Mainos

Itseohjautuvien autojen eettinen ongelma

  • 19 617
  • 134

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos joku olisi ehdottanut 15 vuotta sitten, että CD levyjä ei enää tehdä, vaan kaikki musiikki on aina kaikkien saatavilla, niin helppohan tuo olisi ollut tuolloin tyrmätä täysin urpona ideana ja mahdottomana tehdä.
1997 (vai -98?) MP3:sia sai ladattua jo netistä ihan "julkisistakin" paikoista. Eli kyllähän tuosta ensimmäinen suuntaukset olivat varmaan olemassa jo 20 vuotta sitten.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Täysin itseohjautuva auto on muuten melkoinen jättimuutos yhteiskunnalle. Siitähän mm. seuraa kuskittomia takseja, mistä seuraa merkittävästi halvemmat kilometrit ja näin ehkä paljon vähemmän yksityisautoja. Auton käyttöaste nousee ja yhteisomisteiset autot ovat paljon varteenotettavampia. Ehkä kukaan ei enää omista autoa pelkän liikkumisen takia, koska työmatkat voidaan hoitaa paljon nykyistä fiksummin vaikkapa taloyhtiön yhteisillä autoilla tms. Kauppiaan on helppo hakea asiakkaat kauppaan ja heittää takaisin himaan jos nyt joku haluaa edes sinne kauppaan mennä.
Ymmärtääkseni yksi tärkeimmistä syistä itseohjautuvan auton kehittämiseen on nimenomaan se, että omat henkilökohtaiset autot poistuisivat pikkuhiljaa, ja tilalle tulisikin "on demand" palvelu, jota voit käyttää kertamaksulla tai esim kuukausiveloituksena. Auto on 90% ajasta parkissa, joka on aivan älyttömän huono käyttöaste noinkin kalliille laitteelle. Lisäksi esimerkiksi infraa joudutaan rakentamaan huomattavan paljon henkilökohtaisille autoille (parkkipaikat kotona, töissä, kaupassa jne).

Ei varmaan ole kauhean vaikeaa arvata, että esim Uber alkaa hyvin nopeasti tekemään on demand -palveluita itseohjautuvilla autoilla. Tähän kun vielä lisätään nopeasti lisääntyvä sähköautojen määrä, niin ollaankin jo todella hurjan muutoksen edessä. Ja kyllä tämä tulee tapahtumaan seuraavan 10 vuoden sisällä, näin uskon.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
1997 (vai -98?) MP3:sia sai ladattua jo netistä ihan "julkisistakin" paikoista. Eli kyllähän tuosta ensimmäinen suuntaukset olivat varmaan olemassa jo 20 vuotta sitten.
Ne olivat DRM suojattuja systeemejä joissa DRM:n purkaminen (teoriassa) edellytti palvelun pystyssä pysymistä. Taisi joillekin käydäkin niin, että ostivat biisejä, mutta myyjä meni nurin kuten myös DRM palvelut. Toinen vaihtoehto oli, että latasit jostain napsterista tms. mitä musiikkiteollisuus ei voinyt hyväksyä. Toki suomen laki sikäli laahasi jäljessä, että ei tainut olla laitonta vielä tuolloin.

Sitä siis sanon, että -97 palveluista yksikään ei ollut se läpi lyönyt tuote.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ymmärtääkseni yksi tärkeimmistä syistä itseohjautuvan auton kehittämiseen on nimenomaan se, että omat henkilökohtaiset autot poistuisivat pikkuhiljaa...
Tärkein syy tehdä itseohjautuva auto on se, että sen voi tehdä sitä voi yrittää tehdä. Ansaintalogiikka ja toimintamallit tulevat perässä. Nyt kuitenkin taidetaan autoissa olla jo aika pitkällä ja juurikin Uber on varmasti olemassa jo tuota tulevaisuutta silmällä pitäen. Uber käyttäjän ei tarvitse nyt kuin opetella ja tottua käyttämään Uberiä, niin automaattiautolla meno on sitten jo luontevaa.

Suomessa taas päädymme tuohon ongelmaan, että automaattiautolla ei ole liikennelupaa tms. trafin siunausta, että täällä on varmaan pakko mennä taksilla vielä 30 vuotta. Itse tosin olen matkustanut uberillä niin suomessa kuin ulkomaillakin ja en voi kuin suositella. Ruotsissa muuten kun tilaa taksin uberin kautta, saa kuskiksi ihan tavallisen mittariauton. Suomessa saa afrikkalaisen kuskin ja hänen henkilökohtaisen autonsa. Itse kun menen lähibaarista reilun kilometrin taksilla se on jotain yli kympin ja uberilla 4-5 egeä.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Täysin itseohjautuva auto on muuten melkoinen jättimuutos yhteiskunnalle. Siitähän mm. seuraa kuskittomia takseja, mistä seuraa merkittävästi halvemmat kilometrit ja näin ehkä paljon vähemmän yksityisautoja...Suomessa toki tällainen muutos ottaa paljon pidempään kuin muualla, koska trafin virkamisten pitää keksiä paljon uusia sääntöjä joita voivat sitten valvoa jatkossakin.
Luonnollisesti tämä vääjäämättömältä näyttävä kehityskulku poikii myös työttömyyttä, ainakin muutaman ammattikunnan osalta. Eräänlainen eettinen ongelma sekin, kun työ katoaa alta. Näemmekö joskus kuskittomia autoja rusikoivia luddiitteja?

Toki kehitystä voi kampittaa kabinetistakin käsin. Virkamiesten jahkailun lisäksi on huomioitava ay-liikkeen reaktiot. Nelipyöräjarrutus puetaan taatusti yleviin turvallisuuskääreisiin, vaikka tarkoituksena on kamppailla työpaikkojen puolesta.

Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa: ketjussa mainitun CD:n kohtalo tuntuu sinetöidyltä, mutta kehityskulku ei ole aina suoraviivainen: kukapa olisi uskonut 5 vuotta sitten LP-levyjen myynnin kasvavan roimasti!
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jos esimerkiksi sokea mummo lähtee rollaattorilla ylittämään tietä väärällä hetkellä, miten auton pitäisi tähän reagoida? Ajaa mummon yli ja todeta mummon tehneen inhimillisen virheen? Vetää liinat kiinni ja mahdollisesti aiheuttaa peräänajo? Ajaa ojaan kuolemantapausten minimoimiseksi? Jotain muuta, mitä?
Jos takana tuleva autokin on kone, niin mitään ketjukolareitahan ei pitäisi syntyä. Reaktioaika kun on olematon ja turvavälit ovat aina kunnossa. Loogisinta olisi, että auto lyö jarrut pohjaan aina, kun kohtaa yllättävän esteen ja sitten joko ehtii pysähtyä tai ei. Kaikki onnettomuudet tuskin häviävät, mutta todennäköisesti kuitenkin pienentyvät murto-osaan nykyisistä luvuista.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Jos takana tuleva autokin on kone, niin mitään ketjukolareitahan ei pitäisi syntyä.

Tuossa on yksi ongelma. Kertarysäyksenä tuskin "älyautot" tulevat markkinoille ja "normiautot" sillä samalla kellonlyömällä tuskin muuttuvat ajokelvottomiksi. Oletettavasti tietyn siirtymäajan turvin liikenteessä on siis sekä itseohjautuva että kuljettajan ohjastamia menopelejä. Tällöin takana ajavan normiauton kuljettajan reaktio ratkaisee sen, tapahtuuko peräänajo vai ei. Vaikka edellä ajava älyauto on voinut mitoittaa turvavälin kohdilleen, ei laskennallinen turvaväli aina riitä ihmiskuljettajalle, varsinkin jos tämä olettaa edellä painavan toimivan täysin loogisesti ja kaikissa tilanteissa oikein.

Toisekseen, tuossa olettamuksessa lähtökohtaisesti autot toimivan aina oikein. Mitä sitten jos Volkswagenin antura onkin tulkinnut esimerkiksi tien liukkauden eri tavalla kuin edellä ajava Ford? Entä jos tietoliikenneongelman vuoksi autojen välinen "keskustelu" ei toimi ja takaa tuleva VW tämän takia reagoi ratkaisevan hetken liian hitaasti? Fysiikan lait noihin kuitenkin pätevät ja auto ei esimerkiksi 60km/h vauhdissa pysähty kerrasta paikalleen. Tai jos pysähtyy, niin millä varmistetaan ettei äkkijarrutus aiheuta vaaratilannetta esimerkiksi autossa irrallaan olevan tavaran lähtiessä lentoon?
 
Toisekseen, tuossa olettamuksessa lähtökohtaisesti autot toimivan aina oikein. Mitä sitten jos Volkswagenin antura onkin tulkinnut esimerkiksi tien liukkauden eri tavalla kuin edellä ajava Ford? Entä jos tietoliikenneongelman vuoksi autojen välinen "keskustelu" ei toimi ja takaa tuleva VW tämän takia reagoi ratkaisevan hetken liian hitaasti? Fysiikan lait noihin kuitenkin pätevät ja auto ei esimerkiksi 60km/h vauhdissa pysähty kerrasta paikalleen. Tai jos pysähtyy, niin millä varmistetaan ettei äkkijarrutus aiheuta vaaratilannetta esimerkiksi autossa irrallaan olevan tavaran lähtiessä lentoon?
Tietysti tämän tapaisia "ohjelmointivirheistä" johtuvia onnettomuuksia tulee tapahtumaan. (Tyyliin: General Motors ignition switch scandal - Wikipedia, the free encyclopedia ). Kuitenkin huomattavasti vähemmässä määrin kuin ihmiskuljettajat tappavat.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Jalankulkijana kyllä pelottaa liikenteessä, jos laajemmin vallitsee tuollainen asenne, että ennemmin ajetaan mummon päälle kuin tehdään äkkijarrutus.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..... Mitä sitten jos Volkswagenin antura onkin tulkinnut esimerkiksi tien liukkauden eri tavalla kuin edellä ajava Ford...

En tiedä, mutta veikkaan, että autot keskustelevat keskenään. Ainakin olen lukenut systeemistä jossa lähekkäin olevat autot muodostavat verkon vilkuttelemalla valojaan toisilleen ja näin synkkaavat tietonsa.
 

Byvajet

Jäsen
No, onhan se nyt selvää, että siinä vaiheessa kun tämä yleistyy niin liikenneonnettomuudet ja -kuolemat tulevat radikaalisti vähentymään. Lento-onnettomuuksien harveneminen liittyy hyvin olennaisesti teknologian parantumiseen ja valtaosa onnettomuuksista johtuu tavalla tai toisella inhimillisestä virheestä.

Lentokoneet lentävät suurilla marginaaleilla. Siksi niiden automaattiohjaukseen matkalennossa kelpaa epätarkempikin menetelmä. Autoja ohjaavan tekniikan pitäisi kuitenkin ohjata autoa senttien tarkkuudella ja olla immuuni muuttuville ärsykkeille (esimerkiksi katkeavalle reunaviivalle). Siksi luulen, että ajamisen automatisointi tulee osoittautumaan vaikeammaksi kuin nyt ennustetaan.
 

sinikettu

Jäsen
Itselläni on vähän sellainen fiilis, ettei ainakaan Suomessa kuitenkaan ihan vähään aikaan vielä (kymmeniä vuosia?) vielä nähdä itseohjautuvien autojen enemmistöä liikenteessä. Takseihin tuo saattaa yleistyä, jos viranomaiset ynnä muut antavat vapaat kädet toiminnalle, mutta kuluttajatasolla suurin tekijä on yksittäisten ihmisten halu satsata rahallisesti tuollaiseen teknologiaan. Autohan ei ole isolle osalle ihmisistä pelkkä tapa kulkea paikasta A paikkaan B. Nuorille ajokortti ja auto on eräänlainen siirtymäriitti, varakkaille se on statussymboli, sekä monet ainakin täällä pohjoisessa tykkäävät jollain tasolla autolla ajosta.

Toki sitten kunhan uudet sukupolvet, joiden ei enää ajokorttiorjuuden alaisena tarvi elää, varmaan pitävät kuljettajallista autoa jonain menneen maailman hulluutena.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Googlen autoprojektin kuukausiraportteja voi lukea täältä: Monthly reports – Google Self-Driving Car Project Eipä noissa paljon ihmeellista, mutta uusimman raportin lopussa pari linkkiä joista ensimmisen takana paneelikeskustelu aiheesta pohjustettuna dokumentin osilla. Toisena linkkinä sitten tuo dokumentti ihan kokonaan. Itse rapotissa pyydettiin halloween asuihin pukeutuneita skidejä pyörimään autojen ympärillä jos näkevät. Näin auto oppii tuntemaan vähän erikoisemmin pukeutuneet pienet ihmiset.

Ehkä uutena ongelmana itselle noista ohjelmista tuli se, että jotkut pitivät suurimpana uhkana turvallisuudelle sitä kun ihminen antaa tai ottaa ohjauksen omaan haltuunsa. Google oli ratkaissut tämän uusimmassa autossaan niin, että ihmisellä ei enää ole mahdollisuutta ohjata autoa. Mitä aikatauluihin tulee, niin googlen mukaan 2017 autot on valmiita myyntiin. Toisten mielestä se oli 2030. Joka tapauksessa, ei kovin pitkä aika.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
VW:n skandaali jatkaa paisumistaan eli kukaan ei tiedä mitä siellä on oikeasti tehty. Paitsi ne ketkä sen ovat tehneet ja hyväksyneet. Samaan aikaan pitäisi laskea liikenteeseen ihmisen rakentamat itsestään ajelevat ajoneuvot. Luottavaisena kohti tulevaisuutta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä veikkaan että sokeiden mummojen auton alle jäämiset tippuvat murto-osaan nykyisestä kun automaattiautot yleistyvät. Mummot eivät ole niin järjettömän nopeita otuksia etteikö heihin ehtisi reagoida jos asenne autoiluun on oikeanlainen. Automaattiauto on hyvin helppo ohjelmoida noudattamaan liikennesääntöjä ja hidastamaan ajoissa, jotta kävelijät eivät alle jää.

Mielenkiintoisempaa on miettiä että mistä turhista liikennesäännöistä voidaan luopua, kun ajamisesta eivät vastaa kaiken maailman ääliöt. Esim tyhmäähän se on punaisissa valoissa kenenkään turhaan seistä jos liikenteen sujuvuus saadaan järjestettyä muutoinkin
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos joku ei usko näiden tekniikan olevan pian valmis niin kannattaa käydä testaamassa autoa jossa on automaattiset pitkät valot, tuulilasien pyyhkijät, pysäköintiautomaatit, kaistavahdit, automaattivaihteet, edessäolevan vauhtiin mukautuvat vakionopeudensäätimet ja törmäyksenestojärjestelmät. Aika hyvin nuo toimivat nykyään.
 

Kapo

Jäsen
Jos joku ei usko näiden tekniikan olevan pian valmis niin kannattaa käydä testaamassa autoa jossa on automaattiset pitkät valot, tuulilasien pyyhkijät, pysäköintiautomaatit, kaistavahdit, automaattivaihteet, edessäolevan vauhtiin mukautuvat vakionopeudensäätimet ja törmäyksenestojärjestelmät. Aika hyvin nuo toimivat nykyään.
Mielenkiintoinen TED-talk Googlen projektiliidiltä liittyen juuri näiden "ajonavustimien" ja itseajavien järjestelmien eroon sekä siihen miten Google-auto näkee maailman. Varsinkin jälkimmäinen osio (7:50) melko vaikuttava.

Linkki kyseiseen n.15 minuutin videoon:
Chris Urmson: How a driverless car sees the road - YouTube
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Hyvää keskustelua, mielenkiinnolla lukenut.

Itselläni on vahva käsitys, että teknologia sinänsä on pitkälti jo olemassa kuten on jo viitattu.

Juridiset ja eettiset kysymykset varmasti vaativat pohdintaa ja sopimuksia ennen kuin robottiautoja tavallisten kansalaisten ulottuville saadaan.

Itse näkisin eettisen ongelman ainoaksi lähtökohdaksi että robottiautojen algoritmi keskittyisi lähtökohtaisesti kokonaisvahinkojen välttämiseen. Tässäkin on tietenkin ihan riittävästi pohdittavaa miten määritellään ja ohjelmoidaan kokonaisvahinkojen välttäminen mutta ei varmaankaan siten että robottiauto suojelisi auton omistajaa kaiken mahdollisin keinoin vaikka sellainen "kiva" varmasti omistaa olisikin.

Juridisesta ongelmasta en uskalla sanoa mitään. Vaatinee oman lain a la laki robottiautoista.

Joka tapauksessa uskon, että nämä robottiautot liikennevirtaan päästessään kykenevät tekemään huomattavasti vähemmän onnettomuuksia tai tuottamaan "liikenneraivoa".
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nythän tämä meni mielenkiintoiseksi. Olen tässä laitellut työhakemuksia vähän sinne sun tänne niinkään välittämättä minkä alan pulju on kyseessä. Tuli haastattelukutsu yritykseen mikä rakentaa tulevaisuuden tekniikkaa autoihin eivätkä edes tee muuta.

Mitäs luikuria tässä sitten johtajille lasketellaan? Ei varmaankaan kannata sanoa omaa melko vahvaa näkemystä siitä kuinka tämä tulee pahasti viivästymään, vaikka onkin vääjäämätön ja ilman muuta hyvä kehitys. Voisi olla kyllä erittäin mielenkiintoinen työympäristö ja tekeminen ei ainakaan lopu.

Mikäs siinä sitten, sanoo jotain kuinka kehitys on edistynyt aimoaskelin ja vaikka monet tuntuvat epäilevän homman viivästyvän ja autojen määrän pysyvän lähitulevaisuudessa olemattomana, niin ne ennustukset pitää vain kovalla työllä osoittaa vääriksi. Kertoa kuinka tekniikka on jo hyvällä mallilla, vaikka ei lähellekään valmista ja se pitäisi saada kuluttajatkin ymmärtämään.

Näin se takki kääntyy yhden sähköpostiviestin lukemisella. Täytyy lukea ketju uudelleen ja nuo linkit myös. Yleensä en jaksa työhaastatteluihin mitenkään ihmeemmin valmistautua (mitä nyt firman kotisivut käy läpi), mutta tällä kertaa kokeillaan sellaista lähestymistapaa.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Minä olen myös miettinyt tätä juridista puolta, että miten menee vastuuasiat esim. tietokonehäiriöstä johtuneessa onnettomuudessa. Onko vastuussa auton omistaja, auton valmistaja, ohjelmistosta mahdollisesti vastaava alihankkija, auton katsastuksesta vastannut taho, autokorjaamo joka autoa on huoltanut?

Suomessa vakuutusyhtiön on vastuussa ankaralla vastuulla ajoneuvon aiheuttamasta liikennevahingosta, toki on mahdollista että vakuutusyhtiö voi hakea esimerkiksi kuljettajalta maksamiaan korvauksia takaisi jos vahinko on aiheutettu törkeällä hulimattomuudella tai tahallisuudella, mutta esim. pelkkä kuljettaja tuottamus vahinkooon ei riitä.

Laissahan (liikennevakuutusasetuksessa) määritellään moottoriajoneuvo, joka kyllä kattaa aika suuren joukon ajoneuvoja. Suomessa tilanne on se että vakuutuksen ja vastuiden poolesta esim. lakiin ei tarvitse tehdä muutoksia vaan jo nykyinen laki riittää siihen että vastuut ovat vakuutusyhtiön puolesta katettu jos/kun automatisoitu auto on käytössä. Se on sitten vähän eri kysymys että miten vakuutusten hinta tultaisiin määrittelemään mutta vakuutus olisi myös lain mukaan pakko myöntään joten joku ratkaisu pitäisi aika nopeasti keksiä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tulee myös mieleen, kuinka helppoa ihmisille on luovuttaa vastuu auton ohjaamisesta ja sitä kautta ajamisen seurauksista koneille? Minun olisi ainakin vaikea elää sen kanssa, että autopilot- kaara täräyttäisi läheisiäni hengiltä. Näin siitä huolimatta, että ymmärrän automaattiohjauksen vähentävän onnettomuuksia. Samoin ison vastuun luovuttaminen pois oman turvallisuuden suhteen tuntuu epämiellyttävältä ajatukselta, vaikka ymmärrän sen olevan minulle tilastollisesti katsottuna edullista...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös