
Aika usein olen Palsolan nähnyt Raksilassa Kärppien pelissä. Jonkin verran taitaa kuitenkin vielä ainakin Kärpät häntä kiinnostaa. Uskoisin, että kyllä tämä Kärppäkapteeni paidan kattoon haluaisi. Minä muistan häntä lämmöllä. Hankalia ovat nämä päätökset siitä, kenen paita kuuluu kattoon.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Vaikka olenkin sitä mieltä, että Mikkolan paita ei kattoon kuuluisi, niin on kuitenkin hänen puolustuksekseen sanottava, että hän lähti divari-Kärpistä Liigaan, joka on ihan luonnollista eteenpäin menossa olevalle pelaajalle, sekä palasi Kärppiin heti kun se oli mahdollista sarjatason samana pysyessä. Viimeisillä kausilla Lukkoon tehty visiitti niinikään johtui siitä, että Kärpät ei enää Ilun palveluksia siinä hetkessä tarvinnut, eikä suinkaan siitä, että Ilu olisi itse halunnut vaihtaa maisemaa.
Joo siis sanotaanko näin että minulle sinänsä Mikkolan paidan jäädytys on ihan ok, mutta missään nimessä en olisi vielä noin aikaisessa vaiheessa uran päättymisen jälkeen sitä sinne kattoon nostanut hänen tapauksessaan. Mikkolalla on kuitenkin Kärpissä 11 kautta Liigaa + 3 kautta divaria ja onko tuo nyt liigapeleissä pelattujen pelien tilastokolmonen ja oliko paidan jäädyttämisen hetkellä vielä kakkosena? Kaikkien aikojen kolmanneksi tehokkain kärppäpakki pääsarjassa (pisteen päässä kärkipaikasta), kertaalleen valinta Liigan parhaaksi puolustajaksi ja onhan siellä Kärpissäkin se neljä mestaruutta voitettu joista yksi vieläpä kapteenina.

Kyllä Mikkolalla ehdottomasti kovat meriitit on ihan Kärppien paidastakin ja paidan jäädytys noilla statseilla on mielestäni jo ihan perusteltua, mutta silti olen sitä mieltä että ennen Mikkolaa siinä jonossa olisi pitänyt muutamia muita pelaajia ja katsella sitä Mikkolan paidan jäädytystä tilanteen mukaan sitten joskus tuonnempana. Kyllähän tuosta vähän tuollainen epäilyttävä sivumaku jäi, etenkin kun tällaisia "puolivakavia" heittoja kuulee siitäkin että Ilu olisi ihan puhtaasti itse junaillut sen paitansa sinne kattoon. Tiedä sitten miten lähellä totuutta tuon kanssa ollaan.

Anyway, kyllä sen paidan sinne kattoon ennen Mikkolaa olisi ansainnut ainakin Kukkonen (sai toki kunniansa myöhemmin), Pyörälä ja Kari Jalonen. Pidän itse asiassa jopa melko käsittämättömänä sitä ettei sitä Jalosen paitaa ole jäädytetty, vai painaako tässä nyt oikeasti ne kaudet IFK:ssa ja TPS:ssä niin paljon? Kävihän se Kojo vielä ykkösdivarissakin jengiä auttamassa ja painoi aika jäätävät tehot tauluun, mutta vituttaisi minuakin ja nostaisin kytkintä jos palkkoja ei maksettaisi.
 

avail

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Aika usein olen Palsolan nähnyt Raksilassa Kärppien pelissä. Jonkin verran taitaa kuitenkin vielä ainakin Kärpät häntä kiinnostaa. Uskoisin, että kyllä tämä Kärppäkapteeni paidan kattoon haluaisi. Minä muistan häntä lämmöllä. Hankalia ovat nämä päätökset siitä, kenen paita kuuluu kattoon.
Joo, eiköhän Kärpillä ole paikka Saken sydämessä niinkuin tässä Kalevan jutussa muutaman vuoden takaa toteaa. Siitä on reilu kymmenen vuotta tosin jo aikaa, kun itsekin satuin hänen kanssaan juttelemaan ja Sakke oli jo silloin hieman sitä mieltä, että jääkiekkoa ja sen pelaamista ei varsinaisesti ikävä ole. Jutussa hän myös toteaa, että lähinnä tulokset seuraa otteluista.

Vähän sellainen kuva siis itselläni, että tuskin "vastaan laittaisi" jos paitaa oltaisiin kattoon nostamassa, mutta en oikein usko että sitä aktiivisesti haluaa.

Joo siis sanotaanko näin että minulle sinänsä Mikkolan paidan jäädytys on ihan ok, mutta missään nimessä en olisi vielä noin aikaisessa vaiheessa uran päättymisen jälkeen sitä sinne kattoon nostanut hänen tapauksessaan.
Joo, taisin ilmaista tämän osalta itseäni hieman huonosti, eli ehdottoman samaa mieltä siitä, että jonossa olisi pitänyt olla edellä muita herroja, vaikka sinänsä Ilun ansiot Kärpissä puoltavatkin paitaa katossa.

Kojon tapauksessa (seuran nykymeno huomioiden) en pitäisi mahdottomuutena sitäkään, että kenelläkään koko orgnaisaatiossa ei vain yksinkertaisesti ole käynyt mielessä kyseisen paidan jäädyttäminen. :D
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Minusta Jalosen paikka olisi pelillisten ja valmennuksellisten meriittien takia ehdottomasti Raksilan katossa, mutta vasta valmentajauransa jälkeen :)

Olen toiveikas vielä sen suhteen, että Kojo kävisi Oulussa voittamassa vielä muutaman kullan valmentajana.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mika Pyörälän numeron 17 jälkeen pitäisi mennä pitkä tovi ennen mitään paidanjäädytyksiä. Ilkka Mikkolan paidanjäädytyksessä oli lopulta ehkä suurin ongelma se, että se ei ollut läheskään niin kiistattomasti ansaittu, etteikö se olisi avannut keskustelua muiden aikoinaan Kärpissä meritoituneiden pelaajien asemasta. Aivan kuten nyt aiemmin mainitut Kari Jalonen ja Sakari Palsola.

Lainaan itseäni vuodelta 2021, kun Mikkolan paidanjäädytyksestä oltiin tiedotettu. Olen edelleen samaa mieltä kuin silloin. Olennaisin pointti tuosta kaikesta on se, ettei paidanjäädytys voi olla ainut tapa kunnioittaa pelaajaa joka on saavuttanut Kärpissä hienoja asioita. Silloin koko perinne kärsii suuren inflaation, kun entistä lievemmillä kriteereillä nostellaan paitaa kattoon. Soveltuvia ja tyylikkäitä tapoja voisi olla vaikka kuinka paljon, kuten katsomo-osien tai aitioiden nimeämistä Mikkolan tai Jalosen mukaan. Tiedostan sen kuitenkin, että Kärpät ei ole seurana identifioitunut mitenkään kekseliäisyydessä tai tyylikkyydessä.
En syty, en niin millään. Kaikki arvostus Ilun upealle uralle, mutta ei ole kokonaisuudessaan sitä tasoa, mitä paidanjäädytys mielestäni vaatii. Kyseessä on kuitenkin korkein mahdollinen kunnianosoitus seuralta mitä voi saada. Mikkola on merkittävä osa Kärppien 2000-luvun historiaa, mutta mielestäni nämäkin pelaajatyypit voitaneen jaotella legendoihin, ikoneihin ja kulttipelaajiin. Legendat ansaitsevat paidanjäädytyksen, kahta jälkimmäistä kategoriaa voidaan kunnioitaa muilla tavoin.

Paidanjäädytystä edellyttäviä tekijöitä ovat mm. iso rooli joukkueessa, kapteenius, voitetut henkilökohtaiset tunnustukset (= tarpeeksi korkea taso), mahd. maajoukkuepelit ja kansainväliset pelit ja ennen kaikkea seurauskollisuus. Näistä Mikkolan kohdalla täyttyy eniten kapteenius ja nuorempana oli kiistatta SM-liigan kärkipuolustajia.

Mikkola on pelannut kahdeksan (8!) kautta muissa liigaseuroissa kuin Kärpissä, joissa neljästi nostellut pyttyä sekä lisäksi ollut kapteenina Lukossa. Miesten tasolla ns. A-maajoukkuepelejä pyöreät nolla, tosin EHT-pelejä kertyi hieman. En jotenkin vaan usko, että Ilu tulee saamaan paidanjäädytyksessä samanlaista vastaanottoa kuin mitä Viuhkola sai.

Olen aina pitänyt Kärppien aiemmasta linjasta, että moniin muihin seuroihin verrattuna linja paidanjäädytyksiin on ollut tiukka. Nyt tämä osoittaa lähinnä sitä, että Kärppien toiminta on muuttamassa entistä enemmän selänpesukerhon puuhasteluksi. Seura varmaan seremoniassa näyttää pätkiä TPS-, Jokeri- ja Lukkopaita päällä.

Mikkolan sijaan paidanjäädytyksen ansaitsisi enemminkin Suikkanen ja Jalonen. Tuonkin kanssa olen hyvin voinut elää, ettei Kaitsun ja Kojon paitoja Raksilassa roiku. Kukkonen ja Pyörälä sinne tulevat paitansa saamaan, mutta sen jälkeen virtaa paljon vettä Oulujoessa ennen kuin sinne tulee seuraa. Ainakin toivottavasti.

Edit: korjattu maajoukkuepelejä.
Eihän tuo Ilun paita katossa ole mikään katastrofi, mutta toivon tosiaan ettei se avaa mitään lumipalloefektiä tuon aiemman tiukan linjan suhteen. Eikä paidanjäädytys olekaan mikään itsestäänselvyys. Tulevaisuudessa seurauskollisuus tai riittävän pitkän liigauran pelaaminen tarpeeksi hyvällä tasolla voi olla niin jäänne menneisyydestä, että paidanjäädytyksiä ei tulla kovin näkemään. Siltikin katossa roikkuvat numerot pitäisi olla merkki koko yhteisölle - ja ennen kaikkea junioreille - siitä, että ketkä ovat olleet ne kaikista suurimmat logoa kantaneet pelaajat.
 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kärpillä oli aijemmin ihailtavan tiukka linja paidanjäädytysten osalta, niinkuin kuuluu mielestäni ollakin. Itse diggasin tästä kovasti. Mikkolan paidan jäädytys häpäisi tämän perinnön( pelasi 8 kautta useassa eri liigajoukkueessa kuin Kärpissä) joten jännä nähdä ,miten tästä jatketaan paidanjäödytysten osalta. Se lienee selvä asia, ettei Ilun paitaa olisi kattoon nostettu, ellei hän kuuluisi Kärppien johtoportaaseen ja olisi osaltaan vaikuttamassa siihen kenen paitoja kattoon nostetaan.
 

Apis17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kärpillä oli aijemmin ihailtavan tiukka linja paidanjäädytysten osalta, niinkuin kuuluu mielestäni ollakin. Itse diggasin tästä kovasti. Mikkolan paidan jäädytys häpäisi tämän perinnön( pelasi 8 kautta useassa eri liigajoukkueessa kuin Kärpissä) joten jännä nähdä ,miten tästä jatketaan paidanjäödytysten osalta. Se lienee selvä asia, ettei Ilun paitaa olisi kattoon nostettu, ellei hän kuuluisi Kärppien johtoportaaseen ja olisi osaltaan vaikuttamassa siihen kenen paitoja kattoon nostetaan.
Mä en tiedä, mutta jotenki vaan en haluaisi uskoa, että Ilu on itse ollut millään tavalla viemässä oman paitansa kattoon nostoa eteenpäin. Muuten kuin hyväksymällä, että jos haluatte, saatte sen tehdä. Joku siinä vaan ei omaan korvaan nappaa ja toivon, sekä uskon että asia on näin. Mutta voin toki olla sinisilmäinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös