Kyllähän kaikkiin teknisiin ongelmiin aina löytyy ratkaisu, jos ei muuta niin vaikka "älykkäitä" teitä, joissa on itse-ohjautuville autoille suunnitellut kaistaviivat, merkit, ja niin edelleen, jotka toimivat kelistä riippumatta. Raha ei ole este, vain hidaste joka lopulta aina kumotaan.
Kyllähän nykyään jo monissa autoissa on tämä tekniikka lähes valmiina. On vakionopeudensäädin joka pitää välimatkaa edessämenijään ja huomioi nopeusrajoitukset, on automaattinen jarrutustoiminto jos on este tiellä, on kaista-assistentti jonka voi valita pitääkö se auton keskellä kaistaa vaiko aina ohjaa kun tulee reuna vastaan. Pitkää matkaa samaa tietä ajaessa kuski voi melkeinpä ottaa torkut ihan rauhassa. Sitten on automaattista pysäköintitoimintoa ja tiesmitä.
Lähinnä ongelma on vain ne ääritapaukset, jotka pääosin aiheuttaa muut tielläliikkujat - joissa on ihminen kuskina.
Itselleni isoin "eettinen" ongelma auto-autoissa on sen kuskin ajotaito. Tarvitaanko jatkossa vielä ajokorttia, vai riittääkö että automyyjä näyttää miten naputella osoite mihin haluat auton ajavan? Ja jos ajokortti vaaditaan, mutta valtaosa autoista on näitä, mitenkäs se ajoharjoittelu ja tuntuman ylläpitäminen? Itse kun ajan useampia kymppitonneja vuodessa, jo kolmatta vuosikymmentä, ja edelleen tuntuu että on aina jotain vaan pientä parannettavaa/hiottavaa ajotaidossa. Mitenkäs sitten joku motorisesti lahjaton tyttönen joka ei autokoulun jälkeen koske rattiin koskaan? Ja sitten joutuisikin koskemaan - ehkä jopa hätätilanteessa?
Jälkikasvun kanssa eilen muuten autokaupassa odotellessa katseltiin seinällä pyörivää demovideota itse-ohjautuvasta Audi A7:stä, jolloin poika toi esille semmoisen pienen pointin että "mites noi urheiluautot". Urheiluautothan eivät ole millään mittarilla mukavia, eivätkä edes jännittäviä jos ajaa rauhallisesti yleisessä liikenteessä sääntöjen mukaan. Sen lisäksi ne ovat yleensä kalliita. Tämä genrehän kuolisi ihan kokonaan jos niitä saisi vain auto-autoina. Muutenkin autoilun määrittely menisi ihan uusiksi, mitä ihmiset haluavat autoltaan siellä aikaa tappaessaan.
Eli jos minulta kysytään, niin auto-autoilun tiellä olevat kysymysmerkit ovat kyllä paljon suurempia kuin se että "kuka kuolee". Kyllähän nykyäänkin kuskit joutuvat puntaroimaan samaa jos vaikka kapealla sillalla ihminen makaa kaistalla poikittain. Jos et ehdi jarruttaa, ajatko yli vai vedätkö nokkakolarin vastaantulijan kanssa? Mikä on oikea vastaus? -Se varmaan riippuu tilanteesta.