Mainos

Itseohjautuvien autojen eettinen ongelma

  • 19 615
  • 134

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Törmäsin Iltalehden uutiseen , jossa pohditaan millä eettisillä perusteilla itseohjautuva auto pitäisi ohjelmoida. Pitäisikö sen ensijaisesti suojella auton omistajaa ja kyydissä olevia ihmisiä vai minimoida kokonaisvahingot liikennevahingon syntyessä.

Itseohjautuvat autot lienevät kuitenkin GPS -teknologiankin ansiosta tulevaisuutta ja osittain ovat jo kuten artikkeli kertoo. Saako rikas ihminen tulevaisuudessa vieläkin enemmän liikenneturvallisuutta kuin ladamies.

En ole huomannut aiheesta tällä palstalla avatun keskustelua, jos on voi liittää/poistaa.

Aihe muutoin vapaa keskustelulle.
 
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Imo kun tuota joudutaan miettimään, tekniikka ei ehkä ole vielä aivan valmis. Tarpeeksi itseohjautuva auto ei luonnollisestikaan ota osumaa (paitsi ehkä linnuista).

Eikö ongelmaksi jäisi itseohjautuvien autojen ja ihmisohjautuvan liikenteen välinen ristiriita? Kuulostaa melkoiselta kaaokselta.
Meinaan että väistämättömässä ongelmatilanteessa itseohjautuva auto tekee yllättäviä äkkiliikkeitä, joihin muut vastaavasti reagoivat aiheuttaen lisäongelmia. Mikä olisi paras prosentti itseohjautuvia jotta tuo minimoidaan?

Voihan se olla että hyödyt olisivat suuremmat, mutta miten ylipäänsä robottiohjaus saadaan inhimilliseksi?
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Imo kun tuota joudutaan miettimään, tekniikka ei ehkä ole vielä aivan valmis.

On hyvä, että asiasta aletaan keskustella ja itsekin seuraan sitä mielenkiinnolla. Vaan ihanko oikeasti joku luulee, että autot ajaisivat itsestään kehäkolmosta ennen kuin vaikka Nasa on käynyt Marsissa?

Mitään sellaista ei tule tapahtumaan ja nuo etiikkaongelmat ovat pieniä, vaikka ilman muuta erittäin tärkeitä. Ensin pitää saada se tekniikka kuntoon ja siihen menee vielä aikaa ja sitä menee paljon.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mitään sellaista ei tule tapahtumaan ja nuo etiikkaongelmat ovat pieniä, vaikka ilman muuta erittäin tärkeitä. Ensin pitää saada se tekniikka kuntoon ja siihen menee vielä aikaa ja sitä menee paljon.

Tästä kyllä ollaan aika laajalti eri mieltä: monet asiantuntijat puhuvat n. 10-20 vuodesta. Ylipäänsä ollaan automatisoinnissa hyvin pian saavuttamassa tilanne, jossa koneoppiminen (machine learning) alkaa olla jo hätkähdyttävän toimivaa. We ain't seen nothing yet.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tästä kyllä ollaan aika laajalti eri mieltä: monet asiantuntijat puhuvat n. 10-20 vuodesta. Ylipäänsä ollaan automatisoinnissa hyvin pian saavuttamassa tilanne, jossa koneoppiminen (machine learning) alkaa olla jo hätkähdyttävän toimivaa. We ain't seen nothing yet.

No, tämä on tietenkin totta. Mutta aina ne projektit ja hankkeet viivästyvät ja niitä perutaan ja mitä ikinä johtajat keksivätkään.

Kovinkaan monia IT-projekteja ei viedä loppuun alkuperäisessä aikataulussa ja tämä on yksi niistä. Kehitys on väistämätöntä ja se tulee tapahtumaan, mutta ei näin optimistisella aikataululla.

Kolumbus valloitti maailmaa upeilla purjeveneillään ja nyt muutama sataa vuotta myöhemmin meillä on valtamerilaivoja missä ryypätään ja nussitaan jonkun bändin soittaessa.

Sama kehitys tulee näille autoillekin, mutta oikeasti toimivat vehkeet mitä kaikki käyttäisivät on vielä hyvin kaukana. Vähän niin kuin joku maakaasu, eihän sitä kukaan osta, vaikka joku asema niillekin on. Mutta eihän kellään ole sillä toimivia autoja. Sadan vuoden päästä tämä kaikki on vain menneisyyttä ja historian opettaja kertoo kuinka ensin piti öljy myydä pois.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voihan se olla että hyödyt olisivat suuremmat, mutta miten ylipäänsä robottiohjaus saadaan inhimilliseksi?
Liikenneonnettomuuksien suurin syy on ratin ja penkin välissä eli inhimillisyys. Ei tuota mitään vaikeuksia saada auto törmäilemään. Trust me.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Liikenneonnettomuuksien suurin syy on ratin ja penkin välissä eli inhimillisyys. Ei tuota mitään vaikeuksia saada auto törmäilemään. Trust me.

Ei tuotakaan, mutta kun tässä ketjussa keskustellaan siitä mihin törmäät. Neekeriin vai naapurin mummoon? Valinta on siellä näyttöpäätteen takana miten nämä hoidetaan. Ja niissä loputtomissa palavereissa mihin edes ruotsalaiset ei välttämättä pysty.
 
No, tämä on tietenkin totta. Mutta aina ne projektit ja hankkeet viivästyvät ja niitä perutaan ja mitä ikinä johtajat keksivätkään.

Kovinkaan monia IT-projekteja ei viedä loppuun alkuperäisessä aikataulussa ja tämä on yksi niistä. Kehitys on väistämätöntä ja se tulee tapahtumaan, mutta ei näin optimistisella aikataululla.
Väärin. Ainakin Volvolta, Audilta, Mersulta, Nissanilta, Googlelta ja Teslalta tulee täyttä tavaraa eli satelliitin, tutkan ja kameran avulla täysin itsestään ajavia autoja jo tällä vuosikymmenellä, eli viiden vuoden sisään. Onhan tuo eettinen kysymys siis ajankohtainen jo juuri nyt, kun softaa parhaillaan väännetään.

Autopilot | Self Driving Volvos by 2017 | Volvo™ Car Australia | Volvo Cars
Mercedes will offer self-driving car in 2016 | | Dallas Morning News
First self-driving Audi due in two years- Car News | CarsGuide
Nissan's Autonomous Self Driving Car | Nissan USA
Google driverless car - Wikipedia, the free encyclopedia
Tesla’s Musk sees fully autonomous car ready in 5 years | Forums | Tesla Motors
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Mikä itseohjautuvissa autoissa on riskitaso järjestelmän suhteen? Voi olla aika hurjaa jälkeä, kun hakkerit murtaa koodin ja ajaa systeemin alas saksalaisella moottoritien baanalla.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Luultavasti kehitys etenee kuljettajaa yhä enemmän ja enemmän avustavista/varoittavista järjestelmistä kohti itseohjautuvuutta. Johan nytkin on olemassa parkkiavustimia, jotka toimivat taskuparkkeerauksen kenkälusikkana. Hyvin toimivat.

Eettisyyden lisäksi ongelma on myös juridinen: jenkkilässä tullaan taatusti taittamaan ensimmäisenä peistä mikä on valmistajan ja mikä kuljettajan vastuu. Ehkä jatkossa auton mukana tulee piiitkä vastuuvapauskaavake, jonka allekirjoittamalla kuljettaja hyväksyy ottavansa vastuun tietyistä onnettomuustyypeistä. Ja missä riski, siellä vakuutusyhtiö tuotteineen.

Toivottavasti eettisyyden osalta saadaan aikaan edes huono kompromissi kuin "jännä juttu"-tyyppinen filosofinen ongelma. Lienee todennäköistä, että kehittynyt itseohjaavista autoista koostuva lauma on kuitenkin vastaavaa ihmiskuskiparvea se vähemmän turmia aiheuttava vaihtoehto. Ainakaan kone ei provosoidu ja aja opetusmielessä samalle kaistalle eksyneen pyöräilijän päälle. Noh, ainakaan vielä...

Meillä Suomessa talvi pitää huolen siitä, että tekoäly joutuu kovaan testiin. Jalkarättien tippuessa taivaalta ja valojen ollessa loskaketsupin peitossa on olosuhteisiin optimoitu ihmiskuskikin tiukilla. Saapa nähdä halutaanko "autoautoja" heti edes tuoda Suomeen! Ja jos tuodaan, voi pirssi jopa tehdä - sinänsä oikean - tilannearvion, että näin paskassa kelissä on fiksuinta tehdä u-käännös ja palata kotitalon eteen.

Edit: hiottu kieliasua
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eettisyyden lisäksi kyse on myös juridinen: jenkkilässä tullaan taatusti taittamaan ensimmäisenä peistä mikä on valmistajan ja mikä kuljettajan vastuu. Ehkä jatkossa auton mukana tulee piiitkä vastuuvapauskaavake, jonka allekirjoittamalla kuljettaja hyväksyy ottavansa vastuun tietyistä onnettomuustyypeistä. Ja missä riski, siellä vakuutusyhtiö tuotteineen.

Minä olen myös miettinyt tätä juridista puolta, että miten menee vastuuasiat esim. tietokonehäiriöstä johtuneessa onnettomuudessa. Onko vastuussa auton omistaja, auton valmistaja, ohjelmistosta mahdollisesti vastaava alihankkija, auton katsastuksesta vastannut taho, autokorjaamo joka autoa on huoltanut?

Toinen suuri ongelma on sitten tietenkin tämä eettinen puoli, eli esimerkiksi se kun auto joutuu päättämään tappaako mahdollisesti kuljettajan vai eteen tölmänneen lapsikatraan. Vaikea ongelma ratkottavaksi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Väärin. Ainakin Volvolta, Audilta, Mersulta, Nissanilta, Googlelta ja Teslalta tulee täyttä tavaraa eli satelliitin, tutkan ja kameran avulla täysin itsestään ajavia autoja jo tällä vuosikymmenellä, eli viiden vuoden sisään. Onhan tuo eettinen kysymys siis ajankohtainen jo juuri nyt, kun softaa parhaillaan väännetään.

Tuleehan sitä tavaraa markkinoille, mutta ei niitä kukaan osta eivätkä ne yleisty mitenkään vauhdikkaasti. Myös hollantilainen Mars One -fima väittää lähettävänsä ihmisiä Marsiin ensi vuosikymmenellä mikä ei tietenkään tule tapahtumaan.

Ensimmäisten versioiden on pakko olla muutenkin sellaisia missä kuskin pitää olla valppaana ja olla valmiina ohjaamaan tarvittaessa. Tulevaisuuden ennustaminen on hankalaa, mutta en näe tässä kovinkaan ihmeellisiä muutoksia lähiaikoina. Syynä on ihan se, että on aivan eri asia saada tämä testiympäristössä toimimaan kuin laittaa Kouvolan kaduille pyörimään ilman ongelmia. Se aika on vielä hyvin kaukana, että oikeasti muka voisi vain istua alas ja sanoa autolle "kauppaan, älä tapa lapsia" ja kohta oltaisiin siellä marketissa.

Kuka käyttää itsestään siivoavaa pölyimuria? Kaipa niitäkin vielä myydään, mutta livenä en ole koskaan sellaista nähnyt.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No, koneethan nyt periaatteessa ovat niin paljon parempia sellaisessa mekaanisessa hommassa kuin autolla ajaminen, ettei siitä ole kahta sanaa. Ongelmia varmasti on jäljellä paljon ja kuluttajat ensialkuun vastahakoisia, mutta tuleehan siitä valtavasti parempi tilanne, kun saadaan ihmiset pois ratista.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täysin itseohjautuva auto on muuten melkoinen jättimuutos yhteiskunnalle. Siitähän mm. seuraa kuskittomia takseja, mistä seuraa merkittävästi halvemmat kilometrit ja näin ehkä paljon vähemmän yksityisautoja. Auton käyttöaste nousee ja yhteisomisteiset autot ovat paljon varteenotettavampia. Ehkä kukaan ei enää omista autoa pelkän liikkumisen takia, koska työmatkat voidaan hoitaa paljon nykyistä fiksummin vaikkapa taloyhtiön yhteisillä autoilla tms. Kauppiaan on helppo hakea asiakkaat kauppaan ja heittää takaisin himaan jos nyt joku haluaa edes sinne kauppaan mennä.

Suomessa toki tällainen muutos ottaa paljon pidempään kuin muualla, koska trafin virkamisten pitää keksiä paljon uusia sääntöjä joita voivat sitten valvoa jatkossakin. Aivan varmasti tulee kuitenkin iso muutos ja nämä, ainakin osittain, itseohjaavat kärryt on jo ihan oven takana. Tai oikeastaan olen kyllä jo parkkeerannut auton automaattiohjauksella.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Aivan varmasti tulee kuitenkin iso muutos ja nämä, ainakin osittain, itseohjaavat kärryt on jo ihan oven takana. Tai oikeastaan olen kyllä jo parkkeerannut auton automaattiohjauksella.

Mihin hintaluokkaan nämä asettuvat? Ei taida kesäkorollaa tai muuta amisautoa olla ihan hetkeen automaattisena oven takana odottamassa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mihin hintaluokkaan nämä asettuvat? Ei taida kesäkorollaa tai muuta amisautoa olla ihan hetkeen automaattisena oven takana odottamassa.

Paha on sanoa, mutta liikenne on valtava business missä uusilla toimijoilla on mahdollisuuksia tehdä Uberit tai jotain vielä isompaa. Lopultahan kuluttaja sen päättää millä matkustaa ja jos tietäisin millä, niin en kirjoittaisi sitä tähän. Yleensä myös tekniikka kehittyy nopeammin kuin osaisi arvata ja varsinkin nyt tulee näin käymään, koska rautapuolen tehot ja muut perussysteemit kuten vaikka kartat on jo tehty.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kehitys on ollut huimaa, sillä 10 vuotta sitten DARPA -haastekisassa näiltä ei onnistunut köröttely edes mutkattomalla aavikolla suunnitelmien mukaisesti (aiheesta mainio PBS:n tuottama dokumenttiohjelma "The Great Robot Race"). Nyt näitä ajelee jo ainakin amerikan jenkkilän julkisilla teillä.

Tekniikka ei vielä ole ihan valmista, mutta on kuitenkin aivan selvää, että moiset menopelit ovat:

1) Turvallisempia ihan jokaiselle kuin nykyiset autot & kuskit tekniikan otettua vielä pari askelta
2) Markkinoilla ja vakiovarusteina nopeammin kuin arvaammekaan

Yhdysvaltojen armeija panostaa näihin kovasti. Se panosti myös erilaisiin lennokeihin. Nyt kaupasta saakin ostettua kuluttajaversioita alkaen parilla satkulla ja kuljetusyritykset aloittelevat niiden laajamittaista hyödyntämistä bisneksissään. Autonomiset laitteet ovat nyt tosi pop.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Yleensä myös tekniikka kehittyy nopeammin kuin osaisi arvata ja varsinkin nyt tulee näin käymään, koska rautapuolen tehot ja muut perussysteemit kuten vaikka kartat on jo tehty.

Tämä on tietenkin totta, mutta lähellekään kaikista sovelluksista ei tule valmista. Mitä tapahtui 3D-televisiolle mitä kaikki sujuvasti katsovat ilman laseja?

Tässä on nyt kova pöhinä, mutta mitään ei ole menneisyyden hehkutuksista opittu. Siksi olen erittäin varovainen tämän toimivuuden suhteen. Se on iso mediamylläkkä, kun Suomen kaduille se ensimmäinen saapuu. Entäs sitten viiden vuoden päästä siitä. Onko niitä oikeasti muutamaa enempää liikenteessä? Tuskin.

Ilman muuta se iso läpilyönti tulee, mutta ei siinä aikataulussa mitä meille kerrotaan. Eihän avaruusmatkailukaan ole vielä pystynyt alkamaan, vaikka lippuja on siihenkin myyty. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa hoitaa nopea käynti Maan ulkopuolella, mutta testaaminen onkin osoittanut homman olevan paljon vaikeampaa kuin luultiin.

Tämäkin homma saattaa hiljentyä siihen, kun Jenkeissä saadaan joku muutaman kilometrin pätkä toimimaan ja sitten ollaan niin onnellisia.

Käytän itse pelkästään joukkoliikennettä ja haluaisin nähdä sen ensimmäiseksi toimivan, mutta tokihan tämä tukee sitäkin.

Yhdysvaltojen armeija panostaa näihin kovasti. Se panosti myös erilaisiin lennokeihin. Nyt kaupasta saakin ostettua kuluttajaversioita alkaen parilla satkulla ja kuljetusyritykset aloittelevat niiden laajamittaista hyödyntämistä bisneksissään. Autonomiset laitteet ovat nyt tosi pop.

Nimenomaan aloittelevat. Menee vielä pitkä aika ennen kuin sen kaljalaatikon saa Saksasta lennokilla suoraan kotiparvekkeelle. Nämä kehittyvät sillä lailla, että on joo olemassa, mutta oikeasti pienen piirin hassuttelua.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Itse näen tässä(-kin) haasteena ihmisen...

Kaikenlainen valvontatekniikka kyllä kehittyy (ja on jo nyt varsin korkeatasoista), mutta se ei kovin helposti pysty korvaamaan ihmisen silmää => kone näkee suojatien reunassa "hahmon" paikallaan, ihminen näkee mukulan joka pälyilee joka suuntaan, pää pyörii ku pöllökellolla ja näyttää siltä, että on säntäämässä ajotielle? Homma OK jos näille itse ajaville autoille on rajatut alueet ja reitit jonne ei jalankulkijoilla ole asiaa, muuten tulee otsikoita!

Ja vielä yksi kysymys; miksi pitäisi antaa auton pitää hauskaa? Ajaminen on hauskaa...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kaikenlainen valvontatekniikka kyllä kehittyy (ja on jo nyt varsin korkeatasoista), mutta se ei kovin helposti pysty korvaamaan ihmisen silmää => kone näkee suojatien reunassa "hahmon" paikallaan, ihminen näkee mukulan joka pälyilee joka suuntaan, pää pyörii ku pöllökellolla ja näyttää siltä, että on säntäämässä ajotielle? Homma OK jos näille itse ajaville autoille on rajatut alueet ja reitit jonne ei jalankulkijoilla ole asiaa, muuten tulee otsikoita!

No, onhan se nyt selvää, että siinä vaiheessa kun tämä yleistyy niin liikenneonnettomuudet ja -kuolemat tulevat radikaalisti vähentymään. Lento-onnettomuuksien harveneminen liittyy hyvin olennaisesti teknologian parantumiseen ja valtaosa onnettomuuksista johtuu tavalla tai toisella inhimillisestä virheestä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
No, onhan se nyt selvää, että siinä vaiheessa kun tämä yleistyy niin liikenneonnettomuudet ja -kuolemat tulevat radikaalisti vähentymään. Lento-onnettomuuksien harveneminen liittyy hyvin olennaisesti teknologian parantumiseen ja valtaosa onnettomuuksista johtuu tavalla tai toisella inhimillisestä virheestä.
Juu, näinhän se on, mutta lentoliikenteessä ei ole jalankulkijoita. Ja onhan Suomessa liikennekuolemat vähentyneet radikaalisti kehittyneen teknologian ansiosta jo nyt. Maatie-liikenteessä itseohjaavuus on ihan OK (omassa työsuhde-autossanikin on jo adaptiivinen vakkari ja kaistallapito-avustin, jotka toimii hienosti), haaste on kaupunkiliikenne...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Juu, näinhän se on, mutta lentoliikenteessä ei ole jalankulkijoita. Ja onhan Suomessa liikennekuolemat vähentyneet radikaalisti kehittyneen teknologian ansiosta jo nyt. Maatie-liikenteessä itseohjaavuus on ihan OK (omassa työsuhde-autossanikin on jo adaptiivinen vakkari ja kaistallapito-avustin, jotka toimii hienosti), haaste on kaupunkiliikenne...

Jaa, luulenpa että ongelmat ratkaistaan yllättävän piankin ja viimeiseksi ongelmaksi sitten jäävät ihmistaitoa täysin ylikorostavat asenteet. Tietysti näin teknologia-optimistina olen tätä mieltä, mutta vaikea nähdä muutakaan tietä näistä meidän nykyisistä ongelmistamme kuin teknologian nopea kehitys. Tietysti on mahdollista että jossain vaiheessa syntyy aito, tietoinen keinoäly, mutta luulisin että silloinkin tietokoneet pitävät ihmiskunnan olemassa vaikkapa jonkinlaisena ulkoilmamuseona...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
haaste on kaupunkiliikenne...

Tätä ei juurikaan nyt pidä ruveta vertaamaan lentoliikenteeseen. Se on hyvin suoraviivaista toimintaa. Varsinkin pitkät mannertenväliset missä piloteilla on hyvin aikaa nukkua tai vikitellä lentoemäntiä. Se on ollut helppo saada toimimaan, kun siellä ei mitään kovin pahoja yllätyksiä voi tulla vastaan.

Kaupunkiliikenteessä taas voi tulla mitä tahansa eteen ja sitä on hyvin vaikea koodata toimimaan puhumattakaan, että se toimisi luotettavasti kuten lentokoneet.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on tietenkin totta, mutta lähellekään kaikista sovelluksista ei tule valmista. Mitä tapahtui 3D-televisiolle mitä kaikki sujuvasti katsovat ilman laseja?
....
3D telkkareiden tekniikka ei ole valmista ja en löisi vetoa, että se ikinä valmiiksi tuleekaan. Alalla puhaltelee uudet tuulet ja seuraavaksi tulee varmaankin ns. VR/AR tekniikka. Siitähän on jo hienoja esimerkkejä ja kyseessä on ihan eri tason 3D efekti ja tavallaan eri asia kuin yrityksessä tehdä vanhasta televisiosta 3D laite. Googleta google cardboard, oculus rift tai samsung gear vr.

Näissä tekniikan innovaatioissa on se ongelma, että vissiin aina ekat virittelyt on sellaisia, että yritetään tehdä jostain nykyisestä ratkaisusta sellainen, että se jotenkin hyödyttää jotain uutta tekniikkaa. Kun verkossa alettiin tehdä kauppaa, niin monet ensimmäisistä kaupoista oli ikään kuin kopioita oikeista kaupoista, mutta joissa pystyi jotenkin siirtymään tietokoneen ruudulla. Mukana oli hyllyt ja käytävät kuten reaalimaailmassa. Yksikään menestynyt verkkokauppa ei kuitenkaan toimi niin, vaan on tehty kokonaan uusi konsepti missä on unohdettu kaikki vanha. Sama koskee varmasti liikennettä ja televisiota. Jotain uutta tulee, mutta se ei perustu vanhaan. Kun tällainen toimiva systeemi tulee, se yleistyy hyvin nopeasti. On typerää ajatella, että mitenhän tämä nykyinen muuttuu kun uusi tekniikka tulee. Nykyinen ei muutu, se kuolee pois ja tilalle tulee jotain parempaa.

Jos joku olisi ehdottanut 15 vuotta sitten, että CD levyjä ei enää tehdä, vaan kaikki musiikki on aina kaikkien saatavilla, niin helppohan tuo olisi ollut tuolloin tyrmätä täysin urpona ideana ja mahdottomana tehdä. Vastaavia täysin markkinat, prosessit ja ansaintamallin muuttaneita systeemejä on muitakin reilusti ja jatkossa tulee lisää. Mielenkiinoista on muuten myös se, että yksikään jättisovellus (facebook, skype, musiikkipalvelut ...) ei ole tehty jollekin marginaaliryhmälle. Aiemmin aina puhuttin, että vanhustenhoidossa tai muussa marginaalisessa asiassa on markkinaa uuden teknologian ratkaisuille. Näistä palveluista ei vaan yksikään ole lyönyt läpi. Kaikki mainitut on tehty early adaptoreille ja muille hard core nörteille yms. Jos palvelu menestyy siellä, niin sieltä se leviää myös vanhuksille.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
No, onhan se nyt selvää, että siinä vaiheessa kun tämä yleistyy niin liikenneonnettomuudet ja -kuolemat tulevat radikaalisti vähentymään. Lento-onnettomuuksien harveneminen liittyy hyvin olennaisesti teknologian parantumiseen ja valtaosa onnettomuuksista johtuu tavalla tai toisella inhimillisestä virheestä.

Todennäköisesti teknologian kehittyminen itseohjautuvuuteen vähentää pitkällä tähtäimellä onnettomuuksia juurikin poistamalla inhimillisiä virheitä. Toisaalta ketjun otsikoinnin kannalta näen oleelliseksi sen, miten riskitilanteissa oikein toimitaankaan. Jos esimerkiksi sokea mummo lähtee rollaattorilla ylittämään tietä väärällä hetkellä, miten auton pitäisi tähän reagoida? Ajaa mummon yli ja todeta mummon tehneen inhimillisen virheen? Vetää liinat kiinni ja mahdollisesti aiheuttaa peräänajo? Ajaa ojaan kuolemantapausten minimoimiseksi? Jotain muuta, mitä?

Vaikka ajoneuvot saataisiin täysin automaattisiksi, liikenteessä on silti inhimillisiä tekijöitä mm. jalankulkijoiden muodossa. Kaikkia onnettomuuksia ei saada estettyä, mutta oleellista olisi saada haitat minimoitua noissa tilanteissa. Se sitten onkin jo eettinen kysymys voiko esimerkiksi mummon yli ajaa mummon virheen takia jos sillä estetään ketjukolari tai ajetaanko ojaan mahdollisista matkustajan/makustajien vammoista huolimatta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös